thumb

استعداد چیست؟ 4 قدم برای استعداد یابی افراد در حین استخدام

استعداد چیست؟ اهمیت استعداد یابی برای چیست؟

سؤالی کوتاه اما با جوابی مفصل. پیداکردن یه تعریف واضح از استعداد اصلاً راحت نیست، به‌خصوص وقتی بخواییم در کسب‌وکار یا فرایند استعداد یابی افراد در حین استخدام بررسی‌ و تعریف‌اش کنیم. به نظر بعضی‌ها استعداد ژنتیکی و ذاتیه؛ یعنی ما با اون به دنیا میاییم، به نظر برخی دیگه استعداد یاد دادنیه، بااین‌حال بیشتر افراد معتقدن که استعداد ترکیبی از یه مهارت ذاتی و یاد گرفتنه. ما می‌تونیم استعداد رو به‌عنوان یه توانایی خاص تعریف کنیم که به طور بالقوه فرد رو به سمت موفقیت هدایت می‌کنه. به همین خاطر هم هست که استعداد یابی برای سازمان و کسب‌وکارهای مختلف اهمیت داره.

وقتی از افراد با استعداد تو کسب‌وکار استفاده می‌کنیم به موفقیت سازمان سرعت می‌بخشیم. 

هر ویژگی ذاتی و خاصی که بتونیم از اون برای بهتر و راحت‌تر انجام‌دادن کارها استفاده کنیم، نوعی استعداد هست.

چند نمونه استعداد:

  • نوشتن

  • تحقیق

  • تبادل اندیشه

  • الهام‌بخشی

  • خودمدیریتی

  • شبکه‌سازی

  • نوآوری

  • درک و فهم

  • مذاکره و تعامل

  • برنامه‌نویسی

این فهرست می‌تونه معرف مهارت‌ها هم باشه، چون دائماً داریم از این اصطلاحات استفاده می‌کنیم. گرچه تفاوت کمی بین استعداد و مهارت وجود داره.

اگه نمی‌دونین چه استعدادی دارین: کشف استعداد ها؛ 13 راه برای کشف و شناسایی استعداد ها

فرق استعداد با مهارت:

استعداد و مهارت خصوصیات مرتبطی رو توصیف می‌کنن، اما یکی نیستن. استعداد به طور طبیعی در بدو تولد در وجود انسان وجود داره، در‌حالی‌که مهارت ذاتی نیست و اکتسابیه؛ مهارت یعنی توانایی انجام کاری که با یادگیری شروع میشه.

  • استعداد: استعداد طبیعی، یه کیفیت درونی که بدون زحمت پدیدار میشه و جنبۀ ذاتی داره.
  • مهارت: مهارت یعنی دانستن و توانستن. توانایی که با تلاش آموخته شده و جنبۀ اکتسابی داره.

طبق تحقیقات، ژن‌ها نقش مهمی در استعداد هر فرد دارن. اون‌ها نحوۀ پاسخ‌گویی افراد به محرک‌های خاص و نحوۀ جستجوی تجربیات خاص رو تشکیل میدن. 

بااین‌وجود در شناسایی و توسعه استعداد، محیط نقش مهمی داره. برای مثال، کودک با گوش و استعداد موسیقی لزوماً بدون دسترسی به سازهای موسیقی یا یه معلم خوب، به یه نابغۀ موسیقی تبدیل نمیشه. استعداد هم فقط با تلاش و تمرین به یه توانایی ماندگار تبدیل میشه.

اصطلاح "استعداد" به توانایی ذاتی و مخصوص شخص اشاره داره. مهارت تخصصیه که میشه با انجام کارها به‌مرورزمان به دست آورد، مثل یادگیری نحوۀ نواختن گیتار یا صحبت‌کردن به زبان‌های مختلف. این چیزی نیست که شما باهاش متولد بشین، بلکه چیزیه که از طریق تمرین یاد می‌گیرین.

استعداد ذاتی هست یا اکتسابی؟

تحقیقات نشان‌دادن که ژن‌های خاصی می‌تونن طیف گسترده‌ای از توانایی‌های فکری رو تحت‌تأثیر قرار بدن، از ریاضی گرفته تا هنر؛ مثل خلاقیت که با میزان اختراع یا زمان آهنگ‌سازی اندازه‌گیری میشه. 

مسیرهای عصبی باعث میشن فرد به کاری عادت کنه یا عادتی رو توی ذهنش به وجود بیاره. پس اگه ژن خاصی که در هر دامنه با سطح بالاتری همراه هست رو پیدا کنیم، احتمالاً نقش بیشتری در عملکرد و استعداد ما داشته باشه.

انواع دیگر استعدادها

استعدادها نقاط قوت ذهنی هستن که می‌تونن در هر شغل، هنر یا تخصصی مفید باشن. این موارد شامل توانایی‌های ذاتیه که به طور طبیعی به فرد می‌رسه و مهارت‌های توسعه‌یافته که از طریق تمرین مبتنی بر نظم و انضباط کسب می‌کنه. برخی از استعدادهای مشترک اندیشه عقلانی، هوش هیجانی، تفکر بصری، مهارت تصمیم‌گیری و هوش موقعیتی یا وضعیتی هستن.

استعداد در کسب‌وکار؛ اهمیت استعداد یابی افراد در حین استخدام

کلمه "استعداد" در زبان کسب‌وکار رواج زیادی پیدا کرده. در بخش‌های منابع انسانی، عناوین شغلی مثل مدیر ارشد استعداد و معاون شکار استعداد یا معاون استخدام در کسب‌وکار عادی‌شدن.

استخدام‌کنندگان و متخصصان منابع انسانی برای کشف استعداد بالقوه برای شرکت‌های خود و ایجاد به‌اصطلاح "مخزن استعداد" از فناوری و روش‌های استخدامی جدید استفاده می‌کنن.

اگه آدم حساسی هستین و دنبال شغل مناسب افراد hsp می‌گردین: 15 شغل مناسب برای افراد با روحیه‌ی بسیار حساس

رایج‌ترین تعاریف عملکردهای استعدادی مربوط به منابع انسانی:

  • استعداد یابی؛ یعنی جذب و استخدام نیروهای ماهر که مستلزم استعداد یابی افراد در حین استخدام می‌باشد.
  • مدیریت استعداد فرایند توسعه و حفظ کارمندان با آموزش مهارت و برنامه‌ریزی جانشینی است. از مدیریت استعدادها در بسیاری موارد صرفاً به‌عنوان جانشین‌پروری یاد میشه.
  • مخزن استعداد یا سبد استعداد؛ این مفهومِ تازه ناظر به یه موضوعه و اون تبدیل فرایند استخدام از یه راه‌حل منفعلانه به یه رویکرد فعالانه است. یعنی یه شرکت قبل از ایجاد نیاز استخدامی، اون رو پیش‌بینی کنه و از قبل برای حل اون اقدام کرده باشه. 

به‌طورکلی، استعداد در محل کار به روش‌های مختلفی بررسی میشه: می‌تونه مهارت‌های ذاتی یا تخصصی رو توصیف کنه، اما برای تعریف کارمندان با عملکرد و پتانسیل بالا هم استفاده میشه. ازاین‌رو، معنای دقیق استعداد در یه محیط کار باتوجه‌به زمینه و نقطه مرجع متفاوته.

استعدا یابی افراد در حین استخدام؛ چگونه در فرایند جذب و استخدام نیرو، افراد رو استعداد یابی کنم؟

در بازارهای رقابتی و در مشاغل پرتقاضا، شرکت‌ها می‌خوان در "جنگ بر سر استعدادها" برنده باشن. استخدام‌کنندگان در شکار استعدادهای ثابت هستن و قصد دارن داوطلبان با پتانسیل بالا که به دستیابی به اهداف کسب‌وکارشون نقش دارن رو شناسایی و استخدام کنن. حالا به چگونگی ایجاد یه استراتژی موفقیت‌آمیز استعداد یابی می‌پردازیم.

اگه کارمندی هستین که می‌خواین استعدادتون رو به کارفرما در همون مصاحبه اول ثابت کنین؛ 4 قدم برای جواب دادن به سوالات مصاحبه درباره استعداد پنهان

۴ گام در استراتژی استعداد یابی افراد در حین استخدام:

  1. در مورد استعدادها و مهارت‌هایی که به دنبالشون هستین خاص باشین. 

تمام مهارت‌هایی که به یه کارمند کمک می‌کنه تا در یه مسئولیت خاص بدرخشه رو شناسایی کنین. مطمئن بشین که نیازهای شما با تمایز بین متقاضیان با قابلیت‌های ضروری و با قابلیت‌هایی که داشتنشون خوبه، واقع‌بینانه و منطقی مطرح شده باشن.

  1. نگاهتون فراتر از الزامات معمولی باشه.

حالا که می‌دونین در کاندیداها دنبال چه ویژگی هستین، به این فکر کنین که چطور کارمندانی با این مهارت‌ها رو پیدا می‌کنین. تجربه، سابقۀ کاری و آموزش همیشه معیارهای قابل‌اعتمادی نیستن. شاید لازمه به سرگرمی‌ها و علایق در رزومۀ داوطلبین توجه کنین.

  1. مصاحبه رو در استعداد یابی و استخدام افراد دست‌کم نگیرین.

اگه ندونین موقع مصاحبه با داوطلبین چه سؤال‌هایی بپرسین و چطور اون‌ها رو ارزیابی کنین از استعداد یابی غافل می‌شین. 

از اون‌ها سؤالات مرتبط با استعداد و مهارت‌هاشون رو بپرسین. وقتی به‌طورجدی دنبال استعداد هستین، به‌احتمال زیاد اون رو در پاسخ‌های داوطلبین تشخیص می‌دین.

دنبال کار می‌گردین و مصاحبه‌تون رو خراب کردین؛ چگونه از 1 مصاحبه کاری دشوار سربلند بیرون بیاییم؟

  1. قدرت ذهنی داوطلبین رو مشخص کنید. 

انعطاف‌پذیری، شجاعت و استقامت و مثبت‌اندیشی عناصر مهم توسعه استعداد هستن. شما می‌تونین از مدل سنجش (وضعیت، کار، عمل، نتیجه و بازتاب) استفاده کنین تا متوجه بشین که داوطلب در یه وضعیت معین چطور عمل می‌کنه، چه واکنشی نشان میده و جوابش چیه.

از اون‌ها بخواین یکی از مشکلاتی که در محل کار باهاش روبروشدن رو توصیف کنن تا بفهمین عملکرد و مدیریتشون در غلبه بر اون مشکل چطور بوده.

اگه می‌خوایین از داوطلبین تست استعداد شغلی بگیرین: تست شغل مناسب من؛ معرفی 10 تست استعداد شغلی رایگان

جمع‌بندی

به استعداد یابی افراد در حین استخدام اون‌ها اهمیت بدین و به حفظ اون‌ها در شرکت توجه کنین، وقتی از استعداد و افراد مستعد حمایت می‌کنین خیلی سریع‌تر از چیزی که انتظارش رو داشته باشین، به نتیجه می‌رسین.

بعد از استخدام و جذب کاندیداهای با استعداد، حتماً برای پرورش استعداد و مهارت ازشون حمایت کنین. محیط کاری‌ای بسازین که به کارمندها این توانایی رو بده تا با گذشت زمان با پشتکار و تلاش جلو برن و یاد بگیرن. به اون‌ها فرصت‌های یادگیری، آموزش و مربیگری بدین تا به موفقیت برسن و نتایج مثبتی رو برای شرکتتون به ارمغان بیارن.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.