thumb

آدم باشخصیت کیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

تبدیل‌شدن به یک فرد باشخصیت

شخصیت به این معناست که شما چه کسی هستید یا چه چیزی هستید، حتی زمانی که کسی شما را نگاه نمی‌کند. 

اما آیا تابه‌حال به این سؤال فکر کرده‌اید که آدم باشخصیت کیست یا چیست؟ 

مایکل جوزفسون در مورد آدم باشخصیت بودن چیزهای زیبایی برای گفتن دارد. او یکی از اخلاق شناسان برتر در آمریکا است که در بسیاری از زمینه‌ها مطالب جالبی مطرح کرده است. 

جوزفسون می‌گوید: «بیایید با این ماجرا روبه‌رو شویم. تبدیل‌شدن به یک انسان باشخصیت آسان نیست. نیاز به قلب خوب دارد؛ برای شناخت درست از نادرست به خرد و انضباط و برای انجام کاردرست حتی زمانی که پرهزینه، ناخوشایند یا دشوار است به وجدان نیاز دارد. تبدیل‌شدن به یک آدم باشخصیت، یک تلاش مادام‌العمر برای بهترشدن است.» 

ویژگی‌های فرد باشخصیت

  • یک آدم باشخصیت برای صداقت و درستکاری ارزش قائل است و برای به‌دست‌آوردن افتخار خانواده و دوستان و عزت‌نفس، هر بهایی را که لازم است می‌پردازد.
  • فرد باشخصیت حتی زمانی که دیگران این کار را نمی‌کنند منصفانه بازی می‌کند و برای هیچ دستاوردی ارزش قائل نیست، مگر اینکه با افتخار به‌دست‌آمده باشد. 
  • فرد باشخصیت دارای اعتقادات قوی است، اما از خودپسندی اجتناب می‌کند. 
  • آدم باشخصیت به کرامت ذاتی همه مردم اعتقاد دارد و با همه با احترام رفتار می‌کند، حتی با کسانی که ایده‌ها و ایدئولوژی‌هایشان متفاوت است. 
  • یک انسان باشخصیت انتقادات سازنده را می‌پذیرد و به‌اندازه کافی اعتمادبه‌نفس دارد که بتواند توصیه‌های خوب را به کار ببندد، اشتباهات را قبول کند و از آن‌ها درس بگیرد، احساس پشیمانی واقعی خود را ابراز کرده و با مهربانی عذرخواهی کند. 
  • آدم باشخصیت می‌داند چه چیزی مهم است؛ اکنون را فدای بعد می‌کند، بر نگرش‌ها و اعمال کنترل دارد، انگیزه‌های منفی را نادیده می‌گیرد و از هر موقعیتی بهترین استفاده را می‌کند. 
  • انسان باشخصیت با میل و رغبت با ترس‌ها روبه‌رو می‌شود. او به طور مداوم و خودآگاه مهربان و همدل است، سخاوتمندانه و بدون توجه به پاداش بخشندگی دارد. 
  • فرد باشخصیت آزادانه و مکرراً درک و سپاسگزاری می‌کند و با شکست‌خوردن ناامید نمی‌شود. یک آدم باشخصیت به دنبال خوشبختی واقعی در زندگی باهدف و معناست، و برای خوشبختی بیشتر از موفقیت ارزش قائل است. 

بیشتر بخوانید: 25 مزیت برتری که قدردانی و سپاسگزاری کردن از دیگران برامون به وجود میاره

توماس هاردی می‌گوید: «کار غیراخلاقی را با دلایل اخلاقی انجام ندهید. من در تجارت هستم و مدت طولانی است که تجارت می‌کنم. خنده‌دار است؛ اما هر بار که می‌شنوید مردم می‌گویند: "فرانسیس، این فقط تجارت است... " بلافاصله متوجه می‌شوید که برخی از خطوط اخلاقی زیر پا گذاشته می‌شود. 

من با افرادی کارکرده‌ام که همیشه چشمشان به پول است و نه اصولی در به‌دست‌آوردن آن. اما باید بگویم روابطی ازاین‌دست هرگز دوام نمی‌آورد. هدف وسیله را توجیه نمی‌کند، حتی اگر به این معنا باشد که شخصیت و تمامیت به خطر بیفتد.»

 به اثراتی که این قضیه در درازمدت به دنبال دارد نگاه کنید. تجارتی که به این روش انجام می‌شود، همیشه هزینه‌های گزافی را به همراه خواهد داشت و زندگی‌ افرادی که نقشی در آن دارند آسیب‌دیده و دردناک خواهد بود. 

بسیاری از مردم در استفاده از دلایل درست برای انجام کارهای اشتباه بسیار ماهرند؛ اما درست همیشه درست خواهد بود و اشتباه همیشه اشتباه است. این را فقط یک آدم باشخصیت می‌تواند درک کند. 

به‌عنوان یک کارفرما می‌خواهم افراد باشخصیتی را استخدام کنم که اعتمادشان قابل‌انتقاد نیست؛ اما باید مطمئن شوم که در نحوه برخوردم با پول و مردم همین شخصیت را نشان می‌دهم. 

شما نمی‌توانید شخصیت و قابل‌اعتماد بودن را موردتوجه قرار دهید. حقیقت همیشه آشکار خواهد شد. 

بین شهرت و شخصیت تفاوت زیادی وجود دارد. شهرت چیزی است که دیگران شما را به آن می‌پندارند. شخصیت، خود واقعی شماست، بدون این که کسی در اطراف شما باشد. 

بهترین درسی که آموخته‌ام و به فرزندانم و همچنین شما منتقل می‌کنم این است. فقط روی شخصیت خود، کار کنید، شهرت شما از خودش مراقبت می‌کند. به من اعتماد کنید. 

آیا من یک آدم باشخصیت هستم؟ 

اخیراً با یکی از دوستانم در مورد نامزد دختر بزرگ‌ترش صحبت می‌کردم. به نظر می‌رسید که این دو نفر به‌عنوان یک زوج به‌صورت جدی در حال بررسی گام‌های احتمالی بعدی برای اطمینان و ازدواج هستند. از دوستم خواستم که مرد جوان را ارزیابی کند. 

 من از او پرسیدم آیا آن جوان یک مرد باشخصیت است؟ 

دوستم گفت منظورت چیست؟

کمی ناباورانه پاسخ دادم این امر بدیهی نیست؟ آیا او مردی باشخصیت است؟ 

دوست من گفت که او مطمئن نیست که باید چه‌طور به سؤال من پاسخ دهد یا چگونه آن را ارزیابی کند. 

باید به‌گونه‌ای دیگر سؤالم را مطرح می‌کردم. درحالی‌که شخصیت برای من بدیهی به نظر می‌رسید، اما واضح بود که ما دو نفر به زبان مشترک نیاز داشتیم تا واقعاً ویژگی‌های شخصیت و نحوه نمایش آن‌ها را تعریف کنیم. 

در دنیایی که تأکید بیش از حدی بر سلبریتی‌ها و موفقیت مادی دارد، ممکن است شفافیت را در مورد ارزش‌های اصلی مانند شخصیت، صداقت و شرافت ازدست‌داده باشیم. 

3 ویژگی مهم فرد باشخصیت

همان‌طور که گفته شد، من به سه ویژگی مشترک فکر کردم که برای توصیف افراد باشخصیت از آن‌ها استفاده می‌کنم:

  1. مسئولیت تصمیمات خود را بر عهده می‌گیرند. 

آدم باشخصیت نه به‌عنوان قربانی زندگی می‌کند و نه انرژی زیادی را صرف سرزنش می‌کند. در عوض، او مسئولیت تصمیمات خود را بر عهده می‌گیرد و در نظر می‌گیرد که چه انتخاب‌های جدیدی باید انجام دهد تا زندگی خود را در راستای اهداف خود پیش ببرد. 

  1. به تعهدات خود عمل می‌کنند. 

آدم باشخصیت از قدرت تعهد برخوردار است و می‌تواند خود را در خط مقدم قرار دهد و به روشی عمل کند که با قولی که داده سازگار باشد. این امر به‌ویژه زمانی صادق است که هزینه آن بالا باشد یا اینکه تعهد به استقامت در کار سخت نیاز داشته باشد. افراد باشخصیت موقعیت‌های سخت را با انجام هر کاری که برای رعایت تعهداتشان لازم است، تحمل می‌کنند. 

  1. تمرکز آن‌ها روی دیگران است، نه فقط خودشان. 

آدم باشخصیت به‌جای اینکه روی منافع شخصی پافشاری کند، تمرکز خود را بر روی اطرافیان خود قرار می‌دهند. این شامل خانواده، دوستانشان و دیگرانی می‌شود که می‌توانند برایشان تفاوت مثبت ایجاد کنند. شخصیت، برای من، شبیه فضایل دیگری مانند مهربانی و سخاوت است. 

جمع‌بندی

شخصیت مهم است این پایه و اساس یک جامعه، یک شرکت، یک خانواده و یک زندگی خوب است. در میان صداهای تأثیرگذار بر بچه‌های امروزی، دعوت به ساختن شخصیت می‌تواند زندگی آن‌ها را تغییر دهد. 

همان‌طور که گفتگوی خود را با دوستم تکرار می‌کنم، کمتر به ارزیابی دوستم از نامزد دخترش فکر می‌کنم. سؤال واقعی که من باید بپرسم (همان‌طور که همه ما باید بپرسم): "آیا من آدم باشخصیتی هستم؟

دیدگاه خود را ثبت نمایید.