thumb

15 قانون مهم درباره رابطه دوستی با همکاران که باید بدونید

اگر یک شغل تمام‌وقت دارین، احتمالاً بیشتر ساعات شبانه‌روز رو با همکاران‌تون می‌گذرونین. همین‌طور به‌احتمال زیاد حداقل با بعضی از آن‌ها رابطۀ دوستانه دارین. این دوستی هم برای لذت بردن از محل کار و هم برای سلامت روان شما خوبه، اما قوانینی برای دوستی و برقراری ارتباط موثر در محیط کار وجود داره که باید از اون‌ها آگاه باشین.

چرا داشتن قوانین برای ایجاد رابطۀ دوستی در محل کار مهمه؟

دوستی در محل کار تأثیر مثبتی بر سلامتی و شخصیت شما داره؛ اما این دوستی‌ها باید بادقت مدیریت و یه سری نکات در مورد اون‌ها رعایت بشه، از جمله:

  • حفظ حریم شخصی: به‌احتمال زیاد مطالبی رو به دوستانتون می‌گین که با همکار اداری‌تون در میان نمی‌ذارین. قوانین به شما کمک می‌کنه مکالماتتون با دوستان و همکاران مدیریت کنین.
  • ملاحظۀ دیگران در محل کار: شما بیشتر مایل هستین در پروژه‌هایی فعالیت کنین که اعضای تیم، دوست‌های خودتون باشن تا غریبه‌ها. داشتن قوانین به شما کمک می‌کنه وقتتون رو به‌درستی با دوستان و همکاران مدیریت کنین و روابط خوبی با همه داشته باشین.
  • حفظ آرامش محیط کاری: روابط دوستی گاهی اوقات چالش‌برانگیز می‌شن. قوانین مربوط به دوستی در محل کار به شما کمک می‌کنه تا با حفظ روابط صمیمانه، اخلاق حرفه‌ای داشته باشین.

15 قانون برای دوستی و دوست‌یابی در محل کار

  1. وقتی دوست شما مدیر شما هم هست محترمانه‌تر برخورد کنین.

داشتن رابطه خوب با مدیر به ایجاد محیطی دلپذیر در محل کار کمک می‌کنه. بااین‌وجود، به تمایز جایگاه کارمند و کارفرما احترام بذارین. گفت‌وگوها‌تون را به مطالبی محدود کنین که نیازی به گزارش مدیر نداره. همچنین به مدیر خود حتی اگر دوستی صمیمی‌‌تونه احترام بذارین، به‌خصوص در ساعات اداری.

  1. حواس‌تون به ساعت باشه.

یکی از جنبه‌های لذت‌بخش داشتن دوستانی در محل کار اینه که بتونین در وقت ناهار صحبت‌هایی خارج‌ازموضوع کاری داشته باشین؛ اما دقت کنین گپ‌وگفت‌های شما بیش از حد طولانی نشه و از زمان کاری کم نکنه. حواستون به ساعت باشه و به این واقعیت احترام بذارین که شما و دوستان‌تون هر دو کار و مسئولیت دارین. اگر هم مدیر هستین سعی نکنین با گذراندن وقت بیشتر با یک یا دو کارمند تبعیض قائل بشین.

  1. باملاحظه باشین.

هنگام ایجاد روابط دوستانه کاری، به سلیقه و علایق دوستان خود توجه کنین. جایی رو برای صرف ناهار انتخاب کنین که مناسب ذائقه اون‌ها باشه. اگر یه فعالیتی رو برای بعد از ساعت کاری برنامه‌ریزی می‌کنین، به مسئولیت‌‌ها خانوادگی یا سایر تعهدات خانوادگی‌شون همکاران‌تون توجه کنین.

  1. دایرۀ دوستان و همکاران رو گسترش بدین.

ممکنه با بعضی از همکاران دوستی و صمیمیت بیشتری داشته باشین و با بعضی دیگر خیلی آشنا نباشین. هیچ ایرادی نداره اما حواستون باشه که روابط دوستانه بر تصمیمات محل کار شما تأثیر نذاره. سعی کنین با افرادی که خیلی نمی‌شناسین کار کنین و سایر همکاران رو هم در گفت‌وگوهای خود شریک کنین، این کار نه‌تنها به اون‌ها احساس نزدیکی و عضوی از تیم بودن رو می‌ده، بلکه به این معنیه که شما از ایده‌ها و نظرات مختلف استقبال می‌کنین.

  1. مثبت‌اندیش باشین و حرف‌های دلگرم‌کننده بزنین.

همیشه دربارۀ همکاران خود حرف‌های مثبت بزنین و از ارائۀ نظرات منفی پرهیز کنین، به‌خصوص در هنگام کار. وقتی با ملایمت مطالب رو مطرح می‌کنین و در مقابل‌شون جبهه نمی‌گیرین این ویژگی در میان دوستان کاری شما اهمیت بیشتری پیدا می‌کنه، اگر با همکاری مشکلی دارین، شخصاً به خودش بگین و بقیه دوستان و همکاران رو نیز به همین کار تشویق کنین.

  1. با اعضای تیم یکسان رفتار کنین و تبعیض قائل نشین.

چه مدیر تیم باشین و چه یکی از اعضای آن، باید تک‌تک افراد رو به یک‌چشم نگاه کنین و فرقی میان اون‌ها نذارین. از دیگران بخوایین نقطه نظرات‌شون رو به اشتراک بذارن و بادقت و توجه کافی به حرف‌هاشون گوش کنین طوری که انگار دوستان نزدیک‌تون هستن.

  1. خود واقعی‌تون باشین و طبیعی رفتار کنین.

اگر هنوز در تلاش برای ایجاد روابط دوستانه در محل کار هستین، شاید حس کنین که باید نحوه صحبت و رفتارتون رو مطابق فرهنگ شرکت تغییر بدین. در نهایت، بهتره طبیعی رفتار کنین و اجازه بدین مردم شما رو همان‌طور که هستین بشناسن. این کار موجب می‌شه تا روابط صادقانه‌تری داشته باشین و هم در محل کار و هم در خارج از آن یکسان رفتار کنین. همچنین حس اعتمادی بین خودتون و بقیه به وجود میارین که هم از نظر اخلاقی و هم از نظر فردی مهمه.

  1. فراموش نکنین که با همه رفتاری دوستانه داشته باشین.

در حین حضور در دفتر کار، رابطۀ اخلاقی‌تون رو با دوستان و همکاران حفظ کنین. این یعنی شما می‌تونین با برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های غیرمرتبط، رابطه دوستانه خودتون رو پس از پایان روز کاری هم ادامه بدین. در پایان روز متوجه می‌شین که کارها با همکاری انجام می‌شه. مراقب باشین هر چیزی که می‌گین یا هر کاری که انجام می‌دین وقتی در یک محیط آرام‌تر و بدون تنش و اضطراب باشین، نتیجۀ بهتری می‌ده.

  1. صبور باشین.

گاهی اوقات دوستی‌های کاری خیلی زود شکل می‌گیره. شما با یک همکار جدید آشنا می‌شین و متوجه می‌شین که علایق مشترک، حس شوخ‌طبعی مشابه یا دوستان مشترک دارین؛ اما بیشتر اوقات، شناخت افراد و ایجاد دوستی زمان‌بره. بهتره اجازه بدین همکاران شما قبل از اینکه جنبۀ خونسرد و آرام‌تر شخصیتتون رو ببینن، مدتی جدی و حرفه‌ای بودنتون را در محل کار ببینن. با صرف زمان مناسب برای ایجاد دوستی، افراد درک بهتر و شناخت بیشتری از شخصیت شما پیدا می‌کنن.

  1. در دسترس باشین.

اگر بیش از چندماهه که در محل کار مشغول هستین و هنوز ارتباط دوستی برقرار نکردین، شاید انجام کارهایی ضروری باشه مثلاً اگر بیشتر روز با هدفون پشت میزتون هستین شاید بد نباشه با یکی از همکاران نوبتی برین قهوه بخورین و استراحتی به خودتون بدین. به حضور در رویدادهای اجتماعی مرتبط به کار پایبند باشین. طوری رفتار کنین که همکاران شما احساس کنن مایل به برقراری دوستی هستین.

  1. بین مسائل کاری و شخصی تمایز قائل بشین.

به‌طورکلی، مسائل کاری رو در دفتر کار بذارین و با دوستان و همکاران‌تون ساعتی رو به صحبت در مورد موضوعات دیگر اختصاص بدین. این کار باعث می‌شه از شایعات دوری کنین و زمان خوشایندتر و لذت‌بخش‌تری رو در جمع‌های دوستانه بگذرونین. البته در این مورد استثناهایی هم وجود داره، برای مثال، اگر یکی از همکاران در محل کار به مشکلی برخورده و به مشاوره با شما احتیاج داره. شاید بهتر باشه پس از اتمام کار ساعتی برایش وقت بذارین و باهاش حرف بزنین.

  1. با گفت‌وگو مسائل رو حل کنین.

شاید در محل کار با همکاران بحث و مشاجره داشته باشین. این‌جور مواقع باید دربارۀ مسائلی که اختلاف‌نظر دارین حرف بزنین و سعی کنین اون‌ها رو حل کنین. این کشمکش‌‌ها به دوستی‌ها آسیب می‌رسونن و باعث تنش در محل کار می‌شن، اما می‌تونن عاملی مهم برای ایجاد درک بهتر، بهبود نظرات و فرایندهای آتی باشن.

  1. همیشه تابع قوانین باشین.

واضحه که شما به دوستان کاری خود اعتماد دارید و شاید یا نسبت به اون‌ها گذشت بیشتری نشون بدین حتی بیشتر از آن چیزی که قوانین معمول اجازه می‌دن. بااین‌حال، اگر همیشه از قوانین پیروی کنین، هرگز بین همکاران تبعیض قائل نمی‌شین و در بین مدیران وجهه خوبی خواهید داشت.

  1. دستاوردهای خود را به خاطر بسپارین.

یکی از جنبه‌های مثبت دوستی‌های اداری اینه که شما به موفقیت دوستان خود اهمیت بدین و موفقیت‌هاشون رو به‌اتفاق، جشن بگیرین. بااین‌حال، مراقب باشین حین کمک به همکاران از وظایف شغلی‌تون غافل نشین.

  1. مدبرانه ارتباط برقرار کنین.

خوبه که در محیط کار دوست‌هایی داشته باشین که باهاشون احساس راحتی کنین و بتونین به‌راحتی از زندگی و چالش‌های آن، چه شخصی و چه در محل کار حرف بزنین. بااین‌حال، مراقب باشین هر مطلبی رو با اون‌ها به اشتراک نذارین. برای مثال، می‌تونین از مناسبت‌های خانوادگی، سرگرمی‌ها و سایر علایقتون با همکاران اداری صحبت کنین.

فرزانه فرخی پور

1401/07/30

انصافا وقتی داخل محل کارت ارتباط دوستانه بتونی برقرار کنی، اصلا از انجام دادن اون کارها خسته نمیشی تازه لذت میبری

فرزانه فرخی پور

1401/07/30

انصافا وقتی داخل محل کارت ارتباط دوستانه بتونی برقرار کنی، اصلا از انجام دادن اون کارها خسته نمیشی تازه لذت میبری

دیدگاه خود را ثبت نمایید.