thumb

نحوۀ انتخاب شغل: 7 روش برای محدود کردن گزینه‌های شغلیتان

مسیر شغلی، یعنی کل دوران زندگی شما. خیلی از آدم‌ها کار و حرفه‌ای رو شروع می‌کنن که در رسیدن به اهداف مورد نظرشون بهشون کمک کنه، مثل کسب دانش و تجربۀ بیشتر، داشتن مسئولیت بیشتر یا دریافت حقوق بالاتر.

اما پیدا کردن شغلی که از همه لحاظ مناسبتون باشه، زمان می‌بره و احتمالاً شغلتون در طول زندگی کاری تغییر می‌کنه. شما ممکنه با تغییر علایق، انگیزه‌ها و نیازهایی که دارین، کار یا حرفه‌تان را تغییر بدین. نظرسنجی ادارۀ آمار کار ایالات متحده نشون داد که متولدین سال های 1335 تا 1342 بین سنین 18 تا 54 سال به‌طور متوسط 12.4 شغل داشتن. داده‌های یه نظرسنجی جداگانه که در سال 2020 انجام شد نشان داد که امروزه افراد حدوداً چهار سال در هر شغل می‌مونن. این داده‌ها گویای این حقیقت هستن که همراه با رشد اتوماسیون، افزایش اشتغال کارمندان گیگ (افرادی که موقعیت‌های شغلی موقت دارن) و حتی اشتغال به کارهای پیش پا افتاده، مشاغل در طول زمان متحول میشن.

هفت روش برای فکر کردن به بهترین گزینه‌های شغلی برایتان توضیح می‌دهیم. این‌ها راهکارها و سؤالاتی هستن که برای ساختار فرآیند فکر شما طراحی شدن، بنابراین می‌تونین تعیین کنین که چه کاری براتون مناسب‌تره و این شما رو زودتر به اهدافتون می‌رسونه.

هر فرد به‌طور متوسط حدوداً یک سوم از زندگیش رو صرف کارکردن می‌کنه، بنابراین تعجبی نداره که خیلی از مردم بخوان شغلی رو پیدا کنن که مناسبشون باشه. انتخاب شغل ابتدا به این معنیه که تا جایی که می‌تونین دربارۀ خودتون، اهدافتون و مفهوم بیشترِ ماهیت کار، آگاهی و اطلاعات داشته باشین. برای شروع این فرآیند از فهرست زیر استفاده کنین:

  1. خودتان را محک بزنین

کارهایی که از انجام دادنشون لذت می‌برین و اینکه برای چه چیزهایی ارزش قائل هستین می‌تونه شاخص های مفیدی دربارۀ نحوۀ گذراندن زمان کارتان باشه. ما دربارۀ یافتن و دنبال کردن علاقه‌تون صحبت نمی‌کنیم، این رویکرد گمراه‌کننده و گیج‌کننده است. اما روال کار اینه که از کاری که انجام میدین احساس انرژی و حتی هیجان داشته باشین. به سؤالات زیر در مورد علایق، ارزش‌ها و ویژگی‌هاتون فکر کنین و ببینین چه پاسخ‌هایی براشون دارین:

سؤالات مبنی بر علاقه:

  • از یادگیری چه چیزی لذت می‌بر؟
  • دوست داری وقتت رو چطوری بگذرونی؟
  • آیا از کار فیزیکی لذت می‌بری یا کار فکری؟
  • آیا دوست داری بیرون از منزل کار کنی یا از کار در داخل منزل لذت می‌بری؟

سؤالات مبنی بر ارزش:

  • چه چیزی در زندگی برات مهمه؟
  • اولویت‌های شما در زندگی چه چیزهاییه؟
  • هدفت رو از کجا پیدا می‌کنی؟
  • دوست داری در چه زمینه‌ای تغییر کنی؟

سؤالات مبنی بر خصوصیات:

  • موفقیت برات چه معنی داره؟
  • بیشتر از این چی می‌خواهی یا چه انتظاری داری؟
  • از کدام نقاط قوتت بیشتر لذت می‌بری؟
  • به کدام مهارت‌هات بیشتر افتخار می‌کنی؟

این تست ها میتونن بهت توی انتخاب درست کارت کمک کنن: معرفی 10 تست استعداد شغلی رایگان

  1. دربارۀ انگیزه‌ها و اهدافتون فکر کنین

پس از تهیۀ فهرستی دربارۀ ویژگی‌هاتون، به انگیزه و هدفی که برای کار کردن دارین توجه کنین. شاید بخواین شغلی داشته باشین که حقوق اولیه بالاتری نسبت به مشاغل مشابه داشته باشه، یا شغلی که نوید انعطاف‌پذیری بیشتری رو بده تا بتونین از هر جایی که هستین کار کنین. بیشتر مشاغل همۀ جوانب کار رو بهتون ارائه نمیدن، بنابراین درک و آگاهی از اولویت‌هاتون خیلی مهمه.

در ادامه فهرست اولویت‌ها را مفصلاً براتون شرح دادیم:

  • حقوق
  • مزایا
  • مستقل‌بودن
  • تعادل زندگی کاری
  • انعطاف‌پذیری
  • رشد شغلی
  1. به اهداف بلند‌مدت فکر کنین

کامل‌ترین و مطلوب‌ترین حالت زندگیتون چیه؟ فهرستی از اهداف بلندمدت‌تون، چه شخصی و چه حرفه‌ای، تهیه کنین تا در درک هرچیزی که شاید برای رسیدن به اون‌ها نیاز باشه، کمکتون کنه. برای مثال: آیا می‌خواین از درجات مدیریتی گذشته و به درجۀ مدیریت ارشد شرکت برسین؟ آیا می‌خواین صاحبِ خونه بشین؟ آیا می‌خواین هرازگاهی به مسافرت برین؟

فهرستی که تهیه می‌کنین بهتون کمک می‌کنه دقیق‌تر به دنبال کار بگردین. برای مثال، اگه می‌خواین 10 سال بعدی رو توی همون حرفه بمونین، تحقیق کنین که کدام مشاغل در دهۀ آینده به رشدشان ادامه میدن و کدامشان احتمالاً به دلیل افزایش اتوماسیون یا عوامل دیگه، در آستانۀ فروپاشی قرار می‌گیرن.

  1. تست‌های مختلف شخصیت‌شناسی و رفتارشناسی انجام بدین

تست‌های متنوعی وجود داره که با انجامشون می‌تونین همۀ ویژگی‌هاتون رو ارزیابی کنین یعنی از تست شخصیت‌شناسی گرفته تا تعیین نقاط ضعف، آگاهی از توانمندی‌ها و حتی شغلی که ممکنه مناسبتون باشه. اما تست‌ها هم ممکنه بیش‌ازحد قراردادی و دستوری باشن، به این معنی که تمایل دارن دسته‌بندی‌هاشون رو به شما تحمیل کنن. به جای تکیه بر نظرات و راهکارهاشون برای رسیدن به پاسخ قطعی، از اون‌ها برای ادامۀ یادگیری و کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ خودتون و انگیزه‌ها و اهداف اصلیتون استفاده کنین.

یکسری ویژگی های شخصیتی هست که اگر داشته باشیش میتونه توی کارت کمکت کنه. حواست باشه اون هارو حتما چک کنی.

میتونی این ویژگی هارو اینجا ببینی: 15 ویژگی برتر شخصیت که باعث موفقیت شما در شغلتان می‌شود.

  1. دربارۀ بخش‌ها مختلف بررسی و تحقیق کنین

یادگیری و آگاهی بیشتر دربارۀ هر بخش و اهداف مربوطه، ممکنه در تعیین جایگاه مناسبی که می‌تونین داشته باشین بهتون کمک کنه. به این فکر کنین که کدوم اهداف براتون جالب‌تر و جذاب‌تر به‌نظر میرسن.

خصوصی: احتمالاً شما از طریق یه شرکتی که متعلق به سرمایه‌گذاران و سهامداران خصوصیه یا یه شرکت سهامی خصوصی استخدام میشین که معمولاً هدفشون افزایش رشد و درآمده.

مزیت: پتانسیل بیشتر برای رشد

دولتی: احتمالاً شما از طریق یه سازمان دولتی یا استانی، استخدام میشین که هدفشون حفظ برنامه‌ها و نهادهای جراییه.

مزیت: ثبات توان و رشد بیشتر

غیر انتفاعی: احتمالاً شما از طریق سازمانی استخدام خواهید شد که با بخش خصوصی یا دولتی مرتبط نیست و به رفع یا برآورده کردن یه نیاز عمومی اختصاص داره. ضمن اینکه هدفش کسب درآمد به روش کسب و کارهای خصوصی نیست، ولی باید به اندازۀ کافی درآمد کسب کنه تا وظیفه‌ش رو پوشش بده.

مزیت: پتانسیل بیشتر برای خواسته و هدف

  1. دربارۀ مشاغل محتلف بررسی و تحقیق کنین

در کنار بخش‌ها، تحقیق دربارۀ مشاغل مختلف ممکنه بهتون کمک کنه چند مورد مناسب رو، شناسایی کنین. مشاغل ایجادشدۀ مطرح رو جستجو کنین و ببینین آیا ارزش بررسی بیشتر رو دارن یا نه. مثلاً در ایالات متحده، مشاغل رایج شامل انرژی، کالاهای مصرفی، و رسانه و سرگرمیه. فهرستی از هر کدام که جالبه تهیه کنین و تحقیقات بیشتری برای پیداکردن حرفه‌های اصلی، مسیرهای شغلی و پیش‌بینی رشد انجام بدین.

  1. به دنبال منابع تخصصی باشین

علاوه بر اینکه به‌تنهایی دربارۀ زمینه‌های کاری ذکر شده فکر می‌کنین، می‌تونین برای اطلاعات بیشتر به منابع شغلی مختلف هم مراجعه کنین.

مرکز شغلی دانشکده: اگه هنوز دانشجو هستین، از منابع شغلی دانشکده‌تون استفاده کنین. حتی شاید بتونین با یه مشاور ملاقات کنین تا پس از فارغ‌التحصیلی در انتقال از کالج به شغل مناسب کمکتون کنه.

مربی شغلی: می‌تونین از مربیگری شغلی کمک بگیرین تا دربارۀ اینکه چه نوع کاری براتون مناسب‌تره شما رو بیشتر راهنمایی کنه. یه مربی شما رو همراهی می‌کنه تا چشم‌انداز کاری خودتون رو مطابق ارزش‌هایتان به‌درستی ترسیم کنین و در مسیر درست قدم بذارین. مشورت با مربیان شغلی ممکنه هزینه‌بر باشه، پس دربارۀ اعتبار، تجربه و پیشینۀ اون‌ها حسابی تحقیق کنین تا مطمئن بشین که برای نیازهایتان مناسب هستن.

تحقیق دربارۀ گزینه‌های شغلی

احتمالاً تاکنون اطلاعات زیادی جمع‌آوری کردین. وقتی متوجۀ مهم‌ترین ویژگی‌ها و توانایی‌هاتون شدین، شروع به تحقیق دربارۀ احتمالات شغلی مختلف کنین. می‌تونین از فهرستی که در مورد علایق، ارزش‌ها و ویژگی‌هاتون تهیه کردین، همراه با انگیزه‌های اصلی‌تون استفاده کنین تا به دنبال مشاغل یا صنایعی باشین که ممکنه براتون مناسب باشن.

برای مثال، آیا واقعاً طراحی و نقاشی رو دوست دارین؟ پس به مشاغل یا صنایعی که تا حدودی به این استعداد نیاز دارن مراجعه کنین. آیا به موضوع نابرابری درآمد (یعنی به تفاوت درآمد دو یا چند فرد یا گروه) علاقه دارین؟ پس دربارۀ سازمان‌های که برای بهبود این موضوع تلاش می‌کنن تحقیق و سایت فرصت‌های شغلیشان را مرور کنین. آیا یکی از بزرگترین نقاط قوت شما حل خلاقانه مسئله است؟ پس به دنبال مشاغل و صنایعی باشین که به مجموعه مهارت‌های شما نیاز دارن.

هر گزینه‌ای که جالبه رو یادداشت کنین و به نتایجی که بهتون کمک می‌کنه به مهم‌ترین اولویت‌هاتون برسین توجه داشته باشین. برای مثال، اگه انعطاف‌پذیری براتون مهمه، به جای شغل‌هایی که نیاز به حضور در شرکت یا سازمان دارن، روی کارهای‌ از راه دور تمرکز کنین.

بیشتر بخوانید: فیلم خانواده جونز، طنزی از زندگی مدرن و درس‌های ارزشمند مارکتینگ و ارتباطات

گزینه‌های شغلی فهرست‌تون رو بررسی کنین

وقتی ایده‌های شغلی جالبی به ذهنتون رسید، مراحل بعدی رو دنبال کنین:

  1. استفاده از سایت‌های کاریابی. سایت‌های لینکدین، مانستر و ایندید مختص ارسال فرصت‌های شغلی هستن. همون‌طور که مشاغل موجود در منطقه‌تان را بررسی می کنین، دربارۀ مسئولیت‌های هر شغل بیشتر مطالعه کنین. عناوین شغلی که مناسب به‌نظر میرسن رو با هایلایت مشخص کنین.

سؤالات مفید:

  • آیا این شغل نیازهای من و بسیاری از ترجیحاتم رو برآورده می کنه؟
  • آیا این حرفه با ارزش‌های من مطابقت داره؟
  • آیا با این شغل به یکی از اهداف کوتاه‌مدت یا بلندمدتم می‌رسم؟
  • فکر کردن دربارۀ گزینه‌های شغلی چه حسی داره؟
  1. بررسی شرکت‌های کاریابی. برای مثال شغل مورد نظرتون رو به کمک موتور جست‌وجوی گلس دور پیدا کنین و به تازه‌ترین موقعیت‌های شغلی دسترسی پیدا کرده و از نظرات دیگران و اطلاعات مهمی که در اختیارتون قرار میدن استفاده کنین. همچنین به مسائل جاری که در آن شغل مورد بحث قرار می‌گیره، توجه داشته باشین.
  2. تنظیم مصاحبه‌های اطلاعاتی. اگه به دنبال شغل هستین، شغل جدیدی رو در نظر گرفتین یا سعی دارین در حرفۀ فعلیتان پیشرفت کنین، می‌تونین از مصاحبه‌های اطلاعاتی که یکی از موثرترین راه‌ها برای ایجاد شبکۀ حرفه‌ای خودتونه بهره‌مند بشین. به عبارتی، مصاحبۀ اطلاعاتی جلسه یا بحثیه که در اون اطلاعات فردی رو که دربارۀ شغلش باهاش مصاحبه می‌کنین رو به‌دست میارین. شما می‌تونین از یه مصاحبۀ اطلاعاتی برای جمع‌آوری بینش و آگاهی دربارۀ صنعت مورد علاقه‌تان، فرهنگ یه شرکت خاص یا مسیر شغلی فردی که الهام‌بخش شماست استفاده کنین.

مطلب مرتبط: چگونه شغل مورد نظرت رو پیدا کنی

دیدگاه خود را ثبت نمایید.