thumb

15 شغل مناسب افراد hsp مشاغل افراد با روحیه‌ی بسیار حساس

آیا تابه حال بهتون گفتن که بیش از حد حساس هستین؟ شاید شما مسائل رو عمیق‌تر از دیگران درک و احساس می‌کنین. احتمالاً متوجه شدین که که این موضوع روی عملکرد شما در محل کار تأثیرگذاره. اگه این‌طور باشه پس شما جزو 15 تا 20 درصد افراد، در بین افراد حساس قرار می‌گیرین. اصلاً جای نگرانی نیست و نباید اون رو یه ویژگی منفی ببینین چون این فقط یه ویژگی شخصیتی و ژنتیکیه که مزایا و معایب خاص خودش رو داره. در این مقاله 15 شغل برتر که برای افراد حساس مناسب هستن رو بهتون معرفی می‌کنیم.

ویژگی‌های یک فرد بسیار حساس چیست؟

اگر شما هم جزو افراد حساس باشین این ویژگی‌ها رو به طور ذاتی و ژنتیکی همراه خود داین: 

  • اهل تأمل و تفکرین.
  • از خشونت یا ظلم بیزار هستین.
  • به انتقاد شدیداً واکنش نشون می‌دین.
  • مستقل هستین.
  • مستعد افسردگی هستین.
  • فوق العاده همدل و دلسوز هستین.
  • به راحتی شگفت‌زده می‌شین.
  • آگاهانه تصمیم می‌گیرین.
  • زیاد گریه می‌کنین.
  • انتقاد و اختلافات رو درون‌تون می‌ریزین.
  • به سختی با تغییرات کنار می‌آیین.
  • شدیداً به جزئیات توجه می‌کنین.
  • به دنبال معنا و هدف هستین.
  • تحمل درد کمتری دارین.
  • اغلب دچار سوء تفاهم می‌شین.

ویژگی‌های یک فرد بسیار حساس چیست؟

توضیح بیولوژیکی درباره افراد حساس:

اگه جزو افراد حساس باشین، مغزتون نسبت محرک‌های داخلی و خارجی با شدت بیشتری واکنش نشون میده یا به بیان دیگه مغز افراد حساس در پاسخ به محرک‌ها فعالیت بیشتری از خودش نشون میده. محققان به این خصلت "اختلال پردازش حسی" میگن. علاوه بر حساسیت بیش‌از‌حد، یک فرد خیلی حساس واکنش هیجانی بالاتر و پردازش شناختی عمیق‌تری رو تجربه می‌کنه؛ یعنی تفکر و احساسات اون در مقایسه با افراد دیگه عمیق‌تره.

مزایا و معایب خیلی حساس بودن:

بیش‌ازحد حساس بودن می‌تونه هم صفات مثبت و هم صفات منفی رو برای فرد ایجاد کنه. برای مثال شاید احساس سوء‌تفاهم از صفات منفی افراد حساس هست. البته راه‌‌کارهای زیادی برای مدیریت این جنبه‌های منفی وجود داره. انتخاب شغلی که مناسب روحیه افراد حساس باشه یکی از راه‌های مدیریت صفات منفیه. با وجود ویژگی‌های منفی در شخصیت‌های خیلی حساس، صفات مثبت بسیاری در آن‌ها وجود داره. مثلاً مدیران از یک کارمند با دقت بالا که به جزئیات اهمیت می‌ده خیلی قدردانی می‌کنن، به علاوه همه انسان‌ها دوست دارن کنار افراد همدل ومهربون کار کنن. 

مزایای حساس بودن

شرایط کاری ایده‌آل برای افراد حساس:

افراد با روحیه حساس، به محیط کاری سرشار از حمایت و درک نیاز دارن که بتونن در اونجا از تفکر و خلاقیت عمیق‌شون استفاده کنن. در نهایت، شما با روحیه حساس به شغلی نیاز دارین که براتون این امکان رو فراهم کنه که موارد منفی رو مدیریت و ویژگی‌های مثبت رو برجسته کنین.

15 شغل مناسب برای افراد حساس

  1. مددکار اجتماعی

از آنجا که حساس بودن شما رو بسیار همدل و دلسوز می‌کنه، شغل مددکاری اجتماعی راهی مناسب برای استفاده از ویژگی همدلی و هم‌دردی‌تونه. مددکاران اجتماعی به افراد، خانواده‌ها یا گروه‌ها کمک می‌کنن تا به مشکلات‌شون غلبه کرده و زندگی‌شون رو بهبود ببخشن. یک مددکار اجتماعی باید بتونه موقعیت فرد و شرایط احساسی اون رو درک کنه.

شرایط تحصیلی: مدرک لیسانس مددکاری اجتماعی که البته بیشتر مجوزهای دولتی نیاز به مدرک کارشناسی ارشد هم دارن.

نحوۀ شروع: کسب مدرک کارشناسی و یا کارشناسی ارشد مددکاری اجتماعی،گذراندن دورۀ کامل انجمن مددکاری اجتماعی برای گرفتن مجوز، درخواست مجوز برای کار به عنوان مددکار اجتماعی و در نهایت با مجوز دنبال فرصت‌های شغلی مناسب بگردین.

  1. معلم

آموزش این امکان رو برای افراد حساس فراهم می‌کنه که از نقاط قوت‌‌شون استفاده کنن. با این شغل هم به دیگران کمک می‌کنن و هم از خلاقیت و دقت‌شون در جزئیات استفاده می‌کنن. به علاوه، آموزش نیاز به داشتن بینش عمیقی دربارۀ محتوایی که تدریس می‌شه داره. آرزوی هر معلمی کمک به دانش‌آموزان برای رسیدن به اهداف و آرزوهاشونه.

معلمی، شغلی مناسب افراد حساس

شرایط تحصیلی: داشتن حداقل مدرک لیسانس برای تدریس دورۀ ابتدایی تا دبیرستان و داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد برای تدریس در دانشگاه.

نحوۀ شروع: کسب مدرک لیسانس در رشتۀ آموزش یا محتوای خاصی مثل زبان انگلیسی، کسب گواهینامه صلاحیت تدریس مورد تأیید سازمان آموزشی شهرتون و پرداخت هزینۀ آن، بعد می‌تونین با توجه به مدرک تحصیلی‌تون درخواست تدریس پاره‌وقت بدین.

  1. نویسنده محتوای دیجیتال

به عنوان یک نویسنده محتوای دیجیتال، برای وب‌سایت‌، وبلاگ‌، ویدیو، کمپین‌ ایمیل و پست‌های رسانه‌های اجتماعی محتوای آنلاین بنویسین و بعد محتواتون رو ویرایش و منتشر کنین. در جایگاه یه نویسنده محتوا، داشتن بینش عمیق نسبت به موضوعی که برای نوشتن انتخاب کردین ضروریه. به علاوه، می‌تونین به صورت دورکار فعالیت کنین،خیلی از نویسندگان محتوای دیجیتال دورکارن، بنابراین آزادی عمل بیشتری به دست می‌ارین و سرعت کارِتون بالاتر میره.

نویسندگی، شغلی مناسب تایپ شخصیتی حساس

شرایط تحصیلی: برخی از شرکت ها به مدرک لیسانس نیاز دارن، اما شما می‌تونین مهارت مورد نیاز رو از طریق برنامه‌های آموزشی آنلاین و کمی تجربه، به دست بیارین.

نحوۀ شروع: یک دوره لیسانس یا یک برنامه آموزشی آنلاین قابل قبول را به‌طور کامل بگذرونین، نمونه‌های نوشتاری ازکارها درست کنین و برای شغل نویسندگی محتوای دیجیتال درخواست کار بدین. 

  1. مربی زندگی

زندگی نیاز به مربیگری داره. افراد حساس می‌تونن با کار به عنوان یک مربی زندگی به افراد کمک کنن که زندگی‌شون رو تغییر بدن و به اهداف‌شون برسن. غالباً افراد برای دستیابی به اهداف‌شون موانعی سر راه دارن. مربی زندگی با این افراد کار می‌کنه تا این موانع رو بشناسن و راهکارهای لازم برای انعطاف‌پذیری و غلبه بر اون‌ها رو یاد بگیرن.

مربی زندگی

شرایط تحصیلی: هیچ الزامی برای گذراندن آموزش دولتی برای این شغل وجود نداره، مجوز رسمی هم لازم نداره، اما داشتن یک گواهینامه آموزش مهارت‌های مربیگری زندگی توصیه می‌شه.

نحوۀ شروع: دوره مربیگری زندگی رو بگذرونین، ترجیحاً گواهینامه اصول مربیگری رو دریافت کنین، کسب و کار خودتون رو راه‌اندازی کنین و نام تجاری خودتون رو داشته باشین، خدماتی رو که ارائه می‌دین قیمت‌گذاری و بازاریابی کنین.

  1. پژوهشگر

اگه عاشق جست‌وجوی اطلاعات هستین، شاید پژوهش بهترین شغل براتون باشه. شما به عنوان یک محقق، اطلاعات رو برای حل مشکلات یا ایجاد محصولات جدید جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل می‌کنین. محققان می‌تونن در دانشگاه‌ها، آزمایشگاه‌های علمی، رسانه‌های اجتماعی و غیره کار کنن.

پژوهشگر

شرایط تحصیلی: اکثر شرکت‌ها حداقل به مدرک لیسانس در یک رشته مرتبط نیاز دارن، اما می‌تونین شرکت‌هایی رو پیدا کنین که به حداقل 1 سال‌ تجربه نیاز داشته باشه و به جای الزامات تحصیلی یک نمونه کار ارائه بدین.

نحوۀ شروع: کسب مدرک لیسانس یا گذراندن یه دوره کارآموزی به عنوان محقق، ایجاد نمونه‌های کاری و پر کردن فرم استخدام.

  1. ویدیو ادیتور

ویرایش فیلم و ویدیو یکی از بهترین شغل‌ها برای افراد حساس هست. شما در حین انجام کار مستقل، از خلاقیت خودتون هم استفاده می‌کنین. به عنوان یک ویرایشگر ویدیو، بیشتر وقت و توجه خود رو به ویدیوهایی که در حال ویرایش هستین اختصاص می‌دین. شما باید فیلم خام رو ویرایش و برش بدین تا با یه فیلمنامه یا طرح کلی مطابقت داشته باشه.

ویدیو ادیتور

شرایط تحصیلی: بعضی از شرکت‌ها برای تولید فیلم یا رشته‌های مرتبط به مدرک لیسانس نیاز دارن، اما شرکت‌هایی هم هستن که از شما مدرک لیسانس نمی‌خوان. در عوض، گواهی از یک برنامه آموزشی به همراه مجموعه‌ای از کارها و پروژه‌هایی که تحت نظارت یک ویرایشگر ویدیویی با تجربه انجام دادین مورد نیازه.

نحوۀ شروع: کسب مدرک یا گواهینامه، کارآموزی زیر نظر یه ویرایشگر ویدیوِ مجرب، نمونه کارهای خودتون رو بسازین، استخدام شرکتی بشین یا خودتون رو به عنوان یه ویرایشگر ویدیوی مستقل معرفی کنین.

  1. طراح وب

طراحی وب ترکیبی از خلاقیت و توجه به جزئیات هست. یک طراح وب خوب باید مهارت‌های گرافیکی و فنی داشته باشه. به علاوه، طراحان وب معمولاً به طور مستقل در فضای کاری شخصی خودشون کار می‌کنن، چه حضوری و چه به صورت دورکاری.

طراح وب

شرایط تحصیلی: بسیاری از طراحان وب دارای مدرک کاردانی یا لیسانس در علوم کامپیوتر هستن. بعضی افراد هم آموزش‌های جایگزین در زمینه کدنویسی می‌بینن.

نحوۀ شروع: کسب مدرک کاردانی یا کارشناسی یا دریافت گواهینامه از یک آموزشگاه معتبر، کارآموزی به عنوان یه طراح وب برای کسب تجربه، ایجاد نمونه‌ کار، استخدام شرکت بشین یا خودتون رو به عنوان یه طراح وب مستقل معرفی کنین.

بیشتر بخوانید: چگونه ساعت‌ها پشت کامپیوتر بنشینیم و همچنان سالم بمونیم؟

  1. نویسنده با اعتبار پژوهشی

نویسندگان با اعتبار پژوهشی از تخصص نویسندگی خود در نگارش متن بهره می‌برن و کمک هزینه می‌گیرن. بیشتر این نویسندگان برای یک سازمان غیرانتفاعی مانند یک مؤسسه خیریه کار می‌کنن. نویسندگان با اعتبار پژوهشی معمولاً برای تحقیق و نوشتن پروپوزال مستقل کار می‌کنن. به علاوه لازمۀ نگارش با اعتبار پژوهشی، خلاقیت و تجزیه و تحلیله.

نویسنده با اعتبار پژوهشی

شرایط تحصیلی: ترجیحاً کسب مدرک لیسانس بازاریابی یا انگلیسی، اگه در رشته دیگری مدرک دانشگاهی دارین، می‌تونین یک گواهی دورۀ آموزشی نویسندگی رو ضمیمۀ مدارک تحصیلی‌تون کنین.

نحوۀ شروع: کسب مدرک یا گذراندن دورۀ کامل آموزش نویسندگی، نگارش با کمک‌هزینه‌های بلاعوض، ایجاد یک پروفایل از نمونه کارهاتون، برای مشاغل نویسندگی که امتیاز تخصیص هزینۀ پژوهشی دارن درخواست بدین یا خودتون رو به عنوان یه نویسنده مستقل معرفی کنین.

  1. روحانی

اگه شما فردی با تفکرات معنوی هستین، پس عضویت در جامعه روحانیت شاید بهترین شغل برای شما باشه. افراد روحانی تمایل بیشتری به شهود و تفکر دارن که از خصوصیات بارز افراد حساس هست.

روحانی

شرایط تحصیلی: برخی از فرقه‌ها یا انجمن‌های مذهبی فقط به مدرک لیسانس نیاز دارن و برخی دیگر به مدرک کارشناسی ارشد.

نحوۀ شروع: کسب مدرک مناسب و مورد نیاز آن سازمان مذهبی، دریافت مدارک اعتباری و درخواست کار برای مشاور حرفه‌ای.

  1. مشاور

مشاوران با گوش دادن دقیق به صحبت‌های دیگران بهشون کمک می‌کنن. مراجعه‌کنندگان شما از صبر و شکیبایی‌تون قدردانی خواهند کرد چون در طول مبارزه با چالش‌های زندگی کمک‌شون می‌کنین. به علاوه، عشق شما به تفکر و تعمق کاملاً مطابق با این شغل است.

شرایط تحصیلی: از آنجا که یک مشاور حرفه‌ای مجوز دولتی دریافت می‌کنه، مدرک کارشناسی ارشد مورد نیاز است. خیلی از مشاورین ترجیح می‌دن تا مقطع دکترا ادامه تحصیل بدن.

نحوۀ شروع: کسب مدرک، قبولی در امتحانات، کارآموزی زیر نظر یک مشاور حرفه‌ای، درخواست مجوز دولتی برای کار و تمرین مداوم در مشاوره دادن.

  1. آرشیتکت

مهندس معمار بودن مستلزم توجه به جزئیاته که از ویژگی‌های بارز افراد حساس هست. اندازه‌گیری ها باید دقیق باشه. به علاوه، جزئیات یک پلان ساختمان می‌تونه خیلی پیچیده و سخت باشه. در نهایت، تماشای پروژه‌های ساختمان‌هایی که به اتمام رسوندین به زندگی‌تون معنا و هدف می‌ده.

آرشیتکت

شرایط تحصیلی: یک آرشیتکت مستلزم داشتن مدرک لیسانس معماری است.

نحوۀ شروع: کسب مدرک لیسانس، شرکت در دوره کارآموزی، دریافت مجوز و درخواست کار.

  1. ماساژ درمانگر

ماساژ درمانی اگه به صورت صحیح و توسط فرد حرفه‌ای انجام بشه خیلی لذت‌بخشه. فرد ماساژ درمانگر با ماساژ درمانی و دست‌ورزی بر روی عضلات و بافت‌های نرم بدن، درد رو تسکین و استرس رو کاهش می‌ده. شما می‌تونین ماساژ رو در مکانی آرام و با پخش موسیقی آرامش‌بخش در پس‌زمینه انجام بدین. 

بیشتر بخوانید: 10 تفاوت افراد با استرس کمتر و افرادی که استرس بیشتری دارن!

ماساژ درمانگر

شرایط تحصیلی: برای اینکه یک ماساژدرمانگر باشین باید مجوز رسمی داشته باشین. برای دریافت مجوز، باید آموزش‌هایی رو در مراکز تأیید‌شده بگذرونین که گواهی یا مدرک کاردانی بهتون بدن.

نحوۀ شروع: برنامه کامل ماساژ درمانی به صورت کامل، تجربه عملی زیاد، قبولی در آزمون صدور مجوز و درخواست مجوز دولتیه.

  1. فیزیوتراپ

فیزیوتراپی هم نوع دیگری از کار برای بهبود حال جسمیِ افراده. هدف فیزیوتراپی کمک به بیمار در عملکرد و حرکت برای داشتن زندگی بهتره. فیزیوتراپیست‌ها از طریق تمرینات عملی و آموزش صحیح به افراد در مورد حرکت بهتر بدن، به بیماران کمک می‌کنن. 

دکتر فیزیوتراپ

شرایط تحصیلی: یک فیزیوتراپ معمولاً مدرک دکترای فیزیوتراپی دارد.

نحوۀ شروع: کسب مدرک لیسانس در یک رشته مرتبط، تکمیل دوره دکترای فیزیوتراپی، قبولی در آزمون سراسری رشته فیزیوتراپی، دریافت مجوز فعالیت و دریافت گواهی هیئت مدیره.

  1. دامپزشک و مراقب حیوانات (پت‌سیتر)

کی خبر داره که شما به عنوان یک پت‌سیتر باید تمام حواس‌تون رو به جزییات نظافت سگ اختصاص بدین. شما می‌تونین با حیوانات هم مثل آدم‌ها همدلی و دلسوزی کنین. به‌علاوه، از آن‌جا که شما آرایشگر حیوانات هستین و به نظافت و بهداشت اون‌ها می‌رسین می‌تونین باهاشون درددل کنین چون حیوانات شنوندگان خوبی هستن. افراد حساس فقط با طبیعت خوب نیستن. اون‌ها به تمام مخلوقات اهمیت می‌دن. شاید عجیب باشد که این افراد حتی می‌تونن احساس حیوانات رو درک کنن.

دامپزشک و مراقب حیوانات (پت‌سیتر)

شرایط تحصیلی: برای شغل پت‌سیتر نیازی به آموزش تخصصی ندارین، شما می‌تونین به صورت آنلاین از طریق آموزشگاه بهداشت و رسیدگی به حیوانات خانگی رو یاد بگیرین یا از طریق آموزش در حین کار مهارت کسب کنین. برای مشغولیت به حرفه دامپزشکی باید در رشته دکتری دامپزشکی تحصیل کنین.

نحوۀ شروع: کسب گواهی آموزش بهداشت حیوانات خانگی، برای گرفتن شغل رسیدگی به حیوانات خانگی اقدام کنین.

  1. گل فروشی

کار با گل‌ها خیلی آرام‌بخشه. شما باید در کنار گل‌آرایی خلاق باشین چون چیدمان گل‌ها قانون خاصی داره. اگر جزو افراد حساس هستین این شغل خیلی براتون مناسبه. در این کار می‌تونین همدلی رو تمرین کنین چون مردم اغلب برای کسانی که بیمار هستن یا عزیزشون رو از دست دادن، گل می‌خرن.

گل فروشی

شرایط تحصیلی: برای اینکه یک گل‌فروش موفق باشین، باید اصول و شرایط طراحی گل‌ها رو بدونین، اما نیاز به مدرک رسمی ندارین. می‌تونین به صورت آنلاین یاد بگیرین یا در مدرک کاردانی طراحی گل یا گل فروشی سرمایه‌گذاری کنین.

نحوۀ شروع: یک دورۀ کامل طراحی گل رو بگذرونین، چه برای گرفتن مدرک کاردانی باشه چه برای شروع شغل گل‌فروشی.

مقاله مرتبط: 20 شغل برای افراد مبتلا به افسردگی

محمدرضا

1401/07/28

هرچی شغل لطیف تر، بهتر

دیدگاه خود را ثبت نمایید.