شخصیت می تواند در طول زندگی و معمولاً برای بهتر شدن تغییر کند.

شخصیت می تواند در طول زندگی و معمولاً برای بهتر شدن تغییر کند.

چرا مردم بر اساس ویژگی هایی که دارند رفتار می کنند؟ بسیاری از ما به طور شهودی به سمت توضیح رفتار انسان بر حسب ویژگی های شخصیتی گرایش داریم: الگوهای مشخصی از تفکر، احساس و رفتار که در طول زمان پایدار و در موقعیت ها ثابت هستند.
این شهود از دهه 1960 موضوع بحث های علمی بوده است، برخی از روانشناسان استدلال می کنند که موقعیت ها، نه ویژگی ها مهمترین علل رفتار هستند. برخی حتی استدلال کرده اند که ویژگی های شخصیتی زاییده تخیل ما هستند که اصلا وجود ندارند.
اما در دو دهه گذشته، تحقیقات گسترده و رو به رشدی ثابت کرده اند که ویژگی های شخصیتی بسیار واقعی هستند و اینکه چگونه مردم شخصیت یک فرد را توصیف می کنند، رفتار واقعی آن فرد را به درستی پیش بینی می کند.

بیشتر بخوانید: روانشناسی رشد شخصیت
وقتی افراد به طور مکرر در موقعیت‌های مختلف مشاهده می‌شوند، به راحتی می‌توان تأثیر ویژگی‌های شخصیتی را بر رفتار آنها مشاهده کرد. در هر موقعیتی، رفتار یک فرد هم تحت تأثیر شخصیت و موقعیت او و هم عوامل دیگری مانند افکار، احساسات و اهداف فعلی او قرار می گیرد. اما وقتی فردی در موقعیت‌های مختلف مشاهده می‌شود، تأثیر شخصیت بر رفتار به سختی دیده می‌شود. به عنوان مثال، شما احتمالاً افرادی را می شناسید که به طور مداوم (اما نه همیشه) سر وقت حاضر می شوند و برخی دیگر که دائماً دیر می رسند.
همچنین به درک روشنی دست یافته ایم که کدام ویژگی های شخصیتی به طور کلی برای درک رفتار مفید هستند.

زبان‌های دنیا شامل هزاران کلمه برای توصیف شخصیت هستند، اما بیشتر آن‌ها را می‌توان بر اساس ابعاد «پنج بزرگ» سازمان‌دهی کرد:

  1. برون‌گرایی (که با صفت‌هایی مانند برون‌گرا، قاطع و پرانرژی در مقابل ساکت و درونگرا مشخص می‌شود).
  2. توافق پذیری (مهربان، محترمانه و قابل اعتماد در مقابل بی توجهی و خنثی).
  3. وظیفه شناسی (منظم، سخت کوش و مسئولیت پذیر در مقابل بی نظمی و حواس پرتی)؛
  4. احساسات منفی (مستعد نگرانی، غمگینی و نوسانات خلقی در مقابل آرامش و انعطاف پذیری عاطفی)؛
  5.  آزاد اندیشی (از نظر فکری کنجکاو، هنری و تخیلی در مقابل بی علاقگی به هنر، زیبایی و ایده های انتزاعی).

بیشتر بخوانید: 10 حقیقت جالب روانشناسی در مورد شخصیت

اسطوره شخصیت

ما دوست داریم شخصیت خودمان و خانواده و دوستانمان را قابل پیش بینی و ثابت در طول زمان بدانیم. اما اگر نباشند چه؟
و در حالی که ویژگی های شخصیتی در طول زمان نسبتاً پایدار هستند، آنها می توانند و اغلب به تدریج در طول زندگی تغییر می کنند. علاوه بر این، این تغییرات معمولاً برای بهتر شدن هستند. بسیاری از مطالعات، از جمله برخی از مطالعات من، نشان می‌دهند که بیشتر بزرگسالان با افزایش سن سازگارتر، وظیفه‌شناس‌تر و انعطاف‌پذیرتر می‌شوند. اما این تغییرات به جای روزها یا هفته ها در طول سال ها یا دهه ها آشکار می شوند. تغییرات ناگهانی و چشمگیر در شخصیت نادر است.
ویژگی های شخصیتی به دلیل تأثیراتی که بر رفتار و تداوم در طول زمان دارد، به شکل گیری مسیر زندگی افراد کمک می کند. هنگامی که با استفاده از آزمون‌های شخصیتی ساخته‌شده و معتبر اندازه‌گیری می‌شود، پنج ویژگی بزرگ فهرست بلندبالایی از پیامدهای زندگی را پیش‌بینی می‌کند: عملکرد در مدرسه و محل کار، روابط با خانواده، دوستان، و شرکای عاشقانه. رضایت از زندگی و رفاه عاطفی، سلامت جسمی و طول عمر و بسیاری موارد دیگر. البته هیچ یک از این نتایج کاملاً توسط شخصیت تعیین نمی شود. همه آنها نیز تحت تأثیر شرایط زندگی مردم هستند. اما ویژگی های شخصیتی به وضوح بر زندگی افراد تأثیر می گذارد و به توضیح اینکه چرا دو نفر در شرایط مشابه اغلب نتایج متفاوتی دارند، کمک می کند.

یکی از مهم ترین و بالقوه دشوارترین تصمیمات زندگی را در نظر بگیرید: چه کسی (اگر کسی است!) را به عنوان همسر انتخاب کنید. شواهد تحقیق نشان می دهد که شخصیت باید در این تصمیم نقش داشته باشد.

مطالعاتی که زوج‌ها را در طول زمان دنبال می‌کنند، به طور مداوم نشان داده‌اند که انتخاب همسری مهربان، مسئولیت‌پذیر و از نظر عاطفی انعطاف‌پذیر، به طور قابل‌توجهی شانس شما را برای حفظ یک ازدواج باثبات و رضایت‌بخش افزایش می‌دهد. در واقع، ویژگی های شخصیتی برخی از قوی ترین پیش بینی کننده های کیفیت روابط بلندمدت هستند.
این بدان معنا نیست که ما قبلاً همه چیزهایی را که باید در مورد ویژگی های شخصیتی بدانیم کشف کرده ایم.

بیشتر بخوانید: چرا شناخت تیپ شخصیتی، برای رشد ذهنی بسیار مهم است؟

آیا شخصیت شما ثابت شده است یا می توانید شخصیت خود را تغییر دهید؟

به عنوان مثال، می دانیم که تغییر شخصیت می تواند اتفاق بیفتد، که معمولاً به تدریج اتفاق می افتد و معمولاً برای بهتر شدن است. اما ما هنوز به طور کامل دلایل تغییر شخصیت را درک نکرده ایم.
تحقیقات برنت رابرتز، جاشوا جکسون، ویبکه بلیدورن و دیگران اهمیت نقش های اجتماعی را برجسته می کند. وقتی روی نقشی سرمایه گذاری می کنیم که مستلزم انواع خاصی از رفتار است، مانند شغلی که مستلزم سخت کوشی و مسئولیت پذیری است، با گذشت زمان این رفتارها در شخصیت ما ادغام می شوند.

مطالعه ای در سال 2015 توسط ناتان هادسون و کریس فرالی نشان می دهد که برخی از افراد حتی ممکن است بتوانند عمداً شخصیت خود را از طریق تلاش شخصی پایدار و هدف گذاری دقیق تغییر دهند. مطالعه من که سال گذشته منتشر شد، و مطالعه دیگری توسط جول اسپچت، نشان می دهد که تغییرات شخصیتی مثبت زمانی سرعت می گیرد که افراد زندگی معنادار و رضایت بخشی داشته باشند.

بنابراین، اگر چه ما در حال حاضر خیلی بیشتر از چند سال پیش درباره شخصیت می دانیم، مطمئناً همه چیز را نمی دانیم. ماهیت، رشد و پیامدهای ویژگی های شخصیتی همچنان موضوعات داغ تحقیق است و ما همیشه چیزهای جدیدی یاد می گیریم.

بیشتر بخوانید: چگونه تیپ شخصیتی روی سلامت ما تأثیر دارد؟

دیدگاه خود را ثبت نمایید.