thumb

5 دلیل مهم برای اهمیت کارآموزی

امروزه، فقط داشتن یه مدرک فارغ‌التحصیلی خوب برای تضمین پیشنهاد شغلی مناسب کافی نیست. در حال حاضر، تجربۀ کاری مرتبط به اندازۀ مدرک تحصیلی و نتایج آزمونتان در ایجاد یه شغل موفق ارزشمند و معتبره. در نتیجه، دوره‌های کارآموزی به روندی ضروری برای کمک به متقاضیان تبدیل شده تا یک سروگردن از بقیه بالاتر باشن. اخیراً، در چندین نظرسنجی اهمیت دورۀ کارآموزی نشان داده شده. بر اساس نظرسنجی استاندارد NACE در سال 2019، «بیش از نیمی از دانشجویان سالِ آخر که برای شغل تمام‌وقت درخواست داده بودن حداقل 53.2 درصدشان یه پیشنهاد شغلی داشتن. در این گروه، 57.5 درصد از دانشجویانی که دورۀ کارآموزی گذرونده‌بودن و 43.7 درصد از فارغ‌التحصیلان ارشد که دورۀ کارآموزی نداشتن، پیشنهاد شغلی گرفتن. بد نیست مگه نه؟
 پس در ادامه به اهمیت نقش ضروری کارآموزی در رشد شغلی می‌پردازیم.

بیشتر بخوانیم : 7 روش برای محدود کردن گزینه‌های شغلیتان

مفهوم کارآموزی

برای به دست آوردن دانش عملی در زمینۀ شغلیتان باید تجربه داشته باشین. در بازار کار امروز، کارفرمایان به‌شدت به رزومه‌هایی اهمیت میدن که سابقۀ کاری مرتبط داشته باشن، از تجربه شغلی واقعی و کار داوطلبانه گرفته تا کارآموزی در شرکت یا سازمان.
کارآموزی یه برنامه رسمی و یه نظام آموزشیه که توسط سازمان‌ها برای کمک به آموزش و ارائه تجربۀ کاری به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان ارائه میشه. مفهوم کار به عنوان کارآموز از مدت‌ها پیش آغاز شد و با گذشت سال‌ها خیلی سریع رشد کرد. چند سالیه که در تمام دنیا و همچنین در کشور خودمون شرکت‌هایی که قصد استخدام افراد رو دارن بیشتر از آنکه به مدرک تحصیلی فرد توجه داشته باشن به مهارت‌هاش اهمیت میدن و استخدامشان بر این اساس صورت می‌گیره. کارآموزی ابتدا به عنوان کارمند و کارگر شروع شد یعنی کارفرما، افراد جوان رو استخدام می‌کرد و هنر یا تجارتش را به آن‌ها آموزش می‌داد. در ازای آموزش یه مهارت، کارآموز قبول میکنه که برای مدت زمان مشخصی برای کارفرما کار کنه. در اون دوره، هدف از کارآموزی یا بهتر بگیم شاگردی، کسب مهارت‌های جدید برای به دست آوردن شغلی مناسب در آینده بود.
در کارآموزی مدرن، یک یا چند کارآموز می‌تونن مدت زمان مشخصی برای یه سازمان کار کنن. کارآموزان بسته به شرکت و صنعتی که مشغول میشن از 1-12 ماه یا بیشتر می‌تونن کار کنن. دوره‌های کارآموزی مورد علاقۀ دانشجویان فارغ‌التحصیل و کارشناس‌هاییه که نیاز به کسب تحقیقات یا تجربه کاری ارزشمند دارن. تقریباً هر بخش و هر نوع شرکتی، از شرکت بزرگ چند ملیتی گرفته تا یه استارتاپ کوچیک، امروزه دوره‌های کارآموزی ارائه میدن. علاوه بر این، کارآموزی از راه دور یا همان مجازی حسابی رونق گرفته. تعداد زیاد فرصت‌های کارآموزی موجود، نشان‌دهندۀ اهمیت کارآموزی در دنیای امروز ماست.

کارآموز

تجربه شغلی چقدر ارزشمند است؟

کسب تجربه کاری یه جنبه ضروری برای شروع شغلتون به عنوان یه فارغ التحصیل جوان بشمار میره. هر چه زودتر شروع به کسب تجربه برای رزومه‌تان کنین، بهتره. تجربه شغلی فقط به یه شغل اداری توی یه سازمان بزرگ محدود نمیشه. می‌تونین توی یه شرکت کوچیک کارآموزی بگیرین یا با فریلنسینگ تجربه به دست بیارین. تجربه در کار بهتون کمک می‌کنه که بتونین فرصت‌های شغلی بهتری داشته باشین و تعهد، مهارت و توانایی‌هایتان را به کارفرما نشان بدین. کارآموزی یکی از بهترین راه‌ها برای به دست آوردن تجربۀ کاریه. بخش تجربه کاری در رزومه مهم‌ترین دستاوردهایتان را در مسیر کاری‌ِ پیش‌رو متمایز می‌کنه.

تجربه شغلی

5 دلیل اصلی که اهمیت دوره کارآموزی را نشان می‌دهد.

دوره‌های کارآموزی، قرار گرفتن در معرض دنیای واقعی را فراهم می‌کند.

متأسفانه، در بازار کار امروز، گذراندن امتحانات با نمرات بالا و گرفتن مدرک، تجربۀ مورد نیازِ اون کار رو بهتون نمیده، شما باید توی یه فضای کاری قرار بگیرین تا موفق باشین.
با شرکت در یه دورۀ کارآموزی، می‌تونین در معرض واقعیتِ کار قرار بگیرین، دانشتان را افزایش بدین و تعیین کنین که آیا مناسب آن زمینۀ شغلی هستین یا نه. دوره‌های کارآموزی نه تنها تجربه دست اول در دنیای واقعی کار را برایتان فراهم می‌کنه، بلکه بهتون امکان میده مسیر شغلی رو برای عنوانِ شغلی مورد نظرتان بهتر درک کنین. شما یاد می‌گیرین که دانشی رو که در دورۀ کارآموزی به دست آوردین چگونه در محل کار آینده‌تان به کار ببرین.
به‌علاوه، این یه منحنی یادگیری عالی برای فارغ التحصیلان و دانشجویان جوان به حساب میاد که با افراد جدید آشنا بشن و در دنیای حرفه‌ای با دیگران ارتباط برقرار کنن.

دوره‌های کارآموزی به شما بستری برای ایجاد ارتباطات شبکه‌ای ضروری می‌دهد.

شبکه‌سازی؛ تبادل اطلاعات بین افراد برای ایجاد آشنایی و روابط مناسب برای پیشبرد حرفه‌ای آنهاست. دورۀ کارآموزی یه فرصت یادگیری تجربیه که موقعیتی ارزشمند برای دانشجویان فراهم می‌کنه تا قبل از فارغ التحصیلی، شبکه‌سازی کنن و ارتباطات شغلی مهمی به وجود بیارن. در نتیجه، این دوره بهتون کمک می‌کنه که در مهارت شبکه‌سازی و ایجاد ارتباطات ارزشمند مهارت کسب کنین.
برای بعضی از دانشجویان، کارآموزی فرصتی برای کسب امتیاز در همان سازمان، به عنوان یه شغل تمام وقت در نظر گرفته میشه. هر چه افراد بیشتری رو توی دنیای حرفه‌ای با همان علاقه ملاقات کنین، شانستان برای رشد در جایگاه یه فرد خبره بیشتر میشه. شما یاد می‌گیرین که این افراد چطور کار می‌کنن، چه استراتژی‌هایی برای مقابله با یه وضعیت دشوار به کار می‌برن و چگونه کار رو به سرانجام می‌رسونن. افراد مختلف مهارت‌های متفاوتی دارن. آشنایی با آن‌ها و تماشای کارشان به درک بیشترتان کمک می‌کنه که چگونه با افراد مختلف و در محیط‌های کاری مختلف کار کنین. می‌تونین استراتژی‌هایشان را به کار ببرین و آن‌ها را طبق شرایط خودتون تغییر بدین.

بیشتر بخوانیم : 9 راه ایجاد روابط کاری مثبت در محیط کار

اهمیت دوره کارآموزی

دوره‌های کارآموزی به شما این امکان را می‌دهد که خودتان را بیشتر بشناسید.

شما می‌تونین به عنوان کارآموز در یه زمینۀ خاص شروع به کسب تجربه کنین. هرچه بیشتر درباره‌ش بدونین، به اطلاعات بیشتری دست پیدا می‌کنین. هر صنعت و هر کسب و کاری مزایا و معایب خودش رو داره. کار توی یه محیط واقعی باعث میشه مطالب عمدۀ رشتۀ تحصیلیتون رو درک کنین و مشخص کنین که آیا این شغلیه که می‌خواین در آینده بهش مشغول بشین یا نه.
کارآموزی باعث آگاهی بیشتر دربارۀ توانایی‌هایتان میشه و در نهایت تشویقتان می‌کنه تا درک بیشتری از نقاط قوت و ضعفتان داشته باشین. گاهی‌اوقات می‌تونه یه تجربۀ چالش‌برانگیز باشه. درضمن، بیرون اومدن از منطقۀ امن‌تان مزایایی داره که وقتی در آینده با یه کار سخت یا یه موقعیت دشوار مواجه می‌شین، حسابی به دردتون می‌خوره.

فیلم کارآموز یا The Intern در 25 سپتامبر 2015 توسط برادران وارنر اکران شد و درس های خوبی میتونه در رابطه با کارآموزی و شروع یک کار جدید ارایه بده. میتونید نقد این فیلم رو از مقالات منوباز بخونید.

دوره‌های کارآموزی شما را به چیزی بیش از مهارت‌های فنی مجهز می‌کند.

وقتی شما به عنوان یه کارمند خبره و حرفه‌ای برای یک شرکت یا سازمان کار می‌کنین، کسب و کار و دانش فنی فقط چیزهایی نیستند که اون شرکت یا کارفرما از شما می‌خواد. شما به مهارت‌های ضروری هم احتیاج دارین، چون خوب‌بودنتان شانس موفقیت شما رو توی هیچ حرفه‌ای بالا نمی‌بره مگه اینکه یه اخلاق کاری مشارکتی ایجاد کنین و یاد بگیرین که عملکرد تیمی و گروهی داشته باشین.
همچنین، باید بدونین که وقتی تحت فشار هستین چطور کار کنین و بدونین چرا تعیین مهلت مشخص برای انجام یه کار مهمه. کارآموزی بهتون امکان میده تا در معرض مشکلات و چالش‌های یک محیط کاری قرار بگیرین. داشتن تجربه از این موقعیت‌ها برای صحبت در مصاحبه‌های کاریِ آینده براتون مفیده و به کارفرمایان نشان میده که برای شرکت آن‌ها فردی شایسته و لایقی هستین.

اگر دنبال یک دوره کارآموزی مناسب میگردید، حواستون باشه از کوچینگ شغلی غافل نشید. کوچینگ میتونه تاثیر فوق العاده ای توی آینده شغلیتون داشته باشه.

دوره‌های کارآموزی به شما این امکان را می‌دهد که یک مزیت رقابتی به‌دست آورید.

همه در جریان هستن که بازار کار به خصوص در شرایط فعلی رقابتیه. ممکنه صدها داوطلب دیگه برای شغل مشابه آنچه که شما تقاضا کردین، درخواست بدن. در نتیجه، شما باید یه مزیت رقابتی داشته باشین تا از دیگران متمایز بشین. دوره‌های کارآموزی تجربه و مهارت‌های خوبی در اختیارتان می‌ذارن و به کارفرمایان کمک می‌کنن تا متوجه شما بشن و ببینن که چقدر برای شرکتشان مناسب هستین. همچنین نشان میدن که شما فردی باانگیزه و مشتاق هستین و تجربۀ این مسئولیت رو  در خارج از محیط تحصیل داشتین.

دوره‌های کارآموزی

آمار چه می‌گوید؟

تحقیقات زیادی برای حمایت از نقش تعیین کننده‌ای که کارآموزی در یک سازمان در زندگی دانشجو ایفا می کنه وجود داره. بر اساس یک گزارش استخدامی، فارغ التحصیلانی که بیش از سه دورۀ کارآموزی رو گذروندن، به احتمال زیاد شغل تمام وقتشان در آینده تضمین میشه.
مؤسسات زیادی بر این نکته تأکید دارن که دانشجویان با تجربۀ کاری و درک اهمیت دورۀ کارآموزی فارغ‌التحصیل میشن. بر اساس همین گزارش، 81.1 درصد از فارغ‌التحصیلان میگن که کار به عنوان کارآموز بهشون کمک کرده تا چشم‌انداز شغلیشان را بهبود بخشند.
گزارشی در بریتانیا، در سال 2018 نشان داد: «تکمیل دورۀ کارآموزی با حقوق بالاتر، هم برای دانشجویان متوسط و هم دانشجویان طبقۀ کارگر مؤثر بوده». همۀ این مطالعات، اهمیت دورۀ کارآموزی را در محیط امروزی نشان میدن.
هرچی که جلوتر می‌ریم، فرصت‌های شغلی زیادی در آینده به‌صورت دورکاری شکل می‌گیرن که می‌تونن جایگزین مناسبی برای کار در دفاتر و ادارات باشن. بهتره این موضوع رو در برنامۀ شغلیتان در نظر بگیرین.
اگه کارآموزی از راه دور براتون مقدور نیست، نگران نباشین، هنوز راه‌های دیگه‌ای هست که می‌تونین از وقتتون بهترین استفاده رو ببرین. شاید بتونین مهارت‌های جدیدی مثل برنامه نویسی رو یاد بگیرین یا برای خدمت، توی یه مؤسسۀ خیریه محلی داوطلب بشین. بدترین کاری که الان می‌تونین انجام بدین اینه که دست‌روی دست بذارین، هیچ کاری نکنین و منتظر باشین که یه اتفاق خوبی براتون بیفته.

آمار چه می‌گوید؟
سخن آخر

خلاصه اینکه دوره‌های کارآموزی نقش مهمی در شکل دادن حرفۀ فرد دارن. این امر نه‌تنها به دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان کمک می‌کنه تا در معرض محیط‌های کاری واقعی قرار بگیرن، بلکه باعث میشه مهارت‌های لازم برای برجسته شدن در بازار کار اشباع رو توسعه بدن. در فضای رقابتی بازار کار امروزی، دورۀ کارورزی یا همان کارآموزی در رزومۀ کاری افراد یه نقطه‌قوت و امتیاز مثبت حساب میشه. این دوره، دوره‌ای هست که خیلی از مهارت‌هایی که شاید هیچ‌وقت فرد دیگری بهتون آموزش نداده رو یاد می‌گیرین و ترس ورود به بازار کار به دلیل عدم اعتمادبه‌نفس رو دور می‌ندازین. افراد با گذروندن دورۀ کارآموزی، ویژگی‌های کاری منحصربه‌فردشان را بهبود بخشیده و در بازار کار موردنظرشان به‌راحتی از سایر همتایان خود متمایز میشن. پس، حالا که اهمیت دورۀ کارآموزی رو متوجه شدین، وقتش رسیده که یه دورۀ کارآموزی در شرکت یا صنعت برای خودتون انتخاب کنین.

 

معرفی : تست شغل مناسب من

دیدگاه خود را ثبت نمایید.