thumb

بهترین توصیه‌های ازدواج برای زنانی که در زندگی زناشویی به دنبال آرامش هستن

بهترین توصیه‌های ازدواج برای زنانی که در زندگی زناشویی به دنبال آرامش هستن

بعضی سایت‌ها بهترین توصیه‌هاشون رو برای ازدواج به خانم‌ها پیشنهاد میدن تا ازدواجشون کمتر دچار مشکل بشه. هر زنی صرف‌نظراز مسیر شغلی و استقلالی که داره، گاهی رؤیای پیدا کردن یه شریک مناسب برای ازدواج رو توی سرش پرورش میده. دلیل آشکار این امر، احتیاج به داشتن یه همدم و یه همراهه، البته شاید هم به دلیل نگرش عامۀ مردم به ازدواج و تاریخچۀ اون باشه.

ازدواج به عنوان «خوشبختی بی‌پایان» ترویج میشه، یعنی خوشبختی که همه چیز سر جای خودش باشه. البته، پیدا کردن کسی که دوستش داشته باشین و بهش تعهد بدین که یه عمر باهاش بمونین، واقعاً جشن گرفتن داره، اما ازدواج راه حل جادویی برای رفع تمام مشکلات، حتی مشکلات رابطه‌ای که با شریک زندگیتون دارین، نیست.

ازدواج تعهدیه که قول می‌دین در خوشی‌ها و ناخوشی‌ها کنار همسرتون بمونین. اما به این معنا نیست که ازدواج خوشبختی به همراه نداره. مهم اینه که ازدواج به یه ازدواج شاد تبدیل بشه که اون هم به زمان و تلاش زیاد احتیاج داره.

بیشتر خانم‌ها تصورات نامناسبی دربارۀ ازدواج دارن. با نسبت دادن به فرهنگ عامه‌پسند، مفهوم ازدواج بیش‌ازحد رمانتیک شده، و چیزهای مهمی رو که نیاز به بررسی دارن رو به حاشیه برده. برخی از زنان برای گذر از ازدواج و چالش‌های اون اوقات سختی رو می‌گذرونن.

حال به بررسی توصیه‌هایی در رابطه با ازدواج برای خانم‌ها می‌پردازیم که بهشون کمک می‌کنه انتظارات واقع بینانه و رابطۀ شاد و رضایت‌بخشی‌ با همسرشون داشته باشن.

  1. برقراری ارتباط سالم را بیاموزید

ارتباط اولیه که به‌طور طبیعی به وجود میاد، چیزی نیست که شما احتیاج به یادگیری داشته باشین. اما، چیزهای خاصی وجود دارن که به خیلی‌ها آموزش داده نمیشه ولی برای حفظ یه رابطۀ شاد بسیار مهمه. وقتی همه چیز بین شما و شریک زندگیتون خوب پیش بره، ارتباط شما بدون مانع و بدون دردسر میشه، وقتی رابطه‌تون به مشکل می‌خوره، باید مراقب نحوۀ برقراری ارتباط با همسرتون باشین. در اینجا به چند نکته اشاره می‌کنیم که می‌تونه به خانم‌ها کمک کنه تا ارتباط مؤثرتری داشته باشن.

گفتن "من خوبم" در حالی که اصلاً خوب نیستین

خیلی از زنان در این زمینه مقصر هستن. وقتی همسرشان کاری می‌کنه و حقیقت آشکار میشه، به جای مقابله با اون، سکوت می‌کنن و انتظار دارن طرف مقابل خودش بفهمه چه کار اشتباهی انجام داده. مردها عموماً خیلی رک هستن، وقتی احساس می کنن که همسرشون از دست اون‌ها عصبانیه، دلیلش رو می‌پرسن. توی این شرایط، زن‌ها با گفتن «من خوبم» واکنش نشان میدن و انتظار دارن همسرشون بدونه چه اتفاقی افتاده. در این وضعیت، یه شکاف ارتباطی مخفیانه ایجاد میشه که به مرور زمان به شکاف بزرگی تغییر شکل میده. مردها هم همین رو میگن: «من خوبم» به ظاهر چیزی بروز نمیدن اما شریک زندگی‌شون رو مجاب می‌کنن تا سکوتشون رو بشکنه و توضیح بده که واقعاً چه اتفاقی افتاده. در هر دو موقعیت، نارضایتی ادامه پیدا می‌کنه، چون زن‌ها از اینکه شریک زندگی‌شون نسبت به موضوعی احساس بدی در اون‌ها به وجود آورده که حتی نمی‌دونن موضوع چیه، احساس ناراحتی می‌کنن.

گفتنِ "من خوبم" اون هم موقعی که خوب نیستین یه روش ارتباطی سَمیه و باید ازش پرهیز کنین. اگه احساس ناراحتی می‌کنین یا شریک زندگی‌تون کاری انجام میده که احساس بدی در شما به وجود میاره، موضوع رو باهاش در میان بذارین.

پرخاشگری منفعلانه

پرخاشگری منفعلانه یا بیان غیر مستقیم خصومت غالباً ناشی از عصبانیت، ناراحتی یا عدم امنیته که فرد ممکنه از اون آگاه باشه یا نباشه. این روزها زن و مرد برای کسب درآمد بیرون از خونه کار می‌کنن، اما وقتی صحبت از تقسیم کار میشه، زن و مرد به‌طور مساوی در کارهای خونه مشارکت نمی‌کنن. یک نظرسنجی نشان میده که زن‌ها نسبت به مردها وقت بیشتری رو به کارهای روزمره اختصاص میدن، که معمولاً باعث رنجش و دلخوری در رابطه میشه.

وقتی مردها فراموش می‌کنن وظایفشون رو انجام بدن، مثل بیرون گذاشتن سطل زباله یا تعویض لامپ سوخته، شریک زندگی‌شون رو عصبانی می‌کنن. این خشم به شکل پرخاشگری منفعل ظاهر میشه. زن‌ها سعی می‌کنن با پرخاشگری منفعلانه تلافی این بی‌مبالاتی رو سر همسرشون در بیارن، مثلاً: «آشپزخانه بوی بد گرفته، اما کی به سطل زبالۀ پُر اهمیت میده؟» یا « لامپ زیرزمین سوخته و اون‌جا تاریکه، اما وقتی چراغ‌قوه هست، کسی لامپ لازم نداره ».

زن با انجام این کار باعث جبهه گرفتن شوهرش میشه و موضوع رو بیشتر تشدید می‌کنه. رویکرد بهتر اینه که به جای پرخاشگری منفعل، رک‌وراست بهش بگین که چه کار اشتباهی انجام داده و چه احساسی در شما به وجود آورده.

در این شرایط از این جمله استفاده کنین...

وقتی تو (...) احساس می‌کنم(...)، آیا در آینده تو (...) میشی.

برای مثال وقتی تو (یادت میره سطل زباله رو بیرون بذاری) من احساس (خشم) می‌کنم، آیا در آینده (یادت می‌مونه سطل زباله رو بیرون بذاری؟)

به این ترتیب می‌تونین بدون اینکه عصبانیش کنین که بخواد در مقابلتون جبهه بگیره، به شریک زندگیتون بفهمونین که چه کار اشتباهی کرده. شما می‌تونین خیلی راحت احساستون رو ابراز کنین.

تکرار اشتباهات شریک زندگیتان در مشاجره

توی یه رابطه، یادآوری اشتباهات گذشته بین دعوا و مرافعه کار خوبی نیست. بذار گذشته توی گذشته بمونه. وقتی بحث و مشاجره‌ای پیش میاد و شریک زندگی‌تون شما رو به چیزی متهم می‌‌کنه، اشتباهات قدیمیش رو دوباره مطرح نکنین. وقتی شریک زندگیتون رو بخشیدین، دیگه اشاره‌ای به خطاهای گذشته نکنین. صحبت مجدد از اشتباهات گذشته در مشاجرات منجر به شکل‌گیری عادت بد سرزنش کردن میشه. اگه موقع بگومگو یکی از طرفین اشتباه گذشتۀ طرف مقابلش رو به رخش بکشه، اون هم همین کار رو می‌کنه. وقتی زن و شوهر فهرستی از اشتباهات همدیگه توی ذهنشون داشته باشن، به یه بازی امتیازدهی تبدیل میشه، یعنی هرکی اشتباهاتش بیشتر باشه بیشتر امتیاز منفی می‌گیره. به یاد داشتن اشتباهات همدیگه به معنای نگه داشتن درد و رنجی هست که توی اون مقطع زمانی ایجاد شده و فقط باعث ایجاد رنجش بی‌مورد میشه.

  1. به رابطۀ جنسی اهمیت دهید

بیشتر زوج‌ها در ابتدا یه رابطۀ جنسی گرمی رو توی زندگی تجربه می‌کنن، اما با گذشت زمان این اشتیاق و همین‌طور میل به هیجان‌انگیز نگه داشتن رابطه جنسی از بین میره، به‌خصوص برای خانم‌ها، کمتر هم میشه. برای زوج‌هایی که مدت‌هاست ازدواج کردن، رابطۀ جنسی می‌تونه به یه کار تکراری و ناخوشایند تبدیل بشه، اما چیزی که اون‌ها نمی‌دونن اینه که رابطه جنسی و تأثیراتش رابطۀ زناشویی رو تضعیف می‌کنه. براساس یک پژوهش، رابطۀ جنسی می‌تونه رضایت طولانی‌مدت از رابطه رو بالا ببره. در اینجا به چند نکته برای بهبود زندگی جنسی خانم‌ها می‌پردازیم.

برای داشتن رابطه شما پیش‌قدم بشین

در ابتدای رابطه، زوجین برای لذت بخشیدن به همدیگه تلاش می‌کنن. هر دو طرف به آراسته نگه داشتن خودشون اهمیت میدن. هنگام رابطه جنسی، هر دو طرف سعی دارن همدیگه رو راضی کنن. اما با گذشت زمان رابطۀ جنسی عادی میشه و هدف از رابطه جنسی از رضایت طرفین، به اوج لذت جنسی رسیدنِ شخص تغییر می‌کنه. این موضوع، هیجان ناشی از داشتن رابطۀ جنسی با همدیگه رو کم می‌کنه چون برای رسیدن به اوج لذت نیازی به شریک زندگی ندارین! برای داشتن رابطه جنسی لذت‌بخش با شریک زندگیتون در درازمدت، بخشش و از خودگذشتگی عامل مهمیه. روی جلب رضایت شریک زندگیتون تمرکز کنین.

تجربه‌های جدید را در رابطه امتحان کنید

وقتی رابطۀ شما تازه باشه، داشتن رابطۀ جنسی هیجان انگیز و بدون دردسر پیش میره. اما به مرور که به داشتن رابطۀ جنسی با همدیگه عادت می‌کنین، بدون توجه به اینکه هر دو طرف چقدر میل جنسی بالایی داشتن، هیجان به شدت پایین میاد. یک نظرسنجی نشان داد که رابطۀ جنسی فقط برای یک سال جالب و جذاب می‌مونه. رابطۀ جنسی منظم برای سلامت یه رابطۀ طولانی‌مدت مهمه.

  1. جنبه‌های مالی ازدواج‌تان را در معرض خطر قرار ندهید

هماهنگی مالی کلید هماهنگی زناشویی نیست. با‌این‌حال، مدیریت بی‌عیب و ‌نقص پول خیلی از مشکلات خانوادگی روحل می‌کنه. اگه بین زن و شوهر درگیری‌های مالی وجود داشته باشه، به عمق رابطه نفوذ می‌کنه و باعث از بین رفتن اعتماد، صمیمیت و ارتباط میشه. مطالعات نشان دادن که پول عامل اصلی استرس در روابط زن و مرد است.

برای درک اهمیت اعتماد: چرا قابل اعتماد بودن، بلیت طلایی روابط عالی است؟

زن‌ها باید اهمیت امور مالی رو بدونن، چون عاشق خرید هستن و به احتمال زیاد خریدهای غیر ضروری هم دارن. برای جلوگیری از چالش مالی که موجب خراب شدن رابطه میشه، در اینجا توصیه‌هایی برای خانم‌ها آورده شده:

درک واضح از امور مالی خانوار

خانم‌هایی که بخشی از نیروی کار اقتصادی نیستن یا اون دسته که مسئولیت امور مالی خانواده رو به همسرشون سپردن، باید برای درک مسائل مالی ابتکار عمل داشته باشن. حتی اگه همسرتون پول شما رو پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری می‌کنه و برای خرید تصمیم می‌گیره، باید بدونین که امور مالی چطور مدیریت میشه. این امر دربارۀ مقدار پولی که خرج یا پس‌انداز میشه بهتون آگاهی میده. اگه در مورد وضعیت مالیتون آگاهی داشته باشین، می‌تونین خریدهای غیر ضروریتون رو مهار کنین. این امر به نوبۀ خود باعث کاهش تعارضات ناشی از مسائل مالی بین شما و شریک زندگیتون میشه.

اهداف مالی را با شریک زندگی‌تان تعیین کنید

برای جلوگیری از بروز اختلاف با شریک زندگیتون دربارۀ مسائل مالی، سعی کنین اهداف مالی دو طرفه تعیین کنین. مثلاً، بگین که دونفری می‌خوایین خونه بخرین. بعد می‌تونین با همدیگه در مورد اینکه چطوری برای خرید خونه پول پس انداز کنین و به‌طور همزمان مراقب مخارج خونه هم باشین، تصمیم بگیرین. به این ترتیب هر دو طرف در جریان نحوۀ مدیریت پول تا رسیدن به هدف مالی هستن و دربارۀ پول خرج شده هیچ اختلافی به وجود نمیاد و جایی هم برای رنجش و دلخوری از عادات بی‌ملاحظه خرج کردن پیش نخواهد اومد.

  1. قبل از هر کس دیگری برای خودتون ارزش قائل شوید

برای داشتن یه رابطۀ خوب با شریک زندگیتون باید رابطه خوبی با خودتون داشته باشین. اگه نه خودتون رو دوست دارین و نه اعتمادبه‌نفس، مقدار اعتبار، اطمینان و توجه شریک زندگیتون نمی‌تونه بهتون کمک کنه. زن‌ها به‌ویژه در رابطه با مشارکت در انجام کارهای خونه، وقتی با استانداردهای غیر واقعی روبرو میشن دیدگاه و رفتار خاصی رو پیش می‌گیرن. این امر گاهی اوقات تصوراتشون رو دربارۀ خودشون منحرف می‌کنه و عزت نفسشون رو کم می‌کنه. این موضوع موجب دلسردیشون میشه و روی روابطشون هم تأثیر منفی می‌ذاره. در اینجا چند توصیه برای زنانی که در ازدواج اعتمادبه‌نفس پایینی دارن و رنج می‌برن آورده شده.

5 اشتباهی که منجر به طرد شدن شما از طرف مقابل میشه!

زیاد به شریک زندگی‌تان وابسته نشوید

افراد با عزت‌نفس پایین برای هر کاری که انجام میدن به دنبال تأیید شریک زندگیشون هستن. این آدم‌ها این‌قدر به شریک زندگیشون وابسته میشن که عزت نفس‌شون رو برای تصمیم‌گیری در مورد جزئی‌ترین مسائل از دست میدن. وابستگی بیش‌ازحد باعث میشه فرد خودش رو ضعیف تصور کنه و بدون شریک زندگیش احساس کمبود و کاستی داشته باشه. رابطه‌شون به هویتشون تبدیل میشه و آرزوها، رؤیاها و اهداف مربوط به خودشون رو از دست میدن. این وابستگی، فشار بی‌مورد و غیرقابل توجیهی روی رابطه می‌ذاره و فرد وابسته دائماً ناامیدی رو تجربه می‌کنه.

اجازه ندهید رفتاری نامناسب و ترحم‌انگیز با شما داشته باشند

وقتی به شریک زندگیتون این حق رو میدین که در هر کاری براتون تصمیم بگیره و نمی‌تونین بدون تأیید او کاری انجام بدین، بهش این قدرت رو میدین که رفتاری تحقیرآمیز باهاتون داشته باشه. اساس یه رابطه اعتماد و احترامه و این حق شماست که از شریک زندگیتون انتظار احترام داشته باشین. اما، وقتی به اندازه کافی برای خودتون احترام قائل نیستین، فکر می‌کنین که لیاقت کمتری دارین و اجازه میدین شریک زندگی‌تون با شما بدرفتاری کنه. این مسائل با موارد کوچیک شروع میشه، و اگه از خودتون دفاع نکنین، به این طرز رفتار رقت‌انگیز ادامه میده. در نهایت، شما خودتون رو در میان انتقادهای مداوم، منفی‌نگری، بی‌توجهی و شاید حتی سوء استفاده خواهید دید! این خیلی مهمه که برای خودتون ارزش قائل بشین و حد و مرز تعیین کنین. این کار، شما و رابطه‌تون رو سلامت نگه می‌داره.

اپرا وینفری میگه: "به رابطه‌ای که اجازه نمیده خودت باشی، راضی نشو."

شریک زندگیتون رو کلافه نکنید

حتی اگه شریک زندگیتون کسی باشه که تحت هیچ شرایطی بهتون بی‌احترامی نمی‌کنه، رفتار وابستۀ شما همچنان موجب خراب شدن رابطه‌تون میشه. نیاز دائم شما به تأیید و اطمینان خاطر، شریک زندگیتون را کلافه می‌کنه. اگه شریک زندگیتون کسی هست که دوست داره معاشرت کنه و سرگرمی‌ خارج از رابطه داشته باشه، داشتن یه شریک وابسته باعث میشه اون احساس خفقان کنه. تا وقتی که از خودتون راضی نباشین، نمی‌تونین شریک زندگیتون رو خوشحال کنین.

"قبل از اینکه به دیگران اهمیت بدی، به خودت اهمیت بده"

با رعایت این موارد، مطمئناً یه زندگی زناشویی شادی خواهید داشت.

حفظ عشق در ازدواج، فرایندی مداوم و نیازمند به تلاش است. مراقبت را فراموش نکنید.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.