20 مثال ارزش های شخصی که به شما کمک می کند ارزش های خود را پیدا کنید.

20 مثال ارزش های شخصی که به شما کمک می کند ارزش های خود را پیدا کنید.

شما در حال گپ زدن با مدیر خود در مورد یک مهلت زمانی مهم برای یکی از مشتریان تان هستید. شما دو نفر در حال گفتگویی عمیق و در آستانه رسیدن به نقطه شیرین طوفان فکری استراتژی جدیدی هستید.
ناگهان یکی از همکاران صحبت شما را قطع می کند و می پرسد که آیا می توانند لحظه ای از وقت شما را برای حل سریع یک مشکل بگیرند. قبل از اینکه پاسخ دهید سؤال خود را مطرح می کنند و لحظه اوج شکل گیری ایده عالی خود را از دست می دهید.
از خود می پرسی "چرا صبر نکردند تا کارم تموم شود و آزاد شوم؟" شما برای صبر و خویشتن داری ارزش قائل هستید. اما متاسفانه همکارتان راه دیگری در پیش گرفته است.
هر روز بر اساس ارزش های خود قضاوت می کنیم و البته دیگران با رفتارها و درک درست و نادرست شان ما را آگاه می کنند. آنها به شکل دادن به نحوه تفکر، عمل و احساس مان کمک می کنند. و در نهایت، ارزش های مان به ما کمک می کند تا احساس شادی و هدف را در زندگی پیدا کنیم. کاری که با شغل، زندگی شخصی و روابط خود انجام می دهیم به ارزش های ما بستگی دارد.
مهم ترین ارزش های بسیاری از آدم ها داشتن یک رابطه شاد، داشتن یک زندگی صادقانه و محترمانه و رعایت ایمنی است. اما مال شما ممکن است متفاوت باشد، و این چیزی است که خیلی هم خوب است.

همدلی

بیشتر بخوانید: چگونه در مورد ارزش هامون در رابطه صحبت کنیم؟

درک ارزش های خود بخشی اساسی از خودآگاهی و شناخت خود به عنوان یک انسان است. با درک بهتر ارزش های خود، می توانید همدلی بیشتری ایجاد کنید. ممکن است تنظیم عاطفی بهتری نشان دهید. و حتی مهارت های ارتباطی خود را بهبود بخشید.
اما شناسایی ارزش های شما دشوار است. این نیاز به تأمل عمیق در خود و صداقت خود دارد، که هر دو تلاش سختی را می طلبد. پس در بین شلوغی های روزانه خود برای این مورد هم حتما وقت بگذارید.
بیایید چند نمونه از ارزش های شخصی را بررسی کنیم تا به شما کمک کند تا در مورد آنچه برای شما مهم است بیشتر فکر کنید.
با دیدن این ویدئو آرکتایپ ها تا حد قابل توجهی می توانید ارزش های خود و دیگران را بهتر درک کنید.

ارزش های شخصی

قبل از بررسی مثال ها، مهم است که برخی از اصول اصلی این فرآیند را ایجاد کنید. دانستن اینکه ارزش ها چگونه کار می کنند به شما در پیشرفت شخصی کمک می کند.

بیشتر بخوانید: راه رسیدن به خوشبختی چیست؟ 3 راه برای رسیدن به شادی در زندگی

ارزش های اصلی شخصی چیست؟

ارزش‌های شخصی مجموعه‌ای از باورها هستند که بین «خوب» و «بد» در جامعه، فرهنگ یا اطراف شما تمایز قائل می‌شوند. آنها ذهنیتی را تشکیل می دهند که آنچه را که شما به عنوان معیارهای ایده آل رفتار، مانند صبر و صداقت می بینید، تعریف می کند.
احتمالاً برخی از این اصول راهنما را دارید که به تصمیم گیری، سبک رهبری و وضعیت کلی شما در زندگی شخصی یا محل کار کمک می کند. این به شما بستگی دارد که آنها را شناسایی کنید و به صورت شفاهی بیان کنید.

سیستم ارزش های شخصی چیست؟

سیستم ارزش های شخصی مجموع تمام ارزش های شخصی شماست. آنها با هم نحوه تعامل شما با دنیای اطرافتان را شکل می دهند.
شفافیت، انضباط شخصی و قابل اعتماد بودن ممکن است برخی از ارزش‌های اصلی باشند که سیستم ارزش‌های شخصی شما را تشکیل می‌دهند. هنگامی که با مکالمات دشوار یا پروژه های چالش برانگیز روبرو می شوید، اینها ارزش هایی هستند که به آنها متمایل می شوید. و شما ممکن است از همکاران و دوستان خود انتظار یکسانی از ارزش ها را داشته باشید.
ارزش های شخصی چگونه شکل می گیرد؟
شما احتمالاً ارزش های خود را از نحوه و مکان بزرگ شدن خود گرفته اید. شما در کودکی رفتارهای اطرافیان خود را مشاهده و جذب می کنید، مانند:

  • والدین یا مراقب اصلی شما
  • خواهر و برادر و سایر اعضای نزدیک خانواده
  • معلمان شما و دیگر شخصیت های معتبر
  • دوستانت
  • جامعه
  • دین یا معنویت
  • انتظارات فرهنگی

همه اینها بر نحوه شکل گیری ارزش های شخصی تأثیر می گذارد. همانطور که در حال بالغ شدن هستید، تصمیم می گیرید که کدام ارزش ها را می خواهید حفظ کنید و کدام ارزش ها را برای ساختن یک زندگی رضایت بخش تر پشت سر بگذارید.

ارزش شخصی

چرا ارزش های شخصی اصلی مهم هستند؟

ارزش های اصلی مشترک برای انسجام اجتماعی ضروری هستند اما می توانند باعث تعارض یا تبعیض نیز شوند. یک مطالعه انجمن تحقیقات مصرف کننده نشان داد که افراد با پیشینه های فرهنگی متنوع ممکن است با ارزش هایشان با دقت 65 درصد شناسایی شوند، به این معنی که به راحتی می توان بر اساس ارزش های خود فرض کرد که از چه فرهنگی هستند.
این تفاوت‌ها در ارزش‌ها ممکن است به اندازه‌ای قوی باشد که باعث تعارض شود، اگر نتوانید به طرز فکر دیگران احترام بگذارید یا شایستگی آن را ببینید. به همین دلیل مهم است که با نیازهای خود ارتباط برقرار کنید و حد و مرزهایی را تعیین کنید تا دیگران بفهمند شما از کجا آمده اید (و بالعکس).

آیا ارزش های شخصی دائمی هستند؟

اگرچه ارزش‌های اصلی شما ممکن است نسبتاً پایدار باشد، ممکن است شما را متعجب کند که بدانید ارزش‌های شما تغییر می‌کنند و تکامل می‌یابند. با یادگیری و رشد، ارزش های شخصی دائماً در حال تغییر هستند. به همین دلیل است که باید سیستم ارزش های شخصی خود را بشناسید و مرتباً با خودتان چک کنید.
گاهی اوقات شما مقادیری را در نظر می گیرید که درست به نظر می رسند، اما هنوز آنها را آزمایش نکرده اید. یک کار سازمانی ساختاریافته ممکن است باعث شود فکر کنید برای نظم و پیش بینی بودن ارزش قائل هستید. اما پس از تغییر شغل به یک محیط کاری معمولی تر، ممکن است متوجه شوید که ارزش هایی مانند انعطاف پذیری، خلاقیت و جسارت شخصیت برای شما اهمیت بیشتری دارند.
از طریق خود بازتابی و خودآزمایی، ممکن است متوجه شوید که برخی ارزش‌ها شما را عقب نگه می‌دارند یا به روابط شما آسیب می‌زنند. ارزش‌های مربوط به پول و موقعیتی که زمانی قانع‌کننده به نظر می‌رسیدند، اگر شغل شما مانند یک مسابقه بی‌پایان با سود مالی به عنوان تنها هدف احساس شود، ممکن است دیگر مفید نباشند.
هنگامی که آن مقادیر را تعریف کردید، می توانید در نظر بگیرید که آیا آنها هنوز برای شما مهم هستند یا خیر. ممکن است لازم باشد آنها را تغییر دهید یا دوباره قالب بندی کنید تا در زندگی شما مفیدتر و کمتر مضر باشند. یا، اگر هنوز درست هستند، می توانید عادت های خود را تغییر دهید تا به آنها احترام بگذارید.

بیشتر بخوانید: شخصیت می تواند در طول زندگی و معمولاً برای بهتر شدن تغییر کند.

20 نمونه ارزش اصلی

در اینجا لیستی از ارزش های اصلی برای الهام بخشیدن به شما آورده شده است. سعی کنید آنها را در درون خود جستجو کنید:

  1. نوع دوستی
  2. قابل اعتماد بودن
  3. کامل بودن
  4. سخاوتمندی
  5. شجاعت
  6. حق شناسی
  7. تندرستی
  8. پایداری
  9. خانواده
  10. احترام به خود
  11. تطبیق پذیری
  12. منحصر به فرد بودن
  13. اذعان
  14. حمایت کردن
  15. ذهن باز
  16. رشد شخصی
  17. انعطاف پذیری
  18. صرفه جویی
  19. بهبود
  20. اتکا به خود

می توانید ببینید که چگونه اینها ممکن است رفتار شما را تعریف کنند یا بر تصمیمات زندگی تأثیر بگذارند. اگر برای فروتنی ارزش قائل هستید، بدون توجه به اینکه واقعا چقدر با استعداد هستید، کمتر در مورد مهارت های خود زرق و برق دار خواهید بود.
و اگر صرفه جویی برای شما مهم باشد، پول را با نیت بیشتری نسبت به فردی با ارزش های متفاوت خرج خواهید کرد. هیچ یک از این ویژگی ها بدتر از دیگری نیست: هر کس متفاوت است، و این زیبایی فردیت است.

6 نکته برای تعریف ارزش های اصلی خود

در اینجا نحوه شناسایی ارزش ها در زندگی خود آورده شده است. یک نوت گوشی باز کنید یا یک دفترچه یادداشت بردارید و تمرینات زیر را انجام دهید تا آنچه برایتان مهم است را بیابید.

1. به معنی دارترین لحظات زندگی خود فکر کنید.

چه چیزی آن لحظات مهم را برای شما معنادار کرد؟ آنها را با چه کسانی به اشتراک گذاشتید؟ شما می‌توانید «معنی‌دار» را هر طور که دوست دارید تعریف کنید، اما معمولاً شامل لحظاتی می‌شود که در آن در آرامش و پر از هدف بودید.
والدین این را در طول تولد فرزندشان، اولین قدم ها و اولین کلمات تجربه می کنند. هنگامی که از مهارت های خود برای انجام کاری مهم که برای شرکت ارزش می آورد، استفاده می کنید، ممکن است آن را در محل کار تجربه کنید. یا ممکن است با یک همکار قدیمی چنین احساسی داشته باشید، زمانی که به آنها کمک می کنید در مسیر شغلی سختی قرار بگیرند و می دانید که توصیه شما طنین انداز است.
همانطور که لحظه های معنی دار خود را فهرست می کنید، یک موضوع باید ظاهر شود. نقاط را به هم وصل کنید تا ارزش های اصلی خود را آشکار کنید.

ارزش زندگی

2. به لحظاتی فکر کنید که کمترین احساس رضایت را داشتید.

این شبیه تمرین اول است. اما این بار سعی کنید عکس آن را تصور کنید. برخی از بدترین تجربیات زندگی شما چه بوده است؟ چرا آنها اینقدر روی شما سنگینی می کنند؟ رفتار دیگران با شما چگونه بود؟
اگر بیانیه ماموریت سازمان با احساس هدف شما مطابقت نداشته باشد، ممکن است در محل کار احساس ناتوانی کنید. هنگام مشاهده اخطار قرمز در یک رابطه، داستان مشابهی است.
عدم تطابق ارزش‌ها ممکن است باعث شود شما احساس نارضایتی کنید، و لزوماً نباید «ارزش‌های بد» مانند عدم صداقت یا غرور باشند. اگر رئیستان روتین را ترجیح دهد اما شما از نوآوری لذت می برید، احساس خفگی خواهید کرد.

3. توجه داشته باشید که چه داستان هایی به شما الهام می دهند.

وقتی اخبار را می خوانید یا کتابخانه خود را مرور می کنید، ببینید آیا مقاله یا کتابی توجه شما را جلب می کند یا خیر. به دنبال افرادی باشید که رفتارشان را تحسین می کنید یا به آنها احترام می گذارید. در نظر بگیرید که چرا داستان‌های آن‌ها با شما صحبت می‌کنند و در مورد احساس شما از خود چه می‌گوید.

4. بفهمید که چه چیزی شما را عصبانی می کند.

با توجه به چیزهایی که شما را آزار می دهد، می توانید چیزهای زیادی در مورد ارزش های خود بیاموزید. ممکن است یکی از همکاران شما را به روشی اشتباه تکان دهد، یکی از همکاران شما را ناراحت کرده باشد، یا با کاری ناامید شده باشید. احساسات شما ممکن است ریشه در تناقض با ارزش های شما داشته باشد. اگر ارتباط برای شما مهم است، فقدان آن شما را عصبانی می کند.

5. محیط ایده آل خود را تصور کنید.

به محل کار خود فکر کنید. اگر بتوانید فرهنگ شرکت را دوباره شکل دهید، چگونه خواهد بود؟ به مزایای کارمندی که ارائه می‌دهید (یا خیر)، نحوه برخورد همکاران با یکدیگر و اینکه مردم ممکن است وقت خود را چگونه بگذرانند، فکر کنید. به احتمال زیاد، انتخاب های شما منعکس کننده ارزش هایی است که می خواهید در تمام زمینه های زندگی خود ببینید.

6. دستاوردهایی را که به آنها افتخار می کنید مرور کنید.

شما کارهای زیادی در زندگی خود انجام داده اید. به آنهایی فکر کنید که شما را سرشار از غرور می کنند. چه کار کردین؟ چه تاثیری داشت؟ چرا آن دستاوردها و نه بقیه؟
ممکن است در اینجا با معنی‌دارترین لحظاتتان همپوشانی داشته باشید. آیا یک ترفیع مهم یکی از بهترین روزهای زندگی شما بود؟ آیا این مهمتر از یک روز عالی با دوستانتان است؟ این به شما چه می گوید؟

با ارزش های خود زندگی کنید.

درک ارزش های خود خوب است، اما آنها بدون عمل هیچ معنایی ندارند. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند با اصالت بیشتری زندگی کنید.

1. فهرستی از مقادیر اولویت ایجاد کنید.

همه ارزش ها برابر نیستند و حتی ممکن است برخی از آنها با یکدیگر تضاد داشته باشند. باید به این فکر کنید که کدام یک برای شما مهم هستند.
فهرستی از ارزش های برتر خود تهیه کنید. اگر بین دو گیر کرده اید، موقعیتی را تصور کنید که فقط می توانید یکی از آنها را داشته باشید. به این فکر کنید که کدام یک را انتخاب می کنید و چرا.
در اینجا مثالی است که ممکن است در زندگی حرفه ای خود بیابید.
تصور کنید یک همکار به ارائه ای که هفته ها روی آن کار کرده است افتخار می کند، اما فاقد وضوح، سازماندهی و نکات کلیدی است. دو ارزش اصلی شما صداقت و مهربانی است.
آیا به همکارتان بازخورد سازنده ناخواسته می‌دهید و ریسک می‌کنید که روحیه او را از بین ببرید؟ یا آن را برای خود نگه می دارید و صداقت خود را قربانی می کنید؟ گاهی اوقات، صادق بودن به خودی خود مهربانی است، اما وقتی نمی خواهید احساسات کسی را جریحه دار کنید، وضعیت تیره می شود.

2. از ارزش های خود برای تعیین اهداف استفاده کنید.

ارزش های شما باید برنامه 5 ساله و بیانیه چشم انداز شما را مشخص کند. سوال زیر را در نظر بگیرید: برای بهتر زیستن بر اساس ارزش های خود چه چیزی را باید تغییر دهید؟ این سوال می تواند به شما در تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت کمک کند.
اگر برای همکاری ارزش قائل هستید، ممکن است به دنبال شغلی باشید که بر کار گروهی متمرکز باشد. اگر برای یادگیری ارزش قائل هستید، می توانید در کلاس های شبانه ثبت نام کنید تا مدارک بیشتری کسب کنید.

3. استثنائات را در نظر بگیرید.

ارزش ها دیدگاه ایده آل شما برای جهان هستند، اما گاهی اوقات با واقعیت در تضاد هستند. برای کاهش این موضوع، به شرایطی فکر کنید که در آن مصالحه قابل قبول است. شما می توانید برای وفاداری به شغل خود ارزش قائل شوید، مگر اینکه رئیستان از تعادل بین کار و زندگی شما تجاوز کند. اگر باعث عواقب منفی می شود، لازم نیست سختگیر باشید.

4. ارزش های خود را با عادت های خوب تقویت کنید.

وقتی درگیر زندگی روزمره هستید، به راحتی می توانید ارزش های خود را از دست بدهید. در اینجا چند عادت وجود دارد که می تواند در زمانی که وقت آزاد زیادی ندارید به شما کمک کند:

  • یک بیانیه ارزش شخصی را بنویسید.
  • ارزش های خود را در یک تمرین یادداشت برداری تقویت کنید.
  • در طول تظاهرات منظم آنها را با صدای بلند بخوانید.
  • ارزش های خود را چاپ کنید و آنها را با خود نگه دارید.
  • آنها را در جایی مانند آینه حمام خود قرار دهید.

این کارهای کوچک روزانه به شما کمک می کند زندگی ای داشته باشید که به ارزش های خود پایبند باشد. و اگر به طور تصادفی منحرف شدید، پس از آن وضعیت را تجزیه و تحلیل کنید. از خود بپرسید که چه کاری می توانستید متفاوت انجام دهید و چرا این تصمیم را گرفتید.

5. کار درونی را تمرین کنید.

Inner Work®️ درباره کاوش و اتصال خود درونی شما به دنیای اطرافتان است. این به معنای ایجاد تغییرات لازم برای زندگی کردن با ارزش‌های خود هر روز است.
همچنین می‌تواند به معنای تشخیص زمانی باشد که برخی از ارزش‌ها دیگر برای شما مفید نیستند. پس از کمی تأمل در خود، ممکن است متوجه شوید که نگرش‌های شما بیشتر از اینکه فایده داشته باشد، ضرر دارد. کار درونی این را تشخیص می‌دهد و به شما کمک می‌کند شجاعت و انگیزه ایجاد تغییرات روزانه را پیدا کنید که به شما کمک می‌کند با وضوح، هدف و اشتیاق بیشتر زندگی کنید.

حرکت رو به جلو

حالا خواهید فهمید که چرا دفعه بعد که کسی حرف شما را قطع می کند یا یک دروغ سفید می گوید، اینقدر شما را عصبانی می کند. افراد با ارزش‌های ناهماهنگ در بهترین حالت ناامیدکننده و در بدترین حالت خون‌آشام‌های عاطفی هستند. همین امر در مورد سایر جنبه های زندگی شما نیز صادق است.
مرور نمونه‌های رایج ارزش شخصی می‌تواند به شما کمک کند تا با خودتان در تماس باشید و با افراد همفکر خود هماهنگ شوید.
وقتی بر اساس ارزش‌های خود زندگی کنید، متوجه خواهید شد که اوضاع آسان‌تر خواهد شد. با کمک به احساس آرامش بیشتر، سلامت عاطفی شما را بهبود می بخشد. بعلاوه، با دانستن اینکه به روشی زندگی می کنید که برای شما معتبر است، پتانسیل خود را باز خواهید کرد.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.