thumb

چگونه در روابط خود از نظر احساسی در دسترس باشیم.

ما همیشه آماده ارتباط با دیگران نیستیم.

خیلی وقت ها توی روابط مجازی و گروه های دوستیابی و زندگی عاشقانه و عاطفی خود خیلی این را شنیده ایم که "با فلانی اکی نشدم چون از نظر احساسی و عاطفی برایم در دسترس یا کافی نبود". یا "من به دنبال کسی هستم که از نظر عاطفی در دسترس باشد".
چه به تازگی یک رابطه جدی را به پایان رسانده باشیم یا با مسائل مربوط به سلامت روان درگیر باشیم، در دسترس بودن از نظر عاطفی حالتی از ذهن است که فروکش می کند. این نقش مهمی در تعیین شکوفایی یا عدم شکوفایی یک رابطه دارد، زیرا اگر یک نفر در یک رابطه دو نفره نتواند از نظر عاطفی با شخص دیگر ارتباط برقرار کند، صمیمیت نمی تواند رشد کند.

گفتن اینکه یک فرد از نظر عاطفی در دسترس است به معنای حضور به گونه ای است که فراتر از نزدیکی فیزیکی است. جوئل فرانک، روانشناس، توضیح می دهد که این به معنای باز بودن برای درک واقعی، همدلی، و پاسخ دادن به احساسات دیگران است. او می افزاید: این به توانایی ما برای به اشتراک گذاشتن یک ارتباط عاطفی با دیگران و باز بودن برای دریافت عواطف آنها و تبادل آن اشاره دارد.

در دسترس بودن عاطفی یک جزء حیاتی در هر نوع رابطه است. اما دانستن اینکه در دسترس بودن عاطفی چیست؟ و به کار بردن آن در زندگی خود، دو چیز متفاوت هستند. ما در مورد نشانه‌های در دسترس بودن عاطفی، بینش در مورد موانع در دسترس بودن عاطفی و اینکه چگونه

می‌توانید سلامت عاطفی روابط خود را افزایش دهید، دیدگاهی ارائه خواهیم کرد.

نشانه هایی که نشان می دهد شخصی از نظر احساسی در دسترس است.

هنگامی که با فردی که از نظر عاطفی در دسترس است در ارتباط هستید، هر دو عمل شما به ایجاد یک ارتباط قوی و سالم کمک می کند. اما چه دوست، همکار، همسر یا پدر و مادر، شاخص‌های خاصی وجود دارد که نشان می‌دهد فردی از نظر عاطفی در دسترس است. در اینجا چند نمونه آورده شده است.

شما آسیب پذیر هستید.

شما گفتگوهای معنی دار و عمیقی دارید و از موضوعاتی که صحبت کردن در مورد آنها برای شما دشوار یا حساس است، ابایی ندارید. البته، سطح گفتگوی صمیمی به رابطه بستگی دارد، اما به طور کلی با احساسی که دارید راحت هستید.
وقتی از نظر احساسی در دسترس هستیم، به خود و دیگران فضایی می دهیم که همخوان و معتبر باشیم. اصالت به معنای واقعی بودن خودمان است. به این دلیل است که خودمان را با سخت گیری قضاوت نکنیم.
شما در زمان های خوب و در زمان های بد کنار هم هستید.
فردی که مایل است انرژی و بینش خود را برای حمایت از شما در شرایط سختی صرف کند، از نظر عاطفی خود را در دسترس شما قرار می دهد.

شما از عذرخواهی نمی ترسید.

این که شما راحت اشتباه خود را می پذیرید و از طرف مقابل تان عذرخواهی می کنید نشان می دهد که فرد بالغی هستید و انرژی عاطفی خود را صرف درست کردن موقعیت می کنید.
شما در رابطه به طرف مقابل علاقه واقعی نشان می دهید.

آیا تا به حال وقت خود را صرف صحبت کردن با کسی کرده اید که به سختی در حال صحبت کردن باشید؟ آنها از گفتگو درباره افکار و احساسات خود خوشحال هستند، اما به نظر می رسد که به شما توجه چندانی نمی کنند؟ کسی که تمایل دارد از نظر عاطفی در دسترس شما باشد، می خواهد بداند شما چطور دوست دارید در رابطه با شما رفتار شود و یا در رابط پذیرفته شوید و به همان اندازه که در مورد صحبت کردن درباره خود سرمایه گذاری می کند، در مورد شما هم صحبت می کند.

شما به مرزهای آنها احترام می گذارید.

وقتی از نظر احساسی روی یک رابطه سرمایه گذاری می کنید، مرزهای طرف مقابل برای شما اهمیت دارد. چه یک محافظ ذهنی، جسمی یا عاطفی باشد که آنها در رابطه برای شما مشخص کرده اند، شما تمام تلاش خود را می کنید تا به آن احترام بگذارید.
شما محبت نشان می دهید.

سطوح راحتی با محبت از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اما نشان دادن گرما و محبت، چه از طریق لبخند یا بغل کردن، نشان می دهد که شما فردی هستید که از نظر عاطفی در دسترس هستید و روی رابطه سرمایه گذاری کرده اید.
در مورد روابط، اهمیت در دسترس بودن عاطفی را نمی توان اغراق کرد. این سنگ بنای روابط معنادار و رضایت بخش است. وقتی کسی از نظر عاطفی در دسترس است، احساس امنیت و اعتماد را با عزیزان خود تقویت می کند و به آنها اجازه می دهد آزادانه خود را ابراز کنند. دکتر فرانک خاطرنشان می کند که چنین صراحتی ارتباطات عمیق تر را تشویق می کند و پیوندی را تقویت می کند که در طول زمان از طریق تجربیات مشترک و درک متقابل تقویت می شود.
در دسترس بودن عاطفی مزایای سلامت روانی دارد. می تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند. همچنین حس تعلق را تقویت می کند.
با تمام این مزایا، تلاش کردن برای پرورش در دسترس بودن عاطفی ارزشش را دارد.

پرورش در دسترس بودن عاطفی

ممکن است تشخیص دهید که در زمینه های در دسترس بودن عاطفی آنقدر که دوست دارید توسعه نیافته اید. کار بر روی خودآگاهی می تواند به این فرآیند کمک کند.
درک احساسات، واکنش‌ها و محرک‌های شما می‌تواند تا حد زیادی در دسترس بودن احساسی شما را افزایش دهد. اگر می‌دانید چرا برخی سناریوها باعث ناراحتی شما می‌شوند، می‌توانید روی این مسائل کار کنید.
وقتی از نظر احساسی در دسترس هستیم، به خود و دیگران این فضا را می دهیم که همخوان و معتبر باشیم.
یادگیری نحوه مدیریت احساسات خود و ابراز همدلی برای احساسات دیگران نیز می تواند به پرورش در دسترس بودن عاطفی شما کمک کند. کار بر روی فرآیند خود ممکن است به شما ظرفیت بیشتری برای تعامل با دیگران بدهد.
همانطور که برای توسعه این مهارت تلاش می کنید، به خودتان لطف می کنید. سعی نکنید همه چیز را به یکباره تغییر دهید. در واقع، کارشناسان می گویند کار در منطقه امن در ابتدا می تواند شروع خوبی باشد. ریسک‌های رابطه‌ را بپذیرید و آسیب‌پذیری را با افرادی که به آنها اعتماد دارید تمرین کنید: با ریسک‌های کوچک رابطه‌ با افرادی که به آنها اعتماد دارید شروع کنید.

غلبه بر موانع در دسترس نبودن عاطفی

هنگامی که فرآیند پرورش سلامت عاطفی خود را آغاز کردید، داشتن برنامه ای برای غلبه بر مشکلات یا مسائل برای خودتان و برخورد با فردی که از نظر عاطفی در دسترس نیست، کلیدی است.

ارتباط موثر یک شروع عالی است.

قبل از برقراری ارتباط، مدتی را برای آرام شدن اختصاص دهید (حتی نشان داده شده است که پنج نفس عمیق تفاوت ایجاد می کند). احساس خود را بفهمید، و سپس با «گزاره های من» ارتباط برقرار کنید.
نشان دادن همدلی و صبر هم با خود و هم با دیگران مهم است. ایجاد آسیب پذیری عاطفی به زمان و تلاش نیاز دارد و دیدن تغییراتی که در رابطه تان می خواهید نیز زمان می برد.
در مورد مرزهای خود شفاف باشید. چه چیزی شما را ناراحت می کند؟ چه چیزی زمان و فضای بیشتری را برای پردازش از شما می گیرد؟ اصرار بر رعایت این مرزها داشته باشید. به همین ترتیب، رعایت این مرزها در روابط ممکن است باعث شود طرف مقابل تمایل بیشتری برای در دسترس بودن احساسی شما داشته باشد.


و در صورت نیاز به دنبال کمک باشید. یک متخصص سلامت روان می تواند با ابزارهایی که برای رسیدن به مکان سالم تری از نظر احساسی نیاز دارید به شما کمک کند.
مهمتر از همه، روی مراقبت از خود از نظر جسمی و روحی تمرکز کنید. قرار گرفتن در یک فضای سالم و تمرین خودآگاهی یک گام مهم در این فرآیند است.
شناسایی و تصدیق احساسات خود بدون قضاوت اولین قدم ضروری است. یادگیری برقراری ارتباط موثر با احساسات، تعیین مرزهای سالم و تمرین آسیب پذیری از دیگر ابزارهای ارزشمند برای تقویت در دسترس بودن عاطفی است.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.