thumb

تحلیل فیلم کارآموز The Intern؛ 4 درس از نقد فیلم کارآموز

بررسی و تحلیل فیلم کارآموز The Intern

فیلم کارآموز یا The Intern که در 25 سپتامبر 2015 توسط برادران وارنر اکران شد، نقدهای متفاوتی از منتقدان دریافت کرد؛ اما به‌طورکلی جز فیلم های تجاری موفقی بوده که توانسته 195 میلیون دلار در سراسر جهان بفروشد، درحالی‌که بودجه تولید این فیلم فقط 35 میلیون دلار بوده.

اگر مشتاق به فیلم دیدن هستی، این مقاله رو از دست نده: معرفی انواع ژانر و 10 فیلم سینمایی برتر دنیا

اما فیلم کارآموز در مورد شروع یک کار جدید هست که می‌تواند یک چالش دشوار باشه، به‌خصوص اگر بازنشسته باشین یا به روال‌کاری در کار جدید، آشنا نباشین. بن ویتاکر (رابرت دنیرو) یک پیرمرد ۷۰ساله­ که به دنبال بازگشت مجدد به کار بعد از بازنشستگی هست، از این فرصت استفاده می‌کنه تا به‌عنوان کارآموز ارشد در یک استارتاپ مد شروع به کار کنه.

تماشای این فیلم سینمایی 2 ساعته دارای نکاتی است که یادآوری آن برای همه افرادی که شوق رهبری در شرکتی را دارن یا برای ایده خود به‌سختی تلاش می‌کنن، پیشنهاد میشه و البته در ادامه بعضی از نکات را با هم بررسی می‌کنیم.

هشدار: این متن اسپویل‌کننده فیلم نیست، فقط یادآور درس‌هایی است که به زیبایی در ساختار فیلم به تصویر کشیده شده است.

تماشای فیلم در سایت فیلیمو: فیلم انترن

4 درس اصلی از تحلیل فیلم کارآموز

  1. از تعصبات دوری کنید: جولز در ابتدا بن را دوست نداشت؛ زیرا او پیر بود. اما خیلی زود متوجه میشه که بن مهارت‌های زیادی همچون اراده‌ای آهنین برای یادگیری داره. جولز در ابتدا چقدر اشتباه می‌کرد؛ بنابراین به ما می‌آموزد که یک ذهنیت باز و بدون پیش‌داوری را پرورش دهیم.
  2. در تمام فیلم در مورد چابکی یادگیری صحبت می‌کنه، یادگیری در همه جای این فیلم برای همه اتفاق می‌افته. پسرها از بن یاد می‌گیرن که آقا و جنتلمن باشن. بن در مورد مد از جولز، کامرون و همکارانش می‌آموزد. سایر کارآموزان در مورد مد از بن یاد می‌گیرند. ژول در مورد رهاکردن و تکیه‌دادن از بن و دیگران یاد می‌گیره.
  3. ماهیت حل مسئله بن، همیشه یک طرز فکر رشد را نشان می‌دهد. نشان می‌دهد که اگر می‌خواهیم مردم عمل کنند، ابتدا باید احساساتشان را شعله‌ور کنیم. احساسات مهم هستند و درگیری عاطفی کلید موفقیت است. وقتی افراد از نظر عاطفی درگیر هستند، خلاق‌تر و پرشورتر می‌شوند. کل فیلم در مورداستفاده از قدرت ذهن و داشتن طرز فکر رهبری مناسب، صحبت می‌کند.  
  4. فیلم کارآموز یک منبع عالی برای درس‌های زندگی و رهبری است. رابرت دنیرو در این فیلم به‌عنوان یک کارآموز شهروند سالخورده در یک استارت مد آنلاین بازی می‌کند که علاوه بر روابط بین مدیر و کارمند، روابط بین تیم، نحوه رهبری تیم و روابط خانوادگی که تحت‌تأثیر مشغله‌های استارتاپی به وجود می‌آید، به تصویر کشیده شده است.

نقد و بررسی فیلم کارآموز

در فیلم شاهد این هستیم که تیم برای کمک به هر عضو در همسوکردن رشد شخصی و حرفه‌ای با ایجاد جامعه‌ای سالم در محل کار، مدرسه و خانواده با هم ترکیب می‌شوند.

بن ویتاکر مردی باتجربه و صمیمی است و همه او را خیلی سریع دوست دارند، زیرا او گوش می‌دهد، همدل است، کمک می‌کند و تنها دستور کار او در ابتدای شروع به کار این است که ایمیل خود را چک کند تا در صورت نیاز برای کار آماده باشد.

اما بن با فروتنی و اصالت با دیگر کارآموزان ارتباط برقرار می‌کند (حتی وقتی پدر و مادر مرد جوان او را از خانه بیرون می‌کنند از دیویسِ کارآموز به‌عنوان هم اتاقی استقبال می‌کند) و همچنین با خانواده مدیرعامل جولز به‌عنوان پرستار کودک، دوست و مربی ارتباط برقرار می‌کند.

نقد یه فیلم خوب دیگه از یه زن کارآفرین: نقد فیلم جوی؛ تحلیل فیلم joy، داستان زندگی یه زن کارآفرین

گرچه بن از نظر ظاهر، سطح تحصیلات، تجربه و مهارت با دیگر کارکنان استارتاپ About the Fit متفاوت است؛ اما می‌توان بن را یک شورشی محترم یا اخلالگر و مبتکری خیرخواه در عین احترام به زنجیره فرماندهی دانست.

او کت‌وشلواری می‌پوشد که برای یک کارآموز با یک استارتاپ آنلاین سرکشی است و به دلیل تمایزش کاملاً در تیم دیده می‌شود. بن دارای اعتمادبه‌نفس بالایی است و در زمانی که از وی درخواست بررسی و ارائه گزارش می‌شود یا حتی زمانی که متوجه حرکت نامناسب راننده جولز می‌شود، به‌خوبی با رفتار و گفتار خود افراد را متقاعد می‌کند.

او به توانایی‌های خود، به‌ویژه توانایی در به نمایش گذاشتن پتانسیل دیگران، مانند بکی که دستیار غرق شده با توانایی‌های دست‌نخورده است، اعتقاد دارد.

بن به محیط و افراد بادقت نگاه می‌کند، زمانی که با یک میز مرکزی که برای تمام افراد تیم آزاردهنده است، روبرو می‌شویم، گرچه همه این فرصت را دارند که کاری در مورد آشفتگی انجام دهند، اما این بن است که یک روز زودتر سرکار می‌آید و میز را تمیز می‌کند.

درسی که در اینجا وجود دارد این است که می‌توانید با حل مشکلات ساده تأثیر مثبتی در تیم داشته باشید.

چه مشکلی در محل کار شما وجود دارد که همه درباره آن می‌دانند، اما هیچ‌کس کاری در مورد آن انجام نمی‌دهد؟ حلش کن!

دو ویژگی اشتیاق و انگیزه که به‌سختی می‌توان آن را تعریف کرد؛ اما به‌راحتی قابل تشخیص هستند، از ویژگی افرادی است که مانند کارآفرینان فکر می‌کنند و مهم‌تر از همه، عمل می‌کنند.

بعد از اینکه جولز اشتباهاً یک ایمیل بد برای مادرش می‌فرستد و سپس یک تیم پرمشغله IT  را برای کمک دعوت می‌کند، بن جلسه را قطع کرده و اعلام می‌کند که نفوذ به خانه مادر جولز و سرقت رایانه تنها راه‌حل مشکل است. این چیزهای ناملموسی است که او به محل کار می‌آورد و می‌توان بن را فردی سرکش و درعین‌حال موجه دید.

یادگیری همه‌جا در این فیلم برای همه اتفاق می‌افتد، کافی است زمان دیدن فیلم در محیطی آرام را به خود دهید.

افراد تیم از بن یاد می‌گیرن که رفتار متشخصی داشته باشند. بن در مورد مد از جولز و هم‌تیمی‌ها می‌آموزد. جولز از بن و شوهرش، در مورد رهاکردن و تکیه‌دادن به او یاد می‌گیرد.

داشتن یک ذهنیت‌رشد چیزی است که به بن اجازه می‌دهد تا این‌قدر سریع و یکپارچه با تیم هماهنگ شود و همچنین به جولز اجازه می‌دهد تا رهبری شرکتش را ادامه دهد، اما با وضوح بیشتری از نظر آنچه که نقش از او می‌خواهد.

جولز به‌قدری به چیزهای زیادی در زندگی خود اهمیت می‌دهد که فرهنگ شرکت و خانواده‌اش را هدایت می‌کند. از نحوه پاسخگویی و رضایت خریداران گرفته تا بحث ارسال خرید و نحوه بسته‌بندی محصولات در جعبه که نشان‌دهنده توجه مدیرعامل به جزئیات و مهم‌تر از آن، اشتیاق و تعهد عمیقی است که او برای شرکت و شهرت آن دارد.

کاری که با بزرگ‌تر شدن تیم استارتاپی، محصول محور ممکن است به فراموشی سپرده و نارضایتی کاربر و در نهایت افت استارتاپ را به همراه داشته باشد.

فیلم کارآموز برخلاف بسیاری از فیلم‌ها یک دوستی عمیق بین دو نسل، ترکیب تجربه و دانش را به نمایش می‌گذارد. آنها عاشق یکدیگر نمی‌شوند، بلکه رشد می‌کنند تا یک دوستی عمیق با احترام متقابل را با یکدیگر برقرار کنند، مانند پیوند بین پدربزرگ و نوه.

این پیوند زمانی ایجاد می‌شود که جولز که بیش از حد کار می‌کند، به‌آرامی روی این ایده رشد می‌کند که بن را در اطراف خود داشته باشد و به او اجازه دهد در فعالیت‌های روزانه‌اش کمک کند.

این رابطه زمانی که بن راننده جولز می‌شود، شروع شده و از آنجا، بن شروع به کمک‌های مختلف به جولز می‌کند،

  • مراقبت از دخترش
  • خرید غذا
  • حتی دادن اعتمادبه‌نفس قبل از شروع جلسه کاری

 بخش دراماتیک رابطه زمانی اتفاق می‌افته که جولز می‌فهمه که شوهرش به او خیانت کرده، درحالی‌که او در میانه تصمیم‌گیری برای استخدام یک مدیرعامل بالقوه است. بن با همدلی به جولز کمک می‌کنه که منجر به صحنه بسیار زیبایی از صحبت آنها با یکدیگر و مشاوره دادن بن می‌شود.

جمع بندی

ویژگی بارز فیلم کارآموز در این است که هر دو شخصیت بن و جولز واقعی هستند و در دنیای واقعی قابل‌لمس. جولز یک رئیس وسواسی است که سعی می‌کند شرکت تازه‌تأسیس خود را بزرگ‌تر کند درحالی‌که زندگی خانوادگی متزلزلی را در خانه مدیریت می‌کند. با گذراندن 12 تا 15 ساعت در روز در دفتر کارش، او اغلب مهم‌ترین چیزها را فراموش می‌کنه و همیشه دیر به قرارهایش می‌رسه که این برای بسیاری از مردم اتفاق می‌افته که به جذابیت بیشتر فیلم کمک می‌کنه.

اما نقطه‌ضعف فیلم کارآموز در نتیجه داستان یا پایان قصه است که برخلاف یک درام یا تریلر که در آن مخاطب فرصتی برای تصمیم‌گیری در مورد پایان پیدا می‌کنه. پایان کارآموز بسیار قابل پیش‌بینی است، زیرا جولز به دل خود می‌چسبه و مدیرعاملی استخدام نمی‌کنه و البته بن بهترین دوست او میشه.

اگه به تحلیل فیلم‌های تجاری علاقه‌مندین؛ بررسی فیلم بنیانگذار: 12 درس از تحلیل فیلم موسس

اگه فیلم کارآموز رو دیدین، به نظر شما مهم‌ترین درس این فیلم چیه؟

دیدگاه خود را ثبت نمایید.