thumb

چگونه در دورکاری بهتر عمل کنیم؟ 20 راه افزایش کیفیت دورکاری

افزایش کیفیت دورکاری؛ نکاتی برای تجربه دورکاری بهتر

تا حالا دورکاری کردین؟ آیا میدونین برای رسیدن به موفقیت در دورکاری چه‌کارهایی باید انجام داد؟

اگه تازه وارد فضای دورکاری شده باشین، احتمالاً هنوز با چالش‌هایی که روی بهره وری در دورکاری تأثیرگذار هستن آشنا نشدین. بر عکس چیزی که ممکنه خیلی‌ها فکر کنن دورکاری به این معنا نیست که از صبح تا شب برای خودت بچرخی و استراحت کنی و هروقت که حالش رو داشتی کارت رو انجام بدی!

درسته که وقتی دورکار هستیم دیگه چالش‌های صبح زود بیدارشدن و مسیر رفت‌وآمد رو نداریم، اما با چالش یکی شدن فضای کار و زندگی شخصی درگیر هستیم؛ شاید این موضوع در نگاه اول چیز مهمی به نظر نیاد اما اگه راه حلی براش پیدا نکنیم می‌تونه باعث پایین اومدن کیفیت دورکاری و درنتیجه فرسودگی شغلی ما بشه.

اگه فضای کاری‌تون ترکیبی از دورکاری و حضور در شرکته: 6 راهکار ساده برای ایجاد یک محیط کاری ترکیبی (هیبریدی) مثبت

ما در این مقاله نمی‌خواییم فقط یه لیست راهکار برای دورکاری بهتر رو بهتون بگیم؛ ما در این مقاله قصد داریم صحبت‌های افرادی که سال‌های زیادی دورکار بودن و در این حوزه خیلی هم خوب عمل‌کردن رو بهتون ارائه بدیم:

نکات افزایش بهره وری در دورکاری بر اساس تجربیات افراد موفق در این حوزه

ربکا آنسیتلو، مدیر عملیات و برنامه‌های استعدادیابی سابقه ۱۲ سال دورکاری:

خیلی از شرکت‌ها در دوران کرونا برای اولین‌بار به سمت برنامۀ کار از خانه تغییر روش دادن، اما برای من این زندگی روزمره طی ۱۲ سال گذشته بوده. اگه چیزی یاد گرفته باشم، اینه که روابط برای افزایش بهره وری در زمان دورکاری کلیدی هستن و براشون حد و مرزی وجود نداره. موفقیت در دورکاری به میزان قابل‌توجهی خودآگاهی، نظم و دقت نیاز داره.

نکاتی که در طول مسیر بالابردن کیفیت دورکاری یاد گرفتم:

  • با خودت مهربان باش.

دورکاری برای همه مناسب نیست. ممکنه احساس تنهایی، انزوا، سرخوردگی، دلتنگی برای همکاران یا حتی بی‌حوصلگی کنین. شاید هم احساس پُرانرژی بودن، انگیزه داشتن، آرامش و کنترل بیشتر روی روزتان داشته باشین (هیچ رفت‌و‌آمدی این امتیازها رو بهتون نمیده). شاید شما هر روز تمام این احساسات یا ترکیبی از اون‌ها رو تجربه کنین. به اینکه چه احساسی دارین توجه کنین و در صورت نیاز رویکردتان رو با ویژگی‌های شخصی‌تان هماهنگ کنین.

  • خطوط قرمز رو کاملاً مشخص کنین.

وقتی که زندگی و کارتون رو با هم ترکیب می‌کنین، داشتن فضایی مستقل که مختص کارکردن شما باشه از نکات ضروریه که باید بهش توجه کنین. همین‌طور خانوادۀ شما باید بدونن که چه زمانی در اتاقتون مشغول کار هستین، چرا که هرکدام از اون‌ها به‌نوبة خود می‌تونن موجب حواس‌پرتی شما بشن. ساعات کاری‌تون رو مشخص کنین و منظم باشین. تعیین خطوط قرمز و انتقال آن‌ها از قبل به خانواده، هم اتاقی‌، مدیر و همکاران، وضعیتِ کاری شما رو از همان ابتدا مشخص می‌کنه. این کار با روشن‌کردن وظایفتان باعث میشه حواستون جمع‌تر و متمرکزتر باشین، به اهدافتون برسین و مؤثر و کارآمد باقی بمونین.

برای برقراری تعادل بین کار و زندگی؛ تعادل بین کار و زندگی چطور به دست میاد؟ فواید و راهکارها

  • استراحت‌های برنامه‌ریزی‌شده داشته باشین.

چند قانون اصلی برای نحوۀ مدیریت زمانتون وضع کنین و تاریخ‌هایی رو در تقویمتون علامت بزنین و روزتان رو قسمت‌بندی کنین.

با این حرکت از هم‌زمان شدن کارها‌تون جلوگیری کرده و به شما امکان میده که ساعاتی از روز رو استراحت کنین. شما می‌تونین در ساعت استراحتتون یه لیوان آب یا قهوه بخورین؛ اما مراقب باشین که در آشپزخانه پرسه نزنین (بابت این توصیه بعداً از من تشکر می‌کنین!)

  • ارتباطاتتون رو مدیریت کنین.

باوجوداینکه کارکردن از راه دور مزایای زیادی مثل عدم نیاز به رفت‌وآمد روزانه به محل کار داره، اما این نکته رو باید مدنظر داشته باشین که کارکردن در منزل می‌تونه منجر به ازبین‌رفتن ارتباطات بین‌فردی شما با سایر همکاران، شرکا و ... بشه. پس وقت بذارین و ببینین که شما و همکارانتون کدام ابزار و روش‌های ارتباطی رو ترجیح می‌دین (ایمیل، تلفن، واتس‌اَپ، تلگرام، ویدئوکنفرانس و غیره).

ایجاد فضایی برای به‌کارگرفتن وسایل ارتباطی مختلف می‌تونه برنامۀ روزانۀ شما رو تغییر بده (یک تماس تلفنی یا ملاقاتی کوتاه در حین پیاده‌روی در مقابل ارسال ایمیل برای هر دوی شما می‌تونه لذت‌بخش باشه).

چِسا وایر، مدیر بازاریابی میدانی:

پس از سه سال دورکاری، بهترین توصیه‌های من برای یک روزِ کاری موفق در خانه از این قراره:

  1. کارها رو با مرور برنامه و اولویت‌بندی وظایفتون شروع کنین تا الگوی مناسبی برای روزتون بسازین، به‌خصوص در مواقعی که دودل هستین و نمی‌دونین از کجا شروع کنین.
  2. در طول روز از تماشای اخبار دوری کنین. در عوض، آهنگ یا پادکستی باانرژی مثبت رو انتخاب کنین تا حواستون پرت نشه.
  3. برای خودتون وقت بذارین، بیرون برین، آهسته بدوین و حیوان خونگیتون رو هم ببرین. گپ‌وگفتی با خانواده داشته باشین و ایمیلتون رو چک کنین.
  4. یک فضای کاری سازماندهی‌شدۀ اختصاصی داشته باشین و مطمئن بشین که تمام ابزارهای موردنیاز برای داشتن بیشترین بهره وری رو در اختیارتون دارین. به مانیتور احتیاج دارین؟ کیبورد مجزا چطور؟ هرچی که باشه، می‌تونه تفاوت زیادی ایجاد کنه.
  5. از بیرون بردن بچه‌ها یا سگتان نترسین. گاهی همکاران شما دوست دارن نگاهی اجمالی به زندگی خانوادگی‌‌تون بندازن.

برای دورکاری با کیفیت باید فضا رو با کاربردش هماهنگ کنیم؛ فنگ شویی در محل کار؛ 8 اصل در طراحی فنگ شویی دفتر کار

اینبار گام، مدیر استخدام دانشگاه:

دورکاری در خانه برای من تازگی داره و مطمئناً کمی زمان می‌بره تا خودم رو باهاش وفق بدم. موقع کار در اداره، در طول روز این‌طرف و آن طرف میرم، در جلسات شرکت می‌کنم، آب یا میان‌وعده می‌خورم یا با همکارام به پیاده‌روی میرم. در روزهای اول کار در خانه متوجه شدم که به اندازۀ کافی تحرک ندارم و در پایان روز به‌سختی روی کارم تمرکز داشتم. از اون موقع، سعی می‌کنم در طول روز حداقل ۱۰ تا ۱۵ دقیقه کمی جنب‌وجوش داشته باشم یا ورزش کنم.

ماریا پرِ پرِز، مدیر و از شرکای فناوری استراتژیک:

من بیشتر از ۱۲ ساله که دورکار هستم. یکی از بهترین تکنیک‌هایی که من برای بالابردن کیفیت دورکاری‌ام استفاده کردم، پیروی از قوانین فنگ شویی بود.

از نظر من، فنگ شویی نوعی تعادل یین – یانگ رو به وجود میاره که در هماهنگ کردن محیط با کاربرد اون مؤثره.

آنتونیو گومز، رئیس بخش استعدادیابی:

اگرچه بخش‌هایی از تیم ما قبل از شرایط کرونا به کار از راه دور عادت کرده بود‌، اما به‌وجودآوردن یک راه ارتباطی مثل به طور منظم همدیگر رو در جلسات دیدن، چه از طریق ویدئو و چه به‌صورت حضوری با برقراری تعامل بین نیروها و خنده و شوخی اون‌ها باهم راهی برای ایجاد پیوند تیمیه.

اخیراً، یک دابسمش مجازی در پایان آخرین روزِ کاری (جمعه) پیشنهاد کردیم که در اون یکی از اعضای تیم ما آهنگی رو انتخاب می‌کنه و بعد همۀ ما به همان سبک آواز می‌خونیم.

آندریانا گارسیا فیلیپس، مدیر بازاریابی میدانی:

ازاونجایی‌که اخیراً به سبک زندگی دورکاری از خانه روی آوردم، ترفندهایی رو توی این مسیر یاد گرفتم که بهتون میگم:

  1.  برای داشتن خلق‌و‌خوی خوب حیوان خانگی‌تان رو ساعتی دوروبِر خودتون نگه دارین و باهاش کمی بازی کنین.
  2. وب‌کم رو روشن کنین و با اعضای تیمتون تماس بگیرین. اگه لازمه می‌تونین جلسات رو با آهنگ و شوخی شروع کنین. بین جلسات دقایقی وقت استراحت بدین.
  3. در یک روزِکاری تمرینات مدیتیشن انجام بدین یا با کسانی که دوست دارین قدم بزنین.
  4. مثبت‌اندیش باشین، همدیگه رو تشویق کنین و از موقعیتی که دارین نهایت استفاده رو ببرین. مدام به خودتون یادآوری کنین که چقدر خوش‌شانس هستین که می‌تونین از خانه کار کنین.

در نهایت موفق میشی!

ویش گوپتا، مدیر عملیات بازاریابی:

به‌عنوان کارمندی که قبلاً وقتم رو بین خانه و دفتر کار تقسیم می‌کردم، تغییر روش به دورکاری، به طور قابل‌توجهی در روال کارهام تفاوت ایجاد کرده بود. در حال حاضر، من در مورد برنامۀ روزانه‌ام خیلی دقیق‌تر عمل می‌کنم و راهکارهایی پیدا کردم که کمک می‌کنه تا پُرانرژی بمانم.

  1. یک وضعیت تازه، مثل میز کارتون در اداره رو ایجاد کنین. من روشی خلاقانه پیدا کردم؛ یعنی استفاده از استند دِسک‌های جدید که به‌منظور تغییر حالت کاربر از حالت نشسته به ایستاده برخوردارن.
  2. ساعات کاری یکسان و مشابه اداره داشته باشین و روز رو طوری شروع کنین که انگار قراره سر کار باشین. مثلاً مثل محل کار لباس بپوشین، در طول روز یا بعد از کار برای حرکات ورزشی برنامه‌ریزی کنین، ناهار رو در بازه زمانی ۱۱ صبح تا ۲ بعدازظهر بخورین و از انجام کارهای خانه مثل روشن‌کردن لباسشویی در طول روز خودداری کنین.
  3. مدت‌زمان استفاده از رسانه‌های دیجیتال رو در نظر بگیرین و برای جلوگیری از خستگی چشم، زمانی رو به چندین بار قدم‌زدن حداقل پنج‌دقیقه‌ای اختصاص بدین و یکسره پشت لپ‌تاپ نشینین.

الکسا فریدمن، مدیر استخدام دانشگاه:

تیم جذب نیروی دانشگاه با میزبانی رویدادهای مجازی آنلاین مثل بازی حدس کلمات، ویدئوی بسته‌بندی ناهارِ سرکار به روش معمول لذت می‌بره. اما نکته واقعاً مهم دراین‌رابطه اینه که شما با افرادی همکار باشین که از گذراندن وقت باهاشون لذت می‌برین، حتی اگه به‌صورت حضوری باهاشون در ارتباط نباشین.

سونیا وارگاس، مدیر تحلیل‌گر روابط‌عمومی:

به‌عنوان فردی که بیشتر از ۱۰ ساله که از خانه دورکاری می‌کنه، چند نکته ضروری رو بهتون یادآوری می‌کنم:

  1. هر روز سر ساعت مشخصی از خواب بیدار بشین. من مادر سه دختر کوچولو هستم و هر روز به طور پیش‌فرض قبل از وقت مشخصی بیدار میشم.
  2. دوربین لپ‌تاپ رو روشن کنین: به‌عنوان یک کارمند مجازی تمام‌وقت، دوربینم رو برای همۀ جلسات روشن می‌ذارم تا با همکارانم در ارتباط باشم. این یه روش مهم برای احساس ارتباط با تیمه که کنارشون نیستین.
  3. تحرک داشته باشین: زمانی رو در روز به حرکت و ورزش اختصاص بدین. حالا چه چند تا حرکت کششی باشه یا تمرینات فیتنس.
  4. خاموش‌کردن: کامپیوترتون رو در زمان مشخصی بعد از تمام شدن ساعتِ کاری خاموش کنین.

جمع‌بندی:

برای کسب موفقیت در دورکاری، مرزی بین فضای شخصی و فضای کاری‌تون به وجود بیارید، تحرک داشته باشین و جهت افزایش بهره وری در دورکاری برای انجام کارهاتون، مدت‌زمان محدودی رو مشخص کنین. به توصیه‌های گفته شده توسط حرفه‌ای‌های دورکاری گوش بدین تا با بالابردن کیفیت دورکاری، دورکاری بهتری رو تجربه کنین.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.