thumb

بدن تو دوست داشته باش! نگاه مثبت یا بی‌طرفانه به بدن، کدوم درسته؟

بدن تو دوست داشته باش!

جنبش اجتماعی مثبت نگری به بدن یه حرکت جهانیه که می‌گه افراد در هر سایز و تیپی بدون توجه به فرهنگ و دیدگاه جامعه با هم برابر هستن.

سال‌هاست که افراد زیادی با جراحی پلاستیک، بوتاکس، رژیم غذایی سخت و ورزش سنگین می‌خوان خودشون رو هم‌رنگ جماعت کنن، انگار شلوار جین تنگ و سایز کمر باریک، تیپ بدنی رایج و مناسبی برای همه جامعه‌ست. این نگاهی که رسانه‌ها بهمون تزریق کردن باعث شده تصور کنیم که بیش از حد لاغر بودن دقیقاً عین زیباییه و هر کس که به این استاندارد نرسه زشته!!!

بدن تو دوست داشته باش!

این نگاه غلطِ رسانه‌هایی که انقدر راحت افکار همه رو تغییر میدن از طرف بیزینس‌های بزرگ تأمین مالی میشن و اصلاً به دنبال منفعت مالی هم هست، این افکار دقیقاً همون چیزی هستن که ما رو سمت عمل‌های پیکرتراشی، رژیم‌های عجیب‌وغریب و قرص‌های لاغری می‌کشونن. دنبال هیکل "لاغر مردنی" یا همون نی‌قلیونی بودن به‌سرعت منجر به کاهش عزت نفس می‌شه و افسردگی، اعتیاد به الکل، اختلال در خوردن و استرس رو به بار می‌آره.

افراد زیادی به‌خاطر اضافه وزن داشتن در رسانه‌ها مورد توهین و تحقیر قرار می‌گرفتن و شرمنده و خجالت‌زده بودن، اما کم‌کم شرایط تغییر کرد و خیلی‌ها شروع به صحبت در مورد عادی‌سازی انواع فرم بدن کردن که بگن هر فردی صرف‌نظر از وزن و سایز، اندام زیبایی داره.

بیشتر بخوانید: چگونه بدن خود را دوست داشته باشیم؟

عبارت "بدنت رو دوست داشته باش " در اوایل سال 2012 که دسترسی به اینترنت رواج پیدا کرده بود، در شبکه‌های اجتماعی فراگیر شد. بااین‌حال، تاریخچه بسیار قدیمی‌تری داره که به اواخر دهه 1960 برمی‌گرده. کمی پس از ظهور جنبش "بدنت رو دوست داشته باش"، بی طرفی به بدن به‌عنوان رویکردی جایگزین برای مثبت بودن به بدن معرفی شد. به‌جای تمرکز بر دوست داشتن بدن‌تون حالا هر شکلی که هست، نگرش بی‌طرفی به بدن توجه بیشتری بر آنچه بدن شما می‌تونه براتون انجام بده داره.

این مقاله به مزایا و معایب هر نگرش می‌پردازه که چگونه می‌تونیم جنبه‌های مثبت هر دو جنبش رو برای بهبود بیشتر زندگی‌مون به کار ببریم.

جنبش مثبت‌نگری به بدن

در سال 1969، یک مهندس، که از نحوه رفتار جامعه با افراد چاق عصبانی شده بود، انجمن حمایت از افراد چاق رو تأسیس کرد و اسم انجمنش رو انجمن ملی گسترشِ پذیرش چاقی (NAAFA) گذاشت. امروزه این سازمان بزرگ‌ترین انجمن چاقی در جهانه. دستاورد این انجمن پایان دادن به شرمساری افراد برای ناهماهنگی شکل و اندازه بدن‌شان با استانداردهای جامعه‌ست.

جنبش مثبت‌نگری به بدن

در سال 1996، پس از توجه به درمان اختلال روانی در غذا خوردن، یک روان‌درمانگر پس از ایجاد وب‌سایتی به نام بدن مثبت اصطلاح مثبت‌نگری به بدن رو مطرح کرد. این وب‌سایت منابع و مطالب مفیدی ارائه می‌ده که به افراد کمک می‌کنه تا شکل بدن‌شون رو هرجوری که هست دوست داشته باشن. بعد این باور رو در جامعه رواج دادن که حتماً نباید "لاغر" باشی تا خودت رو دوست داشه باشی.

جنبش مثبت‌نگری به بدن چیست؟

همان‌طور که گفتیم، جنبش مثبت‌نگری به بدن، به زنان می‌گه بدن‌تون رو همون‌طوری که هست دوست داشته باشین. این جنبش می‌خواد دید جامعه رو نسبت به معیارهای زیبایی تغییر بده.

جنبش مثبت‌نگری به بدن چیست؟

آن‌ها در تلاش رواج این حقیقت هستن که هر کسی شکل و سایز بدن خودش رو داره. داشتن سلولیت یا چین‌وچروک طبیعی هستن. ممکنه برنامه‌های ورزشی و رژیم‌های سخت به سلامتی‌تون آسیب برسونه پس بیایین روی خوردن غذاهای کامل و مغذی تمرکز کنیم و بدن‌مون رو همون‌جور که هست دوست داشته باشیم. این جنبش تأکید می‌کنه که "همۀ بدن‌ها زیبا هستن" جنبش مثبت‌نگری به بدن با وجود محبوب شدنش در جهان، طیف گسترده‌ای از انتقادات رو نیز به دنبال داشته.

مقالات مربوط به سلامتی و تندرستی!

انتقاد از جنبش مثبت‌نگری به بدن

امروزه تقریباً غیرممکنه وارد شبکه‌های اجتماعی بشی و با تبلیغات رژیم غذایی و ورزش با هشتگ‌هایی ازاین‌قبیل روبرو نشی: عشق به بدن، مثبت‌نگری به بدن، همۀ بدن‌ها یکسان آفریده می‌شن، بدنت رو دوست داشته باش و همۀ بدن‌ها زیبا هستن.

انتقاد از جنبش مثبت‌نگری به بدن

افراد با افتخار عیوب بدن‌شون رو نشون می‌دن و فرهنگ چاقی رو ترویج می‌کنن. در ادامه چند تا مهم‌ترین انتقادها به این جنبش رو توضیح می‌دیم.

  1. ایجاد فرهنگ ناسالم چاقی

یکی از معایب این جنبش اینه که باعث می‌شه مردم باور کنن که چاقی مشکلی نداره. اما به‌وضوح می‌بینیم که اغلب بیماری‌ها مثل دیابت و نارسایی‌های قلبی با چاقی مرتبط هستن، بسیاری از طرفداران جنبش مثبت‌نگری به بدن به این طرز تفکر انتقاد می‌کنن. اون‌ها معتقدن ترویج پذیرش انواع بدن‌ها بدون توجه به خطراتی که برای سلامتی داره اشتباه محضه. مثل رژیم‌های غذایی خطرناک برای لاغر شدن. این مخالفین به دنبال ایجاد مرزی برای تعادل شکل بدن و سلامت جسمانی هستن.

بنابر استدلال بسیاری از متخصصان پزشکی: سلامتی ربطی به لاغر یا چاق بودن نداره. فرد می‌تونه لاغر باشه ولی بدن سالمی نداشته باشه. لاغر بودن تضمینی برای سلامت بدن‌ نیست. لاغری بیش ازحد می‌تونه با سایر عوارض پزشکی مثل پوکی استخوان و عدم تعادل هورمونی همراه باشه. در نتیجه، بسیاری از پزشکان خوردن یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم را توصیه می‌کنن.

بیشتر بخوانید: 10 روش موفق در افزایش انگیزۀ درونی برای ورزش کردن

  1. مزایای ورزش و رژیم غذایی

داشتن سبک زندگی و رژیم غذایی درست باید انتخاب خودمون باشه نه اینکه دیگران بهمون تحمیل کنن. ما باید از رژیم ورزشی خودمون لذت ببریم. این علائق در هر فرد متفاوته. یه نفر ممکنه از ورزش کردن توی خونه لذت ببره و دیگری ممکنه ورزش اسکی، پیاده روی یا دوچرخه سواری رو ترجیح بده. ورزش سبک روزانه می‌تونه خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی رو کاهش بده و باعث بشه احساس خوبی نسبت به خودتون داشته باشین. این طرز تفکر دربارۀ رژیم غذایی هم درسته. از مواد مغذی مثل سبزیجات، گوشت و لبنیات استفاده کنین.

مزایای ورزش و رژیم غذایی

  1. تمرکز بیش از حد روی ظاهر

یکی دیگه از نقطه‌ضعف‌های جنبش مثبت‌نگری به بدن اینه که افراد نسبت به ظاهرشون دچار وسواس می‌شن. طوری که تمام جنبه‌های مهم زندگی شخصی‌شون رو فراموش می‌کنن. در نتیجه، وقتی فرد می‌بینه نمی‌تونه بدنش رو همون‌جور که هست دوست داشته باشه به رژیم‌های غذایی خطرناک و ورزش‌های سنگین رو می‌آره. توجه داشته باشین که ما به عنوان انسان چند وجه مختلف داریم که ظاهر فیزیکی‌مون فقط یکی از این جنبه‌های وجودی‌مونه. ظاهر فیزیکی ما بیانگر شخصیت ما نیست.

تمرکز بیش از حد روی ظاهر

دوست داشتن هر روز بدن‌مون خیلی سخته، به خصوص زمانی که نفخ کردیم و احساس می‌کنیم لباس‌هاتون آن‌طور که باید و شاید بهتون نمی‌آد. گاهی اوقات احساس ضعف و خستگی می‌کنین و نسبت به شکل بدن و ظاهرتون احساس خوبی ندارین. این بهمون عذاب‌وجدان می‌ده که جنبش مثبت‌نگری بدن رو قبول نکردیم و یه نشخوار ذهنی مدام بهمون بگه که باید بهتر عمل کنی تا بتونی خودت رو قبول کنی و دوست داشته باشی.

بعضی روزها احساس خوبی نسبت به خودمون نداریم و این اشکالی نداره. درحالی‌که یه روزهایی هم هست که هر چیزی بپوشیم احساس خوبی بهمون دست می‌ده. مثبت‌نگری به بدن به معنای قدردانی و عشق ورزیدن به بدنی است که داریم، پس هرگز به‌خاطر تغییراتی که به طور طبیعی به دلیل افزایش سن، بارداری یا انتخاب سبک زندگی رخ می‌ده انتقاد نکنین.

بیشتر بخوانید: 9 راه برای ابراز قدردانی و ایجاد رضایت و شادی بیشتر

جنبش نگرش بی‌طرفانه به بدن

جنبش بی‌طرفی به بدن رویکردی متفاوت با جنبش مثبت‌نگری به بدن رو در پیش گرفته. در این نگرش به جای تمرکز بر دوست داشتن بدن خود بدون توجه به هر چیزی، روی آنچه بدن‌تون می‌تونه براتون انجام بده تمرکز داره.

جنبش نگرش بی‌طرفانه به بدن

جنبش نگرش بی‌طرفانه به بدن چیست؟

جنبش بی‌طرفی به بدن پس از شروع جنبش مثبت‌نگری به بدن برای مهار انتقاد شدید از نگرش پذیرفتن چاقی مطرح و در حدود سال 2015 ابداع شد زیرا وبلاگ‌نویسان، افراد مشهور و مربیان غذا خوردن با استفاده از جنبش مثبت‌نگری به بدن به ترویج این جنبش کمک کردن تا از پیوند بین ظاهر فیزیکی و ارزش فردی دور بشن. جنبش نگرش بی‌طرفانه به بدن باعث شد که افراد و به‌خصوص زنان بدن خود را همون‌طوری که هست بپذیرین و به‌جای ظاهر فیزیکی، توانایی‌های قابل‌توجه و ویژگی‌های غیرفیزیکی خودشون رو بشناسن.

جنبش نگرش بی‌طرفانه به بدن میگه که باید نگاهی خنثی به بدن خود داشته باشین، یعنی مجبور نیستین عشق به بدن خود را پرورش بدین یا احساس کنین که باید بدن‌تون رو هر روز دوست داشته باشین. ممکنه همیشه بدن‌تون رو دوست نداشته باشین، اما همچنان شاد زندگی کنین و قدردان هر کاری که بدن‌تون می‌تونه انجام بده باشین.

شادی چیه؟

برای مثال، بدن شما می‌تونه کارهای شگفت‌انگیزی انجام بده از جمله، دویدن و اسکی کردن، حمل کیسه‌های مواد غذایی بغل کردن عزیزان، به دنیا آوردن فرزند و اینکه می‌تونه شما رو به مکان‌های زیادی در سراسر جهان ببره.

وقتی صبح‌ها یک دونات اضافی می خورین یا خامه بیشتری به قهوه‌تون اضافه می‌کنین، بدن‌تون رو با غذا خوردن با یه تمرین نگرش بی‌طرفانه به بدن ارضا می‌کنین. جنبش نگرش بی‌طرفانه به بدن معمولاً با ذهن‌آگاهی همراهه یعنی وقتی به بدن‌تون احترام می‌ذارین، از آن به‌درستی مراقبت می‌کنین، مواد غذایی‌تون را با‌دقت می‌خرین و به‌اندازه کافی استراحت می‌کنین، متوجه عملکرد خوب بدن‌تون هم می‌شین.

بیشتر بخوانید: 6 کاری که برای افزایش ذهن‌آگاهی می‌تونین انجام بدین

اتخاذ هر دو روش

باوجوداینکه نگرش بی‌طرفانه به بدن برای دور زدن جنبش مثبت‌نگری به بدن ابداع شد، هر دوی این اصطلاحات رو می‌شه به‌ طور همزمان تمرین کرد. لازم نیست یه نگرش رو بر دیگری ترجیح بدین. یه روز، می‌تونین بدن‌تون رو دوست داشته باشین و روز دیگه شاید با ظاهرتون مبارزه کنین، اما یادتون باشه که از بدن‌تون برای کارهایی که براتون انجام می‌ده قدردانی کنین.

نکات مهم جنبش مثبت نگری به بدن

  • عزت نفس قوی رو ترویج می‌کنه
  • افراد رو تشویق می‌کنه تا بدن خودشون رو همون‌جوری که هست دوست داشته باشن
  • افراد رو تشویق می‌کنه تا از بدن‌شون محافظت کنن

نکات مهم جنبش مثبت نگری به بدن

نکات مهم جنبش نگرش بی طرفانه به بدن

  • بر کارهایی که بدن‌تون می‌تونه براتون انجام بده تاکید می‌کنه
  • ذهن‌آگاهی رو تشویق می‌کنه
  • بدن رو مثل یه کشتی در نظر می‌گیره که شما باید بر تمام بخش‌های آن برای سالم بودن تمرکز کنین

مزایای نگاه بی‌طرفانه به بدن

سخن آخر

در شبکه‌های اجتماعی هر روز تعداد زیادی زن با هیکل‌های تراشیده بدون هیچ‌گونه نقصی می‌بینیم که خودمون رو باهاشون مقایسه می‌کنیم. این مقایسه در طولانی‌مدت باعث کاهش اعتماد‌به‌نفس و افسردگی می‌شه. باید بدونین بیشتر اون‌ها با آرایش و فیلتر به این صورت در میان. اگه در زندگی واقعی اون‌ها رو ببینین متوجه می‌شین که هیچ شباهتی به عکس‌هاشون ندارن. بنابراین خودتون رو دوست داشته باشین و از مقایسه کردن به‌شدت اجتناب کنین. برای حفظ سلامت جسمی خود رژیم غذایی رو رعایت کنین که از انجامش لذت می‌برین.

شما می‌تونین از طرز فکر بی‌طرفانه به بدن مانند تمرین غذا خوردن آگاهانه و ورزش برای ساختن بدن مورد نظرتون استفاده کنین. شما می‌تونین به همون اندازه بدن‌تون رو به دلیل ظاهر آن، صرف نظر از شکل یا اندازه، دوست داشته باشین. درحالی‌که از کارهای شگفت‌انگیزی که بدن‌تون می‌تونه انجام می‌ده هم قدردانی می‌کنین.

مرشید

1401/07/28

از وقتی همه عکساشونو با کلی فیلتر و فتوشاپ و کلکای عکاسی تو اینستا پست کردن و استوری گذاشتن، اعتماد به نفس رو از ما معمولیا گرفتن

دیدگاه خود را ثبت نمایید.