thumb

دوست بهتره یا خانواده؟ دوستی در مقابل روابط خانوادگی

دوست بهتره یا خانواده: بررسی روابط کلیدی

روابطی که انسان با دوست یا خانواده برقرار می‌کنه باتوجه‌به شرایط، هم می‌تونه عامل استرس باشه و هم منبع آرامش.

روابط منحصربه‌فرد شما با دوستان یا اعضای خانواده‌تون به هر شکلی که باشه، لازمه بدونین که انواع رابطه یعنی هم رابطه با دوستانتون و رابطه با خانواده‌تون و هم هر نوع رابطه دیگه‌ای که درگیرش هستین، می‌تونن ارتباطاتی معنادار و رضایت‌بخش رو براتون به ارمغان بیارن.

چیزی که کمکمون می‌کنه هم در رابطه با دوستامون هم کنار اعضای خانواده‌مون ارتباطی رضایت‌بخش‌تر داشته باشیم تقویت هوش هیجانی هست؛ هوش هیجانی چیه؟ چقدر مهمه؟ چطور میشه تقویت‌اش کرد؟

خانواده در مقابل دوستان

وقتی صحبت از مقایسه رابطه بین دوست و خانواده مطرح میشه، کیفیت رابطه به‌عنوان یه آیتم مهم و معنادار در این مقایسه مطرح میشه. کیفیتی که رابطه داره مهم‌ترین عامل رضایتمندی در اون رابطه است. این یعنی خواه با دوستانتون صمیمی‌ باشین یا با خانواده‌تون، باز هم می‌تونین روابط عاشقانه، سالم و محترمانه‌ای رو تجربه کنین.

خانواده بهتره یا دوستان؟

وقتی صحبت از بهتر بودن رابطه بین دوست یا خانواده پیش میاد، باید گفت در واقع چیزی به اسم «بهتر بودن» در این دو نوع رابطه وجود نداره. رابطه دوستی و رابطه خانوادگی، دو نوع متفاوت از رابطه‌های کلیدی انسان هستن که در شرایط خاص متفاوت از هم عمل می‌کنن. مقایسه منصفانه‌تر اینه که از خودتون بپرسین رابطه شما در کدام نوع سالم تره؟ ممکنه در خانواده شما رابطه سالمی وجود نداشته باشه اما در بین دوستانتون روابط سالم و معناداری وجود داشته باشه یا برعکس ممکنه ویژگی‌های سمی بین دوست‌هایی که دارین وجود داشته باشه و باعث بشه آسیب ببینین.

دوستان از چه لحاظی با اعضای خانواده فرق می‌کنن؟

یک تفاوت بزرگ بین خانواده و دوستان اینه که نسبت شما با اعضای خانواده هیچ‌وقت تغییر نمی‌کنه، حتی اگه اختلاف داشته باشین و بگومگو کنین. خواهر، برادر، پدر، مادر، عمه یا پسر عموی شما همیشه این عنوانِ رابطۀ خویشاوندی رو حفظ می‌کنن، حتی اگه از هم دور بیفتین این پیوند پابرجاست؛ اما در مورد روابط دوستانه، شاید با یک اختلاف یا مشاجره وضعیت رابطۀ شما تغییر کنه و در نهایت ارتباطتون قطع بشه. در بعضی از خانواده‌ها شاید بحث و جدل زیادی وجود داشته باشه ولی هر چی که باشه، خانواده، خانواده است و طبیعتاً حل‌وفصل اختلافات رو در اولویت قرار میده، در‌حالی‌که شاید در بعضی روابط دوستانه این‌طوری نباشه.

نمودار مقایسه خانواده با دوستان:

دوست یا خانواده، فرقی ندارن، هر دو می‌تونن دلسوز، دوست‌داشتنی و غیرقابل‌جایگزین باشن و رابطه‌شون رو با وجودِ فراز و نشیب‌های فراوان زندگی حفظ کنن. شاید بعضی خانواده‌ها بی‌ریا، دوست‌داشتنی و خونگرم و بعضی‌های دیگه سرد، بدخُلق و بی‌توجه باشن. برخلاف دوستی‌هایی که به سن‌وسال ربطی نداره، اگه فرد نابالغی باشین، خانواده‌ به‌سختی شما رو از خودش دور می‌کنه. روابط خانوادگی ممکنه با مسائل پیچیده‌تر، سطح طبقاتی متفاوت و شرایطی همراه بشن که فرد احساس کنه به دیگری مدیونه، درحالی‌که دوستی‌های مناسب ساختار یکنواختی دارن و کسی بر دیگری سلطه نداره.

خانواده

دوستان

در هر شرایطی رابطه‌شون رو حفظ می‌کنن

شاید همیشه کنارتون نباشن

برای حفظ رابطه شاید تحت‌فشار قرار بگیرن

به‌راحتی می‌تونن رابطه‌شون رو قطع کنن و دوباره برگردن

شاید با انگیزۀ بیشتری بر مشکلات غلبه کنن

اگه دوستی تازه‌ای باشه شاید برای حل مشکلات و دلخوری‌ها خیلی تلاش نکنن

الگوهای فراگیر خانواده می‌تونه بر انتخاب روابط اثر بذاره

تحت‌تأثیر الگوهای فراگیر روابط خانوادگی قرار می‌گیره

دوستان شاید همیشه کنارتون نباشن اما خانواده در هر زمان کنار شماست

اگه خانواده کنارتون نباشه جای خالیِ اون‌ها رو پُر می‌کنن

می‌تونن مهربان و دوست‌داشتنی باشن

می‌تونن مهربان و دوست‌داشتنی باشن

چرا دوستانم رو بیشتر از خانواده‌ام دوست دارم؟

اگه فکر می‌کنین که دوستانتون جای خانواده‌تون رو گرفتن و یا اگه دوستانتون رو به خانواده‌تون ترجیح می‌دین، اشکالی نداره، فقط شما نیستین که هم‌چین احساسی دارین.

خیلی از افراد وقتی که با اعضای خانواده‌ دچار مشکل میشن یا احساس می‌کنن که دوستانشون از خانواده‌شون قابل‌اعتمادترن و اون‌ها رو بهتر درک می کنن، با شدت بیشتری سمتشون کشیده میشن. شما روی افرادی که به‌عنوان دوست انتخاب می‌کنین کنترل دارین، اما در مورد خانواده این‌طور نیست. اینکه بتونین دوستانی انتخاب کنین که از شما حمایت ‌کنن و همه‌جوره قبولتون داشته باشن، باعث تفاوت زیادی در مقایسه با روابط خانوادگی میشه.

برای بهبود روابط خانوادگی می‌تونین از هوش هیجانی استفاده کنین؛ بهبود روابط خانوادگی با هوش هیجانی

میشه اعضای خانواده رو دوست حساب کرد؟

اعضای خانواده رو هم میشه مثل دوست در نظر گرفت. هیچ قانونی وجود نداره که بگه اعضای خانواده نمی‌تونن دوست شما باشن. شما ممکنه با اعضایی از خانواده که واقعاً بهشون اعتماد دارین، یه پسر عمویِ هم‌سن‌وسال یا خواهرتون رابطه خوبی داشته باشین و فکر کنین که اون نه فقط یه دوست معمولی بلکه بهترین دوست شناست.

دوست یا خانواده، به کدام تکیه کنم؟

تکیه و اعتمادِ بیشتر به یکی از اعضای خانواده یا یه دوست به موقعیت شما بستگی داره.

برخی از افراد:

  • وضعیت خانوادگی ناسالمی دارن در نتیجه ترجیح میدن که به دوستانشون اعتماد کنن،
  • شاید ایجاد و یا حفظ رابطهٔ دوستانه براشون سخت باشه در نتیجه ترجیح بدن بیشتر به اعضای خانواده‌شون متکی باشن،
  • شاید دربارۀ بعضی مسائل به اعضای خانواده و دربارۀ برخی دیگر به دوستانشون اعتماد کنن.

مقایسه تأثیر دوست و خانواده روی سلامتی:

بر اساس تحقیقات دوستی، به‌خصوص برای بزرگسالان، نسبت به روابط خانوادگی تأثیر مثبت‌تری روی سلامتی فرد داره. دوستی‌های محکم و قابل‌اعتماد با احساس شادی و سلامتی بیشتر مرتبط هستن.

داشتن خانواده خوب از داشتن دوست خوب مهم‌تره؟

تحقیقات نشان‌دادن که داشتن دوست خوب با بهترشدن سلامت روان و جسم ارتباط داره. با این اوصاف این شما هستین که باید بفهمین در زندگی رابطۀ شما با کدام یکی رضایت‌بخش‌تر، شادی‌آورتر و محبت‌آمیزتره.

خیلی‌ها فکر می‌کنن کنار دوستان‌شون خوشحال‌ترن تا کنار خانواده‌شون، اما چرا نمی‌تونیم کنار خانواده اونقدر خوشحال باشیم؛ شادی با خانواده؛ با دوستان شادتر هستیم یا خانواده؟

بالاخره، دوست یا خانواده؟

رابطه با دوستان و اعضای خانواده برای هر فردی خاصِ خودشه. بدونین که هیچ راه درست یا غلطی برای داشتن روابط سالم و معنادار وجود نداره، چه به دوستانتون نزدیک‌تر باشین چه به خانواده‌تون.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.