thumb

12 فیلم دوستی سرگرم کننده؛ فیلم های رفاقتی که باید ببینید

فیلم های رفاقتی مناسب برای دورهمی‌های دوستانه:

فیلم دوستی، راهنمایی برای رفاقت‌های ما؛ تماشای فیلم های دوستی یکی از بهترین سرگرمی‌ها برای وقت گذروندن همراه خانواده و دوستان هست. فیلم و سینما دنیای گسترده‌ای داره، ژانرها و موضوعات متفاوتی در این فضا وجود داره که فیلم های رفاقت هم یکی از این موضوعاته.

به فیلم علاقه‌مندین؟ پس این مقاله رو از دست ندین؛ فیلم و سینما؛ معرفی انواع ژانر و 10 فیلم سینمایی برتر دنیا

برای انتخاب فیلم جدا از اینکه ژانر فیلم رو باید بررسی کرد لازمه به موضوع فیلم هم توجه کرد. بهترین زمان‌ها برای دیدن فیلم رفاقت وقتی‌هایی هستن که می‌خواییم با دوستمون وقت بگذرونیم یا تو رفاقتمون دچار مشکل شدیم و لازمه رابطه با دوستمون رو بهتر کنیم. مشاهده فیلم در مورد دوستی جدا از اینکه سرگرمیه خوبیه و تو دوستی‌هامون کمکمون می‌کنه یکی از بهترین راه‌هاست که باهاش قدر آدم‌های اطرافمون رو بیشتر بدونیم.

اگر به فیلم‌هایی با درون‌مایه‌هایی از جنس دوستی، رفاقت، صمیمیت و در کل روابط دوستانه علاقه‌مند هستین، این مطلب رو از دست ندین.

تعداد زیادی فیلم با موضوع دوستی و رفاقت ساخته شدن که می‌تونین از تماشای اون‌ها لذت ببرین. ولی چالش ما پیدا کردن بهترین‌هاست! در این قسمت قصد داریم بهترین فیلم‌های ساخته شده با موضوع دوستی و رفاقت رو بهتون معرفی کنیم.

  1. فرانسیس ها (Frances Ha)

هر کسی می‌گه فیلم‌های سیاه‌وسفید دیگه سرگرم کننده نیستن، "فرانسیس ها" رو ندیده. این فیلم که برنده جوایز متععدی شده، به کارگردانی نوآ بامباک و بازی گرتا گرویگ با فیلمبرداری و داستان فوق العاده‌اش قلب هزار بیننده از جمله منتقدان رو تسخیر کرده. این فیلم یکی از «رنگارنگ‌ترین» فیلم‌های تک رنگ تمام دوران به حساب می‌آد.

فرانسیس‌ها داستان یک دختر رقصنده 27 ساله نیویورکی رو روایت می‌کنه که با حرفه و مشکلات پیشِ روش دست‌و‌پنجه نرم می‌کنه، اما همچنان مشتاق رسیدن به آرزوها و رویاهاشه. او با صمیمی‌ترین دوستش به اسم سوفی هم‌خونه‌ست، بعد از اینکه سوفی تصمیم به جدا شدن از او و ازدواج می‌گیره، فرانسیس بی‌پول و درمانده برای گذران زندگیش دست به هر کاری می‌زنه. در طول این مدت با چندین نفر آشنا می‌شه که در نهایت نقش مهمی در زندگیش دارن.

در این فیلم گرویگ، بازی باشکوهی ارائه می‌ده و بیننده می‌تونه با زندگی در دنیایی پر از چالش‌ها و اتفاقات ناگوار ارتباط برقرار کنه. او همچنین رشد شخصیتیش رو به تصویر می‌کشه که در محاصره افراد بزرگ بودن برای رسیدن به شادی و موفقیت چقدر تأثیرگذاره.

فرانسیس ها (Frances Ha)

  1. ساقدوش ها (Bridesmaids)

ساقدوش‌ها فیلمی کمدی، برنده جایزه گلدن گلوب به کارگردانی پاول فیگ و بازیگرانی چون کریستن ویگ، مایا رودولف، رز براین، ملیسا مک کارتی، الی کمپر و وندی مک‌لندن است. این فیلم به دلیل داشتن فیلمنامه منحصربه‌فرد و قابل توجهی که حول روابط دوستی و شادی می‌چرخه از بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ حساب می‌شه.

داستان دربارۀ دختری به اسم لیلیان هست که قراره به زودی مراسم عروسیش برگزار بشه. او از آنی که بهترین دوستشه می‌خواد تا در مراسم ساقدوشش باشه. اما به دلیل یک سری مشکلات که برای آنی پیش می‌آد، عروس، هلن رو به عنوان سردستۀ ساقدوش‌ها انتخاب می‌کنه. آنی که حس می‌کنه بهش بی‌احترامی شده، بی‌خیال همه‌چیز می‌شه. مگان، یکی از ساقدوش‌ها، آنی رو دلداری می‌ده که باید مسئولیت‌پذیرتر باشه. بالاخره آنی با همه آشتی کرده و تمام کارخرابی‌هاش رو جبران می‌کنه.

این فیلم بیشتر از اینکه کمدی باشه آموزنده‌ست و به ما یاد می‌ده که مهم نیست که کی هستیم و چه موقعیتی داریم، دوستان واقعی ما همیشه کنارمون هستن تا بهمون دلگرمی بدن. شاید با هم تفاوت‌هایی داشته باشیم، اما دقیقاً همین دلیلِ خوبیه که از هم حمایت کنیم.

ساقدوش ها (Bridesmaids)

  1. خواهری از سفر آرزوها (The Sisterhood of the Traveling Pants)

این فیلم کمدی بر اساس رمانی به همین نام، اثر آن براشرس در سال 2001 ساخته شده. بازیگران فیلم آمریکا فررا، بلیک لایولی، امبر تامبلین و الکسیس بلدل هستن، به کارگردانی کن کواپیس و فیلمنامه از دلیا افرون و الیزابت چندلر است. منتقدان اسمش رو «داستان نمادین دوستی، خانواده، وفاداری و رضایت» گذاشتن.

خواهری از سفر آرزوها درباره چهار دوست صمیمیه که یک شلوار جین پیدا می‌کنن که به طرز عجیبی به سایز همۀ اون‌ها می‌خوره. دخترها تصمیم می‌گیرن تا قبل از جدایی روز بعد، شلوار جین رو در تابستان به نوبت استفاده کنن. این‌ کار درس‌های ارزشمندی دربارۀ دوستی و روابط با افراد دیگه یادشون می‌ده. از جمله اینکه مهم‌ترین چیز عشقیه که به هم دارن و حامی هم هستن.

خواهری از سفر آرزوها (The Sisterhood of the Traveling Pants)

  1. تلما و لوئیز (Thelma & Louise)

تلما و لوئیز فیلمی افسانه‌ای‌ست و به عنوان "نقطه عطف فیلم‌های فمینیستی" شناخته می‌شه. این فیلم در سال 2016 توسط کتابخانه کنگره ایالات متحده به عنوان یک فیلم «فرهنگی، تاریخی و زیبایی شناختی مهم» ثبت شد. این فیلم برنده بهترین فیلمنامه اصلی از جوایز اسکار و جوایز گلدن گلوب شد.

داستان در مورد دو دوست به نام‌های تلما و لوئیزه که می‌خوان به خودشون استراحت بدن و تعطیلات آخر هفته به کلبه‌ای کوهستانی برن. در توقف بین راه با اتفاقاتی مواجه می‌شن که زندگی‌شون رو زیرورو می‌کنه. اون‌ها با مرد متجاوزی روبه‌رو می‌شن و برای دفاع از خودشون اون مرد رو می‌کشن، بعد با یک دزد جوان و خوش‌تیپ برمی‌خورن که تمام پول‌هاشون رو می‌گیره و در نهایت پس از تعقیب افسران پلیس به آخر خط می‌رسن. سرانجام این دو قهرمان تصمیم می‌گیرن به جای اینکه بقیه عمرشون رو در پشیمانی و نارضایتی بگذرونن، با هم بمیرن. 

تلما و لوئیز (Thelma & Louise)

  1. حال و آینده (Now and Then)

فیلم حال و آینده یا هرازگاهی در مورد چهار دوست دوران کودکیه که داستان‌شون رو در تابستان 1970 بازگو می‌کنن. چهار شخصیت اصلی سامانتا، روبرتا، کریسی و تینی هستن که همگی ویژگی‌ها و شرایط متفاوتی دارن. داستان اصلی دوران کودکی اون‌ها حول محور مرگ پسری به نام جانی می چرخه. اون‌ها پیمان می‌بندن تا ماجرای واقعی مرگ جانی رو کشف کنن.

همان‌طور که در روند بررسی مرگ او هستن، به مشکلات، نقاط ضعف و  تفاوت‌های زیادی که بین‌شون هست پی می‌برن اما به دلیل پیوند محکمی که بستن، قوی و پابرجا می‌مونن. اگرچه این فیلم به دلیل شباهت بیش از حد به فیلم "کنارم بمان" به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفت، اما مورد تحسین خیلی‌ها واقع شد چون درس اخلاقی داستان تماماً در مورد اعتماد و وفاداریه.

حال و آینده (Now and Then)

  1. تجدید دیدار رومی و میشل با هم‌دبیرستانی‌ها (Romy and Michele’s High School Reunion)

رومی و میشل از دوران دبیرستان با هم دوست بودن. اگرچه در کالیفرنیا موفقیتی کسب نکردن و زندگی بسیار ساده‌ای داشتن اما از زندگی‌شون خوشحال و راضی بودن. خبر یک دیدار دسته‌جمعی با هم‌دبیرستانی‌ها همه‌چیز رو تغییر می‌ده. این دو زن 28 ساله تصمیم می‌گیرن دوست‌هاشون رو فریب بدن و با شغل و سبک زندگی‌ ساختگی همکلاسی‌های سابق‌شون رو تحت تأثیر قرار بدن. اون‌ها  به همه می‌گن که مخترع برند "پست ایت" هستن و زندگی پر از موفقیت و شادی دارن. با این حال، وقتی یکی از همکلاسی‌ها دروغ‌شون رو فاش می‌کنه، همه چیز پیچیده‌تر می‌شه چون مخترع اصلی آرتور فرای بوده.

فیلم تجدید دیدار رومی و میشل با هم‌دبیرستانی‌ها یه فیلم دوستانه بی‌نظیر با بازی میرا سوروینو در نقش رومی و لیزا کودرو در نقش میشل، روایت‌گر این داستانه که چطور بهترین دوست‌ها می‌تونن نیمۀ گم‌شدۀ هم باشن و همچنین به ما یاد می‌ده که دو نفر در عین وابستگی، می‌تونن زندگی مستقل‌شون رو داشته باشن تا زمانی که عشق و حمایت شون از هم آسیب نبینه.

تجدید دیدار رومی و میشل با هم‌دبیرستانی‌ها (Romy and Michele’s High School Reunion)

  1. سواحل (Beaches)

سواحل فیلمی محصول سال ۱۹۸۸ به کارگردانی گری مارشال با بازی بت میدلر و باربارا هرشی است. این فیلم بر اساس رمانی از آیریس راینر دارت به همین نامه که در سال 1985 منتشر شد. در ابتدا بازخورد منفی منتقدان سینما رو به همراه داشت، اما در نهایت موفقیت تجاری به دست آورد و به یک موفقیت در باکس آفیس تبدیل شد.

داستان درباره دو دوست دوران کودکی، سی‌سی و هیلاریه که برای اولین بار در ساحلی در آتلانتیک سیتی با هم آشنا می‌شن. با گذشت زمان، رابطه قوی دوستی بین‌شون شکل می‌گیره و در نهایت به بهترین دوست هم تبدیل می‌شن. سی‌سی بازیگر و خواننده و هیلاری وکیل می‌شه. اگرچه دنیای بسیار متفاوتی از همدیگه دارن، اما در تمام مشکلات حامی هم هستن. پایان فیلم کمی غم انگیزه، چون یکی‌شون می‌میره و دیگری مجبوره باهاش خداحافظی کنه.

سواحل (Beaches)

  1. ارقام پنهان (Hidden Figures)

فیلم ارقام پنهان یکی از قدرتمندترین فیلم‌هایی‌ست که تا به حال ساخته شده، نه فقط به دلیل دوستی بین شخصیت‌های اصلی، بلکه به دلیل قدرت‌ها و قابلیت‌های فردی که دارن. کل فیلم از بازی بازیگران گرفته تا فیلمبرداری، نویسندگی و کارگردانی یک شاهکاره، این فیلم بر اساس کتابی با همین عنوان نوشته مارگوت لی شتترلی ساخته شده. این فیلم در مورد سه زن با استعداد آفریقایی-آمریکاییه که ریاضیدانانی هستن که برای سازمان فضایی ناسا کار می‌کنن. هم کتاب و هم فیلم به تعصب نسبت به رنگ و جنسیت می‌پردازه.

داستان بر برابری انسان‌ها تأکید داره و به ما یاد می‌ده که تبعیض در مقایسه با اراده و استقامت چیزی نیست. تا زمانی که اراده و عزم برای رسیدن به هدف‌مون داشته باشیم، مهم نیست که کی هستیم و از کجا اومدیم پس می‌تونیم موفق بشیم. 

اشخاص/اعداد پنهان (Hidden Figures)

  1. در انتظار بازدم (Waiting to Exhale)

داستان فیلم کمدی عاشقانه در انتظار بازدم درباره چهار زن به نام‌های ساوانا، رابین، برنادین و گلوریاست که سرنوشت‌ و دوستی‌شون با هم پیوند خورده. این فیلم بر اساس رمانی به همین نام اثر تری مک میلان در سال ۱۹۹۲ ساخته شده. در این فیلم هر چهار زن در روابط عاشقانه خود دچار مشکل می‌شن.

پیوند بین چهار شخصیت اصلی آن‌قدر قویه که انگار یک خانواده هستن. اون‌ها  اغلب دور هم جمع می‌شن تا به مشکلات یکدیگر گوش بدن و از هم حمایت کنن. در آخر با اینکه هیچ‌کدوم مرد مناسب و درخوری برای ازدواج پیدا نمی‌کنن اما پایان خوشی برای زندگی‌شون رقم می‌زنن. این فیلم به ما یاد می‌ده که دوستان واقعی همیشه و در هر شرایطی کنار هم می‌مونن. اون‌ها شادی‌هاشون رو با هم جشن می‌گیرن و هنگام غم و ناامیدی با هم گریه می‌کنن. 

در انتظار بازدم (Waiting to Exhale)

  1. مزایای گوشه‌گیر بودن (The Perks of Being a Wallflower)

به دلیل فیلمنامه و کارگردانی برجسته‌اش مورد تحسین جهانی قرار گرفت. این در اصل رمانی است که توسط استیون چبوسکی در سال 1999 خلق شد، اما بعداً توسط خود چبوسکی در سال 2012 مجدد نوشته و کارگردانی شد. در این فیلم، لوگان لرمن، اما واتسون و ازرا میلر به ایفای نقش پرداختن.

داستان فیلم مزایای گوشه‌گیر بودن درباره پسری به نام چارلی (لرمن) است که از دوران جوانی از اضطراب و افسردگی رنج می‌برد. او پس از ترخیص از بیمارستان روانی، زندگی جدیدش رو با ورود به دبیرستان آغاز می‌کنه. چون همیشه خجالتی و گوشه‌گیر بوده، ابتدا برای دوست‌یابی به مشکل می‌خوره. اما پس از ملاقات با سام (واتسون) و پاتریک (میلر) دوباره اعتماد‌به‌نفس و قدرتش رو به دست می‌آره.

این فیلم با استقبال خوبی از سوی منتقدان مواجه شد چون آگاهی از مسائل مربوط به سلامت روان رو بالا برد. بسیاری از کارشناسان، روان‌شناسی فیلم رو به خاطر به تصویر کشیدن زندگی توأم با افسردگی و ارائه توضیحاتی درباره نحوه رفتار افراد مبتلا به افسردگی تحسین کردن.

مزایای گوشه‌گیر بودن (The Perks of Being a Wallflower)

  1. من و ارل و دختر در حال مرگ (Me and Earl and the Dying Girl)

اگه به دنبال یک فیلم کمدی با چاشنی تراژدی هستین، احتمالاً این فیلم رو می‌پسندین. فیلم من و ارل و دختر در حال مرگ کمی دست کم گرفته شده، اما فیلم بسیار عالی دربارۀ زندگی و دوستی‌هاست. این فیلم با بازی توماس مان، اولیویا کوک و آر جی سایلر شما رو به خنده، گریه و تأمل بیشتر در زندگی‌تون وادار می‌کنه.

گِرگ (مان)، یه نوجوان گوشه‌گیر دبیرستانیِ که موظفه با دختری با اسم ریچل (کوک) دوست بشه که مبتلا به سرطان خون و در مراحل انجام شیمی درمانیه، بنابراین والدینش می‌خوان شرایط رو برای دخترشون راحت‌تر کنن و دوستی براش پیدا کنن. گِرگ دوست صمیمیش ارل (سایلر) رو که تفریح‌شون ساختن فیلم‌های کوتاه‌ست به ریچل معرفی می‌کنه و بین این سه‌نفر دوستی پایداری شکل می‌گیره. ریچل تحت درمانه، گرگ و ارل تصمیم می‌گیرن یه فیلم کوتاه از زندگی‌ش بسازن. اون‌ها تمام کسانی که ریچل رو می‌شناسن و حتی غریبه‌ها رو جمع می‌کنن تا با پیام‌های امیدوارکننده و سرشار از عشق و امیدشون بهش روحیه بدن. 

من و ارل و دختر در حال مرگ (Me and Earl and the Dying Girl)

  1. دست‌نیافتنی‌ها (The Intouchables)

یک فیلم کمدی-درام فرانسوی با بازی فرانسوا کلوزه و عُمر سای به کارگردانی اولیویه ناکاچه و اریک تولدانو است. این فیلم در سال 2011 به دومین فیلم باکس آفیس فرانسه و در سال 2014 به پربیننده‌ترین فیلم فرانسوی در جهان تبدیل شد. همچنین جایزه سزار بهترین فیلم رو دریافت کرد.

دست‌نیافتنی‌ها قصۀ نویسندۀ میلیونری به اسم فیلیپ است که بر اثر حادثه‌ای در چتربازی، از گردن به پایین فلج می‌شه و برای پرستاری از خودش مردی به اسم دریس که سابقه محکومیت داشته رو استخدام می‌کنه. دریس مهاجری از شمال افریقاست که فقط دنبال گرفتن امضای فیلیپ برای گرفتن کمک‌هزینه از دولت و تأمین اجتماعیه. دریس ابتدا کار رو رد می‌کنه، اما در نهایت پرستار فیلیپ می‌شه بدون اینکه بدونه قراره زندگی فیلیپ و اطرافیانش رو به روشی بسیار غیرعادی تغییر بده. پس از تماشای فیلم متوجه می‌شین که بهترین افراد گاهی اوقات در مکان‌هایی پیدا می‌شن که ما انتظار نداریم.

دست‌نیافتنی‌ها (The Intouchables)

 چند مورد دیگر از فیلم های سرگرم کننده در مورد دوستی:

کلوب صبحانه به کارگردانی جان هیوز، انجمن شاعران مرده از پیتر ویر، از حالا دل‌تنگت هستم از کاترین هاردویک، دختر ازهم‌گسیخته از جیمز منگولد، آوازخوان حرفه‌ای ازجیسون مور، بی‌ سرِنخ از ایمی هکرلینگ، بوک اسمارت از اولیویا وایلد، نُه تا پنج از کالین هیگینز، دختران بدجنس از مارک واترز، باشگاه همسران اول از هیو ویلسون، ماگنولی‌های فولادی از هربرت راس، سفر دختران از مالکوم دی.لی، داستان اسباب‌بازی‌ها از بری لوینسون، کنار من بمان از رابرت رینر، بازگشت به آینده از رابرت زمیکس، مرخصی فریس بولر از جان هیوز، امریکن پای از پال وایتز و کریس وایتز، خیلی بد از گرگ موتلا، لیگ خودشان از پنی مارشال، دوسِت دارم مرد از جان هامبورگ، اوقات خوش در ریجمونت های از اِمی هکرلینگ، بیگانه از مارتین زندولیت، گونیز از ریچارد دانر، هدف یک سگ از لاسه هالستروم، فکر شیرین از راجر کامبل و شخصی بزرگ از جنیفر رابرتسون.

انجمن شاعران مرده

فریبا رسولی

1401/07/30

رده سنی فیلم ها رو کاش مشخص میکردید

اناهیتا

1401/08/05

ارقام پنهان من دیدم فوق العاده بود حتما ببینید

مسعودیان فر

1401/08/05

دست نیافتنی ها بنظر جالب میاد . یادم باشه حتما ببینمش

تارا

1401/08/05

کسی سریال سواحل رو دیده؟ میشه بگید ارزش دیدن داره یا نه؟

فرهاد

1401/08/05

خواهری از سفر آرزوها خیلی خوبهههه محشرهههههه حتماااا ببینید

خاتون حسینی

1401/08/05

والا مشغله اجازه نمیده بشینیم فیلم ببینیم

خاتون حسینی

1401/08/05

حال و آینده به درد بچه های کم سن و سال میخوره.. اگه بچه 6،7 ساله دارید این فیلم براش مناسبه

تینا

1401/08/05

حال و آینده به درد بچه های کم سن و سال میخوره.. اگه بچه 6،7 ساله دارید این فیلم براش مناسبه

دیدگاه خود را ثبت نمایید.