thumb

تفریحاتی برای شادی و افزودن لذت و نشاط به زندگی مردها

خیلی از مردها به سرگرمی‌های هیجان‌انگیز و مهیج علاقه دارن. وقتی به طور مدام کارهای مشابه انجام می‌دن، زندگی براشون کسل‌کننده می‌شه. داشتن سرگرمی فقط برای پرکردن اوقات فراغت شما نیست بلکه بهتون احساس هدفمندی و رضایت‌مندی می‌ده. از جمله تفریحات فرح‌بخش و شادی آور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هنر‌های رزمی و بوکس

هنرهای رزمی فرم شبیه‌سازی‌شدۀ فنون مبارزات باستانیه. ریشۀ این ورزش‌ها معمولاً کشورهای آسیایی‌اند. مانند دفاع شخصی، جودو، کاراته و تکواندو. اما اگه به دنبال کاهش وزن و داشتن عضلات قوی هستین، ورزش بوکس یا مشت‌زنی برای شما بسیار مناسبه، چون کل بدن رو درگیر می‌کنه. وقتی تکنیک‌های مبارزه رو به‌ طور صحیح بدونین، احساس اعتمادبه‌نفس و امنیت بیشتری می‌کنین.

  • دویدن و تیراندازی

دویدن تا حد زیادی ساده‌ترین سرگرمی ورزشی برای شروع است و شما فقط به یک جفت کفش و لباس ورزشی مناسب نیاز دارین؛ درواقع خیلی راحت می‌تونیم برای رسیدن به آرامش ذهنی بعد از کار با کمی دویدن حال خودمون رو تغییر بدیم. همه ما فواید دویدن رو از نظر جسمی و روحی می‌دونیم. پس چرا به یه سرگرمی تبدیلش نکنیم. تیراندازی برای بعضی‌ها ترسناک و کاملاً چالش‌برانگیزه، اما می‌تونن به‌ خوبی مدیریتش کنن.

  • وزنه‌برداری و بدنسازی

یکی از سرگرمی‌های محبوب در بین مردها، وزنه‌برداری و بدنسازیه که کمک می‌کنه سالم و خوش‌اندام بشین.

  • اتومبیل‌رانی و موتورسواری

شاید از کودکی رویای اتومبیل‌رانی توی سرتون هست و هیچ‌وقت از تماشای مسابقات اتومبیل‌رانی از تلویزیون سیر نمی‌شین یا شاید فقط از سرعت بالای رانندگی در رقابت با بهترین دوست‌تون لذت می‌برین. به‌هرحال، اتومبیل‌رانی تفریح گرونیه، به‌خصوص اگه بخوایین به‌طورجدی دنبالش کنین. درست مانند مسابقات اتومبیل‌رانی، موتورسواری هم آدرنالینی به شما می‌ده که خیلی از مردم آرزوش رو دارن. موتورسواری تفریحی سرگرم‌کننده، چالش‌برانگیز و جسورانه است.

  • پیاده‌روی و کوله‌گردی

برای شروع پیاده‌روی و کوله‌گردی نیازی به تمرین یا تجربه قبلی ندارین. البته تا وقتی که تناسب اندام‌تون در سطح قابل قبولی باشه.

  • بیابان‌نوردی، صخره‌نوردی و سنگ‌نوردی

مسابقات آفرود نوعی از مسابقات اتومبیل‌رانیه. رانندگی در مسیرهای بکر و دشوار طبیعی از شن، گِل و بستر رودخانه. اگه عاشق شتاب و کمی خطر هستین، آفرود یا همون بیابان‌نوردی تفریحی بسیار سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیزه فقط باید وسیله نقلیه مناسب مثل خودروهای شاسی‌بلند و نقشه مکانی داشته باشین. تفریح صخره‌نوردی به انرژی و استقامت بدنی زیادی نیاز داره. شما نه فقط به‌سختی صخره و کیفیت طناب بلکه باید به عضلات و قدرت بدنی‌تون هم متکی باشین. بولد رینگ یا همون سنگ‌نوردی فرم ساده‌تره کوهنوردیه که به لوازم بسیار کمتری نیاز داره. اگه از صخره‌نوردی لذت می‌برین، شاید با بولد رینگ که از نظر فنی فرم شدیدتر یا به عبارتی خطرناک‌تر از صخره نوردیه، هیجان‌زده‌تر بشین.

  • اسکی، موج‌سواری و بادسواری

اسکی و اسنوبرد از ورزش‌های زمستانی عالی و البته گران‌قیمت هستن. موج‌سواری از آن ورزش‌های اعتیاد‌آوره، به‌خصوص برای کسانی که عاشق زندگی ساحلی هستن. شاید وقتی این سرگرمی رو شروع کنین، دیگه ترک کردنش براتون دشوار باشه. بادسواری نوع دیگری از موج سواریه یعنی اسکی روی آب به کمک بادبان. موج سواری نوعی ورزش آبی و ترکیبی از موج‌سواری و قایقرانی است. فقط حواس‌تون باشه که باید اصول اولیه موج‌سواری رو از قبل یاد گرفته باشین.

  • اسب‌سواری و دوچرخه‌سواری در جاده‌های کوهستانی

اسب‌سواری هم تفریح بسیار گرون قیمتیه، چون برای انجامش یه اسب لازم دارین. مراقبت و نگهداری از اسب‌ها معمولاً بسیار پرهزینه است. پیشنهاد می‌کنم نزدیک‌ترین اسطبل به محل زندگی‌تون رو پیدا کنین و دنبال یه مربی سوارکاری باشین. دوچرخه‌سواری ممکنه در نگاه اول آسون به نظر بیاد، به‌خصوص اگه دوچرخه‌سواری هم بلد باشین، اما بدونین دوچرخه‌سواری کوهستان در واقع یه ورزش جدی و قدرتیه که نیاز به تمرین و تخصص داره.

  • رافتینگ یا کایاک سواری و غواصی

رافتینگ و کایاک سواری هر دو از ورزش‌های آبی هیجان‌انگیز و غیرقابل‌پیش‌بینی هستن که شما رو در طبیعت و آب غوطه‌ور می‌کنن. رافتینگ نیازمند زمان‌بندی مناسب، استقامت بدنی و هماهنگی با دیگر افرادیه که توی قایق شما رو همراهی می‌کنن. در مورد غواصی مگه کسی هم پیدا می‌شه که نخواد زیبایی و رمز و راز زیر اقیانوس و دریاها رو تجربه نکنه؟

  • پینت بال و شمشیربازی

پینت بال یک ورزش گروهی هیجان‌انگیزه که این امکان رو براتون فراهم می‌کنه در حین بازی با دوستان یا خانواده از وقت‌تون لذت ببرین، پینت بال تفریح خطرناکی نیست، اما باید مراقب باشین هنگام ضربه‌زدن به خودتون آسیب نزنین، پس بهتره آمادگی قبلی داشته باشین. شمشیربازی جزو ورزش‌های پرطرفداریه که دو ورزشکار با استفاده از شمشیرهای خاص (فولادی و ضدزنگ) با هم رقابت می‌کنن. این ورزش هم استقامت فیزیکی و هم تمرکز ذهنی شما رو تقویت می‌کنه.

دوست یا خانواده، مسئله این است! با دوستان شادتر هستیم یا خانواده؟

  • شطرنج و بیلیارد

آیا مایل هستین تفکر تحلیلی و مهارت‌های استراتژیک خودتون رو توسعه بدین؟ اگه این‌طوره، پس شاید شطرنج سرگرمی عالی براتون باشه. شطرنج توانایی‌های ذهنی شما مانند حافظه، مهارت‌های حل مسئله، توجه و تمرکز حواس رو بالا می‌بره. بازی بیلیارد هم مانند شطرنجه و روش خوبی برای بهبود مهارت‌های اجتماعی شما هم هست. برای هیجان‌انگیزتر کردن بازی، می‌تونین با دوستان‌تون قرار بذارین هر کی که باخت صورت‌حساب رو پرداخت کنه.

  • مسافرت و اکتشافات درون شهری

دنیا رو بگردین و کشف کنین و با افراد جدید از مکان‌های مختلف آشنا بشین. تفاوت فرهنگ‌ها و زبان‌ها رو یاد بگیرین. سفر کردن دیدگاه شما رو نسبت به جهان تغییر می‌ده و بهتون کمک می‌کنه درک بهتری از زندگی داشته باشین. آیا به کشف رمزورازهای مکان‌های متروکه و بناهای تاریخی علاقه دارین؟ اگه این‌طوره، پس مکان‌های تاریخی رو در اینترنت جستجو کنین و به اکتشاف شهری برین.

  • بازی نقش‌آفرینی لایو اکشن

در این بازی که سبکی از بازی‌های ویدئویی است شما یک شخصیت رو به‌صورت فیزیکی مجسم می‌کنین. در بازی‌های این مدلی، بازیکن نقش یک ناجی رو اجرا می‌کنه یعنی فرورفتن در نقش شخصیت‌های خیالی در یک محیط واقعی و کاملاً زنده. به‌عنوان‌مثال، شما می‌تونین در یک بازسازی تاریخی شرکت کنین که یک نبرد معروف رو به تصویر می‌کشه.

اگه به دنبال یه تفریح دسته‌جمعی و خانوادگی هستین بازی بولینگ پیشنهاد خوبیه چون به‌راحتی می‌شه سالنی برای بازی پیدا کرد. بولینگ نیاز به‌دقت و تمرکز داره و به‌تدریج بازی‌تون پیشرفت می‌کنه. اگه پینت بال به‌اندازه کافی هیجان‌انگیز نیست، می‌تونین با بازی ایرسافت درجۀ هیجان و دلهرهٔ اون رو تا حدی بالا ببرین. در این بازی بازیکنان با لباس نظامی و درعین‌حال با ایمنی کامل در شرایطی مشابه جنگ یا فعالیت‌های پلیسی مقابل یکدیگر قرار می‌گیرن. البته تفنگ‌های ایرسافت از گلوله‌های پلاستیکیه و نارنجک و مین همه غیرواقعی هستن.

  • بندلغزی

این ورزش انجام حرکات تعادلی‌ و راه رفتن به روی تسمه یا طناب کشیده‌ شده بین دو نقطه است که البته نباید خیلی سفت بسته شود. حواس‌تون باشه این ورزش رو با بندبازی اشتباه نگیرین که کاملاً با هم فرق دارن. فرد بندلغز بدون استفاده از چوب و به کمک حرکات دست و بدن تعادلش رو روی طناب حفظ می‌کنه.

  • مسابقه دو با گذر از موانع

مسیر دویدن با موانع متعدد چالش بیشتری به وجود میاره. شما در این مسابقه نه‌تنها با دیگران رقابت می‌کنین، بلکه باید از موانع متعدد سر راه بگذرین مثل بالارفتن از طناب، گذر از میله‌های فلزی افقی و عمودی که به هم جوش داده شدن تا میمون‌وار ازشون عبور کنین یا پریدن از روی چاله یا عبور از گل‌ولای.

  • پارکور

یعنی عبور از موانع در سریع‌ترین زمان ممکن با استفاده از کارآمدترین، کاربردی‌ترین و ساده‌ترین شیوۀ حرکتی از یک مبدأ به مقصد. بهتره این ورزش رو مسیری با موانع شهری در نظر بگیرین که موانع و مسیر از قبل تعریف شده نیستن اما مبدأ و مقصد مشخصه. پارکور شامل حرکات طبیعی مانند پرش، جهش، حفظ تعادل، بالارفتن و غلت زدنه.

  • مربیگری گروهی کودکان

اگه بخوایین در فضای باز باشین و از ورزشی لذت ببرین، اما نمی‌تونین در اون شرکت کنین بهترین انتخاب این است که مربیگری ورزش گروهی کودکان رو به عهده بگیرین. این کار به شما امکان می‌ده بدون نیاز به بازی درگیر ورزش بشین.

  • به کمپ رفتن

به کمپ رفتن و چادر زدن برای قطع ارتباط با هیاهوی شهر خیلی عالیه. در حین اردو رفتن و چادر زدن شما از مشغله‌های ذهنی‌تون خلاص می‌شین. می‌تونین در مورد مکان‌های کمپینگ جدید یا خرید وسایل موردنیاز در اینترنت جست‌وجو کنین. هنگام کمپ زدن می‌تونین مهارت‌های بقا و زنده موندن در دل طبیعت رو تمرین کنین.

  • ماهیگیری با نیزه و با قلاب

بر خلاف ماهیگیری سنتی، ماهیگیری با نیزه شامل رفتن به زیر آب برای شکار ماهی و گرفتن اون با نیزه است. برای این کار شما باید مجوز ماهیگیری داشته باشین. ماهیگیری با قلاب و زدن طعمه به سر آن نیاز به تمرین و صبر زیادی داره. برای فریب دادن ماهی از میله مخصوصی استفاده می‌شه که طعمه رو با تکنیک خاصی حرکت می‌ده و ماهی فکر می‌کنه یه مگس واقعی روی آب نشسته.

  • شکار

شکار از فعالیت‌های دوران ماقبل تاریخه که درعین‌حال هنوز هم با دنیای امروز مرتبطه، شما می‌تونین با پدر یا پدربزرگ‌تون به شکار برین و بعدها همین سرگرمی رو به بچه‌ها و نوه‌هاتون منتقل کنین. فقط بدونین تفنگ شکاری شما باید مجوز داشته باشه. برای شکار پرنده به طبیعت برین و از قبل زیستگاه‌های اون‌ها رو شناسایی کنین تا با چشم غیرمسلح یا دوربین هم بتونین پیداشون کنین.

  • آهنگری و نجاری

هنر باستانی آهنگری ممکنه سرگرمی بسیار خوبی براتون باشه. برای شما باشه. تنها تعداد کمی از مردم استعداد خلق هنر از فلزات رو دارن. نجاری هم فرصت خوبی برای وقت‌گذرونی و سرگرمی برای مردهایی هست که در کار با ابزار مهار دارن و از کارکردن با چوب لذت می برن. نجاری می‌تونه فراتر از سرگرمی باشه، چون برخی افراد با ساخت مبلمان یا لوازم داخلی و گاهی با کنده‌کاری و منبت‌کاری روی چوب اون رو به منبعی درآمدزا تبدیل می‌کنن.

  • سفالگری و مجسمه‌سازی

سفالگری ساختن ظروف با گل رس است یا با چرخاندن چرخ سفالگری یا با دست. شما می‌تونین اشیای زیادی از جمله کاسه، گلدان، شمعدان و غیره درست کنین. مجسمه‌سازی و حکاکی روی سنگ هم سرگرمی خوبی برای افرادی است که کار با چوب رو دوست ندارن.

  • تیراندازی با کمان و بازی گلف

تیراندازی با کمان یک سرگرمی دائمی برای مردهاست که سالیان ساله که اجرا می‌شه. شما هدف رو نشونه می‌گیرین، پرتاب می‌کنین و به هدف می‌زنین. برخی از مردان تیراندازی با کمان رو نوعی ورزش می‌دونن و در مسابقات اون شرکت می‌کنن. اگه به دنبال تفریحی هستین که مستلزم تمرین‌کردن باشه، باید گلف رو انتخاب کنین. با اینکه قوانین ساده‌ای داره اما تسلط پیداکردن بر گلف کمی سخته. برای بردن در گلف چیزی بیشتر از ضربه‌زدن به توپ نیازه. گلف به شما این امکان رو می‌ده که در فضای باز فعالیت کنین.

  • شمع سازی و چرم‌کاری

زمانی شمع‌سازی یک حرفه بود، اکنون به سرگرمی و هنر تبدیل شده. وقتی اصول اولیه رو یاد بگیرین می‌تونین طر‌ح‌های خلاق خودتون رو بسازین. شمع سازی رو می‌شه به یه شغل جانبی تبدیل کرد یا حتی می‌تونین اون‌ها رو به دوستان‌تون هدیه بدین. چرم‌کاری هم به توانایی ذهنی و هم توانایی جسمی نیاز داره. جنبه ذهنی از طرح‌هایی که ایجاد می کنین ناشی می‌شه. از نظر فیزیکی، مهارت دست و قدرت بازوی شما ضروریه.

  • جمع‌آوری عتیقه و فلزیابی

شما باهدف فروش مجدد اقلام به عتیقه‌فروشی می‌رین تا سودی به دست بیارین. این دسته از افراد از حراجی‌ها خرید می‌کنن و دوباره به مغازه‌های عتیقه‌فروشی می‌فروشن. در این سرگرمی شما علاوه بر بیرون رفتن، کسب درآمد هم می‌کنین. فلزیاب از یک فلزیاب برای شکار فلزهای مدفون استفاده می‌کنه. بسیاری از مردم به امید یافتن گنج دزدان دریایی که مدت‌هاست در شن‌ها گم و مدفون شده‌اند، از فلزیاب استفاده می‌کنن تا گنجینه‌های پنهان رو پیدا کنن.

  • قایقرانی

قایقرانی شما رو به گذشته متصل می‌کنه. قبل از اینکه بشر از قایق موتوری استفاده کنه، از بادبان استفاده می‌کرده. قایقرانی نیاز به مهارت‌های بسیار متفاوتی داره از جمله جهت‌یابی. شما هم می‌تونین مسابقات قایقرانی شرکت کنین و هم از بودن روی آب لذت ببرین.

  • دمیدن شیشه

یک تکنیک شیشه‌سازی است که شامل باد کردن شیشه مذاب به یک حباب یا پاریزون با کمک یک لوله دمنده است. به شخصی که شیشه می‌دمد شیشه دم یا شیشه‌ساز می‌گن. شما با دمیدن می‌تونین لیوان رو به همون شکلی که می‌خوایین در بیارین. دمیدن شیشه به مهارت نیاز داره، اما یادگیری هم بخشی از سرگرمی این تفریحه.

  • برنامه‌نویسی و کدگذاری

با برنامه‌نویسی می‌تونین کار ایجاد کنین و درآمد داشته باشین. اگه اهل کار با کامپیوتر هستین، سرگرمی‌های مرتبط با کامپیوتر مانند برنامه‌نویسی همون چیزیه که نیاز دارین پس از تسلط بر برنامه‌های پایتون، جاوا اسکریپت و سایر نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی کامپیوتری پیشرفته، می‌تونین خدمات مستقل ارائه بدین و کسب درآمد کنین مانند برنامه‌نویسی و یادگیری نحوه کدنویسی این‌ها تفریح عالی برای نوابغ کامپیوتره.

شاید نگران این باشید که اگر پشت میز نشین بشید چه آسیب هایی ممکنه بهتون وارد بشه، اگر دغدغه شما هم هست، این مقاله بهتون کمک میکنه؛ چگونه ساعت‌ها پشت کامپیوتر بنشینیم و همچنان سالم بمونیم؟

  • طراحی گرافیک و وبلاگ‌نویسی

اگه اهل کامپیوتر و حامی هنر هستین، طراحی گرافیک می‌تونه به بهترین شکل ممکن اوقات فراغت شما رو پر کنه. مهارت‌های طراحی خودتون رو به همه نشون بدین و حرفه‌ای جدید برای خودتون شروع کنین. چنانچه دستی بر قلم دارین و می‌تونین به دیگران مشاوره بدین بهتره یک وبلاگ ایجاد کرده و مهارت خودتون رو تبلیغ کنین. اگه به وبلاگ‌نویسی علاقه‌مندین ولی مهارتی ندارین می‌تونین در کلاس‌های آزاد آموزش ببینین.

  • کارهای برقی و الکترونیکی

وقتی لامپ اتاق بچه‌تون می‌سوزه یا مادرتون زنگ می‌زنه که کابل‌های تلویزیون قطع شده و اون نمی‌تونه برنامه تلویزیونی مورد علاقه‌اش رو تماشا کنه. آیا به برق‌کار زنگ میزنی؟ اگه کمی دربارۀ وسایل برقی و الکترونیکی اطلاعات داشته باشین، دیگه لازم نیست برای این‌جور کارها از کسی کمک بخوایین.

تا اینجا شما رو با تفریحات متعددی آشنا کردیم که البته گزینه‌های دیگری هم برای سرگرمی مردها هست مثل: پرورش زنبورعسل، عکاسی و فیلم‌برداری، بازیگری تئاتر، ساخت پادکست، استندآپ کمدی، یادگیری زبان جدید، آشپزی، مطالعه، باغبانی و غیره.

مطلب مرتبط: 6 ایده برای کادو روز مرد و هدیه روز پدر

دیدگاه خود را ثبت نمایید.