thumb

5 کاری که برای حفظ ایمنی در محیط کار میشه انجام داد

‌امروزه حفظ سلامت کارکنان و ایمنی محیط کار به چالشی مهم در بیشتر سازمان‌ها تبدیل شده تا جایی که خیلی از شرکت‌ها در سرتاسر دنیا دنبال توسعه فرهنگ ایمنی و سلامتی در محل کار رفتن و به دستاوردهای کارآمد و سازنده‌ای هم دست‌پیداکردن.

بخش چالش‌برانگیزتر این ماجرا، حفظ فرهنگ ایمنی و سلامتی در محل کار هست. خیلی از شرکت‌ها در تلاشن تا سلامتی ایمنی و رفاه کارکنانشون رو در درازمدت به بهترین نحو حفظ کنن. با تمام تحقیقاتی که در این مورد صورت‌گرفته، باز هم با وجود دستورالعمل‌ها، آمار و نظرات متعدد، تعیین تنها یه راه‌حل برای محیط‌های کاری متفاوت، احتمالاً خیلی سخت باشه، چون در بیشتر موارد پاسخ‌های یکسانی وجود نداره.

تحقیقات نشان‌دادن که مشارکت فعال کارکنان یکی از تاکتیک‌های مؤثر در توسعه فرهنگ ایمن‌سازیه. کارکنان متعهد افرادی هستن که در مورد مسائل کاری حس مسئولیت دارن، اون افراد با دیدگاه «همه مسئول ایمنی هستن» به دنیای اطرافشون نگاه می‌کنن و به طور کامل روی کارِشون و موفقیت شرکت سرمایه‌گذاری می‌کنن. آن‌ها نسبت به بقیه پرتلاش‌تر و کوشاتر هستن و به ایمنی دیگران در محل کارشون اهمیت میدن و نهایت سعی‌شون رو می‌کنن تا از انجام کارها به روش درست مطمئن بشن. این افراد نقطه‌نظرات، پیشنهادها و بازخوردها‌شون رو دربارۀ مسائل ایمنی محیط کار به بقیه همکاران ارائه میدن.

راهکارهایی برای تقویت و حفظ ایمنی در محل کار

البته این خصوصیات هر کارمندی رو توصیف نمی‌کنه. اغلب کارگران در نتیجه عدم قدردانی یا جدی نگرفتن پیشنهاداتشون انگیزه‌ای برای کارکردن ندارن. این وضعیت برای هر پیشرفت بلندمدتی مضره و اغلب منجر به رواجِ بیشتر نگرانی‌های ایمنی در محل کار میشه.

 5 راه برای تقویت ایمنی در محیط کار:

  1. گرفتن تعهد از مدیران برای رهبری ایمنی محیط کار.

مفهوم رهبری ایمنی و حفاظت از سلامت نیروی کار موضوعه مهمیه که در سازمان‌ها باید بهش توجه بشه. وقتی اتفاق یا حادثه‌ای بزرگ در محیط کاری اتفاق میوفته این جمله ایه که به طور مرتب به گوشمون می‌رسه: فقدان رهبری ایمنی.

وقتی «فقدان رهبری ایمنی» حس بشه، انگشت اتهام ‌سمت کارفرما میره.

شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌تونن با متعهد شدنشون نسبت به حفاظت از همۀ کارکنان، به‌ویژه افراد رده‌بالای سازمان، ایمنی کارکنان رو به بهترین نحو بهبود بدن. مدیران ارشد و اجرایی باید این تعهد رو بپذیرن و در اولویت قرار بدن.

گرفتن تعهد از مدیران برای رهبری ایمنی محیط کار.

اون‌ها می‌تونن اهمیتی که برای سلامت و ایمنی قائل هستن رو به شکل‌های مختلف نشان بدهند، مثلاً با شرکت در جلسات ایمنی یا مشارکت در بررسی‌های دوره‌ای ایمنی. رهبران ایمنی می‌تونن در همۀ سطوح مدیریت از سطح ارشد و میانی گرفته تا رهبران غیررسمی در بین کارگران حضور داشته باشن.

  1. راه‌اندازی کمیتهٔ ایمنی و بهداشت.

راه‌اندازی کمیته‌هایی برای بررسی ایمنی و بهداشت کارمندان، راه مؤثری برای تشویق و حمایت اون‌ها در مسائل مربوط به ایمنی، بهداشت و رفاهه. وجود این کمیته‌ها نه‌تنها باعث اعتماد بیشتر کارکنان میشه، بلکه به شکل‌گیری فرهنگ بهداشت و ایمنی در محل کار و مرتبط کردن اون با کارکنان و نیازها‌شون کمک می‌کنه.

کمیته‌های بهداشت و ایمنی دلیل محکمی برای ارتقای ایمنی و سلامتی در سازمان هستن، البته به‌خاطر اضافه‌شدن "OHSAS 18001" به استاندارد جدید بین‌المللی، وجود کمیته ایمنی در سازمان به یه امر واجب تبدیل شده که هدف اصلی اون حفظ ایمنی شغلی افراد در بالاترین حد ممکنه.

از کمیتهٔ ایمنی و بهداشت استفاده کنید.

اغلب توصیه میشه کمیته بهداشت و ایمنی با حداقل نظرات کارشناسانه راه‌اندازی بشه تا به کارگران اجازه بده نگرانی‌هایی که درباره ایمنی محیط کارشون دارن رو مطرح کنن و خودشون برای حل این موضوعات راه‌حل ارائه بدن. اعضاي كميته‌هاي بهداشت و ايمني بايد بتونن خطرات ایمنی رو شناسایی کنن و کارهای لازم رو برای مديريت صحيح اون‌ها انجام بدن. این انجمن علاوه بر ایجاد احساس مالکیت و اطمینان به کارگران، با شنیدن صداشون، به اون‌ها اجازه میده تا خلاقانه‌ترین راه‌ها برای حفظ ایمنی محیط کار رو پیشنهاد بدن.

  1. «ایمنی» رو شخصی کنید.

درگیرکردن کارکنان در ایمنی سازمان شیوه‌ای معنادار در بهتر کردن سلامت کارکنان و شرایط محل کاره. شرکت‌هایی که از نظر ایمنی و بهداشت موفق‌تر عمل‌کردن، اغلب برنامه‌های آموزشی برای توسعه ایمنی و سلامت کارکنان رو پیاده می‌کنن تا جایی که در نهایت باعث توسعه رفتارهای ایمن در بین خودشون میشن.

ایمنی رو به یک موضوع شخصی تبدیل کنید.

این برنامه‌ها علاوه بر اینکه توانمندی لازم برای حفظ ایمنی و سلامت در محیط کار رو به کارکنان میده، فراتر از این هم میره و به کارمندان نشان میده که یه حادثه کوچیک در کار می‌تونه چه تأثیرات بزرگی روی خودشون، خانواده‌هاشون و بقیه همکارانشون بذاره. همین تأثیرات کافی هستن تا کارکنان قوانین مربوط به ایمنی رو بیشتر رعایت کنن و در مقابل خطراتی که ممکنه براشون در محل کار پیش بیاد از هم حمایت بیشتری کنن.

این برنامه‌ها که به‌صورت کارگاه‌های آموزشی بعد از واردشدن نیروهای جدید به سازمان برگزار میشه، به اشکال مختلفی مثل مربیگری، راهنمایی کارمندان جوان یا سایر کارمندانی که به‌تازگی استخدام شرکت شدن، کارمندان قدیمی‌تر و حرفه‌ای رو هم درگیر می‌کنه.

  1. به رفتارهای مثبت پاداش بدید!

داشتن یه برنامه همیشگی برای بررسی ایمنی محیط کار، قدم مهمی در جهت حفظ ایمنی کارکنان سازمانه. این برنامه‎‌ها می‌تونن در هر اقدام رسمی یا غیررسمی، قدردانیِ شرکت از کارمندی که فراتر از مسئولیت‌های کاریش، تلاش می‌کنه رو نشان بدن. شناسایی و ارزیابی تلاش کارمندان به هر شکلی که انجام بشه، روی سخت‌کوشی کارمندان تأثیرگذاره و ضمانت میده که رفتارهای خوب در سراسر سازمان تداوم دار و در حال پیشرفت هستن.

به رفتارهای مثبت پاداش بدید!

  1. برنامه‌ها رو رصد و نتایج رو پیگیری کنید.

سازمان‌ها باید همیشه برنامه‌ای برای ردیابی اینکه چه راهکاری نتیجه میده و چه راهکاری بی‌اثره، داشته باشن. وقتی سازمان‌ها نوع رفتاری که می‌خوان تقویت کنن رو روشن‌کردن، باید دنبال راهی باشن که با اون عملکردها و اصلاحات سازمان رو به طور سیستماتیک ردیابی کنن.

برنامه‌ها رو رصد و نتایج رو پیگیری کنید.

شاخص‌های سنجش میزان سلامت و ایمنی محیط کار از جمله تعداد دفعات دیده‌شدن نواقص محل کار (حادثه یا رویداد تصادفی که به‌سختی میشه از اون دوری کرد)، تعداد مشاهده شرایط «فعال» (حادثه‌ای اتفاق میفته ولی خوشبختانه منجر به آسیب نمیشه) تعداد مشاهده شرایط «منفعل» (موقعیت یا شرایطی که به طور بالقوه می‌تونه باعث رخ‌دادن اتفاقی تلخ بشه)، تعداد مشاهدات رفتاری، گسترش رفتار ایمن، همگی در پرورش یه فرهنگ سازمانی ایمن، سالم و مثبت نقش دارن و باعث کاهش احتمال آسیب‌دیدگی در حین کار میشن.

این دستورالعمل‌ها، این پتانسیل رو دارن که نقطه عطف هر شرکتی، برای ایجاد فرهنگ ایمنی محکم‌تر و نیروی کاری متعهدتر بشن.

مدیریت ایمنی در سازمان، باعث گسترش فرهنگ ایمنی و اولویت بخشیدن به‌سلامتی کارکنان در محیط کار میشه. البته به‌خاطر داشته باشین که هیچ‌کدام از این اقدامات رو نمیشه به تیم تحمیل کرد، مدیران و متخصصان ایمنی باید همیشه به چنین راه‌حل‌هایی زمان بدن تا به طور طبیعی اجرا بشن، همین‌طور از کارکنان دعوت کنن تا بازخورد و نظراتشون رو در مورد پیشرفت راه‌حل‌ها مطرح کنن. چراکه هر چه کارمندان متعهدتر باشن، ایمنی در محیط کار بیشتر تضمین میشه.

همینطور اگر به دنبال آرامش بیشتری در محل کار هستین«6 ایده برای جلوگیری از خشونت و حفظ آرامش در محل کار»رو هم مطالعه کنین.

رسول

1401/07/30

وقتی برای نیروی انسانی ارزش قائل باشی اونوقته که اونا هم برای کارت ارزش قائل میشن و بهتر کار میکنن

محمد نجفی

1401/07/30

انسان سیری ناپذیره هرچقدرم بهش بها بدی باز میگه چرا فلان کارو نکردی تقصیر مدیریته

دیدگاه خود را ثبت نمایید.