thumb

چگونه از بروز سوءتفاهم در محیط کار جلوگیری کنیم؟ (3) 6 راه برقراری ارتباط مؤثر با همکاران

چطور می‌تونیم ارتباط مؤثرتری با همکاران داشته باشم؟

حتی اگه رئیس باشین، بهتره کارمندان‌تون رو به‌ چشم زیردست نگاه نکنین و اون‌ها رو «همکار» بدونین. در بعضی موارد این راهکار به برقراری ارتباطی خودمونی‌تر بین شما و کارکنان‌تون کمک می‌کنه. اگه این رویکرد رو در پیش می‌گیرین، چند مفهوم مهم رو به‌خاطر داشته باشین:

  1. خوب گوش بدین.

قبل از اینکه به نظرات و سؤالات کارمندان جواب بدین، اول کامل به حرف‌هاشون گوش کنین. ممکنه دربارۀ فرایند کسب‌وکار خودتون مطالبی از آن‌ها یاد بگیرین که قبلاً متوجه‌شون نشده بودین. حتی یه سری وقت‌ها متوجه می‌شین که دانش و تجربۀ بعضی از کارمندها بالاتره یا آموزش بیشتری دیدن و خود این موضوع می‌تونه به افزایش بهره‌وری شرکت کمک کنه.

  1. سرراست حرف بزنید.

در صحبت‌هاتون از کلماتی استفاده کنین که کارمندان‌تون به‌وضوح متوجهش بشن و با اون ارتباط برقرار کنن. به‌جای استفاده از اصطلاحات تخصصی یا بیش از حد فنی، واژگان قابل‌فهم‌تری رو به کار ببرین چون واژگان سخت بی‌جهت بحث رو پیچیده می‌کنن. یادتون باشه، هدف از برقراری ارتباط با «همکاران» انتقال پیام به اون‌ها و انجام کارهاست.

  1. به چشم‌ها نگاه کنین.

وقتی با یه کارمند صحبت می‌کنین، باهاش ارتباط چشمی برقرار کنین. این نشون‌دهندۀ احترامیه که به اون کارمند می‌ذارین. به همین ترتیب کارمند شما هم دلسوزانه‌تر مشارکت می‌کنه. موقع صحبت با کارمندان از زبان بدنتون (ارتباطات غیرکلامی) هم استفاده کنین. برای مثال، اگه دستتون رو زیر چانه بذارین و در حین گوش‌دادن به صحبت‌های کارمند چشم‌هاتون رو به این‌طرف و اون‌طرف بچرخونین، ممکنه ناخواسته این پیام رو ارسال کنین که از شنیدن حرف‌های اون خسته شدین.

  1. منفی نباشین!

در زمان صحبت با کارمندان حواستون باشه که از ارتباط و کلمات منفی استفاده نکنین، تلاش کنین در عین ارتباط تا حد ممکن، مثبت جلوه کنین. مثلاً، اگه با کارمندی درمورد ریزش نمودار فروش شرکت که به‌خاطر تغییر شرایط اتفاق افتاده، صحبت می‌کنین، به‌جای نصیحت‌کردن خیلی ساده بگین: «خب، حداقل الان می‌دونیم کدوم راهکار قطعاً جواب نمی‌ده.»

  1. شوخ‌طبعی رو دست‌کم نگیرین.

هر موقع که احساس کردین لازمه برای روان‌تر کردن ارتباطات طنز رو به صحبت‌هاتون اضافه کنین. شوخ‌طبعی باعث می‌شه کارمندتون در مقابل شما جبهه نگیره و بحث رو خوشایند‌تر کنه.

  1. همه چیز رو ثبت کنین.

در صورت امکان، ارتباطاتتون رو با کارمندان یادداشت کنین. حتی اگر در مورد مسائل و پروژه‌های مهم به‌صورت شفاهی باهاشون صحبت می‌کنین بهتره همۀ مطالب رو ایمیل کنین یا یه یادداشت کتبی برای تأیید چیزهایی که درباره‌شون کردین بهشون بدین.

در کل برای برقراری ارتباط موثر با کارمندان، نیاز به بروزرسانی مهارت های مدیریتی است و بروزرسانی مهارت‌های مدیریتی، کلیدی برای رقابت پذیری حرفه‌ای.

شالباف

1401/07/30

یعنی تو محیطی که همه جدین و بخندی با غضب نگات میکنن بیای شوخ طبعی هم کنی؟

دیدگاه خود را ثبت نمایید.