thumb

3 فیلم عاشقانه که حقیقت روابط عاطفی و عشق رو نشان میدن!

معرفی 3 فیلم عاشقانه برتر جهان: بهترین آثار سینمایی جهان درباره واقعیت روابط عاطفی

طرفدار فیلم عاشقانه هستید؟ منظورم یه کار کمدی رمانتیک نیست بلکه اثریه که دنیای واقعی رو نشان بده.

اگه به فیلم و سینما علاقه‌مندین این مقاله رو از دست ندین؛ فیلم و سینما؛ معرفی انواع ژانر و 10 فیلم سینمایی برتر دنیا

اگر تجربه عشق و عاشقی داشته باشید، متأهل باشید یا فقط یه پارتنر عاطفی داشته باشید احتمالاً از همان اول رابطه، متوجه پیچیدگی روابط عاطفی شدید. عشق و رابطه عاطفی از یک معادله پیچیده با متغیرهای زیادی مثل تفاوت بین زن و مرد، اهداف متفاوت، رابطه جنسی و ... تشکیل شدن که هرگز همدیگر رو به تعادل نمی‌رسونن.

جالب اینجاست که حتی متغیرهای خارجی مثل فرهنگ، اختلاف سنی، مذهب، هنجارهای اجتماعی و حتی تصور غلطی که به‌واسطه رسانه‌ها از عشق در ذهن ما نقش بسته رابطه عاطفی رو پیچیده‌تر هم می‌کنن.

این روزها به‌قدری درباره عشق و رابطه عاطفی سردرگم هستیم که به نظر میاد حل‌کردن سخت‌ترین معادلات جهان از حل‌کردن مشکلات رابطه راحت‌تر باشه.

یکی از معضلاتی که در رابطه عاطفی با اون درگیر میشیم اینه که تصوری که ما از رابطه داریم با دنیای واقعی خیلی فرق داره. البته رسانه و سینما نقش زیادی تو شکل‌گیری این تصورات داشتن. همه ما انواع فیلم‌ عاشقانه رو دیدیم که در واقع یه رابطه شاد، خنده‌دار و رمانتیک رو نشان می‌دادن که همه چیز در اون ایده‌آل بوده. فیلم‌هایی که نه‌تنها از واقعیت خیلی دور هستن؛ بلکه ما رو هم در تصورات غلطمون غرق می‌کنن.

معرفی فیلم با تم دوستی: 12 فیلم دوستی سرگرم کننده؛ فیلم های رفاقتی که باید ببینید

اما سینما و رسانه به همین نقطه ختم نمیشن. کارهایی ساخته شدن که تونستن خیلی خوب ماهیت و پیچیدگی‌های رابطه رو نشان بدن. فیلم‌هایی که به ما میگن عشق سخت، گاهی ناامیدکننده و شاید دارای پایانی غم‌انگیز باشه بااین‌وجود به‌قدری زیباست که آدم‌ها رو کنار نگه می‌داره و برای تحمل سختی‌ها به اون‌ها قدرت می‌ده.

3 فیلم عاشقانه، آموزنده و واقع‌بینانه درباره روابط عاطفی که نباید از دستشون بدین:

  1. چشمان کاملاً بسته Eyes Wide Shut (1999)

چشمان کاملاً بسته، یه فیلم عاشقانه که بیشتر از عاشق شدن ما رو به فکر کردن وادار می‌کنه. اگه شخصی بزرگتر از مارلون براندو در تاریخ سینما وجود داشته باشه، اون شخص قطعاً استنلی کوبریک خواهد بود؛ کارگردانی خلاق با نگاهی پرمعنا به دنیا. 

فیلم چشمان کاملاً بسته به کارگردانی کوبریک، با بازی تام کروز و نیکول کیدمن دنبال پیداکردن جوابی برای این سؤال هست که خیانت فیزیکی بدتر و آسیب زننده‌تره یا خیانتی که در ذهن و تصورات اتفاق میفته. فیلم چشمان کاملاً بسته شما رو تا چند روز به شوک فرو می‌بره. شاید بار اولی که این فیلم رو می‌بینید نتونید به‌اندازه کافی درکش کنید؛ اما مطمئنم آن‌قدر جذب این کار خاص میشید که باز هم برای تماشای اون وقت بگذارید.

چیزی که «چشمان کاملاً بسته» رو آن‌قدر درخشان می‌کنه اینه که ما رو مجبور به فکرکردن درباره ریشه وجودی روابط عاطفی و رمزگشایی اون می‌کنه. این اثر سینمایی عجیب از عشق، رابطه جنسی و ازدواج گرفته تا ذهن، جسم و روح ما رو به سفری درون ذهن می‌بره. 

این فیلم با جسارت تمام احتمالاً اولین فیلمی باشه که درباره لزوم وجود شهوت در رابطه عاطفی حرف زده. فیلم چشمان کاملاً بسته، شما رو با خودش همراه می‌کنه طوری که می‌تونین احساس و سردرگمی کاراکترها رو قدم‌به‌قدم با اون‌ها حس کنین و احساساتی رو تجربه کنین که نمیشه در کلمه وصفشون کرد یا در جمله تعریفشون کرد. 

فیلم چشمان کاملاً بسته به شکلی هنرمندانه واقعیت و خیال رو در هم می‌آمیزه و مخاطب رو در داستان درگیر می‌کنه. با وجود تمام تعریف‌هایی که از این فیلم کردم باید بگم پایان اون افسرده‌کننده و آن‌قدر تاریکه که می‌تونه باعث فرار آدم‌ها از واقعیت روابط عاطفی بشه. جالبه نه؟

چون این دقیقاً همان چیزیه که بیشتر ازدواج‌ها رو شکل میده؛ خیلی از ما دقیقاً برای فرار از احساساتی ازدواج می‌کنیم که نمی‌خواییم دیگه تحملشون کنیم، احساساتی مثل تنهایی!

شاید این دیالوگ وودی آلن در فیلم جنایت و جنجه مناسب پایان فیلم چشمام کاملاً بسته باشه: جهان با این هدف ساخته نشده که افراد رو شاد کنه یا اون‌ها در روابطی سالم قرار بده، جهان در واقعیت خیلی سردتر از این حرف‌هاست.

  1. درخشش ابدی یک ذهن پاک Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004)

داستان فیلم عاشقانه و درام درخشش ابدی یک ذهن پاک از این قراره که رابطه زن و شوهری دچار مشکل شده طوری که اون‌ها تصمیم به جدایی می‌گیرین، اما این تمام داستان نیست، اون‌ها می‌خوان خاطراتشون رو پاک کنن و دیگه همدیگر رو حتی داخل ذهنشون هم به یاد نیارن!

تک‌تک سکانس‌های فیلم از بازیگری عالی جیم کری و کیت وینسلت گرفته تا کارگردانی عالی، فیلم‌برداری و نویسندگی میشل گوندری، فوق‌العاده است. وقتی به تماشای این فیلم می‌شینید درواقع در حال نگاه به ساخته‌ای متعالی درباره احساسات انسانی هستید که می‌تونه شما رو به خودتون و پارتنرتون نزدیک‌تر کنه.

این فیلم یه کار علمی تخیلی برای بچه‌ها نیست، حتی درباره یه نگاه خاص هم صحبت نمی‌کنه، بلکه درمورد جواب‌دادن به سؤالاتی درونیه. درخشش ابدی یک ذهن پاک دنبال اینه که بفهمه چرا ما عاشق می‌شیم؟ و اینکه اصلاً چرا عاشق یه فرد خاص میشیم؟

احتمالاً برای همه ما پیش اومده که یه نیرو یا پیوند نامرئی و غیرقابل‌تعریف ما رو به شخصی که باهاش در رابطه‌ایم وصل می‌کنه. این چیزیه که فقط خودمون احساسش می‌کنیم.

درسته که همه ما ایده‌آل‌هایی تو ذهنمون داریم که میگه طرف مقابل ما باید قدبلند یا لاغراندام باشه، پول‌دار یا تحصیل‌کرده باشه، این ایده‌آل‌ها وجود دارن ولی همه ما خوب میدونیم که برای عاشق شدن هیچ‌کدامشون لازم نیستن، میشه گفت برای عشق شرطی وجود نداره. شما عشق رو نمی‌پزید، فقط احساسش می‌کنید. عشق مثل نیرو جاذبه شما رو دنبال خودش می‌کشه و زندگی‌تون رو تحت‌الشعاع قرار میده.

اگه به فیلم‌هایی با تم تجارت و بیزینس علاقه‌مندی: 10 فیلم تجاری که باید ببینید؛ لیست بهترین فیلم های تجاری

جنبه دیگه‌ای در این فیلم وجود داره که راستش باعث تحسین من شده؛ پرسیدن این سؤال که آیا ما حاصل خاطراتمون هستیم؟ و اینکه آیا بدون اون‌ها فرد متفاوتی میشیم یا نه؟
میشه این فیلم عاشقانه رو بارهاوبارها دید و ازش سیر نشد. فکر نمی‌کنم فیلمی ساخته شده باشه که آن‌قدر عمیق احساسات انسانی رو توصیف کنه درحالی‌که به‌سادگی درک بشه و آموزنده باشه.

  1. پیش از طلوع Before Sunrise (1995)

نمیشه یه فیلم عاشقانه دیگه مثل پیش از طلوع رو پیدا کرد، فیلمی دیالوگ محور و رئال با محتوایی بسیار عمیق و جذاب. داستان فیلم درباره دختر و پسریه که داخل قطاری در اروپا با هم هم‌سفر هستن و خیلی ساده به هم علاقه‌مند میشن، این در حالیه که هر دو میدونن احتمالاً تنها زمانی که می‌تونن کنار هم باشن فقط یه روز هست.

این عشق ناگهانی می‌تونه برای هرکسی در دهه بیست‌سالگی اتاق بیفته و راستش رو که بخوایید اصلاً افسانه‌ای یا رویایی نیست. عشق هیچ‌وقت با گذر زمان به وجود نمیاد بلکه تو یه لحظه اتفاق میفته. اینکه تصور کنیم در درازمدت قراره عاشق بشیم، غلطه؛ رابطه در گذر زمان شاید علاقه، تعهد، احترام و حتی وابستگی رو به وجود بیاره اما عشق رو به وجود نمیاره.

به دیدن سریال‌های انیمیشنی علاقه‌مندین؛ بهترین سریال های انیمیشن برای بزرگسالان: 10 سریال انیمیشن برتر

متأسفانه، اغلب ما وقتی عشق رو پیدا می‌کنیم اون رو دست‌کم می‌گیریم یا شاید حتی ندیده بگیریم غافل از اینکه ممکنه دیگه هیچ‌وقت به کسی چنین احساسی پیدا نکنیم. احتمال اینکه کسی رو پیدا کنیم که بتونیم با غریزه و وجودمون دوستش داشته باشیم، خیلی کمه. پسر و دختر فیلم پیش از طلوع، عشق رو در همدیگه پیدا می‌کنن و شبی رو با هم می‌گذرونن درحالی‌که با تمام وجودشون آرزو دارن که تا صبح خیلی مانده باشه.

فیلم عاشقانه پیش از طلوع رو میشه صدها مرتبه دید و ازش لذت برد، درست مثل کاراکترهای فیلم که می‌خوان یک شب رو بارها و بارها زندگی کنن.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.