thumb

چطور ویژگی‌های سمی خودمون و دیگران رو شناسایی کنیم؟

به‌احتمال زیاد در زندگی‌تون با یه رابطه سمی روبرو شدین. از شریک زندگی‌تون گرفته تا دوست، خویشاوند یا همکار. قرار نیست با هرکسی که آشنا می‌شین ارتباط برقرار کنین. برخی افراد این قدرت رو دارن که شما رو آشفته کنن. زمانی که اوضاع سخت و طاقت‌فرسا میشه، روی برگرداندن یا انگشت اتهام رو به‌طرف شخص دیگه‌ای گرفتن آسانه، اما تابه‌حال به این فکر کردین که شاید شما اون فرد سمی باشین؟

همه ما در طول زندگی با افراد سمی که ویژگی های سمی زیادی رو در خودشون پرورش دارن، رو به رو می‌شیم.

شاید قبلاً رابطۀ عاشقانه‌ای رو خراب کردین یا بعد از اینکه یکی از دوستاتون خواسته شما رو بیشتر بشناسه، فوری قضاوتش کردین. این موارد به این معنی نیست که شما یه فرد سمی هستین؛ اما اگه به طور مداوم رفتارهای سمی از خودتون نشان بدین، احتمالاً در نهایت به اطرافیانتون صدمه می‌زنین. به گفته متخصص بهداشت روان، شانتا جکسون، این تعریفِ داشتن شخصیت سمیه: شخصیت سمی شخصیتیه که از ویژگی‌های سمی تشکیل شده باشه. صفات سمی عادات و رفتارهایی هستن که مداوم جریان دارن و به دیگران آسیب می‌زنن.

اگه تو رابطه یه دختر سمی بودی و می‌خوای یه فرصت دیگه برای جبران پیدا کنی؛ 11 روش برگرداندن مرد به رابطه؛ برگرداندن عشق و شروع دوباره رابطه

شناسایی صفات سمی درونی‌مون نه‌تنها کمک می‌کنه تا خودمون رو اصلاح کنیم، بلکه بهمون یاد میده که این ویژگی‌های ناسالم رو در دیگران هم شناسایی کنیم. جکمن میگه: «احاطه کردن خودمون با افرادی که ویژگی‌های سمی دارن، ما رو از هدفی که براش تلاش می‌کنیم دور می‌کنه. معاشرت با این افراد باعث میشه احساس کنیم که از نظر عاطفی، ذهنی و حتی فیزیکی گیر افتادیم.»

نحوه تشخیص ویژگی‌های سمی در خودمون و دیگران و پایان‌دادن به اون‌ها برای همیشه.

چگونه صفات سمی رو در خودمون تشخیص بدیم؟

تشخیص سمیت درون خود، کار سختیه چون رفتار و اعمال خودتون رو اون‌جوری که دیگران درک می‌کنن، متوجه نمی‌شین. پس چطور میشه فهمید که آیا شما سمی هستین یا نه؟ شانتا جکسون معتقده که بیشتر ویژگی‌های سمی قابل تشخیص هستن مثل دغل‌بازی و منفی‌گرایی، بهتره شما آگاهی‌تون رو در این زمینه بالا ببرین.

چگونه صفات سمی رو در خودمون تشخیص بدیم؟

از خودتون بپرسین: آیا من نسبت به بیشتر چیزها دیدی منفی دارم یا آیا مسئولیت اعمالم رو بر عهده می‌گیرم؟ جکسون توضیح میده که باید خودآگاهی داشته باشین. این سؤال‌ها کمک می‌کنه تا با خودتون روراست‌تر باشین و در نتیجه، شاید متوجه بشین چیزهایی وجود داره که می‌تونین از شرشون خلاص بشین یا خودتون رو اصلاح کنین.

برخی ویژگی‌های سمی قابل تشخیص وجود داره که باید مراقب اون‌ها باشین:

  • دیگران رو قضاوت می‌کنین.
  • روح و روان شخصی رو آن‌چنان به بازی می‌گیرین که به عقلانیت خودش شک کنه.
  • مسئولیت‌پذیر نیستین.
  • زود عصبانی می‌شین.
  • دیگران رو فریب می‌دین.
  • ناسازگار هستین.
  • اغلب دیدگاه منفی دارین.
  • خودمحور هستین.

پرسش‌ها می‌تونن یه نظر خارجی (غیر از خودِ فرد) رو داشته باشن. جکسون میگه: «در این سناریوها، من دوست دارم از مراجعه‌کنندگانم بپرسم، چه چیز منفی‌ای در خودتون می‌بینین که از اطرافیان‌تون هم شنیدین؟» ممکنه یه چیزی باشه که بتونین کشف کنین و از اون برای کمک به شناسایی برخی از ویژگی‌های سمی‌تون استفاده کنین.

یکی از چیزهایی که می‌تونه تو تشخیص سمیت درونتون یا سمی بودن اطرافیان بهتون کمک کنه تقویت هوش هیجانی هست؛ هوش هیجانی چیه؟ چقدر مهمه؟ چطور میشه تقویت‌اش کرد؟

چطور میشه سمی بودن رو متوقف کرد؟

به گفتۀ جکسون، داشتن یه ویژگی سمی یعنی ظهور یه مشکل عمیق‌تر. به عبارتی، این چیزی نیست که بتونین یک‌شبه اصلاحش کنین. برای مثال، شاید تشخیص بدین که تمایل به دغل‌بازی دارین. در اینجا جکسون میگه: «دغل‌بازی و حیله‌گری صفتی سمی هست که می‌تونن به چند شکل ظاهر بشن. فریب‌کاری زمانی اتفاق میفته که وقتی چیزی برای خودتون می‌خوایین هر کاری لازم باشه انجام می‌دین تا به خواسته‌تون برسین حتی حاضرین از دیگران به نفع خودتون و منافع شخصی‌تون استفاده کنین.»

چطور میشه سمی بودن رو متوقف کرد؟

به‌عنوان اولین گام، جکسون پیشنهاد می‌کنه پرسش‌ها رو معکوس کنین، ممکنه از خودتون بپرسین:

  • چرا مردم رو فریب میدم؟ (شاید پاسخ بدین: چون به اون چیزی که می‌خوام می‌رسم)
  • از کجا یاد گرفتی که با حقه‌بازی به خواسته‌ات برسی؟
  • چرا در ارتباط با نیازهات مشکل داری؟

کمی خود انتقادی (ارزیابی فرد از خود) رو تمرین کنین. بعضی اوقات فردی رفتاری سمی از خودش نشان میده که مدت‌ها داشته اما شاید هرگز متوجه مضر بودن اون نشده باشه. نحوه تعاملتون با دیگران رو بررسی کنین و سعی کنین برای درک بهتر اعمالتون، یادداشت بردارین. از خودتون بپرسین چرا این کارها رو انجام میدم یا چرا این حرف‌ها رو می‌زنم، ارزیابی خودتون یا همان خودآگاهی احساس بهتری بهتون میده.

مهم‌ترین مورد اینه که بفهمین چرا این ویژگی سمی رو در وجودتون دارین. وقتی متوجه شدین، می‌تونین تشخیص بدین که چه موقع‌هایی چنین تمایلات مضری می‌خوان ابراز وجود کنن، این‌طوری می‌تونین مانع اون‌ها بشین. شما مجبور نیستین در این راه تنها باشین. جکسون پیشنهاد می‌کنه که مشاوره با روان‌شناس می‌تونه به شما کمک کنه تا دربارۀ احساساتی که ممکنه در طول این فرآیند خودآگاهی ایجاد بشه، حرف بزنین و به شیوه‌ای سالم و ایمن اون رو هدایت کنین.

اگه ازدواج کردین و ویژگی‌های سمی به عشق در رابطه‌تون آسیب زده باید برای جبران قدم بردارین و بدونین که همیشه باید برای حفظ عشق در ازدواج تلاش کنین؛ حفظ عشق در ازدواج؛ فرایندی مداوم و نیازمند به تلاش

چگونه صفات سمی رو در دیگران تشخیص بدیم؟

حضور انسان‌هایی که نه‌تنها حامی نیستن، بلکه تخلیه کنندۀ انرژی ما هم هستن، یکی از چالش‌های زندگیه. معمولاً تشخیص صفات سمی در دیگران در مقایسه با خودتون آسان‌تره، چون شما در معرض مشاهده و دریافت سمیت قرار دارین.

چگونه صفات سمی رو در دیگران تشخیص بدیم؟

در جایگاه چنین فردی به احساس و عواطفتون در زمان تعامل با چنین افرادی توجه کنین. آیا از گفت‌وگو با کسی که احساس خستگی و بی‌رمقی داره دوری می‌کنین؟ وقتی صادقانه با کسی حرف می‌زنین و قبول دارین که آسیب‌پذیر هستین، آیا باعث میشه احساس کنین مورد قضاوت قرار گرفتین؟ جکمن میگه: «آگاهی از اینکه کسی چه احساسی در شما ایجاد می‌کنه خیلی مهمه. این احساسات و عواطف شماست که تعیین می‌کنه آیا در تعامل با فردی هستین که ویژگی‌های سمی از خودش نشان میده یا نه.»

مراقب دوست‌های منفی‌اندیش اطرافتون باشین، اون‌ها یه سری ویژگی‌ سمی دارن انرژی شما رو می‌دزدن و به مصلحت شما فکر نمی‌کنن.

برخی از علائم سمیت در دیگران:

  • بازی با روح و روان فرد یا باج‌گیری عاطفی!
  • برای سرپوش گذاشتن بر رفتار خود دروغ میگن.
  • طوری رفتار می‌کنن که شما احساس کنین مورد قضاوت قرار گرفتین.
  • همۀ زندگی پیرامون خودشون می‌چرخه و به کسی اهمیت نمیدن.
  • هرگز مسئولیت اعمالشون رو بر عهده نمی‌گیرن.

یک فرد سمی در زندگی من وجود دارد. چیکار کنم؟

ویژگی‌های سمی افراد دائمی نیست، اما این دلیل نمیشه که تا وقتی نخواستن تغییر رویه بدن، شما تسلیم سمیت اون‌ها بشین.

درسته که آدم‌های سمی می‌تونن لحظات تلخی رو برامون بسازن اما اگه فقط یه آدم امن تو دور و اطرافمون داشه باشیم، برای جبران تمام اون لحظات تلخ کافیه: آدم امن زندگی هم باشیم؛ 13 ویژگی ادم امن

اگه یه فرد سمی در زندگی‌تون دارین، جکسون پیشنهاد می‌کنه این چهار مرحله رو دنبال کنین:

مرحله ۱: نحوۀ تأثیر سمیت اون‌ها رو بهشون گوشزد کنین. «اظهارات من» در این سناریوها بسیار سودمنده. برای مثال، می‌تونین بگین: «وقتی شما چنین کاری رو انجام می‌دین یا چنین حرفی می‌زنین، احساس می‌کنم که...»

مرحله ۲: تعیین حدومرز: «تعیین مرزها به کاهش تأثیر سمیت اون‌ها به روی شما کمک می‌کنه. یادتون باشه که تعیین حدوحدود به نفع شماست، نه اون‌ها و البته که این مرزها عواقبی هم دارن.»

برای رهایی از یه فرد سمی که در زندگی‌تون دارین، چهار مرحله رو باید طی کنین.

مرحله ۳: رفتارهای سمی اون‌ها رو به خودتون نگیرین چون تقصیر شما نیست. جکسون میگه: «سرزنش کردن خودمون آسونه اما به‌جای این کار باید بفهمیم افرادی در اطراف ما هستن که برای خوب بودن خودشون تلاش می‌کنن گاهی اوقات افراد سمی برای دیگران دلسوزی هم می‌کنن.»

مرحله ۴: یادتون باشه که خودتون رو در اولویت قرار بدین. فقط به این دلیل که رفتار شخصی مستقیماً توهین‌آمیز یا از روی بدخواهی نیست دلیل نمیشه تحملش کنین. این شخص حتی ممکنه از شما کمک بخواد، اما لازمه که در موضع خودتون وایسین. لازم نیست برای کسی کاری انجام بدین که ثبات عاطفی یا سلامت روانی شما رو به خطر می‌ندازه. روابط نیاز به دادن و گرفتن دارن و کسی که سمیه معمولاً فقط می‌گیره، به همین خاطره که باید خودت رو در اولویت بذاری. اگه بعد از معاشرت با یکی از اعضای خانواده، دوست، خویشاوند یا همکار احساسات ناخوشایندی بهت دست میده پس یعنی به‌احتمال زیاد با فردی سمی سروکار داری.

رابط سمی تنها نوع روابط نیستن، اگه یه رابطه سمی داشتین ناامید نشین شاید رابطه بعدی شما یه رابطه افلاطونی باشه: بررسی چند ارتباط متفاوت؛ 6 نوع رابطه و تاثیر آن‌ها بر زندگی

دیدگاه خود را ثبت نمایید.