thumb

هادس کیست؛ همه چیز درباره شخصیت هادس و آرکتایپ هادس یونگ

آرکتایپ هادس در نظریه روان‌شناسی تحلیلی یونگ

اگر بخواهیم به‌صورت مختصر درباره هادس که یکی از 15 آرکتایپ نظریه یونگ است حرف بزنیم، باید بگوییم شخصیت هادس با دید فلسفی به جهان نگاه می‌کند و فرمانروای دنیای زیرین و ناخودآگاه است؛ آرکتایپ هادس نماد عمق زندگی انسان‌هاست. او خدای مردگان و دنیای زیرین است و ضعف او تنهایی و عدم ارتباط با دیگران است.

آرکتایپ یا کهن الگو به تیپ شخصیتی افراد با طرح‌واره‌ها و الگوهای رفتاری متفاوت گفته می‌شود؛ به‌طورکلی 15 کهن الگو یا آرکتایپ وجود دارد که شامل هفت آرکتایپ زنانه و هشت آرکتایپ مردانه هستند.

هر فرد ممکن است یک یا چند کهن الگو مختلف را در وجود خود پرورش دهد؛ اما دقت داشته باشید در هر فرد یک کهن الگو به‌صورت قالب وجود دارد که روند زندگی بر اساس آن شکل می‌گیرد

در ادامه قصد داریم یکی از کهن الگوهای مردانه یعنی هادس را معرفی نماییم تا بتوانید با شناخت نقاط قوت و ضعف آن در مسیر یک زندگی رؤیایی گام بردارید.

شخصیت هادس چگونه است؟

به‌طورکلی مردان باشخصیت هادس بسیار درون‌گرا، ساکت و تودار هستند و درک بالایی نسبت به مسائل و حل مشکلات دارند. این مردان تنهایی را ترجیح می‌دهند، زیرا برای آن‌ها ارتباط معنایی ندارد و ارتباطات بیرونی برایشان نامفهوم و غیرقابل‌تعریف است.

کهن الگوی هادس خدای مردگان و دنیای زیرین است که هر دو نمادی از ناخودآگاه درون آدمی است. بارزترین خصوصیت اخلاقی هادس عمق و سردی شخصیت او است؛ ازاین‌رو دردهای درونی فراوانی دارد.

شخصیت هادس می‌تواند به‌صورت وراثتی به وجود بیاید یا ممکن است پس از یک ضربه عمیق روحی ایجاد شود.

شخصیت هادس

نماد هادس غم، غصه، سوگ، اندوه و تنهایی است؛ او نگاه عاقل اندر سفیهی دارد و از نگاه سطحی به زندگی بیزار است.

مرد هادس انزواطلب و گاهی از دنیا بریده است؛ سطح انرژی آن پایین بوده و کنار آن فضا سنگین، تاریک، تیره و خشک به نظر می‌آید. ازآنجایی‌که وابستگی بیرونی برای تکامل مرد هادس بی‌معنا است و یک نوع ضعف محسوب می‌شود؛ ازاین‌رو هرآنچه را که دوست دارند در درون خود برده و با رویای آن زندگی می‌کنند؛ به‌طورکلی هادس به‌هیچ‌عنوان خود را با قوانین عجیب و دست‌وپاگیر محدود نمی‌کند. 

هادس کیست؟

هادس در نزد یونانیان باستان نام پلوتن رب‌النوع دوزخ، فرمانروای مردگان و جهان زیرزمینی، پسر بزرگ تیتان کرونوس و رئا بوده است. 

هادس الهه و خدای دنیای زیرین یونان:

هادس که بود؟ در پاسخ به این سؤال به داستان زندگی هادس می‌پردازیم.

هادس باستان در اساطیر یونانی، فرمانروای مردگان و جهان زیرزمینی، پسر بزرگ تیتان کرونوس و رئا است؛ همچنین هادس برادر زئوس و پوزئیدون است. 

او در قرعه‌کشی با برادرانش، جهان زیرین یا دنیای مردگان را برنده شد، درصورتی‌که برادرانش زئوس و پوزئیدون آسمان و دریا نصیبشان شد. ازآنجایی‌که رعایای هادس را مردگان تشکیل می‌دادند، او به کسانی که موجب افزایش جمعیت سرزمینش می‌شدند بسیار علاقه داشت.

هادس به‌عنوان پادشاه جهان مردگان به شمار می‌رفت؛ پادشاه هادس به دلیل حکومت بر زیرزمین، صاحب معادن زیرزمینی هم بود و خدای ثروت نیز بشمار می‌رفت. طبق افسانه هادس و پرسفونه، هادس پرسفون دختر زئوس و دیمیتر را از دنیای آسمان ربوده و به جهان زیرین آورده بود و به همراه او بر دنیای زیرزمین فرمانروایی می‌کردند، اما زئوس به او فرمان داد تا پرسفونه را برای ازبین‌بردن بی‌قراری مادر خود دیمیتر، آزاد کند. دیمیتر چون از ماجرا آگاه می‌شود، به‌قدری خشمگین شده که جلو رویش غلات را می‌گیرد؛ پس خشکسالی جهان را فرامی‌گیرد.

هادس ناگزیر به بازگرداندن دختر رضایت می‌دهد، اما قبل از اینکه آنجا را ترک کند، به او چند دانه انار می‌خوراند. پرسفونه نمی‌داند که این عمل باعث می‌شود که او برای ابد در جهان هادس زیرزمینی بماند؛ اما زئوس هادس را متقاعد کرد که پرسفونه دو سوم هرسال (بهار و تابستان) را پیش مادرش در المپ و یک‌سوم سال (زمستان) را در جهنم هادس به سر ببرد. در کنار تاناتوس ایزد مرگ نیز بود. او بر روی تختی ساخته شده از درخت آبنوس می‌نشست و یک عصای سلطنتی با خود حمل می‌کرد. شاه هادس همچنین دارای یک کلاه‌خود بود که سیکلوپ‌ها به او داده بودند و می‌توانست به‌وسیله آن ناپدید شود. او سگی سه سر به نام سربروس داشت که نگهبان در ورودی دنیای زیرزمینی بود، او اجازه ورود روح‌های جدید به دنیای مردگان را می‌داد؛ اما به هیچ‌کس اجازه خروج نمی‌داد.

شخصیت هادس

طبق نظریه یونگ مرد با کهن الگو هادس درون‌گرا، بدون عواطف و احساسات، انزواطلب، عاری از سرزندگی و اسیر در زندانی که خود برای خودساخته، منبع خلاقیت، دارای ذهن ثروتمند، رک، یک رو، حاکم و... است؛ در دوران نوجوانی خودش رو به ظهور نمی‌گذارد؛ ولی در عرصه‌های عمیق فکری مانند فلسفه، موسیقی، مباحث منطقی، روان‌شناس خوب عمل می‌کند؛ او اعتمادبه‌نفس پایین، افسرده، دارای خلأ عاطفی چون والدین آنها در کودکی قادر به درکشان نبودند و تا حدی خرافاتی هستند تاحدی‌که پتانسیل کشیده‌شدن به فرقه‌های مختلف را دارند؛ در دنیای زئوسی هادس جایی ندارد؛ ازاین‌رو دچار عقده حقارت شده، هادسی‌ها پتانسیل اسکیزوفرنی شدن را دارند؛ زیرا از نظر عاطفی طرد شده‌اند و می‌توانند برای خود دوستانی خیالی خلق کنند. 

مردان هادس

خصوصیات هادس

اگر بخواهیم خصوصیات مردان هادس را توضیح دهیم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • خیلی متفکر هستند.
  • بسیار درون‌گرا و ساکت هستند.
  • می‌توانند ساعت‌ها تفکر کنند و از این تفکر لذت می‌برند.
  • ارتباطات اجتماعی برایشان بی‌معناست و تنهایی را ترجیح می‌دهد.
  • ظاهر خشک و عبوسی دارند و در ارتباط برقرارکردن بسیار ضعیف هستند.
  • می‌توانند در مورد آنچه دوست دارند رؤیاپردازی کرده و یا با رویای کسی که دوست دارند زندگی کنند.
  • از تماس فیزیکی با دیگران گریزانند و از هر چه آنان را به دنیای مادی متصل کند دوری می‌کنند.
  • معمولاً سربه‌زیر هستند و به نظر می‌رسد از اتفاقات اطرافشان بی‌خبرند؛ درحالی‌که بیش از دیگران از آنچه در حال رخ‌دادن است درک و اطلاعات دارند.

ویژگی‌های شخصیت هادس:
  • پوچ‌گرا
  • ناامید و منفی
  • استعداد هنری
  • درون‌گرا و تنها
  • غمگین و ناراحت
  • عدم علاقه به ازدواج
  • عدم توجه به مادیات
نقاط قوت
  • توجه به جنبه‌های عمیق زندگی
  • توجه به دیدگاه‌ها و ارزش‌های او
  • استعداد درونی برای نوشتن، فکرکردن به مسائل جامعه و ایده دادن
نقاط ضعف
  • تنهایی
  • غم و افسردگی
  • عدم توجه به بعد اجتماعی زندگی
  • فکرکردن به مسائلی که شاید هرگز رمز آن‌ها باز نشود.

ضعف هادس

هادس در خانواده: 

اگر می‌خواهید شخصیت هادس را از دوران کودکی، نحوه تربیت، نوجوانی و... بدانید یا علاقه‌مند هستید بدانید مرد هادس می‌تواند در کدام شاخه شغلی فعالیت کند در ادامه مقاله با ما همراه شوید. 

کودکی هادس 

کودک هادس نامرئی، تنها، غمگین، جدی و ساکت است؛ نه‌تنها اصلاً جلب‌توجه نمی‌کند بلکه علاقه به پیشرفت و طی‌کردن قله‌های موفقیت ندارد.

کودکان هادس رفتارهای عجیب‌وغریب دارند و خیلی سخت با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند. 

کودکی هادس

تربیت کودک هادس

مرد هادس ویژگی‌های پدرسالارانه دارد و برای او داشتن نظم و ترتیب بسیار مهم است؛ او نمی‌تواند فرزندان خود را به‌گونه‌ای تربیت کند که بتوانند موفق باشد.

فرزند برون‌گرا نمی‌تواند با پدر هادس خود ارتباط گرمی ایجاد کند. دقت داشته باشید ویژگی‌های شخصیت مرد هادس به‌صورت وراثتی به فرزندان خود انتقال پیدا می‌کند؛ ازاین‌رو مرد هادس برای اینکه بتواند فرزندان خود را با ویژگی‌های شخصیتی خوب تربیت کند باید در تقویت نقاط قوت و ازبین‌بردن نقاط ضعفش گام بردارد.

اگر بخواهیم نحوه برخورد درست پدر و مادر با کودک هادس را توضیح دهیم باید بگوییم پدر و مادر کودکی با این تایپ شخصیت باید به‌آرامی و با تشویق او را از دنیای خود بیرون آورند و به دنیای بیرون معرفی نمایند. البته نباید کودک هادس را مجبور به کاری کنند و فقط بایستی او را تشویق کنند و توانمندی‌هایش را به او بگویند تا خودش بیرون بیاید. 

هادس در کسب‌وکار

مردانی با کهن الگو هادس در کسب‌وکار خیلی موفقی نیستند؛ این مردان به هنگام تصمیم‌گیری‌های مهم به درون خود نگاه می‌کند و سپس منطقی‌ترین گزینه را انتخاب می‌کند. همچنین با دیگران به‌سختی ارتباط برقرار می‌کند؛ ازاین‌رو ممکن است در محیط کاری که قرار می‌گیرد با دیگران و محیط کار خود ارتباط برقرار نکرده و خیلی سریع از کار خود دل‌زده شود.

هادس در کسب‌وکار

شغل هادس چیست؟

مردان هادس مشاوران و روان‌شناسانی خبره‌ای هستند، زیرا منبع دانش ذهنی بسیار بالایی دارند. همچنین فیلم‌سازی، ادبیات و الهیات فضای مناسبی را برای این تایپ شخصیتی فراهم می‌کند.
آرکتایپ هادس می‌تواند در مشاغل زیر نیز موفقیت‌های بی‌شماری کسب کند:

  • فیلسوفی
  • نویسندگی
  • کارگردانی
  • استاد ادبیات
  • سرمایه‌گذاری در بورس

اگر مرد هادس بتواند آرکتایپ هرمس را در وجود خود پرورش دهد می‌تواند از دنیای درونی به دنیای بیرونی سفر کند. 

شغل هادس

تحصیلات هادس

باتوجه‌به این که آرکتایپ هادس دارای دیدگاه خشک و فلسفی است به سمت درس‌های رقابتی نمی‌رود؛ اما استعداد خوبی در تحلیل مسائل دارد؛ ولی در بسیاری از موارد توسط بقیه هم‌کلاسی‌ها پذیرفته نمی‌شود.

شخصیت هادس در درس‌هایی همچون علوم‌انسانی و هنر موفق است و می‌تواند کارگردان فیلم‌های معناگرا شود یا به نوشتن روی بیاورد.

استعدادهای هادس

هادس استعداد درونی در ادبیات، نوشتن، فکرکردن به مسائل جامعه و ایده‌پردازی دارد؛ همچنین او می‌تواند در موسیقی عمیق شود و اگر آهنگی بسازد معنای غمگینی در آن نهفته باشد. 

استعداد هادس

هادس در روابط عاطفی، عشق و ازدواج: 

هادس عاشق می‌شود؛ ولی با معشوقه‌اش در ذهن خود زندگی می‌کند. در واقع مردی با این کهن الگو چندان نمی‌تواند با دنیای زنان ارتباط برقرار کند؛ ولی در ذهن خود آن شخصی را که دوست دارد می‌سازد و با آن زندگی می‌کند؛ به‌طورکلی در مرد با آرکتایپ هادس توان ابراز علاقه به معشوق پایین است، به‌گونه‌ای که ممکن است سالیان سال عاشق کسی باشد؛ اما هرگز به آن شخص ابراز علاقه نکند.

رابطه-عاطفی-هادس

اگر قصد ازدواج با مرد هادس را دارید باید بدانید او مردی نیست که برای زن هیجان مردانگی داشته باشد و زن را در زیر سایه خود نگه دارد؛ ازاین‌رو او معتقد است وقتی که می‌تواند در ذهن و تصوراتش بهترین ارتباطات را با شخصی که در لحظه طالب وجود او است، برقرار کند، نیاز چندانی نمی‌بیند که در عالم واقع هم به دنبال او باشد.

هادس عاشق شوروشوق است؛ ولی به‌خاطر گرایش بسیار زیادی که به‌تنهایی دارد ممکن است هیچ‌وقت ازدواج نکند. 

همسر مناسب هادس: زن هادس

مرد هادس نحوه برقراری ارتباط با زن‌ها را به‌خوبی بلد نیست، اما اگر با زنی ارتباط بامعنای داشته باشد، می‌تواند با او یک رابطه عمیق ایجاد کند به‌گونه‌ای که در ازدواج با همسر خود بسیار باوفا، صادقانه، متعهد و وفادارانه عمل می‌کند.

برای مردان هادسی ازدواج سنتی غیرقابل‌درک است و همیشه از این ازدواج ناراضی هستند.

  • ازدواج هادس و پرسفون

مناسب‌ترین ازدواج برای مردان هادس ازدواج آنها با زنان پرسفون است. ازدواج زنان پرسفون با مردان هادس، با تغییر و دگرگونی همراه است.

  • ازدواج هادس و آفرودیت

زن آفرودیت عاشق شور و هیجان است؛ او دوست دارد مردش آن را از عشق لبریز کند و مدام آن را غافلگیر کند. برای زن آفرودیت میزان روشنفکری، هوش و تحصیلات مرد اهمیتی ندارد.
باتوجه‌به موارد گفته شده ازدواج هادس و آفرودیت اصلاً توصیه نمی‌شود؛ چرا که مرد هادسی و زن آفرودیت در کنار هم زوج مناسبی نیستند. 

ازدواج هادس

  • ازدواج هادس و آرتمیس

زن آرتمیس به دنبال آزادی است و خیلی کم پیش می‌آید زیر بار ازدواج‌کردن برود؛ تعهدات زناشویی برای آنها حکم زندان را دارد.

زن آرتمیس مردی را می‌پسندد که به‌خاطر مرد بودن، میزان تحصیلات، دارایی و... خودش را سرتر از آن نداند.

به‌طورکلی زن آرتمیس یک زندگی مشترک با فعالیت‌ها و منافع مشترک بدون رمانتیک بازی و احساساتی گری را می‌پسندد؛ اگر مردی به‌خاطر جنسیت مردانه‌اش بخواهد به آن زور بگوید و یا او تحقیر کند، با تمام توان با او می‌جنگد و از این کار پشیمانش می‌کند. 

با همسر هادسی چطور رفتار کنیم؟

مرد هادسی عاشق توجه همسرش است و از اینکه به آن توجه شود لذت می‌برد.

اگر همسر یک مرد هادسی هستید سعی نکنید به او دروغ بگویید؛ چرا که این مردان خیلی باهوش هستند و دست شما پیش آنها رو می‌شود.

با رعایت دو نکته گفته شده می‌توانید رضایت همسر هادس خود را جلب کنید.

همسر هادس

دوستی با هادس

مرد هادس از تنهایی خود لذت می‌برد و برای خود دوست خیالی پیدا می‌کند؛ به‌طورکلی کهن الگو هادس شیطنت و بازیگوشی ندارد، دوستانش محدود هستند یا بهتر است بگویم، دوستی ندارد. 

شراکت و همکاری با هادس

ازآنجایی‌که مرد هادس با دیگران به‌سختی ارتباط برقرار می‌کند نمی‌تواند در جمع کاری خود را با محیط وقف دهد و اصلاً اهل شراکت نیست. 

سخن آخر

شخصیت هادس ممکن است جنبه‌های منفی زیادی داشته باشد؛ ازاین‌رو اگر آرکتایپ هادس قوی‌ترین آرکتایپ درونی شماست برای جلوگیری از تنهایی، افسردگی و حس سرخوردگی بهتر است با شناخت طرح‌واره‌ها و اختلالات شخصیتی در صدد بهبود نقاط قوت و رفع نقاط منفی شخصیت خود باشید، همچنین با شناخت آرکتایپ های مختلف روابط خود را با دیگران بهبود ببخشید.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.