11 ویژگی افراد خودشکوفا

11 ویژگی افراد خودشکوفا

خودشکوفایی چطور به نظر می رسد و چگونه می توان به آن دست یافت؟

خودشکوفایی به معنای تحقق پتانسیل کامل یک فرد است. این در اوج سلسله مراتب نیازهای مازلو یافت می شود و به جای یک قاعده استثنا در نظر گرفته می شود زیرا اکثر مردم برای برآوردن نیازهای مبرم تر تلاش می کنند.
آبراهام مازلو، روانشناس، سلسله مراتبی از نیازها را ایجاد کرد که نشان دهنده همه نیازهای یک انسان است که رفتار انسان را توصیف می کند. سلسله مراتب اغلب به صورت یک هرم نمایش داده می شود که پایین ترین سطوح نشان دهنده نیازهای اساسی و در بالای هرم نیازهای پیچیده تر قرار دارد.
در اوج این سلسله مراتب، خودشکوفایی است. هرم سلسله مراتب مازلو پیشنهاد می کند که وقتی سایر نیازها در پایه هرم برآورده شدند، می توانید برای دستیابی به پتانسیل کامل خود بر روی این بالاترین و در اوج ترین نیاز تمرکز کنید.
توجه به این نکته مهم است که خودشکوفایی به معنای کامل بودن یا دستیابی به تمام اهداف زندگی شما نیست. در عوض، این حالت ذهنی است که به افراد اجازه می‌دهد با پذیرش و درک مشکلات، روابط و نیازها به نقطه اوج نزدیکتر شوند.

خودشکوفایی

ویژگی های افراد خودشکوفا

افراد خودشکوفا دارای تعدادی ویژگی هستند که به آنها امکان می دهد به کامل ترین حالت وجودی خود برسند. علاوه بر مواردی که در ابتدا توسط مازلو پیشنهاد شد، محققان مدرن این ویژگی‌ها را گسترش داده‌اند و ویژگی‌های شخصیتی دیگری را اضافه کرده‌اند که به خودشکوفایی نیز مرتبط هستند.

برخی از ویژگی های کلیدی خودشکوفایی عبارتند از:

افراد خودشکوفا اوج خود را تجربه می کنند.

یکی از ویژگی های خودشکوفایی داشتن تجربه های اوج مکرر است. به گفته مازلو، یک تجربه اوج شامل احساسات شدید وجد، شادی و شگفتی است. در طول چنین تجربیاتی، افراد اغلب زمان را از دست می دهند و به شدت احساس می کنند آنچه که تجربه می کنند مهم، ارزشمند، منحصر به فرد و خاص است.
این تجربیات همچنین می توانند دگرگون کننده باشند. افراد ممکن است احساس کنند گویی اساساً تغییر کرده اند یا بینشی نسبت به جهان و خودشان به دست آورده اند.

به عبارت دیگر، تجربه های اوج، لحظاتی از تعالی هستند که در آن فرد با احساس تغییر و دگرگونی ظاهر می شود.

آنها یک حس قدردانی مداوم دارند.

خودشکوفایی همچنین با توانایی حفظ نگاهی تازه به زندگی مشخص می شود. برای مثال، به جای اینکه تجربیات روزمره را پیش پا افتاده یا کهنه ببینند، افراد خودشکوفا همچنان احساس هیبت، شگفتی و شادی می کنند. آنها احساس قدردانی نسبت به چیزهای خوب زندگی را حفظ می کنند، مهم نیست که هر چند وقت یکبار آن چیزها را تجربه می کنند.

خودشکوفایی مستلزم پذیرش است.

یکی دیگر از ویژگی های کلیدی خودشکوفایی، توانایی پذیرش خود و دیگران آن گونه که هستند است. آنها تمایل به بازداری یا ناخوشنودی از خود ندارند و می توانند بدون احساس گناه از خود و زندگی خود لذت ببرند.
افراد خودشکوفا نه تنها خود را کاملاً می پذیرند، بلکه دیگران را همان طور که هستند در آغوش می گیرند. با سایر افراد بدون توجه به پیشینه، وضعیت فعلی یا سایر عوامل اجتماعی-اقتصادی و فرهنگی به طور یکسان رفتار می کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه خود را ببخشیم: 5 راه برای تقویت شفقت خود

افراد خودشکوفا، واقع بین هستند.

یکی دیگر از ویژگی های اصلی افراد خودشکوفا، احساس واقع گرایی است. به جای ترس از چیزهایی که متفاوت یا ناشناخته هستند، فرد خودشکوفا می تواند زندگی را آن گونه که به طور منطقی و واقعی در حال پیش رفتن است ببیند.

آنها مسئولیت محور هستند.

افراد خودشکوفا اغلب با یک احساس قوی از اخلاق شخصی و مسئولیت بر انگیخته می شوند و انگیزه می گیرند. آنها از به کار بردن مهارت های حل مسئله خود در موقعیت های دنیای واقعی لذت می برند و دوست دارند به دیگران کمک کنند تا زندگی خود را بهبود بخشند.

افراد خودشکوفا

به عنوان مثال، شخصی که خودشکوفایی دارد ممکن است به یک دوست کمک کند تا راه هایی برای غلبه بر یک مشکل در محل کار یا زندگی شخصی خود پیدا کند.

آنها مستقل هستند.

همچنین افراد خودشکوفا تمایل زیادی به مستقل بودن دارند. معیارهای آنها با معیارهای دیگران در مورد شادی یا رضایت مطابقت ندارند. این دیدگاه اصلی به فرد اجازه می دهد در لحظه زندگی کند و زیبایی هر تجربه را شکرگزاری کند.

بیشتر بخوانید: 20 مثال ارزش های شخصی که به شما کمک می کند ارزش های خود را پیدا کنید.

افراد با خودشکوفایی قدردان ارزش حریم خصوصی

افراد خودشکوفایی برای حریم خصوصی خود ارزش قائل هستند و از تنهایی لذت می برند. در حالی که آنها عاشق تعامل با دیگران هستند، اما همچنین برای خود وقت می گذارند و می دانند تلاش برای کشف استعداد شخصی و پرورش پتانسیل خودشان نیز ضروری است.

حس طنز فلسفی دارند.

افراد خودشکوفا عموماً حس شوخ طبعی متفکرانه ای دارند. آنها می توانند در موقعیت ها از طنز لذت ببرند و به خودشان بخندند، اما حواسشان به احساسات دیگران هست و به هر قیمتی شوخی و مسخره بازی نمی کنند.

فردی که خودشکوفایی دارد، اگر مثلاً چیز احمقانه ای بگوید، ممکن است به خودش بخندد، اما شخص دیگری را که همین کار را کرده است، مسخره نمی کند.

خودانگیختگی نشانه خودشکوفایی است.

یکی دیگر از ویژگی های افراد خودشکوفایی تمایل به باز بودن، غیر متعارف بودن و خودجوش بودن است. در حالی که این افراد قادر به پیروی از انتظارات اجتماعی پذیرفته شده عمومی هستند، در افکار یا رفتار خود احساس نمی‌کنند که توسط این هنجارها محدود شده‌اند.

هدف و رسالت دارند.

خودشکوفایی با احساس هدف نیز مشخص می شود. محققان دریافته‌اند که افراد خودشکوفایی اغلب احساس می‌کنند که مأموریت، وظیفه یا مسئولیت خاصی در زندگی دارند.
این هدف اغلب ماهیت انسان دوستانه دارد. آنها عمیقاً با افراد دیگر ارتباط دارند و همدلی فوق‌العاده‌ای را برای مصیبت‌های دیگران تجربه می‌کنند. این حس همدلی و هدف اغلب آنها را وادار می کند تا برای بهتر کردن جهان تلاش کنند.

نمونه ای از این ویژگی خودشکوفایی فردی است که برای کمک به کاهش بی عدالتی های اجتماعی اقدام می کند.

افراد خودشکوفایی بر سفر تمرکز می کنند.

در حالی که افراد خودشکوفایی اهداف مشخصی دارند، آنها چیزها را صرفاً وسیله ای برای رسیدن به هدف نمی دانند. سفر به سمت دستیابی به یک هدف به همان اندازه مهم و لذت بخش است که تحقق واقعی آن هدف.

ویژگی خودشکوفایی

فراتر از خودشکوفایی

بر اساس مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ که به ویژگی‌های شخصیتی مرتبط با خودشکوفایی می‌پردازد، بسیاری از افراد خودشکوفا نیز در مسیری به سوی فراتر از خود هرم مازلو هستند. در حالی که مازلو بخشی از سلسله مراتب اولیه نیست، مازلو تعالی از خود را به عنوان وضعیتی بالاتر توصیف کرد که در آن افراد فراتر از نگرانی ها و دیدگاه های خود را می بینند و به حالتی از احساس یکپارچگی با جهان و کسانی که در آن هستند دست می یابند.

بیشتر بخوانید: دلایلی برای اینکه درباره تیپ شخصیتی خود بیشتر بدانید.

چگونه به خودشکوفایی برسیم؟

خوشبختانه، کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا بالفعل تر شوید، واقعی تر زندگی کنید و حس هدف و معنا را به زندگی خود بیاورید.

چگونه خودشکوفاشیم

  • پذیرا باشید: برای پذیرش بیشتر خود و افراد اطرافتان تلاش کنید. در حالی که عصبانی شدن از چیزهایی که می خواهید تغییر دهید یا متفاوت انجام می دهید آسان است، سعی کنید با مهربانی به هر فرد و موقعیت نگاه کنید.
  • ذهن آگاهی را تمرین کنید: ذهن آگاهی تمرینی است که شامل یادگیری تمرکز بر لحظه حال با پذیرش است. ذهن آگاهی می تواند به شما کمک کند تا از خود و دنیای اطراف خود آگاه تر شوید.
  • روی همدلی کار کنید: نشان دادن همدلی و شفقت به دیگران برای خودشکوفایی مهم است. افرادی که به اوج سلسله مراتب هرم مازلو می رسند به دیگران اهمیت می دهند. شما می‌توانید با تصور کردن خود در موقعیت‌های دیگران، داوطلب شدن برای اهدافی که به بهبود جهان کمک می‌کند و به دنبال راه‌هایی برای تبدیل جامعه محلی خود به مکانی بهتر برای زندگی، روی ایجاد همدلی خود کار کنید.
  • گشاده رویی را تمرین کنید: افراد خودشکوفایی می توانند با ایده های تازه به دنیا نگاه کنند، دیدگاه های دیگر را در نظر بگیرند و با ذهنی باز به دنیا نزدیک شوند. یادگیری نحوه پرورش حس باز بودن می تواند به شما کمک کند چیزهایی در مورد جهان و خودتان بیاموزید که ممکن است از دست بدهید.
  • درمان را در نظر بگیرید: روان درمانی می تواند به شما کمک کند به درک عمیق تری از خود و احساس رضایت بیشتر برسید. درمان انسان‌گرا، درمان مشتری‌محور، گشتالت درمانی و درمان وجودی چند رویکرد به درمان هستند که از دیدگاه انسان‌گرایانه در روان‌شناسی بیرون آمده‌اند و ممکن است به ایجاد مهارت‌های خودشکوفایی شما کمک کنند.

سخنی از منوباز

خودشکوفایی می تواند رفاه شما را بهبود بخشد، اما مهم است که بدانید ممکن است برای هر فردی متفاوت به نظر برسد. دستیابی به پتانسیل کامل شما زمان می برد. این بیشتر در مورد سفر به سمت تبدیل شدن به کامل ترین خود است تا رسیدن به یک مقصد خاص. با شناخت ویژگی های افراد خودشکوفایی می توانید برخی از این راهکارها را در زندگی خود تمرین کنید.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.