thumb

چند فیلم درباره زنان که باید ببینید؛ 6 فیلم زنانه جذاب

شش فیلم درباره زنان که نباید از دست بدید؛

همان‌طور که با دیدن مستند اطلاعات خودمون رو در زمینه خاصی بالا می‌بریم می‌تونیم با انتخاب ژانر و موضوع مناسب فیلم تو زمینه خاصی آگاهی‌مون رو افزایش بدیم. یکی از موضوعات جذاب برای سرگرم‌شدن و بالابردن آگاهی از مسیر سخت زنان تماشای فیلم های زنانه است؛ فیلم زنانه یا فیلم درباره زنان، موضوع خاصی از فیلم هست که به طور ویژه روی مشکلات، دغدغه‌ها و حتی روزمرگی زنان تمرکز کرده.

اگه به فیلم و سینما علاقه‌مندین این مقاله رو از دست ندین؛ فیلم و سینما؛ معرفی انواع ژانر و 10 فیلم سینمایی برتر دنیا

ما می‌تونیم با تماشای فیلم‌های ساخته شده درباره زنان تجربه کنیم، فرهنگ و جایگاه زنان رو در کشورهای مختلف دنیا ببینیم و با الهامی که از به نتیجه رسیدن تلاش‌های زنان می‌گیریم باانگیزه بیشتری برای اهداف و خواسته‌هامون بجنگیم.

اما مزایای فیلم دیدن به همین‌جا ختم نمیشن، ما با فیلم دیدن دنیایی رو که در اون زندگی می‌کنیم و دنیای مادران و پدرانمون رو بهتر شناختیم و تونستیم به درک بهتری از آدم‌های مختلف برسیم. اما تو این مقاله قراره فیلم‌هایی رو به شما معرفی کنیم که دنیای زنانه و دخترانهٔ خودتون رو بهتر بشناسین تا از قدرت‌ها و احساساتی که دارین آگاه بشین.

این لیست فقط برای خانم‌ها نیست، به‌عنوان یه پدر، برادر و یا همسر و پارتنر عاطفی، دیدن فیلم‌ها کمک می‌کنه بهتر دنیای غیرقابل‌درک و پیچیده زنان رو درک کنین، موفق باشین!

6 فیلم زنانه جذاب که باید ببینید:

  1. تالی (Tully 2018) 

تالی یه فیلم کمتر دیده شده ولی با ارزش و تا حدودی واقع‌بینانه است که زندگی یه مادر رو به تصویر کشیده. شارلیز ترون نقش مادری رو بازی می‌کنه که صاحب ۳ فرزنده، یه دختر ابتدایی، پسری مشکوک به اوتیسم و یه نوزاده تازه متولد شده. این فیلم تصویری بدون سانسور و بدون زرق‌وبرق از مادرانگی، دغدغه‌ها و خستگی‌هایش رو نشان میده.

ازآنجایی‌که قصد ندارم این فیلم رو اسپویل کنم بهتون پیشنهاد می‌کنم این فیلم فوق‌العاده رو ببینین تا به‌عنوان یه خانم متوجه بشین تنها نیستین و به‌عنوان یه آقا بیشتر قدر مادر و همسرتون رو بیشتر بدونین.

  1. جوی (Joy 2015)

هرچقدر از بازی عالی جنیفر لارنس در این فیلم بگم، کم گفتم. اون خیلی خوب کاراکتر سرسخت و زحمت‌کشش رو به تصویر کشیده. فیلم جوی داستان زنی خلاقه که یه طی رو طراحی و اختراع می‌کنه که احتیاجی به آب‌گیری با دست نداره. جوی شاغل هست؛ اما وظایف خانه رو هم به دوش می‌کشه اون هم مثل مارلو (کاراکتر مادر فیلم تالی) خسته است؛ اما ناامید نمیشه و سرسختانه برای مراقب کردن از خانواده‌اش و رسیدن به حقوق خودش می‌جنگه.

جوی بر اساس داستان زندگی شخصی به همین اسم هست که تونسته با طرح‌ها و اختراعات خودش یه صنعت رو در آمریکا مدیریت کنه.

این فیلم می‌تونه الهام‌بخش تمام دختران و زنانی باشه که رؤیاهای بزرگی تو سرشون دارن و برای رسیدن به اون‌ها می‌جنگن.

برای آشنایی بیشتر با فیلم جویی، میتونید به این مقاله مراجعه کنید!

  1. مالنا (Malena 2000)

راستش از قراردادن فیلم مالنا در این لیست مطمئن نبودم، اما نمی‌تونم حسی که در آخرین سکانس فیلم داشتم رو فراموش کنم. مالنا با بازی مونیکا بلوچی داستان زندگی زنی خیلی زیباست که به‌تازگی با همسرش ازدواج کرده و ناچار از روستای خودش به روستای همسزش نقل‌مکان می‌کنه. داستان از جایی شروع میشه که همسر مالنا به جنگ میره و مالنا بین مردهای هوس‌باز و زنان حسود روستا تنها می‌مونه.

فیلم مالنا به‌خوبی تونسته تأثیر حرف مردم و رواج شایعه‌های نادرست که پشت سر یه نفر راه میفتن رو نشان بده. حرف مردم تا جایی ادامه پیدا می‌کنه که مالنا رو رسوا کرده و زندگی اون رو تغییر میده. شاید با دیدن این فیلم بیشتر ملاحظه حرف‌ها، قضاوت‌ها و آبروی دیگران به‌خصوص بانوان رو کنیم.

چیزی که مالنا درگیرش شده بود ،القای احساس گناه، هست. اگر دوست دارید بیشتر با این موضوع آشنا بشید میتونید به مقاله "سفر گناه یا القای احساس گناهکار بودن چیست؟" مراجعه کنید.

  1. رژ لب زیر برقع من (Lipstick Under My Burkha 2016)

این فیلم ساخت بالیوود و متعلق به کشور هند هست، اما نباید اشتباه برداشت کنید. تو این فیلم خبری از یه نجات‌دهنده افسانه‌ای یا قهرمانی که با افراد زیادی دست‌به‌یقه میشه نیست. رژ لب زیر برقع من خیلی ساده‌تر از این حرف‌هاست. این فیلم داستان زندگی ۴ زن رو به تصویر می‌کشه که هرکدام با مشکلات خاصی دست‌وپنجه نرم می‌کنن. اما با یه موضوع واحد درگیر هستن: حق پایمال شده و نداشتن آزادی.

چیزی که باعث شده این فیلم در این لیست قرار بگیره اینه که هر ۴ نفر اون‌ها با وجود تفاوت‌های زیادی که با هم دارن دست برنمی‌دارن و تمام تلاششون رو برای حرف‌زدن و رسیدن به آزادی انجام میدن.

  1. اشخاص پنهان (Hidden Figures 2016)

این فیلم هم مانند فیلم جوی بر اساس داستان زندگی واقعی زنان رنگین‌پوست سرسخت و نابغه‌ای ساخته شده که بدون وجودشون ناسا نمی‌تونست با پیشرفت فضایی روسیه رقابت کنه.
اشخاص پنهان نه‌تنها از ناعدالتی جنسیتی بلکه از نژادپرستی هم حرف زده و خیلی خوب موضوع عادی‌شدن سرکوب افراد فقط به‌خاطر نژاد یا جنسیت رو به نمایش گذاشته. تماشای این فیلم می‌تونه قدرت درون یه زن رو در رسیدن به خواسته‌هاش و بلندپروازی‌هاش با وجود فضای بسته نشان بده.

  1. لبخند مونالیزا (Mona Lisa Smile 2003)

فیلم لبخند مونالیزا در سال ۲۰۰۳ ساخته شده و از شیوه‌ای متفاوت برای صحبت از حقوق زنان استفاده کرده. در فیلم لبخند مونالیزا جولیا رابرتس نقش استادی رو داره که به یه کالج دخترانه منتقل شده. دختران این کالج به‌شدت باهوش و بااستعداد هستن اما به دلیل جو و محیط تربیتی اطرافشون تصمیم دارن بعد از تمام‌شدن تحصیلاتشون تنها به خانه‌داری، به‌دنیاآوردن بچه و حمایت‌کردن از شوهرشون مشغول باشن.

در واقع این دخترا هدفشون در زندگی رو ازدواج و فرزندآوری تعریف‌کردن طوری که معنای زندگی‌شون به همین موارد خلاصه میشه.

این فیلم زنانه خیلی خوب مبارزه زنان رو با همدیگه به تصویر می‌کشه؛ معلمی با نگاه مدرن به زن که سعی داره به شاگردانش یاد بده تحصیل و اشتغال هیچ منافاتی با زندگی زناشویی نداره و جامعه و مدیران دانشگاهی که روی نگاه سنتی به زن تأکید دارن و قصد تغییر اون رو ندارن. این فیلم درباره زنان و تقابل بین اون‌ها ساخته شده و سعی داره نگاه سنتی به زن که باعث محدودیت اون میشه رو به چالش بکشه.

اگر شماهم طرز تفکرتون مثل دختران این کالج هست این 3 فیلم عاشقانه که حقیقت روابط عاطفی و عشق رو نشان میدن، ممکنه براتون جذاب باشه!

فاطمه مرادخانی

1402/11/04

فیلم نینوچکا هم خوبه برای دخترها که ببینن درمورد زنی سختگیر و محکمه که نسبت به عشق مقاومت میکنه. یه دیالوگ قشنگی ازش تو ذهنمه که لئون از نینوچکا میپرسه: تو چجور دختری هستی؟ نینوچکا میگه: دقیقا همونی که میبینی، یه چرخ دنده کوچیکم در چرخ بزرگ تکامل

دیدگاه خود را ثبت نمایید.