چرا یک رابطه شکست می خورد؟

چرا یک رابطه شکست می خورد؟

چرا روابط شکست می خورند؟ این سوالی است که بسیاری پس از جدایی از خود می پرسند. در حالی که هر موقعیتی متفاوت است، دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود روابط دور از دسترس نباشد.
دلایل اصلی شکست روابط از دست دادن اعتماد، ارتباطات ضعیف، عدم احترام، تفاوت در اولویت ها و صمیمیت کم است. این مقاله به این موضوع می پردازد که چرا هر کدام ممکن است باعث به پایان رسیدن یک رابطه شوند.

از دست دادن اعتماد

اگر تا به حال به این فکر کرده اید که "چرا یک رابطه شکست می خورد؟" مهم است که بدانیم مشکل اغلب به اعتماد برمی گردد. یکی از احساسات اساسی لازم در یک رابطه خوب، احساس امنیت است. اگر حمایت عاطفی ندارید یا شریک زندگی خود را غیرقابل اعتماد می دانید، ممکن است اعتماد خود را از دست بدهید.
اگر همسرتان مبهم است یا به سختی می توان آن را تعیین کرد، دلیلی برای نگرانی وجود دارد. روابطی که بر اساس بی اعتمادی ساخته شده اند، در زمینی متزلزل هستند.

دروغ گویی

فرض کنید متوجه شدید که شریک زندگیتان به شما دروغ گفته است. دروغ می تواند عواقب قدرتمندی داشته باشد. آیا این یک دروغ سفید بود یا دروغی که برای محافظت از فردی که دروغ گفته بود گفته شد؟ دروغ های سفید اغلب جزئی یا بی اهمیت هستند در حالی که دروغ های واقعی اثرات گسترده ای دارند.

مالکیت

اگر با شریکی هستید که بیش از حد مالکیت دارد، از خود بپرسید: «آیا این سالم به نظر می رسد؟ آیا شریک زندگی‌تان شما را از دوستانتان جدا می‌کند یا مدام شما را چک می‌کند؟»
اینها نشانه های کسی نیستند که به شما اعتماد دارند. به خود یادآوری کنید که این چیزی نیست که یک رابطه سالم به معنای واقعی کلمه باشد.
حسادت
حسادت در مقادیر کم می تواند سالم باشد و نشانه این است که شما به یکدیگر علاقه دارید. اما اگر فردی بیش از حد مالکیت دارد و به نظر می رسد نشانه هایی از حسادت بیمارگونه را نشان می دهد، اینها پرچم قرمز هستند.
خیانت
اگر مشکوک هستید که شریک زندگی تان خیانت می کند، ممکن است احساس کنید سنگ بنای چیزی که با هم ساخته اید از بین رفته است. شاید دیگر به این شخص اعتماد نکنید. آیا آنها حتی همان هایی هستند که فکر می کردید؟
روابط مبتنی بر عدم اعتماد، پر از دروغ، حسادت و خیانت، احتمالا دوام نخواهد داشت.


خیانت

ارتباط ضعیف
ارتباط ضعیف یکی دیگر از دلایل رایج شکست روابط است. اگر هر دوی شما فقط در مورد برنامه های بچه ها یا لیست کارهای روزمره آخر هفته صحبت کنید، ارتباط شما صرفاً تبدیل به معامله شده است. ارتباطات سالم باید در مورد بسیاری از موضوعات مختلف باشد.
حتی اگر خوب ارتباط برقرار کنید، اشکالی ندارد که مخالف باشید. تعارض اجتناب ناپذیر است و راه هایی برای مدیریت تعارض با مهارت های ارتباطی موثر وجود دارد. ارتباطات باید مملو از همدلی، درک و گوش دادن فعال باشد. متأسفانه، بسیاری از زوج ها به سختی می توانند از این طریق ارتباط برقرار کنند.
اگر چه به نظر غیر منطقی می رسد، اما وقتی زن و شوهری لاف می زنند که اصلاً بحث نمی کنند، این چیز خوبی نیست. اغلب منعکس کننده این واقعیت است که هر دو نفر از تعارض اجتناب می کنند. آنها ترجیح می دهند قایق را تکان ندهند یا مسائل دشوار را مطرح نکنند.
در واقع بهتر است زوج‌ها ناراحتی‌های خود را بیان کنند و راهی برای صحبت کردن از طریق آن‌ها پیدا کنند تا اینکه اصلاً بحث و جدل نکنند.
در یکی از مطالعه‌های اخیر، دانشمندان سبک ارتباطی تقاضا/انصراف را در میان زوج‌ها تحلیل کردند. این سبک توصیف می کند که چه اتفاقی می افتد زمانی که یکی از طرفین در مورد چیزی مطالبه یا ناله می کند و شخص دیگر از رویارویی اجتناب می کند و کنار می رود.  
این مطالعه نشان داد که زمانی که تحت فشارهای مالی افزایش یافته است، این سبک تقاضا/انصراف نیز افزایش می‌یابد. علاوه بر این، با رضایت زناشویی کمتر نیز ارتباط داشت. اما آنچه شگفت‌انگیز بود این یافته جالب بود: زوج‌هایی که نشانه‌هایی از قدردانی و سپاسگزاری را نشان می‌دادند بر این مشکل ارتباطی غلبه کردند.
بیشتر بخوانید: چگونه کلمات تأییدی می توانند رابطه شما را تقویت کنند؟
فقدان احترام

مسائل مربوط به احترام یکی دیگر از دلایل رایج شکست روابط است. به عنوان مثال، زوج ها اغلب در مورد مسائل مختلف با هم اختلاف نظر دارند، اما مسائل مالی اغلب منشأ اختلاف هستند. شاید یکی خرج می کند و یکی پس انداز. مشکل آنقدر نیست که آنها به خرج کردن و پس انداز کردن در جهت مخالف نگاه می کنند. بیشتر به نحوه برخورد آنها با بحث در مورد پول مربوط می شود.


فقدان احترامبنابراین، مهم است که شناسایی کنید که در طول یک درگیری در مورد پول یا هر موضوعی با دیگری چگونه رفتار می کند. آیا شریک زندگی شما محترم است؟ آیا آنها در این مورد با شما شوخی می کنند؟ یا شریک زندگی تان شما را پایین می آورد، چشمانش را می چرخاند و با تحقیر کامل با شما رفتار می کند؟ اینها نشانه های عدم احترام به یکدیگر است.
دکتر جان گاتمن، روانشناس مشهور و متخصص در زمینه ثبات ازدواج و احتمال طلاق، تحقیر را بزرگترین ویرانگر روابط می داند. او می گوید تحقیر بزرگترین پیش بینی کننده طلاق است.
اگر شریک زندگی تان شما را مسخره می کند، تمسخر می کند یا خصمانه است، نشانه انزجار است. این عدم علاقه و احترام می تواند باعث شکاف جبران ناپذیری در یک رابطه شود.
بیشتر بخوانید: 5 عامل استرس زا در زندگی چیست؟
تفاوت در اولویت ها
داشتن اولویت های متضاد یکی دیگر از دلایل رایج شکست روابط است. اگر متوجه شدید که فردی که با او قرار می گذارید یا فردی که مدتی با او بوده اید، تمایلات یا اهداف زندگی بسیار متفاوتی نسبت به شما دارد، ممکن است رابطه شما شروع به از هم پاشیدن کند.
اهداف مختلف رابطه
گاهی اوقات برای خود رابطه اولویت های متفاوتی دارید. به عنوان مثال، پس از یک ماه قرار ملاقات، یک فرد اخیراً بیوه شده ممکن است بخواهد یک سفر تفریحی سرگرم‌کننده با شما رزرو کند و رابطه‌ای بدون رشته داشته باشد. با این حال، ممکن است در تعطیلات پیش رو آماده باشید تا خانواده خود را با عشق خود آشنا کنید و راه جدی تری را در پیش بگیرید.
اهداف مختلف زندگی
شاید هر دوی شما اهداف بلندمدت متفاوتی برای آینده داشته باشید. اگر زمانی را برای بحث در این مورد اختصاص نداده اید، فهمیدن اینکه رویاها و اهداف شریک زندگی شما با شما متفاوت است، می تواند ناراحت کننده باشد.
به عنوان مثال، ممکن است بخواهید به طور بلندپروازانه به دنبال شغلی در شهر برای پنج سال دیگر ادامه دهید. در همین حال، شریک زندگی شما آماده است تا سال آینده ساکن شود و در حومه شهر تشکیل خانواده دهد.


وقتی نتوانید مصالحه کنید یا با خوشحالی یک مسیر را دنبال کنید، رابطه شما آسیب خواهد دید.
داشتن اهداف متفاوت همیشه به این معنی نیست که رابطه شما محکوم به شکست است. برای مثال، این امکان وجود دارد که اهداف شما بر اهداف شخصی که با او هستید تأثیر بگذارد.
مطالعه‌ای که اخیراً در مجله‌های Gerontology منتشر شد، وابستگی متقابل اهداف را در زوج‌ها بررسی کرد. این تحقیق که شامل 450 زوج بود، نشان داد که شرکا در درازمدت در مورد اهداف روی یکدیگر تأثیر می گذارند. این می تواند مکانیزمی باشد که رابطه را پایدارتر نگه می دارد.
با این حال، به تأثیرگذاری بر دیگری به عنوان راه حل تکیه نکنید. اگر یکی از شما بچه می‌خواهد و دیگری مطلقاً نمی‌خواهد، یا یکی از شما می‌خواهد به عنوان یک عشایر دیجیتال زندگی کند و دیگری می‌خواهد تا زمانی که پیر و خاکستری شوند در محله کودکی‌اش بماند، این مناسب نیست. یک مسابقه بهتر ممکن است برای شما وجود داشته باشد.
رابطه جنسی و صمیمیت کافی نیست.
مشکلات جنسی و صمیمیت نیز می تواند دلیلی برای شکست یک رابطه باشد. اکسی توسین گاهی اوقات "هورمون عشق" یا "مواد شیمیایی نوازش" نامیده می شود. بدن ما وقتی فرد دیگری را در آغوش می گیریم، لمس می کنیم، می بوسیم و محبت نشان می دهیم، هورمون اکسی توسین تولید می کند. افزایش اکسی توسین نیز با کاهش سطح استرس و احساس شادی همراه است.


مشکلات جنسی

وقتی زوج‌ها زیاد با هم تماس نمی‌گیرند و فقدان تماس با برقراری ارتباط به شیوه‌ای که صمیمی و نزدیک نیست تشدید می‌شود، روابط اغلب بدتر می‌شود.
وقتی  شریک زندگی شما علاقه ای به رابطه جنسی ندارد، گاهی اوقات روابط تیره می شود. عدم تطابق تمایلات جنسی می تواند یک رابطه را همراه با عوامل دیگر از بین ببرد و در نهایت به شکاف کمک کند.
رابطه جنسی برای روابط بسیار مهم است. طبق یک مطالعه اخیر، افراد بزرگسال به طور متوسط هفته ای یک بار رابطه جنسی دارند. داشتن رابطه جنسی بیشتر فواید زیادی دارد. اینها شامل فواید عاطفی، روانی و جسمی است.
چه چیزی می تواند یک رابطه را دوام بیاورد؟
اگر می‌خواهید رابطه‌تان با شکست مواجه نشود، می‌توانید چند قدم بردارید تا به پایداری ارتباطتان کمک کنید. برایان اوگولسکی، مدیر مطالعات تحصیلات تکمیلی، دانشیار، توسعه انسانی و مطالعات خانواده در دانشگاه ایلینویز Urbana-Champaign، بیش از 1100 مطالعه در مورد روابط عاشقانه را تجزیه و تحلیل کرد. او در تحقیقات خود راهبردهای مثبتی را شناسایی کرد که به حفظ شراکت کمک کرد.
او یک چیز را پیدا کرد که از جدایی زوج ها جلوگیری می کرد و می توان آن را در روابط عالی پیدا کرد: شریک هایی که از ابتدا برای شریک زندگی خود احترام زیادی قائل بودند. شرکای این روابط به طور موثر با تعارض برخورد کردند و به شرکای خود از شک و تردید سود بردند. در روابط نامطلوب، برعکس است.
سخنی از منوباز
روابط به دلایل زیادی دوام نمی آورند. اما عوامل کلیدی در مرگ آنها شامل مسائل اعتماد، ارتباطات، احترام، اولویت ها و صمیمیت است. البته، هیچ رابطه‌ای بی‌نقص نیست، اما اگر می‌بینید که لحظات سخت بیشتر از لحظات خوب است، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که رابطه خود را دوباره ارزیابی کنید. اگر شما و همسرتان می‌خواهید این رابطه را به نتیجه برسانید، می‌توانید برای حمایت بیشتر با یک زوج درمانگر تماس بگیرید.
سوالات متداول


چرا این روزها روابط با شکست مواجه می شوند؟
روابط به دلایل مختلفی شکست می خورند و هر موقعیتی منحصر به فرد است. برخی از رایج ترین دلایل عبارتند از: ارتباطات ضعیف، عدم اعتماد، عدم احترام، اولویت های متفاوت و عدم صمیمیت. عواملی مانند رسانه های اجتماعی و استفاده از فناوری اغلب می توانند در برخی از این مسائل نقش داشته باشند.
نشانه های شکست یک رابطه چیست؟
علائم رایجی که نشان می دهد ممکن است یک رابطه شکست بخورد عبارتند از:
بحث زیاد
صمیمیت فیزیکی کم
عدم توجه به یکدیگر
گذراندن زمان کمی با هم
بدون ارتباط عاطفی
برنامه ریزی نکردن کارها با هم
از دست دادن جذابیت
گذراندن وقت با افراد دیگر
احساس بی حوصلگی در رابطه
از شریک زندگی خود فاصله بگیرید
چرا بیشتر روابط پایان می یابد؟
در میان زوج های متاهل، تحقیقات نشان داده است که شایع ترین دلایل طلاق عدم تعهد، خیانت، مشاجره، ازدواج در سنین پایین، مشکلات مالی، سوء مصرف مواد و خشونت خانگی بوده است.
آیا شکست روابط طبیعی است؟
قطع رابطه در ماه های اولیه یک رابطه بسیار عادی و معمول است. بر اساس نتایج یک بررسی طولی، 60 درصد از زوج های مجرد در عرض دو ماه از هم جدا شده اند. زمانی که یک رابطه بیش از یک سال طول بکشد، خطر قطع رابطه به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.