thumb

چطور بعد از یک روز سخت کاری، ذهن خودمون رو آروم کنیم؟ آرامش ذهنی بعد از کار

چطور بعد از یک روز سخت کاری، ذهن خودمون رو آروم کنیم؟

راه‌های آرامش ذهنی بعد از کار چیزی هست که هر کسی باید اون‌ها رو بلد باشه یا یاد بگیره تا بتونه بعد از یک روز پر مشغله سر خودش رو از آلودگی‌ها پاک کنه.

تا حالا چند بار در راه برگشت از محل کار بودیم که احساسی به شدت مسخره و بد داشتیم؟ این احساس نه تنها در روحیه ما تأثیر بدی می‌ذاره، بلکه برای سلامتی و عملکرد ما در مابقی روزها هم مضره. برای همین در ادامه این نوشته ۱۰ مورد از روش‌های آرام کردن ذهن بعد از یک روز دیوانه کننده در محل کار را آماده کردم.

  1. قبل از رفتن به خونه در فضای باز وقت بگذرونید!

این‌که مراکز توانبحشی یا روانشناسی‌ها در محیط‌هایی سرسبز ایجاد شدن، به هیچ وجه تصادفی نیست. بیرون از خونه حال ذهن و بدن‌تون رو خوب کنید. هر موقع حس کردین که زیادی مضطرب شدین یا ذهن‌تون پراکنده است، پیاده روی در هوای آزاد بهترین انتخاب برای آرامش ذهنی بعد از کار هست.

حس هوای تازه روی پوست و دیدن جهان بزرگ باعث می‌شه نگرانی‌ها و هدف‌های آینده رو بهتر ببینیم. بیرون رفتن از محیط بسته خیلی ساده سلامت روانی شما رو افزایش می‌ده و تجربه نشون داده که ورزش و حتی حرکات سبک ورزشی سلامت جسم شما رو افزایش می‌ده.

برای همین فواید هست که پیشنهاد می‌شه بعد از برگشت از محل کار و قبل از رفتن به خونه در محیط باز، حتی شده در یک پارک کوچیک، چند دقیقه‌ای قدم بزنین تا آرامش از دست رفته به شما برگرده و ذهن‌تون خودش رو پاک کنه.

  1. داستان بخونین

گم شدن در داستانی غیر از داستان شما باعث می‌شه یک حواس پرتی وآرامش ذهنی بعد از کار برای شما به وجود بیاد، این یک فعالیت آرامش بخش برای شماست. احتمالاً چند دقیقه‌ای طول می‌کشه تا ذهن شما روی اون‌چه که در حال خوندنش هستین بتونه تمرکز کنه، اما کمی زمان بدین تا آرامش ذهن و بدن خودتون رو احساس کنین.

شما با خوندن کتاب بعد از چند دقیقه احساس بهتری تجربه می‌کنین حتی ممکنه طوری مجذوب کتاب بشین که زمان بگذره و متوجه گذر زمان نشین.

  1. دوش آب گرم و آرامش ذهنی بعد از کار

دوش آب گرم یا حمام تنش رو از بین می‌بره و ماهیچه‌های سفت و خسته مثل گردن و شونه‌ها رو تسکین می‌ده. دوش گرفتن خیلی مفیده و با آزاد کردن ذهن شما باعث آرامش ذهنی بعد از کار می‌شه.

وقتی بدن آروم می‌شه، ذهن بازتر و خلاق‌تر عمل می‌کنه، برای همین هم هست که ایده‌ها زیر دوش بهتر به ذهن می‌رسن. دوش گرفتن یک راه ساده برای رها شدن از استرس روز کاری یا تمرکز بر روی چیزهای مثبت‌تر در روزی که گذشت، هست.

بیشتر بخوانید: 10 تفاوت افراد با استرس کمتر و افرادی که استرس بیشتری دارن!

  1. یک چرت کوتاه، شما رو سرحال می‌کنه!

وقتی به خونه رسیدین، لباس‌های راحت بپوشین روی تخت یا یک مبل دنج، چند تا نفس عمیق بکشین و به خودتون اجازه بدین که چند دقیقه‌ای غیرفعال باشین و ریلکس کنین.

یک چرت ۲۰ دقیقه‌ای بیشترین تأثیر رو برای آرامش ذهنی بعد از کار داره. اما اگه خواب‌تون هم نمی‌بره، چشم‌هاتونو ببندین و فکرتون رو خالی کنین. اگر هم می‌ترسین که زیادی بخوابین، آلارم گوشی بهترین و ساده‌ترین راه هست که ۲۰ دقیقه بدون هیچ فکری در سکوت کامل به سر ببرین.

  1. موسیقی گوش بدین.

چندتایی موسیقی رو جدا کنین و وقتی از محیط کار خارج می‌شین با هدفون یا هندزفری گوش بدین. سبک‌های مختلف موسیقی رو امتحان کنین تا موسیقی که سریع‌تر شما رو آروم می‌کنه رو پیدا کنین.

  1. با آرام بخش زندگی‌تون، وقت بگذرونید.

همه ما آدم‌هایی رو در اطراف‌مون داریم که تأثیر آرام‌بخش برای ما دارن. اعضای خانواده، دوست یا هرشخصی که حرف زدن باهاش به شما آرامش می‌ده. حالا این آرامش ممکن با توصیه‌هایی که می‌کنه به وجود بیاد، ممکن با شوخی و حواس پرتی که به وجود میاره ایجاد بشه و یا هر اتفاق دیگه‌ای، ولی باعث آرامش ذهنی بعد از کار می‌شه و حواس‌تون رو پرت می‌کنه.

معمولا این آدم آرامبخش، آدمیه که تونسته برای ما امن باشه.اگر دوست داری توهم آدم امنی باشی این مقاله رو از دست نده: آدم امن زندگی هم باشیم؛ 13 ویژگی ادم امن

  1. ورزش یا بدنسازی؟

 وقتی صحبت از ورزش می‌شه، اکثراً اولین چیزی که تو ذهن‌هامون میاد، مدیریت کردن وزن‌مون هست. اما ورزش یک راه عالی برای مدیریت استرس و آرامش ذهنی بعد از کار هست که تأثیر خیلی زیادی هم داره. محقق‌های این زمینه می‌گن ورزش به دلایل زیر باعث می‌شه که استرس ما کم بشه:

  • افزایش اعتماد به نفس
  • انتقال دهنده‌های عصبی با احساس خوب یا همون تولید اندروفین

بیشتر بخوانید: 10 روش موفق در افزایش انگیزۀ درونی برای ورزش کردن

انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا هم می‌گه، اگه شما به صورت منظم در ورزش‌های هوازی شرکت کنین باعث می‌شه:

  • سطح کلی تنش‌ها در بدن‌تون کم بشه
  • خلق و خو تون تثبیت بشه
  • خواب‌تون بهتر بشه
  • عزت نفس‌تون زیادتر بشه

چیزی که مهمه، ورزش کردن هست. شما می‌تونین به باشگاه برین یا در خونه از ویدئوهای یوتیوب استفاده کنین. این‌که چه ورزشی هم انجام بدین مهم نیست، تمرینات قدرتی یا بدنی، حتی یوگا و... هر ورزشی که باعث تولید اندروفین در بدن‌تون بشه باعث می‌شه ذهن شما به چیزهای مثبتی برسه.

  1. ذهن‌تون رو از برق بکشین.

تلفن همراه شما یک وسیله بسیار وسوسه انگیز هست. پس اون رو خاموش کنین یا دور از دسترس خودتون قرار بدین و یک مکان آروم و خلوت خونه رو انتخاب کنین و اجازه بدین ذهن‌تون از سکوت محیط استفاده کنه و خودش رو ریکاوری کنه تا آرامش به شما برگرده.

  1. مدیتیشن کنین.

نیاز نیست در این کار حرفه‌ای باشین. حتی ۵ دقیقه تنفس آرام و متمرکز باعث می‌شه سطح استرس شما پایین بیاد و آرامش ذهنی بعد از کار پیدا کنید.

مدیتیشن چیست؟ فواید مدیتیشن، انواع مدیتیشن و نحوه انجام آن

تمرین تنفس کنین. نفس عمیق بکشین و چند ثانیه نگه دارین و سپس از راه دهان نفس خودتون رو آزاد کنین. این کار تأثیر خیلی زیادی بر روی فشارخون و خلق وخوی شما داره.

  1. خلاق بشین.

تا حالا کارهایی مثل آشپزی، حل جدول و... انجام دادین؟ وارد شدن در یک جریان خلاق مشابه این موارد تأثیر زیادی بر مغز شما داره، چرا که استرس و فشارخون رو کم می‌کنه و دوپامین تولید می‌کنه.

یک کاری رو انتخاب کنین که با دست‌هاتون بتونین انجام بدین و به خودتون اجازه بدین که در اون کار غرق بشین.

اصلا مهم نیست که شما چه کاری انجام می‌دین و شغل شما چیه، به‌هرحال روزهای استرس‌زایی خواهید داشت که هیچ وقت هم به نظر نمی‌رسه که تموم بشن. شما از محیط کار بیرون می‌آیین اما ذهن‌تون هنوز روی اتفاقاتی که افتاده، کلیک کرده و اون‌ها رو رها نمی‌کنه. طبیعی هست که شما دچار آشفتگی و عصبانیت بشین و نتونین بر آن‌چه که واقعاً مهم هست، یعنی زندگی شما خارج از محیط کار، تمرکز کنین.

5 دلیلی که فراموش کردن و بی‌خیال شدن موجب آرامش روح می‌شه

دفعه بعدی که یک روز بد در محیط کار داشتین یک یا چندتا از این راه‌ها رو امتحان کنین تا بتونین برای آرامش خودتون بهترین راه رو پیدا کنین، خیلی خوب می‌شه که راهی که برای شما بهترین هست رو پایین این نوشته بنویسین تا افراد دیگه هم اون راه رو امتحان کنن، شاید زودتر به جواب برسن و آرامش ذهنی بعد از کار پیدا کنن.

10 روش برای آغاز روزی سرشار از صلح و آرامش

فرناز

1401/07/30

قهوه بخورید قهوه

دیدگاه خود را ثبت نمایید.