thumb

فنگ شویی در محل کار؛ 8 اصل در طراحی فنگ شویی دفتر کار

فنگ شویی در محل کار

تابه‌حال به فنگ شویی دفتر کار فکر کردین؟ راه‌های زیادی برای ساده‌تر و جذاب‌تر کردن محیط کار وجود داره که فنگ شویی محل کار هم یکی از اون‌هاست. فنگ شویی یه هنر باستانی چینیه که فضا رو با محیط هماهنگ می‌کنه. معنی لغوی فنگ شویی متشکل از «باد» (فنگ) و «آب» (شوی) هست. با فنگ شویی، وسایل و اشیاء یه اتاق رو بر اساس جریان انرژی طبیعی کنار هم قرار میدن. اصول استفاده از فنگ شویی در محل کار علاوه بر چیدمان درست اشیا در کنار همدیگه شامل استفاده از رنگ‌ها، مواد و المان‌های طبیعی برای ایجاد یک محیط مطلوبه.

فنگ شویی بیش از ۳۰۰۰ سال پیش در چین آغاز شد و در مناطق آسیایی و اقیانوسیه مثل ژاپن، کره، سنگاپور، فیلیپین، ویتنام، تایلند و مالزی مورد استقبال قرار گرفت. در سال‌های اخیر، فلسفۀ فنگ شویی در کشورهای غربی هم به طور فزاینده‌ای محبوب شده.

بسیاری از تاجران آسیایی تمام تلاششون رو می‌کنن تا فنگ شویی رو در محیط شرکتشون به کار بگیرن. در یه نظرسنجی تاریخی نشان داد که ۷۰ درصد از مدیران تایوانی به فنگ شویی اعتقاد دارن طوری که به طور متوسط ۲۷۰۰۰ دلار برای مشاوره، طراحی و هزینۀ ساخت فنگ شویی هزینه می‌کنن.

مزایای فنگ شویی دفتر کار

چه دفتر کار خانگی باشه و چه یه فضای کار خارجی، احتمالاً ساعات زیادی رو در دفترتون می‌گذرونین. طرف‌داران فنگ شویی معتقدن که به‌کارگیری اصول اون در دفتر کارشون می‌تونه موجب بهره‌وری و موفقیت کارشون بشه. دفتری که جالب سازماندهی شده و از نظر زیبایی‌شناسی جذابیت داشته باشه می‌تونه کار رو لذت‌بخش‌تر ‌کنه. با اینکه داستان‌های زیادی از موفقیت در نتیجه استفاده از فنگ شویی هست، اما نتایج این عمل هنوز به‌صورت علمی ارزیابی نشدن.

 5 عنصر اصلی فنگ شویی

در فنگ شویی پنج عنصر وجود داره که انرژی رو جذب می‌کنن، این اصول باید به‌صورت متعادل در کنار هم استفاده بشن:

5 عنصر اصلی فنگ شویی

  • چوب

این عنصر موجب خلاقیت و رشد میشه. درختان، گیاهان یا اشیا سبزرنگ می‌تونن نمایانگر چوب باشن.

  • آتش

این قوی‌ترین عنصره. این عنصر شور و هیجان، انرژی، انبساط، جسارت و دگرگونی ایجاد می‌کنه. شمع یا رنگ قرمز می‌تونه عنصر آتش رو وارد فضا کنه.

  • آب

نماد پاکی، جریان و فراوانیه که به احساس و الهام ربط داره. طرح‌های آبی یا وسایل آبی (آب‌نما) می‌تونن این عنصر رو نشان بدن.

  • خاک

عنصر خاک (زمین) نشان‌دهندۀ ثبات و قدرته. عنصر خاک رو با سنگ‌ها، فرش‌ها، کتاب‌های قدیمی یا چیزهایی که به رنگ قهوه‌ای یا خرمایی هستن نشان میدن.

  • فلز

فلز تمام عناصر رو متحد می‌کنه، تمرکز و نظم بهتون میده. برای استفاده از این عنصر از اشیایی استفاده میشه که رنگ فلزی، سفید، نقره‌ای یا خاکستری دارن.

 8 اصل در طراحی فنگ شویی محل کار:

حالا چطور می‌تونیم فنگ شویی رو در محل کارمون استفاده کنیم؟ در واقع راه‌های زیادی برای استفاده از فنگ شویی در محل کار وجود داره؛ این 8 مورد از مهم‌ترین اون‌ها هستن.

  1. میز‌تون رو در موقعیت قدرت قرار بدین.

طبق اصول فنگ شویی، شما باید میز‌تون رو در جایی بزارین که در «موقعیت قدرت» بشینین. این دورترین نقطه از ورودی اتاقه. فرماندهی فنگ شویی زمانیه که میز امکان تسلط به درب دفتر کار رو ایجاد کنه. در این شرایط میز روبروی در ورودی یا رو به پنجره نیست و به یه دیوار محکم چسبیده است.

برای فنگ شویی دفتر کار باید میزکارتون رو در موقعیت قدرت قرار بدین.

  1. یه تکیه‌گاه قوی ایجاد کنین.

شما می‌تونین با قراردادن صندلی‌تون به شکلی که پشت شما در مقابل یه دیوار محکم قرار بگیره، تکیه‌گاه فنگ شویی قوی ایجاد کنین. اگه این کار امکان‌پذیر نیست، سعی کنین ردیفی از گیاهان سرسبز رو پشت محل نشستنتون بذارین.

به این شکل برای پیاده سازی اصول فنگ شویی در محل کار یه تکیه گاه ایجاد کنین.

  1. صندلی مناسب انتخاب کنین.

یک صندلی راحت با پشتی بلند برای فنگ شویی ایده آله. طرف‌داران فنگ شویی معتقدن که پشتی بلند باعث ایجاد حمایت و محافظت ایجاد میشه.

  1. آب و عناصر گیاهی رو فراموش نکنین.

کارشناسان بر این باورند که گنجاندن آب و گیاه در فضای کار می‌تونه انرژی مثبت خلاقانه‌ای داشته باشه. سعی کنین یه آب‌نما با آب جاری در محل کار‌تون بزارین. گیاهان با تصفیه هوا برای هر فضای کاری ضروری هستن.

بهتره در فنگ شویی محل کار از آب و گل و گیاه استفاده کنین.

  1. آثار هنری آویزان کنین.

دیوارهای اطراف دفترتون رو با تصاویر و اشیایی که الهام‌بخش هستن، پُر کنین، مانند تصاویری با اشعار زیبا یا تصاویری که نماد چیزهایی هستن که می‌خواین انجام بدین.

خلاق باشین و ببینین چه چیزی انرژی خوبی براتون به ارمغان میاره و روحیه شما رو بالا می بره.

استفاده از آثار عنصری یکی از راه‌های جریان انداختن انرژی در محل کاره.

  1. رنگ‌های مناسب انتخاب کنین.

رنگ‌های اداری فنگ شویی باید تعادل ایجاد کنن به‌شرطی که در استفاده از اون‌ها زیاده‌روی نشه.

رنگ های محبوب در فنگ شویی دفتر کار

رنگ‌های محبوب در فنگ شویی:

  • زرد ملایم
  • ماسه سنگی (قهوه‌ای مایل به زرد، قهوه‌ای، زرد، قرمز، خاکستری و سفید)
  • طلایی کم‌رنگ
  • نارنجی کم‌رنگ
  • سبز کم‌رنگ
  • سبز آبی
  • سفید
  1. از نور طبیعی استفاده کنین.

در صورت امکان از نور طبیعیِ پنجره‌ها استفاده کنین. نور زرد و فلورسنت می‌تونه باعث خستگی بشه. اگه مجبورین از نور مصنوعی استفاده کنین، لامپ‌های رشته‌ای و تمام طیف مناسب‌تر هستن.

  1. از یه متخصص فنگ شویی کمک بگیرین.

یک مشاور خبره در امر فنگ شویی می‌تونه بهتون کمک کنه تا دفتر کارتون رو مطابق با اصول و عناصر فنگ شویی بچینین و تزئین کنین.

اگه به صورت دورکاری مشغول کارین، علاوه بر انتخاب یه اتاق و استفاده از اصول فنگ شویی محل کار در اونجا بهتره از این نکات هم استفاده کنین؛ چگونه در دورکاری بهتر عمل کنیم؟ 20 راه افزایش کیفیت دورکاری

جان کلام:

فنگ شویی دفتر کار، قرار نیست براتون جادو کنه اما قطعاً باعث موفقیت بیشترتون میشه. حتی اگه به جادوی انرژی‌ها اعتقادی ندارین فرض همین نکته که فنگ شویی محل کار با ساده‌تر کردن فضا آرامش بیشتر و تمرکز بالاتری براتون میاره می‌تونه به‌تنهایی به موفقیت بیشترتون کمک کنه. فنگ شویی در محل کار روشیه که برای هماهنگ کردن محیط با کارکرد فضا مورداستفاده قرار می‌گیره، این هماهنگی با هموار کردن مسیر جریان بین انرژی و فضا موفقیت و پول بیشتری رو به سمتتون هدایت می‌کنه.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.