thumb

10 راهکار موثر برای ایجاد روابط دوستانه در محل کار

چطور در محل کار دوست پیدا کنیم؟

شما زمان قابل توجهی رو با افرادی که باهاشون کار می‌کنین می‌گذرونین، ایجاد روابط دوستانه با همکاران از اهمیت خاصی برخوردار است. ایجاد دوستی و روابط حرفه‌ای نیازمند تلاش و توجه است تا شما و همکاران احساس حمایت کنین. مزایای این نوع روابط دوستانه بهبود کیفیت زندگی و رفاه عمومی شماست. در این مقاله با نحوه دوست‌یابی در محل کار آشنا می‌شین:

  1. خودتون رو معرفی کنین.

با معرفی خود به همکاران، می‌تونین شروع به گفت‌وگو و تعامل کنین. اگه به‌تازگی در شرکت، بخش یا تیمی مشغول به کار شدین لازمه خودتون رو معرفی کنین و ابتدا از سرگرمی‌ها و علایق خودتون بگین. از همکاران‌تون بخوایین اون‌ها هم دربارۀ چیزهایی که دوست دارن حرف بزنن. با گفتن جزئیات شخصی، می‌تونین کم‌کم ارتباطات عمیق‌تری در محل کار به وجود بیارین.

  1. فرهنگ شرکت رو رعایت کنین.

هر شرکتی فرهنگ خاص خودش رو داره که مرزهای بین همکاران رو تعیین می‌کنه. برخی از شرکت‌ها قوانین ضمنی دارن، مانند برقراری ارتباط با همکاران عمدتاً از طریق ایمیل یا کنفرانس‌های ویدئویی. برای درک بیشتر فرهنگِ محل کار خود، نحوه تعامل کارکنان با یکدیگر رو در نظر بگیرین و دوره‌های آموزشی رو مطالعه کنین.

  1. صبح بخیر بگین و احوالپرسی کنین.

هنگام تلاش برای ایجاد روابط دوستانه در محل کار، مؤدب باشین و بدونین در یک محیط اجتماعی هستین. برخی افراد همکاران‌شون رو در محل کار نادیده می‌گیرن. گفتن صبح بخیر باعث شروع یه روز خوب، شکل‌گیری صمیمیت و ارتباط موثر در محیط کار می‌شه. پس از پایان شیفت کاری هنگام خروج از محل کار از همه خداحافظی کنین.

  1. پیشنهاد کمک بدین.

پیشنهاد کمک به همکاران در مواقعی که در شرایط خاصی هستن مثل شروع پروژه‌ای جدید یا وقتی حجم کاری سنگینی دارن موجب ایجاد روابط دوستانه محکم‌تری می‌شه. یا مواقعی که سرشون شلوغه وقتی برای خرید قهوه، یا ناهار می‌رین، ازشون بپرسین که آیا چیزی می‌خوان براشون تهیه کنین. این کار شما باعث صرفه‌جویی در وقت اون‌ها می‌شه و نشون می‌ده که بهشون اهمیت می‌دین.  

  1. رویدادهای مهم رو به یاد داشته باشین.

روابط دوستانه در محیط کاری نقش مهمی دارن چون مردم همیشه می‌خوان مورد توجه قرار بگیرن. یک کار ساده‌ای که می‌تونین انجام بدین به یاد داشتن رویدادهای مهم همکاران‌تون هست، مثلاً موفقیت‌ اون‌ها رو بهشون تبریک بگین یا تاریخ تولدشون رو روی تقویم علامت بزنین و برای اون روز یه هدیه بخرین. این شناخت و فرصت‌ها تضمین می‌کنه که شما می‌خوایین رابطۀ کاری خود با دیگران رو حفظ کنین.

  1. سؤال بپرسین.

پرسیدن سؤال از همکاران راه خوبی برای شروع گفت‌وگو و ایجاد روابط دوستانه‌ست. مثلاً اگه تازه‌وارد هستین، بد نیست که از همکارتون رستوران‌های خوب نزدیک به محل کار یا مسیرهای پیاده‌روی رو بپرسین وحتی می‌تونین از اون‌ها دعوت کنین که برای صرف غذا یا در پیاده‌روی یا فعالیت ورزشی شما رو همراهی کنن. می‌تونین دربارۀ تعطیلات آخر هفته، سرگرمی‌ها یا موضوعاتی از این قبیل سؤالات دوستانه بپرسین.

  1. حضور در مناسبت‌های شرکت!

حضور در مناسبت‌های شرکت به شما این فرصت رو می‌ده که گفت‌وگوهای شخصی و صمیمانه بیشتری با همکاران داشته باشین. مهمونی‌های شرکت در تعامل و برقراری ارتباط همکاران نقش مهمی دارن و با ایجاد یک زمینه عادلانه به ترویج روابط دوستانه کمک می‌کنن. به جای تمرکز بر حرفه‌ای بودن بر روی ایجاد روابط کار کنین.

  1. عضو یک تیم ورزشی بشین.

تیم‌های ورزشی فرصت دیگری برای ایجاد رابطه با همکاران است. اگه شرکت شما تیم ورزشی نداره خودتون در فکر راه‌اندازی یک گروه ورزشی باشین شاید دیگران هم علاقه‌مند بشن و به شما بپیوندن. این نشون دهنده ابتکار عمل و تعهد شما به ایجاد ارتباط با همکاران‌تان است. این رویدادها شما رو تشویق می‌کنه تا بدون تنش در گردهمایی‌های رسمی‌تر شرکت با همکاران خود تعامل داشته باشین.

  1. از سرگرمی‌های همکاران خود حمایت کنین.

بد نیست از همکاران خود دربارۀ سرگرمی‌هایی که دارن بپرسین تا بهترین راه حمایت از اون‌ها رو پیدا کنین. برای مثال، همکارانی که دوست دارن در اوقات فراغت نقاشی کنن، ممکنه نمایشگاه‌هایی برای نمایش آثار هنری‌شون برگزار کنن. در این رابطه، می‌تونین با تبلیغ این رویداد در شبکه‌های اجتماعی یا کمک به اون‌ها در حمل یا چیدمان تابلوها حمایت کنین. 

  1. در رویدادهای کاری و غیر کاری شرکت کنین.

اگه می‌خوایین در محل کار روابط دوستانه قوی‌تری ایجاد کنین، به شرکت در مسابقاتی که در محل کار برگذار میشن رو در نظر داشته باشین. این مسابقات می‌تونن برای حجم کاری، کارهای پیچیده یا فعالیت‌های فوق برنامه اعمال بشن. برای مثال، افرادی که در یک رستوران با هم کار می‌کنن، می‌تونن بر سر تعداد مشتریانی که در طول روز مراجعه و این دوستان بهشون سرویس می‌دن، رقابت کنن. این کار در حین تفریح در محل کار، موجب دوستی و صمیمیت هم می‌شه.

مواردی که باید در مورد ایجاد روابط دوستانه در محل کار در نظر بگیرید:

  • با احترام رفتارکنین.

اگه با مدیر یا سرپرست خود دوست هستین یا نسبتی دارین، یادتون باشه که در حین کار بهشون احترام بذارین. رابطۀ بین سرپرست شما که شخصیت صاحب اختیاری هست و دوست شما فرق می‌کنه. شاید بهتر باشه در محل کار از موضوعات شخصی با سرپرست خود حرفی نزنین. دوستی‌های کاری معمولاً وقتی در محیط اداری هستین نیاز به حرفه‌ای بودن دارن. وقت استراحت و ناهار که زمان آزاد دارین، می‌تونین دربارۀ زندگی شخصی‌تون با دوستان‌تون صحبت کنین. این به دوستِ شما که در جایگاه بالاتری هست نشون می‌ده که به موقعیت اون‌ها در شرکت احترام می‌ذارین.

  • روشن‌فکر و انتقادپذیر باشین.

برای ایجاد روابط دوستانه در محل کار، یادتون باشه که موقع صحبت با همکاران، روشن‌فکر و عاری از هر تعصبی باشین. موفقیتِ پروژه‌ها و مسئولیت‌ها مستلزم وجود دیدگاه‌های متفاوته. برای کمک گرفتن از همکارانی که زیاد باهاتون صمیمی نیستین بهشون نزدیک بشین. حتی شاید بد نباشه همکارانی رو که نمی‌شناسین به ناهار یا شرکت در رویدادها دعوت کنین.

  • با ملاحظه باشین.

موقع ایجاد روابط دوستانه در محل کار به حدومرز دیگران احترام بذارین. از اون‌ها دربارۀ علائق و سرگرمی‌هاشون بپرسین ولی وارد مسائل شخصی‌شون نشین. بعضی‌ها ترجیح می‌دن که مرزهای خاصی رو در محل کار حفظ کنن یا شاید زندگی خانوادگی‌ سرشون رو شلوغ و معاشرت اون‌ها رو محدود کرده. وقتی برای ناهار برنامه‌ریزی می‌کنین، نظرات دوستان کاری خودتون در مورد غذا و مکان در نظر بگیرین. 

  • اخلاق حرفه‌ای داشته باشین.

زمان دوست‌یابی در محل کار داشتن اخلاق حرفه‌ای خیلی مهمه. شاید تحقیق از قوانین شرکت دربارۀ ایجاد روابط دوستانه در محل کار خوب باشه. هنگام ایجاد دوست‌‌های اداری باید مرزهای خاصی رو در ارتباط‌‌تون در نظر داشته باشین.

  • برقرارکنندۀ خوبی در ارتباطات باشین.

هنگام دوست‌یابی اداری، متوجه باشین که چگونه محیط اطرف‌تون بر مهارت‌های ارتباطی شما تأثیر می‌ذاره. برای مثال، شاید لازم باشه بدونین که برای ایجاد دوستی با همکاران خاص، از مطرح کردن چه موضوعاتی پرهیز کنین. قرار نیست بحث‌های شخصی رو با همه به اشتراک بذارین.

بهتره بدونید: 15 قانون مهم درباره رابطه دوستی با همکاران که باید بدونید

 مزایای ایجاد روابط دوستی در محل کار:

  • افزایش بهره‌وری 

حفظ روابط دوستانه در محل کار موجب تعهد و بهره‌وری بیشتر می‌شه. این روابط همچنین به شما انگیزه میدن تا هر روز با اشتیاق سر کار حاضر بشین. افزایش انگیزه، کارمندان رو بیشتر درگیر کار و مسئولیت‌شون می‌کنه و در نتیجه کیفیت کارشون رو بالا می‌بره.

  • فرهنگ شرکت قوی‌تر

ایجاد روابط دوستانه و صمیمانه در محل کار به خاطر ایجاد حس مثبت در کارکنان در مورد رفتن به سرِکار، فرهنگ کلی شرکت را بهبود می‌بخشه. فرهنگ قوی شرکت به کارکنان اجازه می‌ده تا در یک محیط حمایتی تعامل، ارتباط و همکاری داشته باشن. اگه ایده‌هایی برای بهبود فرهنگ شرکت دارین با سرپرست خود در میان بذارین.

  • افزایش رضایت و پیشرفت شغلی

یکی از مزایای اصلی دوستی در محل کار، افزایش پیدا کردن رضایت شغلیه. وجود افراد قابل اعتمادی که از اخلاق کاری شما قدردانی می‌کنن، باعث افزایش بیشتر رفاه، شادی و نشاط در محل کار می‌شه. شرکت‌هایی که اجازه می‌دن این دوستی‌های کاری حفظ بشن، افزایش رضایت شغلی و متعاقباً حفظ کارمندان کوشاتر رو تجربه می‌کنن.

بیشتر بخوانید: رضایت شغلی در مقابل شادی در کار و ارتباط تنگاتنگ آن‌ها با هم

  • نوآوری بیشتر

وقتی شرکت‌ها از دوستی بین کارمندان حمایت کنن، موجب افزایش نوآوری می‌شن. چون دیدگاه‌های متعدد به تنوع نقطه‌نظرات در شرکت‌ها کمک می‌کنه. وقتی کارکنان برای انجام تحقیقات و یافتن راه حل با همدیگر همکاری و تبادل نظر داشته باشن، کارفرمایان از نوآوری حاصل سود می‌برن.

  • سیستم‌های پشتیبانی پیشرفته

دوستی و صمیمیت در محل کار مهمه چون باعث افزایش قدرت همکاری در محل کار میشه. وقتی حجم کاری سنگینی دارین، این روابط دوستانه می‌تونن با کمک به شما در انجام وظایف پیچیده و خاص، استرس رو کاهش بدن و حتی شما رو از نظر عاطفی هم حمایت کنن. با افزایش رفاه در محل کار، کارمندان کمتر زیر فشار و استرس قرار می‌گیرن و نتیجۀ کاری بهتری رو ارائه می‌دن.

  • پیشرفت کار تیمی

وجود روابط دوستانه مستحکم در کار، موفقیت عملکرد تیمی رو تقویت می‌کنه، از این جهت که دوستان هم‌گروه یکدیگر رو می‌شناسن و به محدودیت‌ها و مرزهای محیط کار و همدیگر احترام می‌ذارن. تیم‌هایی که رابطۀ دوستانه و صمیمانه‌تری داشته باشن، تعارض کمتر و بهره وری بیشتری رو تجربه می‌کنن.

مقاله مرتبط: چگونه در محل کار خود دوست داشتنی تر باشیم!

محمدعلی

1401/07/30

ولی از یه طرف دیگه اگه اتحاد کارمندا قوی تر بشه، برای مدیر ممکنه کار سخت تر بشه ها

دیدگاه خود را ثبت نمایید.