thumb

کوچینگ شغلی چیست و چگونه می‌توانید یک مربی شغلی متناسب با نیازهایتان پیدا کنید؟

مربی شغلی شخصیه که به دیگران در راستای پیشرفت کار درجهت رسیدن به اهداف ایده‌آل و موفقیت‌های شغلی کمک می‌کنه. ممکنه اون‌ها روی تعدادی از زمینه‌های خاص تمرکز کنن، از جمله تغییر شغل، فرآیند درخواست، مذاکره، یا احساس رضایت در موقعیت فعلی. یک کوچ، چیزی رو می‌بینه که شما نمی‌تونین ببینین، چرا که شما درون جنگل وجودتان هستین و کوچ بیرون آن است.

بیشتر بخوانیم : رضایت شغلی در مقابل شادی در کار و ارتباط تنگاتنگ آن‌ها با هم

در این مقاله به بحث دربارۀ نحوۀ عملکرد مربیگری شغلی می‌پردازیم و اینکه چه کسی می‌تونه از کار با یه مربی شغلی سود ببره و از کجا و چطور می‌توان یه مربی شغلی مناسب پیدا کرد.

مربی شغلی

کار مربیان شغلی چیست؟

مربی شغلی، شما رو همراهی می‌کنه ارزش‌ها و علایقتان را به‌درستی شناسایی کنین، فعالیت‌هایتان را با اون ارزش‌ها هم‌راستا کرده و در مسیر پیشرفت و موفقیت، با اعتمادبه‌نفس و بدون ترس قدم بردارین. اگه علاقه‌مند به کار با یه مربی شغلی هستین، اون‌ها از این روش‌ها برای کمک به شما استفاده می‌کنن:

  • ارزیابی مسیر شغلیتان
  • ایجاد اهداف و مسیرهای شغلی
  • مشاوره‌دادن دربارۀ مهارت‌سازی برای تقویت موقعیتتان
  • به‌روزرسانی رزومه و پروفایل‌ رسانه‌های اجتماعی‌تان
  • ارائۀ بازخورد دربارۀ درخواست‌های شغلیتان
  • مصاحبه‌های اطلاعاتی برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ کارفرما
  • آمادگی برای مصاحبه‌های اطلاعاتی یا شغلی
  • نگارش ارتباطات تجاری
  • آمادگی برای درخواست ترفیع
  • ارزیابی پیشنهادهای شغلی و کمک به شما در مذاکره

کار مربیان شغلی

چه کسانی می‌تونن از مربیگری شغلی بهره‌مند بشن؟

معمولاً، شخصی که به دنبال یه مربی شغلی هست، به دنبال ایجاد نوعی تغییر در مسیر شغلی فعلیشه. این تمایل می‌تونه به شکل‌های مختلفی باشه، و شامل افرادی میشه که به دنبال موارد زیر هستند:

  • رقابت برای ترفیع
  • تغییر شغل
  • تغییر پیشه و هنر
  • بودن در مسیر فرآیند درخواست شغلی
  • تلاش برای شناسایی مراحل بعدی شغل

این موارد برای افرادی که در زمان شاغل بودن، با مربیان شغلی مشورت می‌کردن رایج‌تر بود؛ مثل مربیان در سطوح ارشد یا اجرایی. بااین‌حال، اکنون ممکنه افراد در هر مرحلۀ شغلی به دنبال مربی شغلی باشن.

پیدا کردن یک مربی شغلی

شما باید به دنبال افرادی بگردین که تجربه و دانش کافی در زمینه کاری شما داشته باشن و می‌تونن بهتون کمک کنن. تا وقتی که افراد از یه مربی مناسب مشاوره می‌گیرن، هر کسی می‌تونه ازحضور مربی شغلی بهره‌مند بشه. می‌تونین برای پیدا کردن مربی متناسب با نیازهایتان مراحل زیر رو دنبال کنین:

1. تعیین نوع کمک و حمایت مورد نیازتان

فرآیند پیداکردن یه مربی شغلی از این‌جا شروع میشه که شما از تجربیات مربی شغلی‌تون چه چیزی می‌خواین به‌دست بیارین. حالا این، چه یه هدف کلی باشه یا مجموعه مهارت‌هایی که برای رسیدن بهشون نیاز دارین. خیلی از مربیان شغلی می‌تونن در تمام زمینه‌های برنامه‌ریزی شغلی بهتون کمک کنن، اما بعضی‌هاشون ممکنه در زمینه‌های خاصی تخصص داشته باشن. مربیان شغلی که در حوزۀ خاصی مهارت و تخصص دارن ممکنه در وب‌سایتشان یا هر جایی که خدماتشان را معرفی و تبلیغ می‌کنن، به آن تخصص اشاره کرده و اون رو هایلایت کنن.

همچنین، نوع حمایتی که بهتون انگیزۀ بیشتری میده رو در نظر بگیرین. برخی از افرادی که به دنبال تغییر شغل هستن، به جای مربی شغلی قراردادی، سبک‌های مربیگری جایگزین رو ترجیح میدن؛ مثل مربیان معنوی، مربیان مدیتیشن یا مربیان زندگی و رشد فردی. این ممکنه به روشن کردن چگونگی تطبیق تغییر شغلیتان در کل ساختار زندگی کمکتون کنه.

تعیین نوع حمایت مورد نیازتان

2. معیارهای جستجو برای تعیین مربی شغلیتان

زمانی که بفهمید دقیقاً به دنبال چه نوع حمایتی هستین، ممکنه چندتا از ملاحظات راهبردی رو مد نظر قرار بدین، از جمله:

گواهینامه یا پروانۀ معتبر: با اینکه مربیان شغلی نیازی به داشتن مدرک خاصی ندارن، ولی گزینه‌های مختلفی در رابطه با گواهینامه یا پروانه وجود داره. شاید برای اطمینان بیشتر از مهارت‌ها و تخصص مربیتان، بخواین دنبال یه مربی معتبر با گواهی رسمی باشین. برخی از گواهینامه‌های محبوب و معتبر مربیگری شغلی عبارتند از: مربی فعال حرفه‌ای (CPCC)، فدراسیون بین المللی مربیگری یا کوچینگ (ICF)، یا گواهینامه تخصصی مربیگری شغلی (BCC).

بیشتر بخوانیم : 5 دلیل مهم برای اهمیت کارآموزی

هزینه: مربیگری شغلی یه سرمایه گذاریه. مربی‌های شغلی می‌تونن چارچوب قیمت‌گذاریشان را خودشون تعیین کنن و در هر جلسه هزینۀ مورد نظرشان را بگیرن. بعضی از این مربی‌ها، بسته به تجربه و تخصص که دارن ممکنه هزینه‌های بسیار بیشتری از مراجعه‌کنندگان‌شان دریافت کنن.

مکان: مربیان شغلی ممکنه به‌صورت حضوری، تلفنی یا از طریق چت تصویری با مشتریان کار کنن. به فضای جلسه‌ای فکر کنین که براتون مفیدتره.

3. پیداکردن مربی شغلیتان

با تعیین اهداف و معیارهایی که دارین، آمادۀ شروع برای پیداکردن مربی شغلیتان هستین. بهترین جا برای شروع، ارباب‌رجوع است. اگه کسی رو می‌شناسین که با یه مربی شغلی حرفه‌ای و مجرب کار کرده، ازش بپرسین که آیا مربی‌اش را بهتون پیشنهاد میده یا نه. بعضی از وب‌سایت‌های صدور گواهینامه، مانند ICF، دارای عملکردهای جستجو هستن که به شما امکان می‌ده بر اساس معیارهای خودتون مربی پیدا کنی؛ یا از طریق جستجوی کلی در اینترنت. برای کمک به تأیید پیشنهادِ دیگران در معرفی یه مربی، بهتره که وب‌سایت، صفحات رسانه‌های اجتماعی و بررسی‌های کسب و کار اون مربی رو مرور کنین.

صرف نظر از اینکه مربی شغلیتان را کجا پیدا می‌کنین، قبل از انجام هر گونه خدمات، یه جلسه مقدماتی یا مشاوره برنامه‌ریزی کنین. همچنین می‌تونین از مربی احتمالیتان مرجع بخواین. این مهمه که مطمئن باشین شما و مربی منتخب‌تان برای رسیدن به اهدافتان به خوبی با هم کار خواهید کرد.

یادگیری

برای یادگیری بیشتر

اگه اهداف شما شامل تغییر شغل یا پیشه و هنره، دریافت گواهینامۀ حرفه‌ای از شرکت‌هایی مانند گوگل، متا و آی‌بی‌اِم رو در نظر بگیرین که در دوره‌های منوباز موجوده. منوباز یکی از معروف‌ترین سایت‌های ارائه‌دهندۀ آموزش آنلاینه که دوره های آموزشی با عناوین مختلفی چون مهندسی، فیزیک، داروشناسی، زیست‌شناسی، ریاضیات، علوم کامپیوتر، علوم انسانی، علوم اجتماعی و غیره برگزار می‌کنه و به افراد شرکت‌کننده در این دوره‌ها مدرک معتبر بین المللی داده میشه. این دوره‌های آموزشی با همکاری بسیاری از دانشگاه‌ها و اساتید مطرح دنیا به کاربران ارائه میشه. در دنیای بدون مرز اینترنت، امروزه دسترسی به همه‌چیز براتون مهیاست. هرموقع برای انتقال به مرحلۀ جدیدی از زندگی‌ شغلیتون آماده بودین، از طریق آموزش آنلاین و پروژه‌های عملی دست به کار بشین.

بیشتر بخوانیم : چگونه شغل مورد نظرت رو پیدا کنی

دیدگاه خود را ثبت نمایید.