چرا سرگرمی ها برای کاهش استرس مهم هستند؟

چرا سرگرمی ها برای کاهش استرس مهم هستند؟

ما اغلب فکر می کنیم که سرگرمی و داشتن فعالیت های سرگرم کننده فقط مختص آدم هایی که زندگی آرام و بدون مشغله دارند، درصورتیکه افرادی که زندگی پرمشغله و پر استرس دارند در واقع بیشتر از یک فرد معمولی به سرگرمی نیاز دارند. سرگرمی ها فواید کاهش استرس زیادی دارند که معمولاً ارزش زمان مورد نیازشان را بیشتر می کند. به خواندن ادامه دهید تا در مورد مزایای سلامتی سرگرمی ها بدانید.

 

مزایای سلامتی سرگرمی ها

مشخص شده است که سرگرمی ها دارای فواید سلامت روانی و جسمی هستند.
مطالعه ای نشان داده است که کسانی که حداقل یک بار در هفته به مدت 20 دقیقه به فعالیت های بدنی می پردازند کمتر مستعد خستگی هستند. تحقیقات دیگر نشان داد که فعالیت‌های لذت‌بخش انجام شده در اوقات فراغت با کاهش فشار خون، کورتیزول کل، دور کمر، شاخص توده بدنی و درک عملکرد فیزیکی بهتر مرتبط است. چنین فعالیت‌هایی با سطوح بالاتر حالت‌های روانی-اجتماعی مثبت و سطوح پایین‌تر افسردگی و اثرات منفی همبستگی داشتند.

بیشتر بخوانید: تفریحاتی برای شادی و افزودن لذت و نشاط به زندگی مردها

استراحت کردن هرچند کوتاه

سرگرمی ها زمانی را برای شما فراهم می کنند که با احساس آرامش بدون هیچ مسئولیتی سپری می کنید. این می تواند به ویژه برای افرادی که احساس غرق شدگی در کارها و وظایف روزمره شان را دارند مفید باشد.
برای کسانی که احساس مسئولیت بالایی دارند، احتمالا یافتن زمانی یا اجازه دادن به خود برای استراحت ما بین برنامه های شلوغ و قدری نشستن و استراحت کردن دشوار باشد.

استراحت کوتاه

درگیر شدن با سرگرمی‌ها می‌تواند هدفی را ایجاد کند که می‌تواند به افراد کمک کند زمان خود را تلف نمی‌کنند، بلکه از زمان استراحت خود برای چیزی سازنده استفاده می‌کنند.

صرف نظر از دیدگاه شما، سرگرمی ها استراحت خوبی را در طول یک هفته شلوغ فراهم می کنند.

سرگرمی و استرس

برای کسانی که بیش از حد استرس ندارند و ممکن است در واقع کمتر تحریک شوند، سرگرمی‌ها منبع خوبی از استرس است، نوع سالم استرسی که همه ما برای داشتن احساس هیجان در زندگی به آن نیاز داریم.
اگر بقیه زندگی شما تا حدودی کسل کننده یا غیر الهام بخش است، سرگرمی ها می توانند زندگی شما را معنادار کنند و یک کار پرهیجان را در برنامه خسته کنده شما قرار دهند. به عبارت دیگر، سرگرمی ها می توانند به اندازه کافی چالش و هیجان ایجاد کنند.

حتما ببینید: اسباب بازی بزرگسالان، معرفی 18 تا از بهترین اسباب بازی برای بزرگسالان

سرگرمی اجتماعی

بسیاری از سرگرمی‌ها به صورت فعالیت های گروهی و اجتماعی انجام می شوند مانند: بازی گلف، گروه های بافندگی و گروه‌های نویسنده خلاق نمونه‌های خوبی هستند.
سرگرمی هایی که شما را با دیگران مرتبط می کند مزایای بیشتری از حمایت اجتماعی به ارمغان بیاورد، که می تواند استرس را کاهش دهد و به شیوه ای سرگرم کننده به زندگی معنا ببخشد. علایق مشترک و زمان صرف شده با هم می تواند ارتباطات نزدیکی ایجاد کند، بنابراین سرگرمی هایی که شما را به دیگران نزدیکتر می کند ارزش وقت گذاشتن را دارد.

بیشتر بخوانید: 26 بازی مکالمه‌ای سرگرم‌کننده برای دوستان، زوج‌ها، پارتنرها

لذت بردن از کارهای مثبت

روانشناسی مثبت گرا، شاخه نسبتاً جدیدی از روانشناسی که به مطالعه آنچه که زندگی را ارزشمند می کند، کشف کرده است که لذت ها، فعالیت هایی که برای سرگرمی در زندگی انجام می دهیم، می توانند برای آرامش و لذت بردن از لحظه حال فوق العاده باشند.

لذت بردن

لذت ها می توانند روحیه شما را بهبود بخشند. از آنجایی که سرگرمی ها به طور کلی باعث ایجاد لذت در زندگی افراد می شود، حفظ سرگرمی ها می تواند برای احساس کلی شادی شما مفید باشد.

احساس رضایت

روانشناسی مثبت گرا همچنین به ما می گوید که خشنودی ها فعالیت های مهمی برای آوردن معنا و سرگرمی به زندگی ما هستند. رضایت‌ها نوعی چالش را ارائه می‌کنند که افراد را ملزم می‌کند تا از مهارت‌های شخصی استفاده کنند و آنها را در یک حس جریان درگیر کنند. این می تواند افراد را در یک حالت تقریباً مراقبه قرار دهد که در آن زمان را از دست می دهند و احساس می کنند از عوامل استرس زا زندگی دور شده اند. این به ما فرصتی می دهد تا به طور کامل در کاری که انجام می دهیم مشارکت کنیم.
خشنودی ها می توانند منجر به کاهش استرس و احساس خوشبختی شوند و سرگرمی ها معمولاً به عنوان لذت تجربه می شوند. اگر می‌خواهید شادی بیشتر و استرس کمتری در زندگی‌تان داشته باشید، سرگرمی‌ها از طریق ارضا مسیر مستقیمی را برای رسیدن به آن فراهم می‌کنند.

جلوگیری از فرسودگی شغلی

سرگرمی ها حس سرگرمی و آزادی را در زندگی به ارمغان می آورد که می تواند تأثیر استرس مزمن را به حداقل برساند. به عنوان مثال، کسانی که شغل پر فشار و استرسی دارند، می توانند از سرگرمی ها به عنوان یک راه برای کاهش استرس و چیزی که بعد از یک روز سخت منتظر آن هستند، بهره مند شوند.
برخی از تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که مشاغلی دارند که اغلب باعث فرسودگی شغلی می‌شوند (مثلاً مشاغل کم‌کنترل و پرتقاضا) در صورتی که فعالیت‌های اوقات فراغت فیزیکی یا اجتماعی بیشتری داشته باشند، کمتر احساس نیاز به بازیابی یا رفرش شدن در طول زمان کار خود دارند. به عبارت دیگر بازدهی کاری خوب و خواب راحتتر در شب هم خواهند داشت، اگر سرگرمی های بیشتری داشته باشند. در حقیقت خوابیدن تنها راه خستگی در کردن نیست.
در این مطالعه، کسانی که نیاز به "بازیابی" در هنگام خواب داشتند، بیشتر از پیامدهای منفی سلامت و تندرستی مانند شکایات روان تنی و خستگی رنج می بردند.

جلوگیری از فرسودگی شغلی

به عبارت دیگر، سرگرمی‌ها می‌توانند تأثیرات یک شغل استرس‌زا را از بین ببرند و عواملی را که به فرسودگی شغلی کمک می‌کنند، کاهش دهند.

بیشتر بخوانید: چگونه از فرسودگی شغلی نجات پیدا کنیم؟

یادداشتی از منوباز

شما ممکن است انواع سرگرمی های مختلف را امتحان کنید تا متوجه شوید سرگرمی موردعلاقه شما کدام است و کدام سرگرمی برای شما مفید است. در یک کلاس شرکت کنید، یک مهارت جدید بیاموزید یا سعی کنید هر هفته یک فعالیت جدید را امتحان کنید. از ساختن صنایع دستی گرفته تا جمع آوری سکه، هرچه بیشتر کاوش کنید، احتمال بیشتری برای یافتن سرگرمی مورد علاقه خود خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: سرگرمی های مفید با 16 تا از بهترین های آنها که زندگیت رو بهتر میکنه!

دیدگاه خود را ثبت نمایید.