thumb

اهمیت نوع رابطه با بدن؛ با دوستی با بدنتون سالم بمونین!

رابطه دوستی با بدن‌

سلامتی فقط ظاهر نیست؛ بلکه یکی از جنبه‌های وجودی شماست که از نوع رابطه با بدنتون حاصل میشه. خیلی‌ها برای به‌دست‌آوردن اندام عالی به هر قیمتی به سلامتشون آسیب می‌رسونن و دچار وسواس فکری میشن. اون‌ها به‌جای شروع رابطه مثبت با ظاهرشون و دوست داشتن بدنشون به هر شکلی که هست، ظاهر فیزیکی‌شون رو با جدیت تمام بررسی می‌کنن طوری که انگار در حال مجسمه‌سازی هستن. این وسواس ممکنه در دراز‌مدت به ضررشون تمام بشه.

جاش بیلینگز میگه: «افراد زیادی در این دنیا هستن که زمان زیادی رو صرف مراقبت از سلامتشون می‌کنن ولی فرصت لذت بردن از اون رو ندارن.»

عصب‌شناس آمریکایی، دکتر کندیس پرت که گیرنده مواد افیونی توی مغز رو کشف کرد، گفت: «بدن ضمیر ناخودآگاه شماست. بدن شما هوش ذاتی خودش رو داره که با هزاران فرایند شیمیایی و الکتریکی، بدون آگاهی هشیارانۀ شما فعالیت می‌کنن.»

احساسات شما به معنای واقعی کلمه بدن شما رو متحول می‌کنه و موجب سلامتی‌تون میشه. اگه باور ندارین، یه هفته افسرده و غمگین باشین و به تغییر فیزیولوژی خودتون توجه کنین. بدن شما به افکار شما گوش می‌کنه و واکنش نشان میده، ازاین‌رو مشغولیت مداوم به ظاهر فیزیکی‌تون موجب استرس میشه و شما رو گمراه می‌کنه. من مطمئنم که این هدف شما نیست و ممکنه استدلال کنین که تمرکز روی ظاهر فیزیکی‌تون کار درستیه.

رابطه دوستی با بدن‌

بله منطقیه، اما ذهن شما درست متوجه نمیشه و به همین دلیل هم هست که رابطۀ نادرست افراد با بدنشون به شکل اختلالات پُرخوری بروز می‌کنه. وقتی مدام نگران ظاهرتون باشین و زیادی بهش توجه کنین، ذهن شما این رو یه استرس جزئی برداشت می‌کنه.

ماریو مارتینز، عصب‌شناس بالینی میگه: «اختلال خوردن یه اجباره تا اعتیاد، نمیشه اسمش رو بیماری گذاشت. این یه الگوی فرهنگیه که شما رو از خود دوستی منحرف می‌کنه.»

تأثیر فضای مجازی در نوع رابطه با بدن

افراد در سنین مختلف تصاویری از خودشون رو در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌کنن که تا حدی الهام‌بخش دیگران باشن و عده‌ای هم دائماً از طریق رسانه‌هایی مثل تلویزیون، مجلات، اینترنت و تبلیغات با تصاویر مختلف بمباران میشن. این تصاویر اغلب غیرواقعی، دست‌نیافتنی و غیرطبیعی هستن.

تاثیر فضای مجازی در رابطه با بدن با عکسای ساختگی

این حرکت اخیراً توسط تلفن‌های هوشمند بیشتر هم شده، اما انگیزۀ اون برای کسانی که دنبال الگو قراردادن دیگران هستن جالب نیست. سلامتی با تبلیغ جذابیت فیزیکی فرد منتقل نمیشه چون برای بیشتر مردم دست نیافتنیه.

به همین دلیله که شرم‌ از چربی‎های بدن و اضافه‌وزن ظهور کرده، چون مردم به سمت تصاویر پوستری دست‌نیافتنی کشیده‌شدن که افرادی رو نشان میدن که سطح چربی کمتری توی بدنشون دارن.

تاثیر فضای مجازی روی احساس چاقی

اگه با این تصویر ایده‌آل فیزیکی مطابقت ندارین، پس تو دستۀ افراد چاق قرار می‌گیرین.

جدی؟ کی گفته؟

دوست داشتن بدن برای حفظ بلندمدت سلامتی

چون بیمار نیستین دلیل نمیشه که سالم و سلامت باشین.

شاید تصویر بدنی سالمی داشته باشین که بازتاب‌دهنده عزت‌نفستون باشه. افرادی هستن که با وجود تناسب‌اندام باز هم در نظر خودشون ارزشی ندارن چون فقط از روی ظاهرشون شناخته میشن. به همین ترتیب، کسانی که فیزیک طبیعی دارن، از عزت‌نفس بالایی برخوردارن. افراد زیادی برای زیبایی ظاهری تلاش می‌کنن، اما خیلی‌هاشون از نظر عاطفی از درون حال خوبی ندارن.

تصویر بدن یا تصوری که ما از جسممون داریم بنا به مثبت و منفی بودنش می‌تونه روی سلامت و عزت نفس ما تاثیر بذاره؛ تصویر بدن چیست؟ تاثیر تصویر بدنی منفی و مثبت بر سلامت روان

سلامتی یه تلاش بیرونی نیست؛ بلکه از درون شروع میشه.

این موضوع مثل واردشدن به خانه‌ای می‌مونه که از بیرون تماشایی و شگفت‌انگیزه؛ اما وقتی واردش می‌شین یهو کف خانه پایین می‌ریزه چون هیچ پایه محکمی برای نگه‌داشتنش وجود نداره. نکته‌ای که می‌خوام بگم اینه که خودتون رو از درون به بیرون پرورش بدین چون وقتی ارزشتون رو بر مبنای دنیای بیرونی قرار می‌دین، هیچ‌وقت نمی‌تونین خودتون رو دوست داشته باشین.

سه نویسندۀ کتاب آفرینش سلامتی دربارۀ دوست داشتن بدن میگن: «عاقبت یه چیزی رو کشف کردم که سلامتی و زندگیم رو تغییر داد؛ این باور که هر فکری که در ذهنمون پرورش می‌دیم آیندۀ ما رو می‌سازه. این ایدۀ کوچیک مسیر زندگیم رو عوض کرد. اگه بتونم آرامش، سلامت و هماهنگی رو توی ذهنم ایجاد کنم، می‌تونم همون رو توی بدن و دنیام هم به وجود بیارم.»

نویسندگان فضای مجازی از این ویژگی افراد خیلی استفاده می‌کنن؛ اطلاعاتی که به‌صورت آنلاین پیدا میشن اغلب توسط افراد بدون صلاحیت در زمینۀ مربوطه نوشته شدن. اون‌ها شما رو به خرید محصولات یا خدماتشون تشویق می‌کنن تا تصور شخصی یا تصویر ذهنی‌شون رو تقویت کنن. اطلاعات غلط در وب‌سایت‌های موردِعلاقۀ مردم خیلی زیادن، این نویسنده‌های نامرئی و بی‌تجربه، برای حفظ حضور آنلاین‌شون سلامتی شما رو هدف قرار میدن.

بنابراین، مراقب اطلاعاتی که می‌خونین باشین، چون این محتواها خوب نوشته شدن به این معنی نیست که برای شما خوب هستن. این امر در مورد اونچه که در این مقاله هم می‌خونین صادقه. گفته‌های منو قبول نکنین، همه چیز رو بادقت بسنجین و بررسی کنین، این اطلاعات رو در جای مناسب به کار بگیرین. برای اینکه بفهمین روشی برای شما مناسبه یا نه سه ماه اون کار رو دنبال کرده و تغییرات رو تو یه دفترچه‌ ثبت کنین.

بدنت رو دوست داشته باش، باور کن این خیلی مهمه؛ بدن تو دوست داشته باش! نگاه مثبت یا بی‌طرفانه به بدن، کدوم درسته؟

برای شروع دوستی با بدن باید از اصول درست پیروی کنی.

برای شروع باید از اصول درست پیروی کنین. از رژیم‌های غذایی عجیب یا محدودکننده خودداری کنین چون در طولانی‌مدت برای سلامتتون مضر هستن. از شما می‌خوام کتابی که چشم‌هاتون رو به حقیقت باز می‌کنه، نوشتۀ دکتر کاترین شاناهان با عنوان «تغذیه عمیق: چرا ژن‌های شما به غذای سنتی نیاز دارند» رو مطالعه کنین. متأسفانه این کتاب به زبان فارسی ترجمه نشده؛ ولی اگه به زبان انگلیسی آشنایی دارین حتماً این کتاب رو تهیه و مطالعه کنین.

برای شروع دوستی با بدن باید از اصول درست پیروی کنی

خانم شاناهان میگه: «دلیل خیلی از مشکلات سلامتی امروز اینه که ما دیگه طبق آشپزی سنتی غذا نمی‌خوریم. در بدترین موارد بیماری‌های مکرر و بیماری‌های مزمن که اغلب می‌بینم، والدین، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها هم قربانی همین رویۀ نادرست شدن.»

در رابطه با بدنتون بیش از حد روی ظاهر تمرکز نکنین.

اگه روی ظاهر بیرونی تون تمرکز می‌کنین، برای حفظ اون باید یه چیزی رو فدا کنین. البته مجدداً تکرار می‌کنم که ظاهر شما یکی از جنبه‌های سلامتی شماست.

من ورزشکاران موفق زیادی رو می‌شناسم که با ویژگی‌های فیزیکی و عملکرد درخشانی که درگذشته داشتن شناخته میشن. وقتی به‌نوعی آسیب می‌بینن و دچار افسردگی میشن، چون اون تصویرِ قهرمانی دیگه وجود نداره.

در رابطه با بدنتون بیش از حد روی ظاهر تمرکز نکنین.

سعی کنین از تسلیم‌شدن به تصاویر غیرواقعی که توسط رسانه‌ها مدام پخش میشن خودداری کنین. در بیشتر موارد، اون‌ها مدل‌هایی هستن که برای این کار استخدام شدن و نمایندۀ جمعیت زیادی نیستن. شما باید از تصویر بدنتون راضی باشین چون نشان‌دهندۀ عملکرد درونی شماست.

دوست داشتن بدن برای پیداکردن حس خوب نسبت به خودمون

بقراط: «اگه می‌تونستیم به هرکسی مقدار مناسبی غذا و تمرینات ورزشی بدیم، نه خیلی زیاد و نه خیلی کم، مطمئن‌ترین راه برای سلامتی رو پیدا می‌کردیم.»

ارتباط ذهن و بدن بسیار قدرتمنده. اگه بخوایم روی یه فرم فیزیکی ایده‌آل تأکید کنیم، معنای واقعی سلامتی رو تغییر دادیم.

ماریو مارتینز بار دیگه در تأکید حرفش میگه: «از نظر من زندگی توأم با ثروت بدون احساس خود ارزشمندی قوی، پایدار نیست. چون حفظ سلامتی، رسیدن به ثروت و یافتن عشق مستلزم ظرفیتِ پذیرش این واقعیته که شما شایسته و سزاوار بخت و اقبالتون هستین.»

از بررسی دقیق ظاهر فیزیکی‌تون پرهیز کنین چون ایراد گرفتن از شکل ظاهری‌تون دردی رو دوا نمی‌کنه. من نمی‌خوام شما رو تشویق ‌کنم که به ظاهرتون اهمیت ندین، اما سعی کنین اون رو بخشی از وجودتون بدانید. برای لذت بردن از سلامتتون، جنبه‌های دیگر زندگی از جمله رفاه ذهنی، عاطفی و معنوی رو پرورش بدین. وقتی موضوع ذهنی و عاطفی توجه‌تون رو جلب می‌کنه، اینکه چه غذایی می‌خورین، چه لباسی می‌پوشین یا برای تناسب‌اندام چه روشی رو دنبال می‌کنین دیگه اهمیتی نداره.

جمع‌بندی:

من از پیام سه نویسندۀ کتابِ «آفرینش سلامتی» قدردانی می‌کنم. اون‌ها می‌گویند: «اگه درگیر سلامتی‌تون هستین، زندگی ازتون می‌خواد که رابطه با بدنتون رو ارزیابی کنین و خودتون رو دوست داشته باشین؛ به‌عبارت‌دیگر، مهم نیست که مشکل شما چیه، چون فقط یه جواب وجود داره و اون هم دوست داشتن خودتون و دوست داشتن بدنتونه.» چیزی که دنبالش هستین رو پیدا می‌کنین. ولی اگه دائم روی ظاهرتون تمرکز کنین، نقطه مرجع شما هم همون میشه. بااین‌حال، اگه به جنبه‌های دیگر سلامتی‌تون توجه داشته باشین، با تمامیت وجود خودتون آشنا می‌شین و می‌تونین دوستی با بدنتون رو شروع کنین.

در این دوره با وجود وسواس سلفی، ما دنبال تأیید از سوی دیگران برای تأیید ارزش خودمون هستیم. ما یه انگیزه ذاتی داریم که نسبت به خودمون احساس خوبی داشته باشیم؛ اما اگه روی فرم بدنی‌مون تمرکز کنیم، اجزای کوچک‌تر و بی‌اهمیت‌تری، سلامتمون رو تحت‌الشعاع قرار میدن.

جلوتر برو؛ چگونه بدن خود را دوست داشته باشیم؟

من نمیگم که عکساتون رو پست و استوری نکنین و نمیگم کسانی که این کار رو می‌کنن رو دنبال نکنین اما باید بدونین زمانی قدرتمند می‌شین که نسبت به انگیزه‌هاتون آگاه شده باشین. سلامتی فقط مربوط به ظاهر ما نیست، بلکه فراخوانیه برای دوست داشتن خودمون. ازاین‌گذشته، چیزی که ما واقعاً آرزوی اون رو داریم عشق و ارتباط نزدیک با خودمونه پس ایده‌آل‌گرایی رو فراموش کنین و واقع‌بین باشین.

اگه خیلی احساس زشتی می‌کنین و می‌خوای این احساس منفی رو متوقف کنین می‌تونین از مدیتیشن قانون جذب برای جذب زیبایی‌های درون‌تون استفاده کنین؛ 10 گام جذب زیبایی، زیباتر شدن با قانون جذب ممکنه؟

محمدی

1401/07/28

خودتو دوست داشته باش رفیق جان:)

دیدگاه خود را ثبت نمایید.