thumb

چگونه از بروز سوءتفاهم در محیط کار جلوگیری کنیم؟ (13) علم آداب معاشرت سرپرست

علم آداب معاشرت سرپرست

آداب معاشرت به همان اندازه که در محیط‌های اجتماعی مهمه در محل کار هم اهمیت دارد. رعایت آداب مرسوم در ارتباط با کارکنان در محل کار باعث می‌شه رفتار شما جلوه پسندیده‌تری داشته باشه، به شما کمک می‌کنه رفتار مناسبی با کارکنانتون داشته باشین، همین‌طور اعتبار شما رو به‌عنوان سرپرست و ناظر افزایش می‌ده.

رعایت چند اصل اساسیِ آداب معاشرت در جلوگیری از بروز سوءتفاهم به‌خصوص در محل کار بسیار کمک‌کننده هستن و باعث می‌شن کارمندان بهتون احترام بیشتری بذارن.

4 اصل اساسی آداب معاشرت:

  1. بلند نکردن صدا

فریاد زدن سر کارمندان نه‌تنها اصلاً مؤدبانه نیست؛ بلکه روشی ناکارآمد برای انتقال پیام شما هم هست. وقتی داد می‌زنین، مردم عصبانی می‌شن و ممکنه نکتۀ اصلی از سخنان شما رو متوجه نشن و کلاً شما رو نادیده بگیرن. فریاد زدن یه تجربۀ تحقیرآمیزه که احتمالاً باعث ایجاد احساس تلخی و رنجش در کارکنان می‌شه. اگه بخوایین با فریاد زدن مشکلات رو حل کنین، احتمالاً باعث می‌شه رییستون فکر کنه فاقد مهارت حرفه‌ای هستین. اگه کنترل خشمتون خیلی کار سختیه، بهتره جلسه با کارمندتون رو به تعویق بندازین تا زمانی که مطمئن بشین می‌تونین با آرامش در مورد موضوع صحبت کنین. روی مشکل و فعالیتی که قصد دارین اون کارمند براتون انجام بده، تمرکز کنین و از زور و تهدید استفاده نکنین.

  1. احترام گذاشتن به همه افراد

رفتار محترمانه با کارمندان مستلزم صرف وقت برای گوش‌دادن به دیدگاه دیگرانه. احترام گذاشتن فقط گوش‌دادن نیست، بلکه درنظرگرفتن نکاتیه که کارمندتون با شما مطرح می‌کنه. نادیده‌گرفتن نگرانی‌ها، شکایات یا پیشنهادهای کارکنان به این معنیه که برای احساسات یا کار اون‌ها ارزشی قائل نیستین. احترام قائل شدن مستلزم درک این واقعیته که کارمندان زندگی شخصی و مسئولیت‌های خودشون رو دارن. گاهی اوقات ممکنه لازم باشه کارمندان شما ساعت بیشتری کار کنن، تعهدات کارمندان رو در نظر بگیرین و بهشون این اجازه رو بدین در تکمیل کارهایی که سنگین‌تر از کار روزهای عادیه، انعطاف داشته باشن و بتونن تغییراتی در برنامه‌شون انجام بدن.

  1. داشتن برخورد دوستانه

احوالپرسی با کارمندان و شرکت در گفت‌وگوهای ساده فقط حفظ آداب معاشرت نیست؛ بلکه یه عملکرد تجاری موفق است. شاید باز کردن سر صحبت با چیزهای خیلی شخصی ایدۀ جالبی نباشه، اما تعامل با کارکنان و هرازگاهی شرکت در بحث‌هایی که به کار مربوط نمی‌شن بهتون کمک می‌کنه تا با تیمتون پیوند محکمی برقرار کنین. بحث دربارۀ آب‌وهوا یا دعوت به بازی گلف آخر هفته ارتباطی رو ایجاد می کنه که باعث می‌شه کارمندها شما رو باورپذیر، دوست‌داشتنی و قابل‌اعتماد ببینن.

اگه می‌خوای در محل کارت روابط دوستانه‌ای داشته باشی «10 راهکار موثر برای ایجاد روابط دوستانه در محل کار»

  1. خبرهای ناخوشایند رو شخصاً به اطلاع افراد برسونین.

ارائه اخبار بد همیشه ناخوشاینده، به‌خصوص اگه انتظار واکنش احساسی از کارمند رو داشته باشین. اگرچه شاید برای شما راحت‌تر باشه که با فرستادن پیام یا یه پیام صوتی، خودتون رو در موقعیتی ناراحت‌کننده قرار ندین، اما رسوندن خبر بد کاریه که باید شخصاً انجامش بدین. صحبت رودررو با کارمند موردِنظر نشون می‌ده که به اون احترام می‌ذارین و از مواجهه با شرایط دشوار هراسی ندارین. ارسال ایمیل یا پیام صوتی به کارمندتون برای حضور در دفتر شما کاملاً قابل قبوله، اما صحبت دربارۀ جزئیات مربوط به اخراج یا اضافه‌کاری آخر هفته رو باید شخصاً با اون در میان بذارین.

مبینا

1401/07/30

مدیر من، بهترین مدیر دنیاست:)

دیدگاه خود را ثبت نمایید.