اگر از رابطه خود خسته شده اید به چه معناست؟

اگر از رابطه خود خسته شده اید به چه معناست؟

هر رابطه ای فراز و نشیب های خودش را دارد. مراحل اولیه اغلب با احساسات شدید و پرشور مشخص می شود که به تدریج با گذشت زمان از بین می رود. همانطور که رابطه شما پایدارتر و راحت تر می شود، ممکن است ترس داشته باشید که این رابطه کمی بیش از حد فرسوده شده است، یا حتی کمی خسته کننده. ممکن است از خود بپرسید: "چرا در رابطه ام حوصله ام سر رفته است؟"
رابطه شما ممکن است عمدتاً عاری از تعارض باشد، اما هنوز ممکن است احساس نارضایتی، خستگی یا بی‌انگیزگی داشته باشید. بنابراین آیا می توانید کمی هیجان را به یک رابطه یکنواخت بازگردانید، یا وقت آن رسیده است که ادامه دهید و شروعی تازه پیدا کنید؟
این مقاله به برخی از نشانه‌های بی حوصلگی در رابطه و برخی از دلایلی که چرا درخشش اغلب شروع به از بین رفتن می‌کند، بحث می‌کند. همچنین شامل مراحلی است که می توانید برای رفع خستگی در یک رابطه بردارید و بدانید که آیا زمان آن رسیده است که ادامه دهید.

نشانه های کسالت در روابط

برخی از نشانه هایی که نشان می دهد ممکن است در یک رابطه خسته کننده باشید:

  • شما به زندگی، احساسات یا علایق شریک زندگی خود علاقه ندارید.
  • شما به اندازه ابتدای رابطه خود به یکدیگر توجه نمی کنید.
  • فکر کردن به آینده رابطه تان باعث می شود احساس ناراحتی یا اذیت کنید.
  • گذراندن وقت با افراد دیگر را بسیار لذت بخش تر و هیجان انگیزتر می دانید.
  • ای کاش می توانستید شریک یا رابطه خود را تغییر دهید.
  • احساس می کنید هیچ نقطه مشترکی ندارید.
  • شما برای پیدا کردن چیزهایی برای صحبت کردن مشکل دارید.
  • از گذراندن وقت با هم لذت نمی برید.
  • شما اغلب نسبت به شریک زندگی خود احساس عصبانیت یا ناراحتی می کنید یا برعکس.
  • شما دیگر جذب آنها نمی شوید.
  • شما دیگر قدر یکدیگر را نمی دانید.

با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که بی حوصلگی چیزی شبیه به راحتی نیست. پس از همه، مهم است که با شریک زندگی خود احساس راحتی کنید. این بدان معناست که شما به آنها اعتماد دارید و احساس می کنید وقتی با طرف مقابل هستید فقط می توانید خودتان باشید.
اگر شما و همسرتان از رابطه خود خوشحال و راضی هستید، دوره های گاه و بیگاه نه چندان هیجان انگیز طبیعی هستند و احتمالاً مضر نیستند.
و حتی اگر این حملات بی حوصلگی جدی تر و مخرب تر باشد، لزوماً نشانه ای نیست که رابطه شما محکوم به شکست است. در عوض، ممکن است نشان دهد که زمان آن فرا رسیده است که تغییراتی ایجاد کنید یا انرژی بیشتری را برای تقویت روابط زناشویی یا زندگی زناشویی خود صرف کنید.
زمانی که بی حوصلگی به معنای رکود یا عدم رشد است، تبدیل به یک مشکل می شود. اگر زمان، توجه و محبتی را که برای شکوفایی یک شراکت نیاز دارید به یکدیگر نشان نمی‌دهید، بی حوصلگی می‌تواند به این معنی باشد که رابطه شما در جهت منفی پیش می‌رود.

یک رابطه خسته کننده اغلب با از دست دادن علاقه، محبت و توجه مشخص می شود. راحت بودن در رابطه چیز خوبی است، اما بی حوصلگی می تواند نشان دهنده این باشد که همه چیز باید تغییر کند.

بیشتر بخوانید: آیا از دست دادن احساسات در یک رابطه طبیعی است؟

چرا ممکن است از رابطه خود خسته شوید؟

روزهای اولیه رابطه شما با شریک زندگیتان احتمالاً مملو از احساسات هیجانی و میل شدید برای گذراندن وقت با یکدیگر بود. با این حال، شدت آن احساسات اولیه اغلب با گذشت زمان از بین می رود. به جای اشتیاق قدرتمند، رابطه شما حس نزدیکی، اعتماد و صمیمیت را افزایش می دهد.
این یک نشانه معمولی است که نشان می دهد رابطه شما از چیزی که به عنوان عشق پرشور شناخته می شود (که معمولا زودگذرتر است) به چیزی که به عنوان عشق دلسوز شناخته می شود (که پایدارتر است) در حال حرکت است.

عشق پرشور و دلسوز

احساس هیجان و شور و شوق مشخصه عشق پرشور است. این می تواند یک نوع عشق تقریباً همه جانبه باشد که باعث می شود تا آنجا که ممکن است بخواهید با هدف محبت خود باشید. شما هنوز در حال شناختن یکدیگر هستید و هر چیزی که در مورد طرف مقابل یاد می گیرید جدید و جذاب به نظر می رسد.
وقتی در میان عشق پرشور هستید، تمایل دارید شریک زندگی خود را نیز ایده آل کنید. عادات و خصلت های آنها دوست داشتنی است، و شما تمایل دارید که از کاستی های آنها چشم پوشی کنید.

واقعیت این است که در حالی که عشق پرشور احساس خوبی دارد، کاملا طبیعی است که این احساسات به مرور زمان کاهش یابد. تحقیقات نشان می دهد که این مراحل اولیه عشق پرشور حدود 12 تا 18 ماه پس از شروع یک رابطه عاشقانه شروع به کاهش می کند.

عشق مشفقانه عمیق تر و بسیار صمیمی تر است. با تعهد، اعتماد و محبت مشخص می شود. افرادی که به این مرحله از رابطه خود رسیده اند عمیقاً به یکدیگر اهمیت می دهند، یکدیگر را درک می کنند و از یکدیگر حمایت می کنند.
اما این بدان معنا نیست که روابط طولانی مدت باید خسته کننده یا فاقد اشتیاق باشد. قوی ترین روابط بین هیجان عشق پرشور و صمیمیت عشق دلسوزانه تعادل برقرار می کند.

دلایل دیگر خسته کننده شدن روابط

کسالت در روابط نیز می تواند ناشی از عوامل دیگری فراتر از این تغییر طبیعی از عشق پرشور به عشق دلسوز باشد. تعدادی از مشکلات دیگر وجود دارد که ممکن است در کاهش هیجان از رابطه عاشقانه شما نقش داشته باشد. در زیر چند دلیل وجود دارد که چرا ممکن است به طور ناگهانی در رابطه خود احساس خستگی کنید:

  • شما علایق متفاوتی دارید: اگر سازگاری اولیه نداشته باشید، رابطه شما ممکن است خسته کننده شود. اگر اهداف و علایق یکسانی ندارید، پیدا کردن زمینه های مشترک برای حفظ ارتباط شما با یکدیگر می تواند چالش برانگیز باشد.
  • گفتگوهای عمیق و معنی دار ندارید: ارتباط برای یک رابطه سالم بسیار مهم است. اگر به طور جدی در مورد اهداف، احساسات، نظرات و سایر موضوعات خود صحبت نمی کنید، ممکن است متوجه شوید که به مرور زمان از هم جدا می شوید.
  • شما برای ماندن در رابطه از اهداف خود چشم پوشی کرده اید: اگر علایق، امیدها یا رویاهای خود را به نفع دیگران رها کرده اید، زمان زیادی است که از سرکوب کردن خود خسته شده اید.
  • شما علایق و سرگرمی های خود را ندارید: همچنین باید بر روی داشتن سرگرمی های خود خارج از رابطه خود تمرکز کنید. انجام این کار به شما کمک می کند تا در مورد زندگی خود به طور کلی هیجان بیشتری داشته باشید، اما همچنین به شما چیزی می دهد که می توانید در مورد آن صحبت کنید و با شریک زندگی خود به اشتراک بگذارید.
  • تلاش برای رابطه خود را متوقف می کنید: جالب نگه داشتن یک رابطه به این معنی است که باید به یکدیگر علاقه، توجه و محبت نشان دهید. نادیده گرفتن احساسات، عدم گذراندن وقت با هم و نادیده گرفتن نیازهای یکدیگر به طور قطع به احساس کسالت کمک می کند.
  • شما برای مبارزه با کسالت تلاش نمی کنید: وقتی احساس بی حوصلگی می کنید، مهم است که اقداماتی را انجام دهید تا هیجان را به رابطه خود بازگردانید. این ممکن است شامل یافتن کارهای جدید برای انجام با هم یا حتی ایجاد تغییرات دیگری در زندگی شما باشد که به احساسات زیربنایی نارضایتی رسیدگی می کند.

این کاملاً طبیعی است که روابط در طول زمان به چیزی پایدارتر تبدیل شوند. اما عوامل پیچیده تر مانند سازگاری ضعیف، عدم ارتباط و عدم تلاش نیز ممکن است باعث خستگی شود.

بیشتر بخوانید:  نحوه نشان دادن محبت در رابطه

کنار آمدن با زمانی که در رابطه خود خسته شده اید؟

بی حوصلگی می تواند تأثیر منفی شدیدی بر یک رابطه داشته باشد. یک مطالعه قدیمی نشان داد افرادی که در ازدواج خود احساس بی حوصلگی می کردند، نه سال بعد از رابطه خود رضایت کمتری داشتند. تحقیقات جدیدتر نشان داده است که افراد ممکن است نیاز روانشناختی ذاتی به تنوع و تازگی داشته باشند، که توضیح می دهد که چرا روابط خسته کننده می تواند چالش برانگیز باشد.
استراتژی هایی وجود دارد که می توانید از آنها برای تزریق هیجان و انرژی به یک رابطه خسته کننده استفاده کنید. برای بهبود روابط خود، باید با پرسیدن چند سوال از خود شروع کنید:

  • آیا حوصله تان سر رفته یا فقط راحت هستید؟ اگر این دو را با هم اشتباه می‌گیرید، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که در مورد انتظارات خود و آنچه که امیدوارید از یک رابطه به دست آورید فکر کنید.
  • چه جنبه‌هایی از رابطه‌تان غم‌انگیز است؟ دانستن اینکه می‌خواهید روی چه حوزه‌هایی تمرکز کنید، می‌تواند هنگام ارائه راه‌حل‌ها به شما حس و جهت بدهد.

هنگامی که مشکل را بهتر درک کردید، ممکن است یک یا چند راه حل زیر را اجرا کنید.

طرز فکر خود را تغییر دهید.

تحقیقات نشان می دهد که یک استراتژی شناخته شده به عنوان ارزیابی مجدد شناختی می تواند نحوه تفکر مردم در مورد عشق و رابطه خود را تغییر دهد. این فرآیند شامل تفسیر موقعیت ها به روش های مختلف برای تغییر طرز فکر و احساس شما در مورد آنها است.
با این استراتژی، ممکن است بر روی ویژگی های مثبت شریک زندگی خود تمرکز کنید و به این فکر کنید که این ویژگی ها چگونه به رابطه شما کمک می کند.

روال خود را تغییر دهید.

احساس بی حوصلگی در رابطه شما ممکن است بازتابی از عادی بودن باشد. یکی از راه‌های تغییر این وضعیت این است که کارهای روزمره خود را تغییر دهید. به جای غذا خوردن در یک مکان، به عنوان یک زوج به جای جدیدی بروید. یک سرگرمی جدید پیدا کنید که هر دوی شما بتوانید با هم آن را امتحان کنید. یا حتی به دنبال راه هایی باشید که بتوانید چیزهایی را در اتاق خواب اضافه کنید.

چیزهای جدید برای امتحان کردن با هم

عوامل زیادی می توانند در ایجاد بی حوصلگی نقش داشته باشند، اما محققان دو مورد را که در روابط مشترک هستند شناسایی کرده اند: عدم تحریک و عدم تازگی. کشف چیزهای جدید با هم راه حلی است که می تواند کمک کند. چیزهایی که می توانید امتحان کنید عبارتند از:

  • با هم ورزش کردن را شروع کنید.
  • با هم از مکان های جدید دیدن کنید.
  • برنامه های تلویزیونی جدید را پیدا کنید تا با هم تماشا کنید.
  • به یک رویداد ورزشی بروید.
  • با هم در کنسرت شرکت کنید.
  • به پیاده روی بروید.
  • برای کلاس آشپزی زوج ها ثبت نام کنید.
  • ورزش جدیدی مانند اسکی یا کایاک سواری را امتحان کنید.
  • یک دفترچه یا کتاب عکس از برخی از خاطرات مورد علاقه خود به عنوان یک زوج ایجاد کنید.

تحقیقات نشان می دهد که فعالیت های مشترک می تواند راهی موثر برای مبارزه با کسالت در روابط باشد. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که زوج‌هایی که یک مداخله آنلاین چهار هفته‌ای را برای افزایش هیجان رابطه امتحان کردند، چهار ماه بعد احساس هیجان و رضایت بیشتری از رابطه داشتند.

فعالیت‌های خودگسترش‌دهنده یا آن‌هایی که جدید، برانگیخته‌کننده و مثبت هستند، مهم‌ترین فواید را ارائه می‌کنند.

برو به قبل

اگر به‌عنوان یک زوج دچار مشکل شده‌اید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که همه چیز را به حالت اولیه برگردانید و برخی از فعالیت‌هایی را که در اولین شروع قرار ملاقات از آن لذت می‌بردید، تکرار کنید. هفته ای یک بار قرار ملاقات می تواند راهی عالی برای برقراری ارتباط و گفتگو باشد. روی احساساتی که در ابتدای رابطه خود داشتید تمرکز کنید و با حس هیجانی مشابه به شریک زندگی خود فکر کنید.
ممکن است با غافلگیر کردن یکدیگر آن را هیجان انگیزتر کنید. برای دیدن بازی مورد علاقه شریک زندگی خود بلیط بخرید یا ماجراجویی خود به خودی را که به آن فکر می کردید پیشنهاد دهید. نکته کلیدی این است که زمانی را برای یکدیگر پیدا کنید تا روی رابطه خود بدون فشار یا حواس پرتی دیگر تمرکز کنند.

همکاری

مهم است که به یاد داشته باشید که باید با هم کار کنید تا راه حل هایی برای احساس کسالت خود بیابید. در حالی که می‌توانید به تنهایی قدم‌هایی بردارید تا همه چیز را زنده کنید، اما اگر هر دوی شما در یک مسیر باشید و برای بازگرداندن هیجان به زندگی‌تان با هم کار کنید، تلاش‌های شما بسیار مؤثرتر خواهد بود.

مشاوره بگیرید.

در برخی موارد، ممکن است صحبت با یک درمانگر یا مشاور در مورد مسائل مربوط به رابطه خود مفید باشد. این می تواند به ویژه در صورتی صادق باشد که احساس کسالت شما به یک موضوع عمیق تر مانند عدم ارتباط یا نحوه فکر کردن شما در مورد رابطه خود مرتبط باشد.
مشاوره رابطه همچنین می تواند راهی عالی برای بهبود ارتباط شما با شریک زندگی و رضایت از رابطه شما باشد. یک مطالعه نشان داد که افرادی که زوج درمانی داشتند، بهبودهایی در ارتباط و رضایت از رابطه و صمیمیت و پاسخگویی بهتر گزارش کردند.
اگر علاقه خود را به چیزی بیش از رابطه خود از دست داده اید، لازم است بدانید که ممکن است نشانه چیز دیگری باشد. از دست دادن علاقه، که به عنوان آنهدونیا نیز شناخته می شود، یکی از علائم اصلی افسردگی و مسائل دیگر از جمله اضطراب، اختلال دوقطبی و استرس است. اگر نگران هستید که ممکن است احساسات شما بیشتر از خستگی معمولی باشد، با یک مشاور صحبت کنید.

احساس بی حوصلگی در یک رابطه به این معنی نیست که رابطه شما محکوم به فناست. با همکاری یکدیگر می توانید راه هایی برای بازگرداندن شور و هیجان به رابطه خود بیابید. گذراندن زمان با هم، تغییر افکار و تلاش برای چیزهای جدید، استراتژی هایی هستند که می توانند به شما کمک کنند.

آیا رابطه ارزش پس انداز دارد؟

فقط به این دلیل که هیجان اولیه رابطه شما شروع به کاهش می کند به این معنی نیست که عشق کم رنگ یا کاهش می یابد. وقتی صحبت از روابط به میان می‌آید، ممکن است انگیزه شما برای کاهش خستگی به روش‌های مختلف باشد.

  • ابتدا، ممکن است تصمیم بگیرید که روی رابطه سرمایه گذاری کنید و راه های جدیدی برای ارتباط خود و شریک زندگی خود بیابید.
  • برخی از افراد ممکن است احساس کنند که وضعیت ناامید کننده است و با کسالت زندگی می کنند و به نارضایتی و ناراحتی کمک می کند.
  • در نهایت، برخی از افراد با پایان دادن به رابطه و دنبال کردن گزینه‌های بالقوه هیجان‌انگیزتر، مشکل را حل می‌کنند.

فرض کنید تصمیم گرفته اید که رابطه شما ارزش پس انداز دارد. در این صورت، مهم است که با انتخاب اولین گزینه کنار بیایید. سرمایه گذاری در رابطه خود به گونه ای که باعث افزایش شادی و بهبود رابطه شما شود. رنج کشیدن در سکوت تنها منجر به احساس رنجش و نارضایتی می شود که در درازمدت بر روابط شما تأثیر منفی بیشتری خواهد گذاشت.
اما اگر تصمیم گرفتید که این رابطه ارزش پس انداز کردن را ندارد، ممکن است متوجه شوید که بهتر است همین حالا همه چیز را قطع کنید و به دنبال روابط دیگری باشید که با نیازها و زندگی شما سازگارتر است. هنگامی که تشخیص دادید یک رابطه برای شما مناسب نیست، آن را ترک کنید، اغلب بهترین انتخاب است.

سخنی از منوباز

این غیرعادی نیست که روابط گهگاهی خسته کننده شوند. گاهی اوقات می تواند نشانه ای از این باشد که باید اقداماتی را برای تقویت مجدد رابطه انجام دهید، اما در مواقع دیگر می تواند نشانه چیز جدی تری باشد.
کلید حل آن این است که یک خط ارتباطی با شریک زندگی خود باز کنید. در مورد احساس خود باز و صادق باشید. هنگامی که هر دو متوجه شدید که چه اتفاقی دارد می‌افتد، می‌توانید برای حل مشکل با یکدیگر همکاری کنید یا در مورد گزینه‌های دیگری صحبت کنید، که ممکن است شامل مشاوره زوج‌ها یا جدایی احتمالی باشد.
در نهایت، به یاد داشته باشید که روابط همیشه بی دردسر نیستند. آنها کار می کنند حتی وقتی نوبت به زنده نگه داشتن و تلنگر می رسد. هیچ راه حل واحد و ساده ای وجود ندارد که برای هر زوج مناسب باشد. با این حال، اگر هر دوی شما مایل به صرف زمان و تلاش هستید، می توانید با هم کار کنید تا رابطه خود را به مسیر درست (مهیج تر و رضایت بخش تر) برگردانید.

بیشتر بخوانید: گفتن کلمات تأییدی و قشنگ چقدر در تقویت رابطه مهم است؟

دیدگاه خود را ثبت نمایید.