thumb

4 قدم برای جواب دادن به سوالات مصاحبه درباره استعداد پنهان

چگونه به سوالات مصاحبه درباره استعداد پنهان جواب بدیم؟

اگرچه سوالات مصاحبه های شغلی معمولاً شامل سوالات ساده‌ای دربارۀ اعتبار، تجربه و مهارت‌های شما هستن، اما برخی از پرسش‌ها ممکنه به‌نظرتون غیرمتعارف یا نامرتبط به شغل باشن به خصوص سوالات مصاحبه درباره استعداد پنهان. یکی از این سوالات اینه که «استعداد پنهان شما چیه؟» یا «آیا استعداد پنهانی دارین؟».

برای دادن یه جواب محکم به این سوال، درک انگیزه‌های بالقوه پشت چنین سوالی خیلی مهمه و موجب میشه از قبل خودتون رو آماده کنین. در این مقاله، توضیح می‌دیم که چرا ممکنه یه مصاحبه‌کننده از شما در مورد استعداد پنهانتون بپرسه، مراحلی که می‌تونین برای آماده‌کردن جواب‌تون دنبال کنین و نمونه پاسخ‌هایی جهت راهنمایی شما برای جواب‌دادن به این سوال رو ارائه می‌کنیم.

چرا ارزیابی استعداد پنهان در سوالات مصاحبه شغلی قرار می‌گیره؟

دلیل اینکه کارفرما از شما در مورد استعداد پنهانتون سوال می‌پرسه، بسته به اهداف مصاحبه‌کننده متفاوته؛ اما عموماً یکی از این دلایل رو شامل میشه.

مهم‌ترین دلایل اینکه مدیران برای استخدام به استعداد افراد توجه می‌کنن رو اینجا بخونین: استعداد چیست؟ 4 قدم برای استعداد یابی افراد در حین استخدام

۵ دلیلی که کارفرمایان در مصاحبه کاری سوالات مصاحبه درباره استعداد پنهان رو هم اضافه می‌کنن:

  • برای شروع مکالمه

اغلب، مصاحبه‌کننده‌ها برای ازبین‌بردن جو سنگین مصاحبه یک یا چند سوال ساده می‌پرسن تا یخ شما رو آب کنن. سوالی مانند «آیا استعداد پنهانی دارین؟» می‌تونه یه یخ‌شکن مؤثر باشه چون هیچ پاسخ درست یا غلطی براش وجود نداره و سوالیه که شما قطعاً پاسخش رو می‌دونین.

این سوال، شما رو وادار به صحبت می‌کنه و در این فرایند بهتون احساس راحتی میده و شما رو برای پاسخ‌های مفصل‌‌تر و صادقانه‌تر در ادامه مصاحبه آماده می‌کنه.

  • برای اطلاع از علایق

یکی از اهداف مصاحبه شغلی رسیدن به درک وسیع‌تری از کاندیدای شغلیه. این مورد نه‌تنها درباره ویژگی‌های حرفه‌ای داوطلبان بلکه در مورد علایق شخصی اون‌ها هم صدق می‌کنه. داشتن اطلاعات بیشتر در مورد استعدادهای فرد و کاری که خارج از محل کار و در اوقات فراغت انجام میده موجب درک بیشتر کارفرما از خصوصیات روحی شما میشه. چنین فعالیت‌هایی احتمالاً جزو علایق داوطلبان هست و فردی با تفریحات فعال یعنی داشتن انگیزه طبیعی و پُرانرژی بودن در محل کار.

اگه نمی‌دونی به چی علاقه داری یا چه استعدادی داری می‌تونی با انجام تست استعداد شغلی بفهمیش: تست شغل مناسب من؛ معرفی 10 تست استعداد شغلی رایگان

  • برای درک شخصیت

شخصیت عامل مهمی برای ارزیابی مصاحبه‌گر از شخصیت شماست، چون ویژگی‌هایی که شخصیت متمایز یه داوطلب رو تشکیل میدن می‌تونن روی کیفیت تعامل اون با همکاران و در نتیجه بر روحیه محیط کار تأثیر بذارن. اغلب، استعدادهای فرد می‌تونن جزئیاتی رو در مورد شخصیت اون آشکار کنن، از جمله اینکه آیا خوش‌برخورد، منضبط، خلاق یا تیم‌گرا هست یا نه. برای مثال، داوطلبی میگه در شیرینی‌پزی مهارت داره، چون دوست داره خوراکی‌هاش رو با دیگران به اشتراک بذاره، پس ممکنه شخصیتی داشته باشه که بقیه رو سرحال بیاره، مشوق همکاری گروهی باشه و کارمند‌ها رو دور هم جمع کنه.

  • برای شناسایی نقاط قوت

مردم اغلب متوجه نمیشن که علایق و استعدادها‌شون می‌تونن به نقاط قوت تخصصی اون‌ها تبدیل بشن. برای مثال، فردی که در یه رشته ورزشی تیمی مهارت داره، ممکنه توانایی و برتری‌اش رو توی ورزش تشخیص بده، اما نادیده بگیره که این استعداد مستلزم داشتن شایستگی‌های متعدد در محل کاره. ارتباط و تعامل برای یه بازی مؤثر تیمی در زمین یا همکاری در محلِ کار ضروریه. تفکر تحلیلی هم نقش مهمی در هر دو زمینه داره، همان‌طور که تلاش مداوم هم برای پیشرفت نقشی کلیدی داره.

اگه می‌خوایین استعدادهاتون رو کشف و شناسایی کنین: کشف استعداد ها؛ 13 راه برای کشف و شناسایی استعداد ها

  • برای شناسایی بلندپروازی‌هاتون

در برخی موارد، استعدادهای اصلی یه فرد معرف اهداف شغلی و شخصی اونن. مثال چنین استعدادی ممکنه برشته کردن نان یا ایراد سخنرانی‌های کوتاه، به‌ویژه به‌افتخار یه فرد خاص در طول یه رویداد خاص باشه. افرادی که علاقه‌مند به پرورش این استعداد هستن، اغلب تمایل به بروز اعتماد‌به‌نفس و مهارت‌های رهبری دارن که می‌تونه بلندپروازی و آرزوها‌شون رو برای پیشرفت به سطوح بالا در شغلشون رو نشان بده.

چطور به سوالات مصاحبه مثل «استعداد پنهان شما چیست؟» جواب بدیم؟

حالا با درک دلایل احتمالی پشت سوالات دربارۀ استعدادهای پنهان، می‌تونین با استفاده از اون به‌عنوان فرصتی برای برجسته‌کردن بهترین ویژگی‌هاتون، پاسخی تأثیرگذار رو آماده کنین. مراحل زیر رو برای آماده‌کردن فرمول‌بندی جوابتون دنبال کنین.

مصاحبه کاری‌تون رو خراب کردین؟ نگران و ناامید نشین؛ چگونه از 1 مصاحبه کاری دشوار سربلند بیرون بیاییم؟

۴ مرحله برای جواب‌دادن به سوالات مصاحبه درباره استعداد پنهان:

  1. به استعدادهاتون فکر کنین.

در روزهای منتهی به مصاحبه، می‌تونین ابتدا با تعیین استعدادهاتون برای این سوال آماده بشین. استعداد هر کاریه که بتونین به‌خوبی انجامش بدین، به‌خصوص چیزی که به نظر می‌رسه با کمی تلاش از جانب شما رخ میده که می‌تونه گسترده و اجرایی یا ظریف و خصوصی باشه. برای انجام تحلیل خودشناسی و فهرست‌کردن همه کارهایی که انجام بدین و می‌تونن استعداد در نظر گرفته بشن، وقت بذارین. در صورت تمایل، از دوستای نزدیک و اعضای خانواده‌تون بپرسین که به نظر اون‌ها توانایی و استعدادهای برتر شما چی هستن و اون‌ها رو در فهرستتون بیارین.

  1. نقاط قوتتون رو در نظر بگیرین.

دادن جوابی تأثیرگذار به سوال «استعداد پنهان شما چیست؟» به مصاحبه‌کننده نشان میده که شما دارای ویژگی‌هایی هستین که می‌تونن برای سازمان یا شرکت مفید باشن. با درنظرگرفتن این موضوع، نوشتن یه فهرست دوم رو هم در نظر بگیرین که شامل نقاط قوتیه که می‌خواین به مصاحبه‌کننده منتقل کنین.

برای این کار می‌تونین روی ویژگی‌هایی که قبلاً در رزومه و توصیه‌نامه‌تون ذکر کردین تمرکز کنین، اما اینکه موارد جدید رو هم در نظر بگیرین، ایدۀ خوبیه. بحث در مورد مهارت‌هاییه که قبلاً ذکرنشدن و ممکنه باعث بشن شما در ذهن مصاحبه‌گر بمونین.

  1. ارتباط بین استعدادها و نقاط قوتتون رو شناسایی کنین.

بعد از شناسایی استعدادها و نقاط قوتتون، اکنون می‌تونین شروع کنین به یافتن نقاط مشترکی که اون‌ها رو به هم وصل می‌کنه. ایده اینه که در طول مصاحبه به این ارتباطات اشاره کنین تا مصاحبه‌کننده ویژگی‌های مثبت شما رو تشخیص بده.

ارتباط بین استعدادها و نقاط قوت شما ممکنه در ابتدا خیلی واضح نباشن، پس مهمه که دقیقاً فکر کنین و فهرست‌هاتون رو تجزیه‌وتحلیل کنین تا ارتبا‌ط‌ها مشخص بشن.

تلاش کنین و خلاقانه فکر کنین. برای مثال، توانایی شعبده‌بازی، اگرچه لزوماً نشانگر توانایی چند مسئولیتی نیست، حداقل نشان میده که شما توانایی انجام چندین مسئولیت به طور هم‌زمان رو دارین.

  1. یه داستان بسازین.

برای رساندن پیام مرتبط با استعداد‌تون، داستان یا لحظه‌ای رو توصیف کنین که نحوۀ ارتباط اون استعداد رو با نقاط قوتتون نشان بده. قالب‌بندی جوابتون به این روش پاسخِ به یاد ماندنی‌تر و ایدۀ کامل‌تری رو ایجاد می‌کنه که احتمال دریافت اون از طرف مصاحبه‌کننده بیشتر از یه جواب کوتاهه. یکی از راه‌های ساختن داستان از استعداد پنهانتون، بحث در مورد نحوۀ استفاده از اونه.

برای مثال، یه خواننده بااستعداد ممکنه به طور منظم در میکروفن بخونه یا لب‌خوانی کنه یا دابسمش اجرا کنه، فعالیت‌هایی که حاکی از راحت بودن در جمع و سخنرانی در جمعه و این یعنی یه کیفیت حرفه‌ای مفید.

یادتون باشه که فقط عمل‌کردن استعداد نیست، بلکه تلاش برای یادگیری اون هم می‌تونه نقاط قوت شما رو نشان بده. برای مثال، یادگیری نحوۀ راندن دوچرخۀ تک‌چرخ احتمالاً به آزمون‌وخطا، پشتکار و انعطاف‌پذیری زیادی نیاز داره. اگه چنین استعدادی دارین، می‌تونین داستانتون رو روی فرایند یادگیری متمرکز کنین تا اینکه چگونه از استعداد استفاده می‌کنین.

چطوری به سوالات مصاحبه درباره استعداد پنهان جواب بدیم؟ دو مثال نمونه برای جواب‌دادن به این سوالات؛

  • مثال یک

در این مثال، مصاحبه‌شونده روی عمل به استعدادش برای متمایزکردن ویژگی‌های مثبت شخصیتش تأکید می‌کنه:

«استعداد پنهان من بافتنی بافتنه. من در ۷ سالگی بافتنی رو یاد گرفتم. یادمه مادربزرگم داشت یه چیزی می‌بافت، احتمالاً یه ژاکت برای من یا برادرم که از اون پرسیدم «چطوری می‌بافی؟»

آخر هفته بعد، اون شروع به یاددادن به من کرد. چیزی که من در مورد بافتنی دوست دارم اینه که به‌دقت و حوصله نیاز داره، دیر به نتیجه می‌رسه، اما زمانی که یه قسمت رو تمام می‌کنین، لبخند به لب‌هاتون میاره. همچنین شامل اشتباهات زیادیه شاید مجبور بشین بعضی قسمت‌های بافته‌شده رو بشکافین و از نو شروع کنین. من دوستش دارم؛ چون یادآوری می‌کنه که انجام کار خوب اغلب به معنای انجام دوبارۀ اون کاره.»

  • مثال دو

این مصاحبه‌شونده در جواب به سوالات مصاحبه درباره استعداد پنهان، داستانش رو روی زمان و تلاشی که برای یادگیری مهارتش خود صرف کرده متمرکز می‌کنه:

«خیلی از مردم با فهمیدن اینکه من یه یک‌چرخه سوار خوب هستم شگفت‌زده میشن. من می‌تونم همان‌طور که بیشتر مردم دوچرخه‌سواری می‌کنن، یک‌چرخه سواری کنم. البته کار آسانی نبود.

یه روز با دیدن پسری که در محوطۀ دانشگاه دوچرخۀ تک‌چرخ سوار بود این اشتیاق در من بیدار شد؛ از او خواهش کردم اجازه بده امتحانش کنم، چند بار به پهلو زمین خوردم؛ اما همین باعث شد روزهای بعد اون رو پیدا کنم و ازش بخوام که نحوۀ سواری رو بهم یاد بده.

فکر می‌کنم اولین روز هشت ساعت متوالی رو صرف آموزش به من کرد و هشت ساعت روز بعد و روزهای بعدی تا بالاخره توانستم تعادلم رو حفظ کنم. بعد از یه هفته تمرین روزانه، آن‌قدر خوب یاد گرفتم که می‌تونستم در محوطۀ باز دانشگاه یک‌چرخه سواری کنم. از اون موقع، من یه دوچرخۀ تک‌چرخ برای خودم خریدم و دوست دارم مرتباً با اون در محله سواری کنم.»

دیدگاه خود را ثبت نمایید.