thumb

چگونه ساعت‌ها پشت کامپیوتر بنشینیم و همچنان سالم بمونیم؟

راز نشستن‌های طولانی‌مدت و سالم موندن

وقتی برای اولین بار پا به عرصۀ مشاغل مدرن امروزی می‌ذارین بسیار رؤیایی به نظر می‌رسن. وقتی کارِ پشت میزنشینی رو با شغلی که نیاز به فعالیت بدنی داره مقایسه می‌کنیم، شغل پشت میز‌نشینی از لحاظ جسمانی بی‌خطر و سالم‌تر به نظر می‌رسه، چون احتمال آسیب‌دیدگی خیلی کمه و هیچ کشیدگی ماهیچه‌ای اتفاق نمی‌افته.

بیشتر افرادی که به‌تازگی وارد این نوع شرایط کاری شد‌‌ن از اثرات منفی متعددی که روی سلامتی می‌ذاره بی‌خبر هستن. نشستن طولانی پشت کامپیوتر بر سلامتی افراد تأثیر می‌ذاره. بیماری‌های مشاغل مدرن IT و سایر مشاغل پشت‌میزنشینی موجب بروز مشکلات فیزیکی، روحی و عصبی می‌شن. چون این عوارض به مرور خودشون رو نشون می‌دن، شاید در ابتدا متوجه نشین، اما اگه برای پیشگیری از اون‌ها اقدامی نکنین، تأثیرات جبران‌ناپذیری بر سلامت و زندگی شما می‌ذارن.

بزرگ‌ترین دشمن شما نشستن‌های طولانی‌مدت پشت میز کاره که می‌تونه از جنبه‌های مختلف بر سلامتی‌تون تأثیر بذاره. اگه وضعیت بدن شما کم‌کم بدتر بشه، درد مفاصل‌تون هم شروع می‌شه، انعطاف‌تون رو از دست می‌دین و انرژی‌تون تحلیل می‌ره. حال ببینیم چطور می‌شه از سلامتی در محل کار مراقبت و از بروز این عوارض جلوگیری کرد.

چگونه ساعت‌ها پشت کامپیوتر بنشینیم و همچنان سالم بمونیم؟

  • هراز گاهی بلند بشین و به خودتون استراحت بدین.

هر بار که وقت استراحت می‌شه، حال چه استراحت طولانی باشه، چه صحبت کردن با همکارتون و یا برنامه‌ریزی کارهای بعدی، سعی کنین حتماً دقایقی از جا بلند بشین، قدم بزنین، حرکات کششی انجام بدین تا بدن انرژی ازدست‌رفته شو جبران کنه.

با اینکه استراحت‌های کوتاهی در دفتر کار به خودتون می‌دین، اما حتماً باید در اوقات فراغت کمی فعالیت بدنی داشته باشین و کمی تمرینات کششی هم انجام بدین. معمولاً بیشتر کارمندان دفتری در محل کارشون سرگرمی‌هایی دارن که باز هم مربوط به استفاده از فناوری هست. مثل بازی کامپیوتری، چرخیدن در رسانه‌های اجتماعی، یا تماشای تلویزیون، همه این فعالیت‌ها مستلزم نشستن یا لم دادن هستن.

به همین دلیل انجام برخی فعالیت‌های بدنی ضروری هست. پس کمی بدوین یا دوچرخه سواری کنین. روی تردمیل راه برین یا عضو باشگاه بشین. قبل از انجام هر کاری به فکر سلامتی‌تون باشین، این بهتون انگیزه می‌ده. بعد از مدتی متوجه می‌شین که این کار ضروری نیست، بلکه کاریه که خودتون می‌خوایین انجامش بدین.

به دلیلی کار با موس کامپیوتر و موقعیت ثابت مچ دست در حین کار، احتمال ابتلا به سندرم تونل کارپال وجود داره. به موجب فشار مداوم بر روی عصب میانی مشکلاتی چون احساس سوزن‌سوزن شدن در انگشتان و درد مچ دست به وجود می‌آید. باید به موقع برای کنترل آن اقداماتی انجام بدین. راه‌حل‌های بسیاری وجود داره که به شما کمک می‌کنه این مشکل رو حل کنین.    

  • به تغذیه‌تون اهمیت بدین.

بهترین راه، داشتن یه رژیم غذایی خوب و متناسب با سبک زندگی شماست. اما اگه به خودتون اهمیت ندین و به جای انتخاب یه تغذیه سالم، سریع‌ترین و آسون‌ترین وعده‌های غذایی رو انتخاب کنین که معمولاً به فست فود و سایر غذاهای ناسالم ختم می‌شن، سلامت‌تون رو به خطر انداختین.

در بیشتر موارد، افراد تمایل به مصرف کربوهیدرات، غذاهای چرب و قند زیاد دارن که فشار زیادی بر سیستم گوارش وارد می‌کنه و باعث افزایش وزن می‌شه. چاقی یه مشکل جدیه. علاوه بر این، کلسترول و فشارخون‌تون نیز بالا می‌ره و ممکنه منجر به مشکلات قلبی و مشکلات جدی دیگری بشه.

پس از انتخاب رژیم غذایی متعادل به دنبال ترک عادت‌های قدیمی باشین، شاید اولش سخت باشه اما باید تغییرات لازم رو ایجاد کنین تا نتیجۀ خوبی بگیرین.

تغذیه در محل کار

  • به‌اندازه کافی بخوابین.

اگر به بدن و ذهن‌تون استراحت ندین این تلاش‌ها بی‌فایده‌ست. حتی اگه همۀ کارها رو به‌درستی انجام بدین اما خواب و استراحت کافی نداشته باشین نمی‌تونین سلامتی‌تون رو تضمین کنین. نداشتن خواب کافی به این معنیه که انرژی کافی ندارین، فوری عصبانی می‌شین و انگیزه لازم برای گذراندن روزتون رو ندارین.

در بیشتر موارد، افراد دچار اختلالات خواب هستن و نمی‌تونن به کارهای روتین زندگی‌شون برسن. این مشکلات معمولاً تقصیر خودمونه. باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که خواب کافی داشته باشیم. پس الگوی خواب منظمی رو دنبال کنین و اگه نتیجه نگرفتین با پزشک‌تون مشورت کنین.

جمع‌بندی

شما باید خطرات و مشکلات کارهای مدرن پشت‌میزنشینی رو جدی بگیرین و کنترل کنین وگرنه سلامتی‌تون به خطر می‌افته. اما اگه به‌موقع در رفع آن بکوشید کیفیت کلی زندگی‌تون بهبود پیدا می‌کنه و در اوقات فراغت خود شادتر و فعال‌تر خواهید بود.

علاوه بر این، می‌تونین استرس رو به طور مؤثرتری کنترل و مدیریت کنین و نذارین بهتون آسیب بزنه. پیشرفت شغلی و توانایی تصمیم‌گیری تحت‌تأثیر وضعیت بدن و ذهن شماست.

به یاد داشته باشین که این کار ساده‌ای نیست و ممکنه مدتی طول بکشه. از نظر ذهنی خودتون رو آماده کنین و انتظار نداشته باشین که یک شبه همه چیز بر وفق مراد پیش بره. اما مزایای اون انگیزه کافی بهتون می‌ده. اگه فکر می‌کنین وسط راه ممکنه جا بزنین، با یه دوست یا یه همکار برنامه‌ریزی کنین تا با هم این مسیر رو طی کنین.

زینب

1401/03/03

دقیقا وقتایی که برای ماهم برنامه ریزی نمیکنم، بدون اینکه بفهمم پولام حیف میشه ولی وقتایی که بودجه بندی میکنم و حواسم به همه چیز هست میبینم هم به همه هزینه هام رسیدم، هم یه پولی اضافه آوردم

راضیه

1401/03/03

انقدررر تو زندگیامون کم و کاستی داریم که نمیشه پولی رو پس انداز کنیم

محمدرضا

1401/07/28

سندرم تونل کارپال دیگه چیه؟ چه عجیب! اولین باره میشنوم

دیدگاه خود را ثبت نمایید.