thumb

چگونه پس از یک وقفه شغلی به سر کار برگردیم؟ 6 راهکار برای آن

نحوه بازگشت به کار پس از وقفه شغلی

به‌خاطر کرونا و یا ماجراهای دیگه در این سال‌ها وقفه شغلی برای بیشتر افراد رخ‌داده؛ نه‌تنها بین مردها که حتی بروز وقفه شغلی در بین زنان هم بیشتر شده. بر اساس نظرسنجی اخیر لینکدین، اکثریت زن‌ها با دلایلی مثل مرخصی والدین و پزشکی، وقفه شغلی رو تجربه کردن. قبلاً وجود وقفه در سابقۀ کاری خطِ‌قرمز محسوب میشد؛ اما امروزه دیگه این‌طور نیست، در واقع می‌تونین از وقفه شغلی برای تقویت شایستگی‌هاتون، تجدید انرژی و بررسی گزینه‌های کاری جدیدتر استفاده کنین.

باوجوداینکه وقفه شغلی می‌تونه برای بعضی افراد ارزشمند باشه، بعضی‌ها هنوز هم بر این باورن که وجود این موضوع در سابقۀ کاری خیلی به مذاق کارفرمایان خوش نمیاد و احتمال استخدام رو کم می‌کنه. نظرسنجی لینکدین نشان داد که بیشتر از نصف افراد شرکت کننده همچنان فکر می‌کنن که وجود وقفه شغلی اَنگی در پروندۀ کاری به‌حساب میاد.

زمان عادی‌سازی و حتی پذیرش وقفه‌های شغلی رسیده. اجازه بدین چند تا استراتژی کلیدی که بهتون کمک می‌کنن با اعتماد به نفس و اطمینان، دوباره وارد نیروی کار بشین رو بهتون بگم.

چگونه پس از یک وقفه شغلی به سر کار برگردیم؟

  1. یک دورنما و تصویر ذهنی ایجاد کنین.

قبل از برگشت به کار، اولین قدم اینه که یک تصویر ذهنی برای زندگی‌تون ایجاد کنین. چه چیزی تو این مرحله برای شما اهمیت بیشتری داره؟ مثلاً انعطاف‌پذیری براتون مهم‌تره یا کار گروهی؟ یه فهرست از خواسته‌هاتون تهیه کنین چون در فرایند شروع مجدد کار مثل یه قطب‌نما جهتی که باید به سمتش حرکت کنین رو براتون مشخص می‌کنه.

نکتۀ دیگه اینکه برای پیدا کردن خودتون وقت بذارین و عجله نکنین. هرچه بیشتر از خویشتنِ خودتون آگاه باشین، درک مراحل بعد براتون آسان‌تر میشه.

احتمالاً براتون جالب باشه؛ فرسودگی شغلی؛ علائم، علت بروز، آسیب‌ها و 6 راه درمان آن

  1. از گذشته درس بگیرین.

این فرصتی برای شماست تا آینده‌ای روشن بسازین. به الگو و برنامه‌‌های گذشته نگاهی بندازین و مشخص کنین که چه چیزی رو در اون‌ها بیشتر دوست داشتین و از چه چیزهایی فراری بودین.

جواب دادن به سؤالاتی مثل سؤالات زیر به شناسایی الگوهای ذهنی‌تون کمک می‌کنن:

  • بیشتر جذب مشاغلی می‌شین؟ مشاغلی که ساختارمند هستن (ساعت کاری مشخص و روال کاری طبق برنامه) یا مشاغلی که انعطاف‌پذیری بیشتری دارن؟
  • آیا موقعیتی رو ترجیح می‌دین که دامنۀ آن محدودتر باشه یا وسیع‌تر؟
  • آماده هستین رئیس خودتون باشین؟

از تجربیاتتون درس بگیرین تا انواع الگوها و برنامه‌هایی که در آینده دنبال خواهید کرد و پیش‌بینی کنین.

  1. کاری که دوست دارین رو پیدا کنین.

یکی دیگر از استراتژی‌های ضروری اینه که نقاط قوت و کاری که خوشحالتون می‌کنه رو شناسایی کنین. بعد از اون، می‌تونین فرصت‌های شغلی‌ای رو پیدا کنین که هم ازشون لذت می‌برین و هم مهارتش رو دارین. این همان چیزیه که بهش نقطۀ مطلوب یا هدف برتر میگن. این فرصت را برای به‌کارگیری مهارت‌هاتون در یک زمینه جدید از دست ندین. به استقبال فرصت‌هایی که دوستشون دارین و پیگیر اهداف‌تون باشین.

کاری رو انتخاب کنین که برای روحیه‌تون مناسب باشه؛ 15 شغل مناسب برای افراد با روحیه‌ی بسیار حساس

  1. وقفه شغلی‌تون را توضیح بدین.

چه با نامه و چه حضوری باشه، خیلی مهمه که فکر کنین چطور باید وقفه شغلی را برای کارفرماتون توضیح بدین. فقط یادتون باشه این کار رو با اطمینان انجام بدین.

مثلاً می‌تونین بگین:

  • من از یکی از بستگان بیمارم مراقبت می‌کردم،
  • من در خانه بودم و از فرزند خردسالم مراقبت می‌کردم،
  • من برای کسب تجربه و مهارت‌های عملی استراحت کردم تا بتونم یک نقطۀ اتکای شغلی ایجاد کنم،

دلیل دور بودن شما از کار هرچی که باشه، سعی کنین صادقانه اما مختصر توضیح بدین. بعد گفت‌وگو رو به سمت دستاوردهای گذشته و سابقۀ کاری‌تون بکشونین.

  1. برند شخصی‌تون رو به‌روز کنین.

زمانی که ایدۀ روشنی از کاری که می‌خواین انجام بدین در ذهنتون دارین، لازمه که رزومه و پروفایل‌های اجتماعی‌تون رو هم به‌روز کنین. خبر خوب اینه که لینکدین راه جدیدی را برای نشان‌دادن وقفه شغلی در بخش تجربه نمایه لینکدین راه‌اندازی کرده. حالا شما ۱۳ گزینه دارین و این در حالیه که بیش از نیمی از کارفرمایان به‌احتمال زیاد برای درخواست کارِ با شما تماس می‌گیرن. همچنین، زمانی را به فکر کردن در مورد زمان دور بودن از کارِتان اختصاص بدین. آیا داوطلب یادگیری یک مهارت جدید شدین یا یک کار جانبی رو شروع کردین؟ به یاد داشته باشین که هر دستاورد قابل‌توجهی رو مستند کنین و بعد به رزومه و پروفایل لینکدینتون اضافه کنین.

  1. از قبل برای مصاحبۀ کاری آماده باشید.

در مورد هر شرکتی که برای آن درخواستِ کار می‌دین تحقیق کنین تا مطمئن بشین که دیدگاه و ارزش‌های اون با شما مطابقت داره. همچنین، سعی کنین با صحبت با کارمندان و استفاده از سایت‌های مخصوص، فرهنگ سازمانی، سبک رهبری، انتظارات و اهداف شرکت رو بفهمین. بعد برای مصاحبه تمرین کنین، حتی اگه برنامه‌ای براش ندارین، می‌تونین یک مصاحبه ساختگی با یک دوست، معلم یا مربی انجام بدین. هر چی بیشتر برای آماده‌شدن از قبل، وقت بذارین موقع ملاقات با مدیرِ بخش استخدام، اعتمادبه‌نفس بیشتری خواهید داشت.

برای مصاحبه شغلی آماده بشین و اگه شکست خوردین ناامید نشین؛ چگونه از 1 مصاحبه کاری دشوار سربلند بیرون بیاییم؟

جمع‌بندی

چگونه پس از یک وقفه شغلی به سر کار برگردیم؟ یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام بدین اینه که مثبت فکر کنین!

بازگشت به کار پس از وقفه شغلی تصمیم دلهره‌آوریه، فرقی نمی‌کنه چند ماه یا چند سال هست که از محیط کاری دور بودین، فکر شروع مجدد می‌تونه باعث وحشت آدم بشه؛ اما در واقع چیزی برای نگرانی وجود نداره؛ چون وقتی بادقت برنامه‌ریزی می‌کنین و ذهنیت مثبتتان را تقویت می‌کنین، نه‌تنها اتفاق بدی نمیفته بلکه احتمالاً فرصت‌های کاری‌ای رو پیدا می‌کنین که قبلاً حتی تو خواب هم نمی‌دیدین.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.