thumb

چگونه بدن خود را دوست داشته باشیم؟

آیا از فرم بدن خود ناراضی هستین؟ اگه جواب‌تون مثبته این مقاله رو بخونین تا راهکارهایی یاد بگیرین که به دوست داشتن بیشتر خودتون کمک می‌کنه و دیگه بهونه‌ای باقی نمی‌ذاره که از ظاهرتون متنفر باشین. البته امکان نداره کسی 100% از فرم بدنش راضی باشه اما رهایی از حلقۀ منفی‌بافی راجع به خودمون امکان‌پذیره.

نحوه شروع کار از این قراره:

  • با چیزی که دوست ندارین مقابله کنین و با حسی خوب اون رو به چالش بکشین.

همه ما انسانیم و طبیعیه که دربارۀ بخشی از بدن‌مون افکار منفی داشته باشیم. موضوع اینجاست که اگه با این افکار و احساسات روبرو نشیم، تبدیل به سمی برای عزت نفس ما می‌شن و شدیداً اعتماد‌به‌نفس و شادی ما رو تحت تأثیر قرار می‌دن. من (سامانتا کلگرن) پستی گذاشتم با این عنوان، «آیا شما پهلوان پنبه هستین؟» در اونجا به جزئیات انواع افکار منفی می‌پردازم. اما نکتۀ مهم اینه که تشخیص بدیم این افکار چند بار به وجود میان تا با چالشی مثبت باهاشون مواجه بشیم.

برای مثال، جملۀ: «نگاه کن چقدر ران‌هایم از شدت چاقی به هم ساییده می‌شن!» رو به این جمله تغییر بدیم: «این ران‌ها به من امکان راه رفتن، دویدن و رقصیدن می‌دن». شاید اولش سخت باشه، اما هیچ اشکالی نداره! هر چه بیشتر این افکار منفی رو با یه حس مثبتِ حاکی از قدردانی به چالش بکشین، نادیده گرفتن اون‌ها آسون‌تره و در نهایت کمتر هم اتفاق می‌افته.

زشت دیدن خودمون

مانند موجی کوچک روی دریاچه، به اون بخشی از بدن‌تون که دوستش ندارین عشق بورزین، هر چقدر هم کم باشه، باز هم بر نحوه نگرش شما به دیگر بخش‌ها تأثیر می‌ذاره. بخشی از خودتون رو که دوستش دارین و ازش راضی هستین رو انتخاب کنین. مثل پاهای کشیده و بلند، لب‌های برجسته یا بازوهای قوی، اون رو تحسین کنین. هنگامی که لباس می‌پوشین، زیبایی‌ها رو ببینین، هنگامی که در باشگاه وزنه می‌زنین، در آینه به شدت روی آن بخش تمرکز کنین. اجازه بدین همین موارد کوچیک بهتون آرامش بده.

 

تحسین نقاط قوت مون

  • از مقایسه خود با دیگران دست بردارین.

مطمئناً رسانه‌ها با عناوینی چون: "ببینیم این لباس به تن کی بیشتر میاد" به ما کمکی نمی‌کنن، مقایسه خودمون با دیگران خیلی انرژی بَره! قضاوت کردن خودتون بدتر از قضاوت کردن بقیه‌ست و شدیداً به احساس‌تون آسیب می‌رسونه. شما با نگرشی منفی خودتون رو می‌بینین و ویژگی‌های مثبت رو نادیده می‌گیرین. با صرف وقت خود بر روی ویژگی‌هایی که نداریم ما رو به اون چیزی که می‌خواییم نزدیک‌تر نمی‌کنه.

بهتره روی اهداف شخصی خود در جایگاه کنونی تمرکز کنین. آیا می‌خوایین خودتون رو با بدنی مقایسه کنین که می‌خواد در یه مسابقه زیبای اندام شرکت کنه یا می‌خوایین شلوار قبل از بارداری اندازه‌تون بشه. نه، هدف شما این نیست.

تمرکز بر چیزهایی که ندارین، بی ثمره و عزت نفس و اعتماد‌به‌نفس شما رو پایین میاره. وقتی روی کارهایی که پیش از این انجام داده‌اید و قادر به انجام‌شان هستین تمرکز کنین، اعتماد‌به‌نفس‌تون بالا می‌ره و دیگر نداشته‌ها و کمبودها براتون بی‌اهمیت می‌شه.

مقایسه خود با دیگران

  • اجازه بدین افراد قدرتمند و مثبت اطراف شما باشن.

در یکی از جلسات اخیر، یکی از مراجعه‌کنندگان بهم گفت که برای شام با دوستانی که چند سال از او کوچک‌تر بودن بیرون رفته. اون گفت: "همۀ دوست‌هام دربارۀ رژیم غذایی جدید حرف می‌زدن، که چطور در تلاشن چند کیلو وزن کم کنن. منم از شنیدنش خسته شده بودم و دیگه نمی‌خواستم راجع بهش حرف بزنم!" من واقعاً از شنیدن این نظراتش لذت بردم.

وقتی در اطراف کسانی هستین که به طور معمول از خودشون و بقیه ایراد می‌گیرن شما هم ناخودآگاه همین کار رو می‌کنین. سایز شلوار جین شما شاید هیچ تأثیری بر روز شما نداشته باشه. اما، اگه سه دوست شما که مدام دربارۀ کم کردن سایزشون حرف بزنن و اینکه چقدر از سایز X بودن متنفرن، شما هم کم‌کم شروع به مقایسه سایز خودتون می‌کنین که آیا سایزتون مناسبه یا نه.

با این حال، وقتی کنار هستین که قدردان چیزهایی که دارن هستن و نگرانی در مورد ظاهرشون ندارن و اون‌ها رو فقط با اعتما‌د‌به‌نفس درونی‌شون جایگزین می‌کنن،شما هم کم کم به فرد مثبتی تبدیل میشین و ایراد گرفتن از خودتون را متوقف میکنین.

گشتن با انسان های مثبت نگر

برای دوست داشتن بیشتر خودت چیکار میکنی؟

راضی نبودن از خود، مشکل جدی برای خیلی‌هاست. گرچه بیرون کشیدن خود از این مخمصه کار دشواریه، اما می‌تونین استراتژی‌های محکمی برای تغییر دیدگاه و دوست داشتن خود و فیزیک بدن‌تون یاد بگیرین. امیدوارم نکات بالا مؤثر بوده باشه تا شما از آنچه هستین خشنود باشین.

خودمون رو دوست داشته باشیم

دیدگاه خود را ثبت نمایید.