thumb

کشف استعداد ها؛ 13 راه برای کشف و شناسایی استعداد ها

۱۳ روش برای شناسایی استعداد و نحوۀ کاربرد اون‌ها

مواقعی در زندگی ما هست که به‌خاطر عدم موفقیت یا عدم کشف استعدادهایی که داریم احساس یأس و ناامیدی بهمون دست میده. حالا اگه کسی نباشه که به ما روحیه بده، وضعیت بدتر هم میشه. در چنین مواقعی، باید به این فکر کنین که استعدادهای بی‌نظیری دارین که به‌محض شناخت اون‌ها، می‌تونین دوباره روی اوضاع مسلط شده و کنترل همه‌چی رو به دست بگیرین.
بااین‌حال، سخت‌ترین سؤال اینه که چگونه استعداد خود رو کشف کنیم؟

شلوغ‌پلوغی زندگی آن‌قدر ما رو درگیر خودش می‌کنه که اغلب فراموش می‌کنیم که لازمه در گوشه‌ای بنشینیم و در مورد خودمان فکر کنیم؛ اما وقتی مشکلات زندگی ما رو به‌زانو در میارن، اون وقته که شروع به ازدست‌دادن اعتمادبه‌نفسمون می‌کنیم.

در چنین مواقعی باید شجاعت و توانایی‌هاتون رو برای تقویت و شناسایی استعدادهایی که دارین صرف کنین.

راجع به استعداد بیشتر بخون: استعداد چیست؟ 4 قدم برای استعداد یابی افراد در حین استخدام

۱۳ گام برای شناسایی و کشف استعدادها:

  1. زندگی رو ارزیابی کنین.

ارزیابی زندگی افراد به‌هیچ‌وجه شبیه هم نیست. به همین دلیل هر آزمون ارزیابی زندگی هم با آزمون دیگه متفاوته. اگه می‌خواین در مورد توانایی‌هاتون در زندگی آگاه بشین و برای کشف استعدادهاتون کاری کنین، آزمون ارزیابی شخصیت‌شناسی مایرز-بریگز رو انجام بدین. این آزمون نه‌تنها هزینه‌ای نداره، بلکه به شما امکان درک نحوۀ عملکردتون در جنبه‌های مختلف زندگی رو میده و شما رو با ویژگی‌ها و همچنین خصوصیات درونی‌ای آشنا می‌کنه که ممکنه تا حالا متوجه وجودشون نشده باشین. پس از اون می‌تونین جنبه‌ای از زندگی که به حداکثر توجه نیاز داره رو شناسایی و مشخص کنین. به‌علاوه، با کمک چنین تست‌هایی متوجه می‌شین که چه چیزی موجب دل‌شوره و نگرانی‌تون میشه.

آزمون شخصیت‌شناسی مایرز-بریگز یه پرسش‌نامه روان‌سنجی شخصیه که می‌تونه به شما در تعریف الگوهای زندگی و شخصیتی‌تون کمک کنه. این آزمون فرصتی رو در اختیارتون قرار میده تا بررسی کنین چه انگیزه‌هایی در زندگی برای شما مناسب‌تره. زمانی که تشخیص بدین در کدام دسته‌بندی قرار می‌گیرین، می‌تونین نقاط قوت و کاستی‌هاتون رو بادقت بیشتری فهرست کنین. حتی می‌تونین از نتایج چنین آزمایش‌هایی برای مصاحبه حضوری، قرار ملاقات یا هر موقعیت پراسترس دیگه‌ای استفاده کنین و از نقاط قوت تازه کشف‌شده‌تون بهره ببرین.

  1. چیزی که به شما احساس قدرت میده رو پیدا کنین.

شناسایی استعداد به معنای پیداکردن چیزیه که شما رو قوی‌تر می‌کنه. وقتی می‌گیم قوی‌تر، یعنی باید در زندگی هدفمند باشین و رشد، پیشرفت و رضایت رو تجربه کنین. این چیزیه که تمام این زندگی رو شامل میشه.

حتماً با موقعیت‌هایی روبرو شدین که همه چیز بی‌عیب‌ونقص و آسان به نظر میان. وقتی در کاری خوب باشین انگار همه چیز راحت‌تره. حس درونی ما همیشه ما رو به سمت چیزهایی می‌کشونه که باعث میشه در زندگی احساس آرامش و رضایت داشته باشیم. هرچند زمانی که احساس می‌کنین اوضاع بر وفق مُراد نیست و رضایت کامل رو از زندگی روزمره‌تون ندارین، احساس ضعف می‌کنین.

این لحظات زمانی هستن که باید تشخیص بدین و به یاد بیارین که چه چیزی در زندگی به شما احساس خوبی میده. ممکنه استعداد شما در کنار اومدن با بچه‌ها یا بازی‌کردن باشه. هر چی هست، قدرت شما رو مشخص می‌کنه. شما باید اطمینان حاصل کنین که چنین استعدادهایی رو دنبال می‌کنین، هر چیزی که در اون مهارت دارین. اگه حوصلۀ سروکله زدن با بچه‌ها رو دارین، سعی کنین بعد از اتمام ساعات مدرسه به طور داوطلب شغل‌هایی مرتبط با بچه‌ها رو پیدا کنین مثل پرستار بچه، مربی مهدکودک و غیره. این همان چیزیه که باعث میشه برنامه‌تون رو بر اساس نقاط قوتی که دارین تعریف کنین.

  1. بیشترین پول رو کجا و برای چی هزینه می‌کنین؟

یکی از بهترین راه‌ها برای شناسایی استعدادها، بررسی این مورده که پولتون رو بیشتر در کجا خرج می‌کنین. اگه در نگهداری دفاتر یا سوابق مالی‌تون مهارت ندارین، از برنامه‌های کاربردی رایگان و آسان مانند اپلیکیشن فانوس استفاده کنین. این به شما امکان میده تا تعیین کنین که پول شما بیشتر کجا خرج میشه.

پیروی از این روش شما رو به کشف استعدادهایی که دارین هدایت می‌کنه. اگه وضعیت مالی‌تون رو در یک‌سال گذشته بررسی کنین، الگوی خرج‌کردن خاصی برای چیزهای خاص رو پیدا می‌کنین. اگه به طور منظم پول خرج می‌کنین تا برنامۀ ورزشی‌تون رو دنبال کنین، شاید در اون مهارت دارین و این همان استعداد شماست! با رفتن در مراحل پیشرفته این‌گونه فعالیت‌ها و لذت‌بردن از زندگی‌تون، از این کشف استعداد به نفع خودتون استفاده کنین. این نهایت رضایت رو برای شما به ارمغان میاره.

  1. از دوستان یا اطرافیانتون راجع‌به استعدادها و توانایی‌هایی که دارین بپرسین.

یکی از کارایی که می‌تونین برای کشف استعداد انجام بدین اینه که از اطرافیانتون بخواین دربارۀ استعدادهای شما صادقانه صحبت کنن؛ اون‌ها بدون شک به‌وضوح می‌دونن علایق شما چیه. اون‌ها مدت طولانی‌ای با شما بودن پس ازشون بخواین عادات بد و نقاط ضعف شما رو کنار بذارن و یه یا دو مهارتی که احساس می‌کنن بر اون‌ها مسلط هستین رو بهتون یادآوری کنن، از آوازخواندن گرفته تا رقصیدن و جوک گفتن. چیزهایی که بدون زحمت انجام میشن و دیگران رو سرگرم می‌کنن، استعدادهای شما هستن. البته استراتژی شما در پرسیدن این سؤال باید به‌صورت دونفره باشد، نه گروهی!

  1. از خانواده‌تون بپرسین که در کودکی چه چیزی رو دوست داشتین.

یکی دیگه از کارهای مهم برای کشف استعداد اینه که با مادر، پدر یا خواهر و برادرتون دربارۀ چیزی در کودکی دوست داشتین صحبت کنین. شاید شما فراموشتون شده باشه، اما اون‌ها مطمئناً به یاد میارن. خانواده‌تون افرادی هستن که مدت‌زمان طولانی‌ای شما رو می‌شناسن. کارها و عاداتی هستن که ما در کودکی انتخابشون می‌کنیم و می‌کوشیم در اون‌ها خوب باشیم و پیشرفت کنیم. شاید هم در بچگی مهارت انجامش رو داشتیم، اما با بزرگ‌شدن، ترجیح دادیم فراموششون کنیم.

رفتارهای گذشته، دوست‌داشتن‌ها و نارضایتی‌ها به شما درکی واضح از شخصیت و نحوۀ بزرگ شدنتون میدن. اگه بعضی از این چیزها هنوز هم مغز شما رو غلغلک میده یا باعث هیجان میشه، پس این‌ها شامل چیزهایی می‌شده که بهشون علاقه‌مند بودین و در اون‌ها مهارت داشتین. استعداد شما همینه!

سعی کنین دوران کودکی‌تون رو از اول مرور کنین و وقتی به نقاط قوتتون پی بردین، همان میزان ذوق و شوق رو برگردونین.

  1. یادداشت‌ بنویسین.

گاهی اوقات هیچی جواب نمیده و ما هم نمی‌خوایم احساسات و عواطفمون رو با کسی در میان بذاریم. می‌دونین در چنین مواقعی چه چیزی خوب و نتیجه بخشه؟

زمانی که نیاز دارین تنها باشین و استعدادهاتون رو کشف کنین، استفاده از قلم و کاغذ بهترین گزینه‌ست. هر چیزی رو که از اون لذت می‌برین بنویسین. نوشتن خاطره یا داستان زندگی‌تون به شما کمک می‌کنه تا استعدادهایی که دارین و استعدادهایی که باید درحال‌رشد اون‌ها باشین رو آشکار کنین. اینکه در کودکی چطور بچه‌ای بودین، قبل و بعد از مدرسه چه‌کارهایی رو دوست داشتین، موضوعات مورد علاقۀ شما چه چیزهایی بوده و اینکه الان در چه مرحله‌ای از زندگی‌تون هستین و دوست دارین به کجا برسین و چه جایگاهی داشته باشین. دفترچه یادداشت رو بردارین و افکارتون رو رها کنین. هر روز مطلبی در این دفترچه بنویسین و این نگارش رو به یه فعالیت روتین تبدیل کنین. وقتی می‌ذارین افکارتون آزادانه روی کاغذ جاری بشن، شما رو به سمت چیزهایی که دوست دارین هدایت می‌کنن.

پس از حدود یه هفته یا یه ماه، دوباره دفترچه یادداشتتون رو بخونین. متوجه می‌شین چیزهای زیادی توجه شما رو به خودش جلب می‌کنه و دوست دارین دوباره اون افکار رو مرور کنین. دفترچۀ شما پاسخی برای کشف استعدادهای شما داره. به شما نشان میده که در زندگی‌تون چه چیزی رو از دست دادین و در آینده چه کاری رو باید انجام بدین. همچنین برای شما این امکان رو فراهم می‌کنه که نقاط قوت و فرصت‌های زندگی‌تون رو پیدا کرده و فهرست کنین.

  1. دنبال کشف و شناسایی استعداد در دیگران باشین!

زمانی که نمی‌تونین ذهنیتتون رو عمیقاً بررسی کنین، خودتون رو مجبور به انجام این کار نکنین. کمی استراحت کرده و موفقیت و استعدادهای دیگران رو مشاهده کنین. مواقعی هست که استعدادهای دیگران برای شناخت و کشف استعداد خودمون الهام‌بخش ما میشن. چیزی ما رو جذب خودش می‌کنه می‌تونه پنهانی به استعداد ما تبدیل بشه. برای مثال، اگه مقاله‌ای الهام‌بخش شماست و فکر می‌کنین که می‌تونین به روشی بهتر در اون مشارکت داشته باشین، پس شاید استعداد پنهان شما نگارش باشه.

اگه قرار مصاحبه دارین و می‌خواین استعدادتون رو به کارفرما اثبات کنین: 4 قدم برای جواب دادن به سوالات مصاحبه درباره استعداد پنهان

دنبال چیزی باشین که با روح و روان شما سازگار باشه و موجبات شادی و رضایت براتون فراهم کنه. مواقعی هم هست که استعداد دیگران باعث حسادت شما میشه؛ اما نگران نباشین، شما می‌تونین از این به نفع خودتون استفاده کنین!

شما می‌تونین از چنین فردی مشاوره بگیرین و خودتون رو برای پرورش چنین استعدادی آماده کنین.

  1. مجموعه کتاب، موسیقی و فیلم‌های مورد علاقه‌تون رو بررسی کنین.

ما در جامعه‌ای مدرن زندگی می‌کنیم که همه‌جا پر از محتوای صوتی و تصویریه. اگه کتاب، موسیقی یا فیلم جمع‌آوری می‌کنین، زمان خوبی برای کشف استعداد و بررسی توانایی‌هاتونه. سعی کنین به یاد داشته باشین که چه نوع رسانه‌ای بیشتر شما رو سرگرم می‌کنه. دسته‌بندی رسانه‌های صوتی و تصویری که بهشون علاقه دارین نشان‌دهندۀ تمایل شما به لذت‌بردن از اون‌هاست.

گاهی اوقات این امر کمک می‌کنه تا اصلیتتون رو مشخص کنین. چیزهایی هستن که به زندگی ما انرژی میدن. مجموعه رسانه‌های صوتی و تصویری‌مون معرف چیزهایی هستن که دوست داریم. اگه الگوی خاصی در یه بخش خاص پیدا کردین، با یافتن سایر فعالیت‌های مرتبط، بیشتر بهش اهمیت بدین. با دیگرانی که استعدادهای مشابه رو دنبال می کنن ارتباط برقرار کنین. گاهی اون‌ها می‌تونن حتی ما رو در مراحل بعدی کشف استعدادهای نهفته‌مون راهنمایی کنن.

  1. به‌خاطر داشته باشین که برای چه کاری از شما تشکر شده!

ما در طول زندگی کارهای متعددی برای افراد انجام می‌دیم که عده‌ای از ما تشکر می‌کنن و تعدادی هم نه. یه تکنیک خاص برای کشف استعدادهای پنهان اینه که کارهای مختلفی رو که درگذشته به‌خاطر اون‌ها از شما تشکر شده رو به یاد بیارین.

این قدردانی چه حسی به شما میده؟

اگه احساس خوبی داشتین، سعی کنین به‌خاطر بیارین که آیا انجام یه کار مشابه در مرحله بعدی منجر به دریافت «تشکر» از کسی میشه. وقتی به طور مرتب برای کاری از شما تشکر می‌کنن شاید در اون مهارت دارین، پس این می‌تونه استعداد پنهان شما باشه. ممکنه یه شنوندۀ، یه مشوق یا یه معلم خوب باشین.

این تشکرهای کوچیک شاید گاهی بی‌اهمیت به نظر برسن؛ اما جایی در عمق وجودتون، اسمشون استعدادهای پنهان شماست.

  1. آماده تغییر باشین.

وقتی که نحوۀ شناسایی استعدادها رو پیدا کردین، آمادۀ تغییر باشین. ممکنه مجبور بشین پس از کشف استعداد تصمیمات تغییر‌دهنده‌ای برای زندگی‌تون بگیرین. ممکنه در ابتدا ناخوشایند باشه، اما این چیزیه که در نهایت شما رو خوشحال می‌کنه. نمی‌تونین انتظار داشته باشین که غیرفعال بمونین و رشد کنین. شما باید تغییر رو بپذیرین و با رغبت انجامش بدین. دنبال پیداکردن دلایلی برای به تأخیرانداختن یا نادیده‌گرفتن چنین تغییراتی نباشین. شما باید به خودتون فرصتی بدین تا زندگی‌ای داشته باشین که به‌واسطۀ استعدادهاتون شما رو خوشحال کنه. باید تمام تصورات ازپیش‌تعیین‌شده رو کنار بذارین و باکمال‌میل افکار و عادات جدید رو قبول کنین.

بعداً متوجه می‌شین که چنین تغییراتی باعث خشنودی شما میشن و برای چالش‌های بیشتر در زندگی آماده‌تون می‌کنن.

  1. استعدادتون رو انتخاب کنین.

با شناسایی و کشف استعدادها ممکنه معلوم بشه که شما در کارهای مختلفی استعداد دارین و مهارت شما بیش از یه مورده. در چنین مواقعی باید از فهرست فعالیت‌هایی که در اون‌ها مهارت دارین یکی رو انتخاب کنین. تصمیم بگیرین که چه استعدادی روی قلب و روح شما بیشتر تأثیر می‌ذاره. کدام کار شما رو بیشتر خوشحال و راضی می‌کنه، باید همان رو از فهرست نهایی انتخاب و دنبال کنین.

برای داشتن یه زندگی شاد و رضایت‌بخش، فقط علایقتون رو انتخاب کنین و عمیقاً در موردش اطلاعات به دست بیارین.

  1. به‌روز باشین.

کشف استعداد به این معنی نیست که داستان خود اکتشافی یا خودشناسی شما به پایان رسیده. لازمه دائماً دانشتون رو ارتقا بدین، به‌روز باشین و روی مجموعه مهارت‌هاتون تسلط بیشتری پیدا کنین. دوره‌های آموزشی بگذرونین، در سمینارها شرکت کنین، ویدئوهای مرتبط تماشا کنین، کتاب بخونین یا هر کاری انجام بدین تا به شما در ارتقای استعدادتون کمک کنه.

با گذشت زمان تقریباً همه چیز قدیمی میشه و بنابراین هرگز نباید هنگام یادگیری و ارتقا دانش و معلوماتتون رضایت بدین که کافیه!

  1. رسیدن به کمال

میدونی چرا شناسایی و کشف استعداد موضوع مهمیه؟ چون کمال، تکامل مداوم و ارتقا دانشه. بی‌عیب بودن یعنی بهترشدن نسبت به کسی که دیروز بودی! پُرجنب‌وجوش باش، دائماً سؤال کن، توانایی‌هایت رو انتخاب کن، معلومات رو به‌روز کن و به‌اجبار خودت رو با تکنولوژی روز پیش ببر.

بهترین شکل از خودت باش! این‌جوری به کمال می‌رسی!

سخن نهایی

چگونه استعداد خود رو کشف کنیم؟ راستش رو که بخواین کشف استعداد همیشه آسان نیست همان‌طور که زندگی همیشه یه مسیر مستقیم و بی‌دردسر نیست و گاهی اوقات زیگزاگی شکل و یا به‌صورت یه دایره می‌‌گذره. اگه نیاز به مقابله با فراز و نشیب‌های زندگی دارین، باید از نقاط قوتتون آگاه باشین. نقاط قوتمون، کشف و شناسایی استعداد به ما شجاعت و بینشی میدن تا با شیاطین روانی مبارزه کنیم و با چالش‌های زندگی مقتدرانه روبرو شیم و شکستشون بدیم.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.