thumb

10 فیلم کسب و کار که باید ببینید؛ لیست بهترین فیلم های شغلی و کاری

معرفی بهترین فیلم های کسب و کار؛ 10 فیلم شغلی و کارآفرینی برتر تمام دوران

ساخت فیلم کسب و کار و کارآفرینی از اونجایی شروع شد که خیلی از کارگردان‌ها با به نمایش گذاشتن سعی و تلاش تاجران و کارآفرینان روی پرده سینما و به‌تصویرکشیدن زندگی واقعی و داستان‌های تخیلی ذهن‌های تجاریه پررونق اون‌ها برای موفقیت، شاهکار ساختن.

اگه به فیلم و سینما علاقه‌مندین این مقاله رو از دست ندین؛ فیلم و سینما؛ معرفی انواع ژانر و 10 فیلم سینمایی برتر دنیا

از فیلم‌های مستند گرفته تا فیلم های حوزه کسب و کار، انواع مختلف و شگفت‌انگیزی از فیلم کسب و کار درباره رهبران تجاری مشهور ساخته شده که بوم نقاشی‌های کالیدوسکوپیک دنیای تجارت رو آشکار کرده. مشاهده مسیر زندگی شخصیت‌های بزرگ دنیای کسب‌وکار در فیلم های کارآفرینی با تقویت ایده‌های نوآورانه، دیدگاه ما رو درباره نحوه اداره یه بیزینس تغییر میدن. این مطلب ۱۰ فیلم کارآفرینی برتر تمام دوران رو به شما معرفی می‌کنه، امیدواریم با تماشا این آثار الهام بگیرین و بیزینس خودتون رو راه‌اندازی کنین.

هنری دیوید ثورو: «موفقیت سمت کسایی میره که برای اینکه به دنبالش بگردن زیادی سرشون شلوغه»

10 فیلم کسب و کار برتر:

  1. شبکه اجتماعی The Social Network (2010)

«بدون دشمن داشتن، نمی‌تونی ۵۰۰ میلیون نفر دوست پیدا کنی»

داستان پشت فیس‌بوک رو می‌دونین؟ فیس‌بوک که در فضای اینترنت طوفان به پا کرد از خوابگاه دانشجویی مارک زاکربرگ شروع شد. فیلم شبکه اجتماعی سرشار از درام و کهن‌الگوهای دنیای تجارته که سفر مارک زاکربرگِ جوان رو برای خلق فیس‌بوک در خوابگاه دانشگاه هاروارد دنبال می‌کنه. سفری که به‌سرعت با گردبادی که از سمت سرمایه‌گذاران، قوانین سخت، رقابت شدید و مشکلات و گرفتاری‌های زیاد دیگه‌ای مواجه میشه.

فیلم شبکه اجتماعی یکی از بهترین فیلم‌ها در حوزه کسب و کاره که به ما میگه رؤیاهای بزرگ داشته باشیم، همچنین پیچیدگی‌هایی تبدیل یه ایده تجاری به واقعیت رو نشانمون میده و مقابله با چالش‌ها رو یادمون میده.

  1. وال استریت Wall Street (1987)

«پول هیچ‌وقت نمی‌خوابه‌ رفیق»

فیلم وال استریت با بازی مایکل داگلاس و چارلی شین، یه فیلم کلاسیک با موضوع کسب‌وکاره که برای تمام دوران جذابه. این فیلم جنبه‌های تاریک وال‌استریت رو آشکار می‌کنه، جایی که شعار اصلی‌اش اینه: طمع خوبه.

فیلم وال استریت زندگی یه دلال سهام جوان و جاه‌طلب رو نشان میده که به طرز غیرقابل‌تصوری در دنیای لغزنده بورس فرومیره. این دلال که توسط یه ارشد بی‌رحم و طماع به کار گرفته شده وارد تجارت اطلاعات غیرقانونی میشه. فیلم وال استریت با افشای خطرات دنیای تجارت و پول بهمون نشان میده که چطور قدرت و طمع می‌تونن زندگی یه آدم رو خراب کنن.

اگه از فیلم عاشقانه با نگاه واقع‌بینانه خوشت میاد؛ 3 فیلم عاشقانه که حقیقت روابط عاطفی و عشق رو نشان میدن!

  1. بنیانگذار The Founder (2016)

«می‌خوام چیزی باارزش مثل طلا رو بهتون معرفی کنم، کسی نمی‌دونه اون چیه؟ هیچکی؟

فرصت؛ جواب فرصته، فرصت پیشرفت کردن، به جلو حرکت کردن، بالارفتن، قدم برداشتن، برای موفقیت و برنده‌شدن هیچ محدودیتی وجود نداره.»

فیلم بنیانگذار از برترین فیلم‌های تجاری که زندگی ری کروک بنیانگذار مک دونالد می‌پردازه. کروک با عزم جزم و سخت‌کوشی بی‌رقیب، امپراطوری فست‌فودی رو تأسیس کرد که از یه همبرگر محلی به برندی محبوب در هر گوشه‌وکنار جهان تبدیل شد. این فیلم روی استفاده از فرصت‌ها و سخت‌کوشی تأکید داره همین‌طور مطرح می‌کنه که عظمت بدون دردسر به دست نمیاد. این فیلم با نشان‌دادن مسیر توسعه ایده سبک جدیدی از تحویل همبرگر تنها در ۳۰ ثانیه، نشان میده که یه ایده منحصربه‌فرد با کمی ذوق می‌تونه دنیا رو تسخیر کنه. مشاهده و بررسی فیلم بنیانگذار می‌تونه درس‌های کارآفرینی زیادی براتون داشته باشه.

  1. جری مگوایر Jerry Maguire (1996)

«به من کمک کن، به خودت کمک کن»

فیلم جری مگوایر با بازی تام کروز در نقش یه مدیر برنامه ورزشی قدرتمند، بی‌ثباتی دنیای تجارت رو به نمایش گذاشته. این فیلم مبارزه صداقت رو در دنیایی که توسط پول اداره میشه به تصویر کشیده. حول محور داستان یه مدیر برنامه ورزشی جوانه که به طور غیرمنتظره‌ای آژانس مدیریت ورزشی‌اش رو با یه همکار راه‌اندازی می‌کنه و با استفاده از ارتباطات شخصی در کسب‌وکارش پیروز میشه. این یکی از بهترین فیلم‌های تجاری تمام دورانه چراکه به شما انگیزه میده که رؤیاهای بزرگ داشته باشین و برای موفقیت روی علایق شخصی مخاطبانتون تمرکز کنین.

  1. گرگ وال استریت The Wolf of Wall Street (2013)

«این تجارته، احساساتتون رو دم در بزارین»

گرگ وال استریت به کارگردانی مارتین اسکورسیزی شگفت‌انگیز، باید در صدر فهرست بهترین فیلم‌های تجاری قرار بگیره. این فیلم بر اساس داستان زندگی یه دلال سهام به نام جردن بلفورت و ظهور و سقوط اون پس از درگیری با فساد و اعتیاده. این فیلم زندگی هیجان‌انگیز جردن رو به تصویر می‌کشه زندگی‌ای که برای خیلی‌ها رویاییه. جردن در جستجوی شهرت و پول همه چیز رو از ثبات گرفته تا روابط رها می‌کنه بااین‌حال در نهایت سقوط می‌کنه و چیزهایی که به دست آورده رو از دست میده.

  1. جابز Jobs (2013)

«زندگی می‌تونه خیلی گسترده‌تر باشه اگه از یه حقیقت ساده آگاه باشین؛ اینکه هر چیزی که اطرافت قرار گرفته و تو بهش میگی زندگی، توسط آدم‌هایی ساخته‌شدن که از تو باهوش‌تر نبودن»

این فیلم که در مورد زندگی یکی از بزرگ‌ترین کارآفرینان دنیا یعنی استیو جابز ساخته شده. فیلم جابز، داستان زندگی استیو جابز رو که ذهن درخشانش حق رأی دادن اپل نمادین رو توسعه داد، به نمایش می‌ذاره. اگرچه این روایت درباره داستان موفقیت اونه، بااین‌حال روی شکست‌هایی که جابز رو ناکام گذاشتن هم تمرکز می‌کنه. جابز با وجود شکست‌های زیادی که خورد از رسیدن به موفقیت دست برنداشت. فیلم جابز نشان‌دهنده مبارزات و شکست‌هایی که جابز قبل از تبدیل‌شدن به بنیان‌گذار اپل تجربه کرد. در واقع یکی از بهترین فیلم‌های تجاری در تمام دوران همین فیلمه، چون جنبه‌های نادیده‌ای از درد و شکست‌های دلخراش رو نشان میده که حتی موفق‌ترین رهبران تجاری هم مزه‌اش رو چشیدن.

  1. رکود بزرگ The Big Short (2015)

«وقتی از بیرون نگاه می‌کنی چی می‌بینی که بقیه نمی‌بینن: اینکه اقتصاد کل دنیا قراره نابود شه»

فیلم رکود بزرگ سه داستان به‌ظاهر متفاوت رو روایت می‌کنه که به هم مرتبط هستن، ۳ داستانی که در تلاشن تا از یه فروپاشی اجتناب‌ناپذیر جلوگیری کنن. در بین فیلم‌های کلاسیک کسب‌وکار، فیلم رکود بزرگ به طور واضح سقوط اقتصاد رو نشان میده، سقوطی که به‌خاطر برداشت افراد غیرمتخصص از رویدادها اتفاق افتاده و منجر به یه بحران مالی شده. این اتفاق فرصت‌طلبی تاجران و تأثیر طمع روی تصمیمات رو نشان میده. این فیلم نه‌تنها برخی از پایه‌های اساسی دنیای تجارت رو به تصویر می‌کشه، بلکه خطراتی رو که در عرصه مالی در کمینه رو هم به ما میشناسونه.

  1. اتاق سهام Boiler Room (2000)

«من اخلاق کاری خیلی محکمی داشتم، مشکل همین اخلاق کاری من بود»

فیلم اتاق سهام یکی دیگه از فیلم هاییه که باید به فهرست فیلم‌های تجاری اضافه کنین. داستان فیلم اتاق سهام سرگذشت یه دانشجوی کله شق رو به تصویر کشیده که ترک تحصیل‌کرده و به‌عنوان دلال تو یه شرکت سرمایه‌گذاری مشغول به کار شده، شرکتی که اونقدرها که به نظر می‌رسه مشروع نیست.

این فیلم مملو از معضلات اخلاقی، مخمصه انتخاب مسیر موفقیت و پول رو نشان میده. دلال جوان یاد می‌گیره که چطور به طور مصنوعی بازار رو متورم کنه و ازش پول دربیاره و البته خیلی زود هم تحت تعقیب اف بی ای قرار می‌گیره. این فیلم شما رو به لبه صندلی‌تون سوق میده و شما رو مجبور می کنه تا در مورد نقش حیاتی تصمیم‌گیری در کسب‌وکار صحبت کنین.

  1. کارآموز The Intern (2015)

«ما از نسل «جلو برو، دختر» بودیم، ما اپرا داشتیم، میدونی گاهی اوقات تعجب می‌کردم از اینکه چطوری آدم‌ها خودشون رو با شرایط وفق می‌دادن؟ انگار هنوزم دارن تلاش می‌کنن تا راه‌حل پیدا کنن. هنوز هم مثل پسربچه‌ها لباس می‌پوشن و بازی‌های ویدئویی انجام میدن»

فیلم کارآموز با بازی آن هاتاوی و رابرت دنیرو، دنبال کشف سیاست‌های جنسیتی و کلیشه‌های رایج در دنیای تجارت میره. این فیلم نشان‌دهندهٔ مبارزه‌ایه که یه زن برای تبدیل‌شدن به یه تاجر موفق باید متحمل بشه. این فیلم که تصویری نادر از یه زن کارآفرینه، تلاش یه کارآفرین مد رو برای باز کردن مسیرش در دنیای تجارت به تصویر کشیده؛ درحالی‌که این خانم با روابط شخصی ناموفقش دست‌وپنجه نرم می کنه.

رابرت دنیرو نقش یه کارآموز ۷۰ ساله رو بازی می‌کنه که در تصمیم‌گیری‌های کاری و همچنین زندگی شخصی به اون کمک می‌کنه و حتی با وجود شکاف ظاهری نسل‌ها، دوستی عمیقی بین اون‌ها شکل می‌گیره. این فیلم با نمایش یه زن کارآفرین مستقل و سرسخت که بی‌وقفه توسط یه مرد حمایت میشه، نشان میده که موفقیت در یه جنبه از زندگی به معنای شکست در جنبه‌های دیگه نیست.

  1. جوی Joy (2015)

«تو یه اتاقی، روی میز یه اسلحه هست، غیر از تو فقط یه نفر دیگه تو اتاقه که رقیب تجاریته، فقط یکی از شما می‌تونه پیروز بشه، بااین‌حال می‌خوای از تجارت و پولت محافظت کنی؛ اسلحه رو برمی‌داری جوی؟»

جوی نام کاراکتر اصلی فیلم جوی هست؛ زنی که تمام مسئولیت‌های زندگی فرزندانش، همسر سابقش و حتی پدر و مادرش رو بر دوش می‌کشه. مسیری که جوی برای ثبت اختراع، تولید و فروش انبوه اون طی می‌کنه فراز و نشیب‌های زیادی رو با خودش به همراه دارد. نکته این فیلم تنهایی این کاراکتر و عدم باور اطرافیانش به نبوغ اونه، بااین‌وجود جوی دست از تلاش بر نمی‌داره و راهی برای رسیدن به موفقیت پیدا می‌کنه.

جمع‌بندی

فیل نایت: «بر اساس قوانین بازی کنین، اما وحشی باشین».

این لیست شامل بهترین فیلم های تجاری تمام دوران‌ها بود، راستش به نظرم فرقی نمی‌کنه که صاحب کسب و کار خودتونین یا نه، باز هم تماشای حتی یه فیلم تجاری از این لیست می‌تونه دنیاتون رو بزرگ‌تر و نگاه‌تون رو وسیع‌تر کنه. وقتی روند کارآفرینی رو در یه فیلم کسب و کار می‌بینین بهش فکر می‌کنین و کم‌کم راه‌تون رو برای ایجاد بیزینس شخصی‌تون پیدا می‌کنین. مشاهده فیلم های کارآفرینی بهتون یاد میده که با تلاش و پشتکار میشه به هر چیزی رسید، مهم نیست الان کجا هستین، مهم اینه که دست از تلاش برندارین.

ما امیدواریم که لیست 10 فیلم کارآفرینی براتون الهام‌بخش باشه تا در مسیر یه کارآفرین قدم بذارین و ایده‌های نوآورانه خودتون رو به ایده‌های انقلابی تبدیل کنین.

به دیدن سریال‌های انیمیشنی علاقه‌مندین؛ بهترین سریال های انیمیشن برای بزرگسالان: 10 سریال انیمیشن برتر

دیدگاه خود را ثبت نمایید.