thumb

آرکتایپ مردان: 8 آرکتایپ مردانه مهم که باید بشناسید

اهمیت شناخت انواع آرکتایپ مردان

برای خودشناسی لازم است انواع کهن الگو به‌خصوص هشت آرکتایپ مردانه را بشناسید؛ در این مقاله سعی داریم آرکتایپ های مردانه و کهن‌الگوهای مردانه را توضیح دهیم تا با آگاهی کامل از آرکتایپ مردان بتوانید شناخت خود را نسبت به کسی که هستید و کسانی که اطرافتان هستند افزایش دهید.

۸ آرکتایپ مردانه وجود دارد؛ هرکدام از این آرکتایپ های مردانه فارغ از نامی که به یدک می‌کشند در تمامی انسان‌ها حضور داشته و به نسبت جنسیت، عوامل ژنتیکی، تربیت و ... نقش پررنگ و یا کم‌رنگی را در شکل‌گیری شخصیت ما ایفا می‌کنند. علاوه بر انواع مختلف آرکتایپ مردان، ۷ آرکتایپ زنانه نیز وجود دارد که در کنار آرکتایپ مردانه هویت، رفتار و تفکر ما را شکل می‌دهند.

نکات شخصیت‌شناسی با آرکتایپ های یونگ: آرکتایپ مردانه

اصطلاح آرکی تایپ ریشه در یونان باستان دارد و از دوکلمه archein به معنای قدیمی یا اصلی و typos به معنای نوع یا الگو تشکیل شده است. به‌طورکلی آرکی تایپ یا کهن‌الگو، الگوهای رفتاری هستند که در جوامع انسانی از دیرباز وجود داشته‌اند و هرکدام از الگوهای رفتاری نمایانگر یک تیپ شخصیتی است.

بر اساس نظرات یونگ پانزده آرکی تایپ یا تیپ شخصیتی وجود دارد که هفت آرکی تایپ مختص زنان و هشت آرکی تایپ مختص مردان است.

به‌طورکلی هر آرکی تایپ یا تیپ شخصیتی ویژگی‌های رفتاری، توانمندی‌ها، استعدادها، علاقه‌مندی‌ها و سبک زندگی مختص به خود را دارد که می‌تواند شما را در زمینه‌های مختلفی مانند انتخاب شغل، انتخاب رشته تحصیلی، ازدواج و رابطه عاطفی موفق، تربیت فرزند، جذب و استخدام کارکنان، مدیریت منابع انسانی، مذاکرات کلامی، تقویت مهارت ارتباطات اجتماعی، اصول مدیریت و… کمک کند.

چگونگی تشخیص تیپ شخصیتی با آرکتایپ مردان؛

برای تشخیص تیپ شخصیت‌شناسی باید در مراکز معتبر تست کهن‌الگو دهید تا بتوانید به طور دقیق از تیپ شخصیتی خودآگاهی پیدا کنید.

منوباز این شرایط رو برای شما فراهم کرده که بدون هزینه و بصورت آنلاین بتونید این آزمون جامع و کامل رو در هر ساعت روز بدید و در کمتر از چند دقیقه به نتیجه دسترسی پیدا کنید. برای دسترسی به آزمون آرکتایپ مردانه، فقط کافیه کلیک کنید.

چگونگی تحلیل چند آرکتایپ مردانه که در یک فرد در کنار هم قرار گرفته‌اند؛

تست شخصیت‌شناسی زنان و مردان بر اساس آرکتایپ ها، به افراد کمک می‌کند تا خودشناسی کاملی از خود داشته باشند. تست آرکی تایپ‌ها تغییرات ضمیر ناخودآگاه افراد را از زمان کودکی تا بزرگسالی ارزیابی می‌کند. تست کهن‌الگو یا آرکی تایپ‌ها به نحوی طراحی شده که افراد را در شرایط و موقعیت‌های مختلف در نظر می‌گیرد و از این طریق الگوی زندگی او را تشخیص می‌دهد؛ این‌گونه اگر چند کهن‌الگوهای مردانه در یک شخص پرورش پیدا کرده باشد با انجام این تست به‌راحتی تشخیص داده می‌شود.

آرکتایپ های مردانه در زنان

بعضی‌اوقات دو برادر را دیده‌اید که در یک کار مشابه یکی خیلی موفق می‌شود و دیگری همان ابتدا شکست می‌خورد، یا کودکانی را مشاهده می‌کنیم که از همان بچگی رهبری گروه را بر عهده می‌گیرند یا بچه‌هایی که انگیزه زیادی برای پیشرفت دارند و در مقابل بچه‌های دیگری هم هستند که از کودکی سرگردان‌اند.

این‌ها چند مثال خیلی ساده بود تا برای شما توضیح دهیم در برخی افراد میزان آرکتایپ های مردانه در زنان بیشتر است یا برعکس آن میزان آرکتایپ های زنانه در مردان بیشتر است؛ پس با این حساب الگوهای رفتاری در آنها متغیر است.

بهترین راهکار برای تشخیص آرکی تایپ‌ها انجام تست و مطالعه کتاب مرتبط در این حوزه است.

انواع آرکتایپ مردانه:

در ادامه به توضیح تعدادی از آرکتایپ مردان می‌پردازیم:

  • زئوس

زئوس خدای خدایان است و فرمانروای معابد کوه المپ فرزند کرونوس و رئا است و از نژاد تیتان، نماد قدرت و پیشرفت، اهل رقابت و ریسک‌پذیر و عمل‌گرا است.

  • پوزیدون

نام او به معنای سرور زمین است. پوزیدون خدای دریاها و آب‌ها و خشکسالی و سیل و زمین‌لرزه و اسب‌ها است که از مهم‌ترین خدایان یونان باستان محسوب می‌شود‌، او فرزند کرونوس و رئا است و در احساساتی چون خشم و عشق و نفرت افراطی است.

  • آرکتایپ مردانه هادس

هادس، خدای سرزمین مردگان است و فرزند کرونوس و رئا، برادر زئوس و پوزئیدون است. از مشخصات بارز این آرکتایپ نسبت به دیگر آرکتایپ های مردانه می‌توان به درون‌گرا و معناگرا بودن او اشاره کرد. مردانی که چنین اسطوره‌ای آرکتایپ آن‌ها است، شهودی هستند و عمیق و رفتاری متفاوت نسبت به دیگران دارند. در بروز عواطف و احساسات قدرت کمتری دارند و منزوی، پیچیده و اجتماع‌گریز هستند.

  • آپولو

آپولو خدای خورشید و روشنایی همچنین خدای طب و پیشگویی است. او فرزند زئوس و لتو است از خصوصیات او می‌توان به قانون‌مدار و قانونمند و شجاع، با برنامه‌ریزی، منظم، پیشرفت گام‌به‌گام، محافظه‌کار اشاره کرد.

  • آرکتایپ مردانه هرمس

آرکتایپ مردانه هرمس پیام‌رسان و پیامبر المپ نشینان است. او فرزند زئوس و مایا می‌باشد. در ابتدا خدای موسیقی بود و ساز چنگ را به وجود آورد؛ اما بعد خداوند سخنرانی و بازرگانی و چوپانان و ادبیات و ورزش و حتی دزدی نیز شد. متبحر در سخنوری، به‌شدت جذاب، تنوع‌طلب، خوش‌سخن، گریزان از مسئولیت و محدودیت و حیله‌گری از خصوصیات او است.

  • آرس

نام آرکتایپ مردانه آرس به معنای کوشش در جنگ است. او خدای جنگ است و بدنی ورزیده دارد، فرزند زئوس و هرا است و مملو از انرژی و پرتحرک، اهل عمل است، حتی اگر کارهای بی‌منطق باشد، او وفادار و متعصب است.

  • دیونیسوس

آرکتایپ مردانه دیونوسوس، خدای مستی و شراب و ناظر مجالس خوش‌گذرانی یونان است. او جوان‌ترین خدای المپ است و اهل لذت و شادی، خلسه را بسیار دوست دارد و سرگشته و سرگردان است، چهارچوب خاصی ندارد و مشوق لذت و سرخوشی است.

  • هفائستوس

هفائستوس خدای آتش و صنعت و فرزند ژوپیتر و هرا است. او اهل کار و مشغولیت عملی است، مردانی که چنین اسطوره‌ای آرکتایپ ایشان است، درون‌گرا و منزوی اما خلاق و هنری‌اند؛ همچنین این مردان وفادار و دچار کمبود اعتمادبه‌نفس هستند.

دقت داشته باشید شخصیت هر فرد می‌تواند مجموعه‌ای از آرکتایپ ها باشد؛ یعنی اگر کسی زئوس است می‌تواند دیونیسوس هم باشد با این تفاوت که زئوس در شخصیت او درصد بالاتری نسبت به دیونیسوس دارد.

کتاب آرکتایپ های مردانه

برای تشخیص تیپ شخصیتی بر اساس آرکتایپ مردانه و زنانه می‌توانید به مطالعه کتاب در این حوزه بپردازید؛ در ادامه کتاب‌هایی که می‌تواند به شما در این راستا کمک کند را معرفی می‌کنیم.

  1. کتاب شخصیت‌شناسی بر اساس آرکی تایپ‌ها

این کتاب ۸ آرکتایپ مردانه و ۷ تیپ شخصیتی زنانه را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد و با معرفی ویژگی‌های هر یک از آرکی تایپ ها به شما کمک می‌کند که خودتان و اطرافیانتان را بهتر و بیشتر بشناسید.

  1. کتاب انواع مردان

این کتاب درباره انرژی‌های مردانه در مردان است. این انرژی‌ها همان الگوها و کهن‌الگوهایی هستند که در روان او جای گرفته‌اند و او را از درون شکل می‌دهند. این انرژی‌ها اثرگذار و نامرئی هستند و شخصیت، کار و روابط او را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند.

تست آرکتایپ مردان

انجام تست برای تشخیص انواع آرکتایپ مردانه و زنانه حدود ۲۰ الی ۳۰ دقیقه وقت لازم دارد. سعی کنید هنگام انجام این تست آن چیزی که تاکنون بوده‌اید را جواب بدهید، نه آن چه دوست دارید باشید.

پاسخ این تست‌ها و تشخیص آرکتایپ های مردانه و زنانه می‌تواند به شما در آشنایی با ضمیر ناخودآگاه برای خودشناسی افراد کمک بسیاری کند. اغلب مشکلات انسان در تعامل با دیگران ناشی از درک غلط آنها از روان خودشان است. در واقع با شناخت ناخودآگاه می‌توانید کنترل بیشتری بر زندگی و رفتارها و هیجانات داشته باشید. اگر به خودشناسی علاقه‌مند دارید و دنبال علل بسیاری از رفتارهای خود هستید تست کهن‌الگوهای مردانه و زنانه کمک شایانی به شما خواهد کرد.

نام‌های دیگر تست کهن الگوهای مردانه

تست آرکتایپ مردانه به نام‌های زیر نیز معروف است:

  • آزمون آرکتایپ ها
  • تست آرکتایپ یونگ
  • تست شخصی شناسی یونگ
  • تست شخصیت‌شناسی مردان
  • تست شخصیت‌شناسی زنان
  • تست کهن‌الگوی اسطوره‌ای زنان
  • تست کهن‌الگوی اسطوره‌ای مردان
  • تست کهن‌الگوهای یونگ که شامل تست آرکتایپ های زنانه و تست آرکتایپ مردانه است.

سخن آخر

ازآنجایی‌که همه نوع آرکتایپ مردانه در همه ما فارغ از جنسیتی که داریم هستند، شناخت آرکتایپ های مردانه اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. ما در این مقاله سعی بر این داشتیم که انواع آرکتایپ مردان و کهن‌الگوهای مردانه را توضیح دهیم تا بتوانید با شناخت بهتری نسبت به تیپ شخصیتی خود و دیگران پیدا کنید.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.