thumb

چگونه شغل مورد نظرت رو پیدا کنی

اهمیت انتخاب شغل مورد علاقه

انتخاب شغل می‌تونه روی میزان پیشرفت، دستاورد‌ها و رضایتمندی‌تان از زندگی تاثیر بذاره. احتمالاً شما در شغلی که مناسب‌تان هست و بهش علاقه دارین، موفق‌تر و شادتر خواهید بود تا شغلی که فقط از آن کسب درآمد می‌کنین. آشنایی با مشاغل مختلف، قدم مهمی برای تصمیم‌گیری در انتخاب شغل آینده‌تونه. اگه هنوز هم به خودتون می‌گین؛ "نمی‌دونم چه شغلی رو انتخاب کنم" پس بهتره برای ارزیابی مهارت‌هایتان و تحقیق دربارۀ مسیرهای مختلف شغلی وقت بذارین، تا نوع کاری که به دنبالش هستین براتون مشخص بشه. با تحقیق و تأمل، می‌تونین شغلی رو پیدا کنین که با علایق، مهارت‌‌ها و سبک زندگیتان مطابقت داشته باشه. داشتن مسیر شغلی روشن برای امرار معاش و شادبودنتان مهمه.

چنانچه در انتخاب شغلتان دودل هستین این مراحل رو دنبال کنین:

1. در آزمون مسیر شغلی شرکت کن

شرکت در آزمون مسیر شغلی خیلی مهمه چون می‌تونه ابزاری قدرتمند برای توسعه خودآگاهی بیشتر در حین جست‌وجوی شغل حرفه‌ای‌تون باشه؛ یعنی همون‌طور که به دنبال گزینه‌های مختلف شغلی هستین، موقعیت‌ها رو هم شناسایی کنین. درک نقاط قوت، ضعف، ارز‌ش‌ها و چیزهایی که بهشون علاقه دارین برای انتخاب یه مسیر شغلی کامل و منطبق با قابلیت‌ها و توانایی‌هاتون ضروریه.

این‌ها می‌تونن بهتون کمک کنن تا انتخاب‌هایتان را در زمینه‌های مختلف کاری محدود کنین. با داشتن فهرست کوتاه‌تری از مشاغل مناسب‌تر، می‌تونین تحقیقات بیشتری رو شروع کنین و به این نتیجه برسین که کدوم حرفه براتون جذاب‌تره.

به خاطر داشته باشین که نتایج این تست‌ها فقط برای کمک به شما در محدود کردن گزینه‌هایتان طراحی شده. شما هنوز هم باید در مورد سایر زمینه‌های کاری و مشاغل آگاهی کسب کنین، حتی اگه آزمون، اون‌ها را پیشنهاد نکرده باشه. کشف استعدادهای ذاتیتان به شما این امکان رو میده کاری رو پیدا کنین که بهش علاقه دارین و از نقاط قوتتان بهره ببرین.

"۱۰ تست شغل مناسب من" ، یکی از مقالات منوباز است که میتونه توی این زمینه کمکتون کنه.

2. تحقیق و بررسی کن

بهتره قبل از انتخاب شغلی که قراره در اون فعالیت داشته باشین اطلاعات کافی جمع‌آوری کنین. این روزها منابع زیادی از جمله کتاب، اینترنت، روزنامه و ... در دسترستان هست که می‌تونه شما رو با زوایای مختلف کار آشنا کنه.

پس از شرکت در آزمون شغلی، مدتی رو صرف تحقیق و بررسی کنین تا در مورد مشاغلی که بیشتر بهشون علاقه دارین اطلاعات بیشتر کسب کنین. بایدهاونبایدهای آموزشی و مهارت‌های لازم برای موقعیت‌ها شغلی رو هم بررسی کنین.

میزان تحصیلاتی رو که برای واجد شرایط بودنِ آن شغل‌ها نیاز دارین رو در نظر بگیرین. باید از خودتون بپرسین که آیا می‌خواین فوراً ادامه تحصیل بدین یا موقعیت کاری سطح پایین‌تری رو پیدا کنین و قبل از این‌که وقت زیاد برای ادامه تحصیل بذارین، ببینین که چقدر این شغل رو دوست دارین. یادتون باشه که ممکنه بعضی مشاغل به یادگیری و کارآموزی کم‌تری نیاز داشته باشن، اما شغل‌هایی هم هستن که باید قبل از شروع‌شان آمادگی کامل و همه‌جانبه داشته باشین.

7 روش برای محدود کردن گزینه‌های شغلیتان که بهتون کمک میکنه بتونید بهترین انتخاب شغلی رو داشته باشید.

3. به شرح شغلی نگاه کن

شرح شغلی برای موقعیت‌های شغلی ابتدایی یا سطح پایین رو به صورت آنلاین مطالعه کنین و ببینین آیا مهارت‌هایی که دارین با آن مشاغل مطابقت دارن یا نه. دربارۀ متقاضیان موردِنظر کارفرمایان یادداشت بردارین و ببینین که اون‌ها به دنبال چه مهارت‌های خاصی در این افراد هستن. به عبارتی شرح شغلی سندی است که وظایف و مسئولیت‌های فرد رو در یه سازمان تعریف می‌کنه.

مهارت‌هاتون رو شناسایی کنین تا ببینین در حال حاضر چه مهارت‌هایی دارین و کدوم رو باید توسعه بدین و پیشرفت بیشتری به دست بیارین. این بهتون آگاهی می‌ده که آیا مایل هستین حرفۀ مشخصی رو بیشتر دنبال کنین یا نه. پس با پیدا کردن مهارت‌ها شغلی و تقویتشان می‌تونین به‌راحتی شغل مورد علاقه‌‌تون رو در آینده پیدا کنین. زمانی که یک حیطۀ کاری رو برای خودتون مشخص کردین، می‌تونین تمام توانایی‌هاتون رو روی اون کار بذارین.

4. به دنبال بهترین گزینه کاری باش

این خیلی مهمه که بدونین از انجام کاری که درش مهارت دارین لذت ببرین، ممکنه نیاز شرکت‌ها متفاوت باشه. به احتمال زیاد در شغلی که با ارزش‌ها، علایق، توانایی‌ها و شخصیتتان همخوانی داره، عملکرد و بازده بهتری دارین پس نقطۀ اشتراک بین علاقه‌تان به انجام اون کار و رفع نیاز اون شرکتی که می‌خواین براشون کار کنین رو در نظر بگیرین.

سرگرمی‌ها، علایق و مهارت‌هاتون رو در نظر بگیرین و سپس دنبال کاری باشین که این‌ها رو شامل بشه. ضمن این‌که با مرور سابقۀ کاریتون، تجربه‌هایی رو که از شغل قبلی به‌دست آوردین مد نظر قرار بدین و ببینین در اون موقعیت کاری از چه چیزهایی لذت می‌بردین و چه چیزهایی آزارتون می‌داده یا مثلاً بزرگترین چالشی که در کارهای قبلی باهاشون روبرو شدین، چه مواردی بودن.

4 قدم برای استعداد یابی افراد برای انتخاب بهترین شغل.

5. دربارۀ مشاغل مختلف بیشتر فکر کن

درسته که تحقیقات عملی موقع انتخاب شغل ضروریه، اما بهتره کمی تفکر هم چاشنی کار کنین:

با این سؤال شروع کنین که؛ به چی علاقه دارین و چرا.

به این فکر کنین که چه شغلی می‌تونه صبح‌ها برای بلندشدن از تخت بهتون انگیزه بده.

به کارهای داوطلبانه‌ای که انجام دادین، تلاش‌های جانبی و حتی به مصاحبه‌های کاری که داشتین فکر کنین.

سعی کنین دقیقاً دربارۀ هرکدوم از مسئولیت‌های کاریِ گذشته‌تون، به چیزی که علاقه داشتین اشاره کنین.

از خودتون بپرسین شغل رؤیایتون چیه؟

بیشتر بخوانید: 3 راه حفظ انگیزه در مسیر تلاش برای رسیدن به رویاهامون

نوع محیطِ کاری که از کار کردن در اون لذت می‌برین رو در نظر بگیرین. آیا ساختار جدیدی بهتون ارائه می‌ده یا انعطاف‌پذیرتره؟ آیا محل کار بهتون دوره؟ آیا سفرهای کاری هم شاملش میشه؟

تصور کنین شغل ایده‌آلتون چطور با زندگیتون مطابقت پیدا می‌کنه. به بخش‌های مختلف زندگی‌تون فکر کنین که فردی شاد و سلامت باشین که این از همه‌چیز مهم‌تره.

6. از یه دوست یا مشاور کمک بگیر

در ارتباطات و تعاملات خود، شخصی رو پیدا کنین که شما رو خوب بشناسه و الهام‌بخشتون باشه. این فرد لزوماً نباید کسی باشه که در زمینۀ کاری یا حرفۀ مورد علاقه‌تون مشغول به کاره.

نقش این فردِ به‌خصوص بیشتر مشاوره‌دادن و کمک به شما برای شناسایی دقیق‌تر مهارت‌ها و علایق‌تان هست. این شخص می‌تونه رزومه‌تون رو مطالعه و بررسی کنه و بهتون در گسترش ارتباطات شخصیتون وقتی آمادۀ شروع یادگیری بیشتر در مورد مشاغل خاص هستین کمک کنه.

توی این مرحله کوچینگ هم میتونه کمک خیلی خوبی باشه براتون.

7. فهرستی از گزینه‌های مورد نظرت رو تهیه کن

بر اساس اطلاعاتی که به‌دست میارین فهرستی از ترجیحات‌تان در رابطه با وظایف شغلی، سبک کاری، شرکت‌ها، مدیران و همکاران و نیز تمام گزینه‌های مورد نظرتان چه در مسیرهای شغلی و چه در فرصت‌های تحصیلی، تهیه کنین. وقتی همۀ این گزینه‌ها رو نوشتین، بر اساس تحقیقات و تجربه‌هاتون، شروع به محدود کردن فهرست کنین.

8. از دوست‌هات توی شبکه‌های اجتماعی پرس‌وجو کن

بهترین راه برای یادگیری انواع مختلف مشاغل اینه که با افرادی صحبت کنین که قبلاً آن کار‌ها رو بر عهده داشتن. هر چه افراد بیشتری رو ببینین و با هاشون صحبت کنین، درک و آگاهی بیشتری نسبت به چگونگی محیط کار و میزان لذتشان از کاری که انجام میدن به‌دست میارین. زمانی که صرف گفت‌وگو با این افراد می‌کنین برای وقتی که جویای کار در آن زمینه هستین هم مفیده، چون خیلی از کارفرمایان از طریق ارتباطاتی که در شبکه‌های اجتماعی دارن موقعیت‌های شغلیشان را پر می‌کنن.

9. مشاغل مورد علاقه‌ت رو تجربه و امتحان کن

بهترین راه برای دونستن اینکه آیا از شغلی لذت خواهید برد یا نه؛ اینه که عملاً انجامش بدین و با یه متخصص ارشد موفق در حرفۀ مورد نظرتون ارتباط برقرار کنین. با گذروندن دورۀ کارآموزی، می‌تونین به درک درستی از یه حرفۀ خاص برسین. حتی می‌تونین در اوقات فراغت برای کار در شغل مورد علاقه‌تون داوطلب بشین تا حین کار تجربه و مهارت‌هایی به‌دست بیارین. این تجربه همچنین بهتون این امکان رو میده که با افراد کاردان در اون زمینه صحبت کنین و بپرسین که چرا از کارشون لذت می‌برن و برای رسیدن به جایگاه امروزشون چه قدم‌هایی برداشتن.

اینجاست که شما با اهمیت کارآموزی آشنا میشوید.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.