thumb

چگونه از بروز سوءتفاهم در محیط کار جلوگیری کنیم؟(5) 4 روش مدیریت محیط کاری

چگونه رهبر یا مدیری صریح و ناطق باشیم

کارمندان در ساعات کاری برای هدایت و راهنمایی به رهبران و مدیران خود نگاه می‌کنن. مسئولیت یک رهبر اینه که استراتژی و دیدگاهش رو از طریق برقراری نوعی ارتباط شفاف با کارمندان، برای دستیابی به اهداف شرکت بیان کنه. اگه یک رهبر باقدرت حرف‌هاش‌ رو نزنه، کارمندان اون را به چشم مدیری که قدرت تصمیم‌گیری و اقتدار نداره نگاه می‌کنن.

برای اینکه بتونین باقدرت زمام شرکت رو در دست بگیرین باید نکاتی رو رعایت کنین از جمله:

  1. حرف دیگران رو فعالانه گوش بدین.

به نگرانی‌ها و دردودل‌های کارمندانتون گوش بدین، حرف‌ها‌شون رو مجدد تکرار کنین تا مطمئن بشن شما کاملاً متوجه منظورشون شدین. حتماً به صحبت‌های کارمندان، رؤسا و مشتریانتون به‌صورت فعال گوش بدین. برای اینکه رهبر مقتدری باشین و حرف‌هاتون رو آشکارا و با صراحت اعلام کنین باید به کارکنانتون نشون بدین که پیام اون‌ها رو به‌دقت گوش می‌دین و تأیید می‌کنین. اگه صحبت کارمندی رو شنیدین و حرف‌هاش رو پذیرفتین در صورت امکان همون موقع نظرتون رو بگین، یا فقط چند لحظه‌ برای تصمیم‌گیری و اعلام نظرتون وقت بذارین.

  1. خودتون مستقیماً با کارمندان صحبت کنین.

به‌جای اینکه پیغامتون رو با یه کارمند دیگه یا یه ایمیل به کارمندتون برسونین ، خودتون مستقیم باهاش حرف بزنین. ابزارهای ارتباطی مثل واتس‌اَپ و ایمیل قدرت حرف‌هاتون رو کم می‌کنن و خیلی وقت‌ها باعث برداشت اشتباه می‌شن، بهتره وقتی کاری با کارمندتون دارین حضوری باهاش صحبت کنین و همه چیز رو شفاف مطرح کنین و شخصاً استراتژی و راهکارتون رو شخصاً باهاش در میان بذارین. مثلاً، اگه طرحی دارین که می‌تونه کسب‌وکار شما رو به یه هدف مالی خاص طی سه‌ماهه آینده برسونه از کارمندان‌تون بخوایین همگی در جلسه‌ای که قراره راجع به طرح‌تون صحبت کنین حضور داشته باشن. برگزاری جلسات حضوری به شما این فرصت رو می‌ده که در جایگاه یه رهبر یا یه مدیر لایق خواسته‌ها و نظراتتون رو صریحاً اعلام کنین.

  1. پاسخگو باشین.

به مشکلات یا بحران‌هایی که در محیط کاری به وجود میان، فوری جواب بدین، اجازه ندین بین اختلاف پیش‌اومده و پاسخ شما به کارکنان زمان زیادی بگذره. مثلاً، اگه فردی در محل کار به‌خاطر رفتار نامناسبی که داره بین کارمندان به بداخلاقی معروف شده، جلسه‌ای برگزار کنین یا اینکه یه یادداشت رسمی ارسال و اقدامات انجام شده و خط‌مشی خودتون رو دربارۀ این موضوع شرح بدین. ارتباط سریع با کارمندان و رسیدگی به مشکلات نشانگر اقتدار و صلابت کلام شما و همین‌طور آگاهی از مسائل مربوط به تجارت خودتونه.

  1. در صورت لزوم از کارکنانتون دفاع کنین.

اگه کارمندی با مشتریان یا سایر شرکت‌ها با مشکل یا اختلاف نظری مواجه می‌شه، نباید در حاشیه بشینین و سکوت کنین. برای مثال، اگه یک مشتری عصبانی با کارمند شما مشکلات غیر قابل توجیهی داره، پا پیش بذارین و با آرامش با مشتری برخورد کنین، بعد به کارمندتون اطمینان بدین تا جایی که تونستین ازش حمایت کردین. دفاع از کارمندان مخصوصاً وقتی حق با اون‌ها باشه، هم باعث بالارفتن اعتماد به نفسشون می‌شه و هم شما رو یه مدیر توانا و کاردان نشان می‌ده.

در کل برای برقراری ارتباط موثر با کارمندان، نیاز به بروزرسانی مهارت های مدیریتی است و بروزرسانی مهارت‌های مدیریتی، کلیدی برای رقابت پذیری حرفه‌ای.

فرشته رضایی فر

1401/07/30

حمایت از کارمند همه جا هم خوب نیست باعث میشه کارمند دیگه از جانب داری ناراحت بشه .. شاید واقعا مشکل همون یه چیز کوچیک که فکرشو میکنیم نباشه

دیدگاه خود را ثبت نمایید.