thumb

6 ایده برای جلوگیری از خشونت و حفظ آرامش در محل کار

6 راه برای حفظ آرامش در محل کار

یک هفته پیش، کارشناس امنیت محل کارم، ازم دعوت کرد تا در برنامه‌اش شرکت کنم و دربارۀ دو عامل خشونت و آرامش در محل کار حرف بزنم. خیلی تصادفی، مصاحبه من چند ساعت پس از حادثۀ غم‌انگیز تیراندازی در ویرجینیا، صورت گرفت. ما در مورد راهکارهایی صحبت کردیم که کارفرمایان و کارمندان می‌تونن با پیروی از اون‌ها ایمنی محیط کارشون رو بیشتر کنن و از محیط اداری و دفتر کار‌شان در برابر حوادث ناگواری ازاین‌قبیل محافظت کنن.

راه هایی برای حفظ آرامش در محل کار

اهمیت تصمیمات کارفرمایان در جو محیط کاری:

وقتی کارفرمای جایی هستین، پیروی از الگوهای فرهنگی این فرصت رو بهتون میده که تصمیم بگیرین چه نوع محیط کاری می‌خوایین برای کارمندانتون ایجاد کنین. تو یه فروشگاهی مشغول خرید بودم که متوجه شدم همهٔ کارمند‌های اونجا اخلاق افتضاحی دارن. جالب اینجا بود که وقتی با مدیرشون روبرو شدم، دیدم حتی از کارمندهاش هم بداخلاق‌تره و یاد این ضرب‌المثل افتادم: گرگ زاده عاقبت گرگ شود؛ یعنی کارمندهای فروشگاه مدیرشون رو الگو قرار میدن و رفتارهای اون رو در پیش می‌گیرن. اینکه چه نوع کارفرمایی هستین تعیین می‌کنه که چه نوع آدم‌هایی رو استخدام می‌کنین و چه مدت نگهشان می‌دارین.

3 کاری که به‌عنوان کارفرما برای حفظ آرامش در محل کار می‌تونین انجام بدین:

  1. محیطی امن و بدون ترس ایجاد کنین.

در محیط‌های کاری مبتنی بر ترس، حتماً اسرار پنهان زیادی وجود داره. دیدین وقتی بعضی پدر مادرها که کتک زدن و تنبیه بچه باعث تغییر رفتارش میشه. شاید در کوتاه‌مدت این‌طور به نظر برسه، اما پیامدهای بلندمدت اون بسیار پرهزینه‌ست. در محل کار هم همین‌طوره، وقتی کارکنان خیلی احتیاط می‌کنن تا مبادا با گفتن حرفی یا با انجام کاری باعث ناراحتی یا رنجش کسی بشن، نگرانی‌هاشون در سکوت روی‌هم انباشته میشه و احتمال از کوره در رفتنِ ناگهانی رو افزایش میده.

محیطی امن و بدون ترس ایجاد کنین.

  1. عواطف کارمندان رو بسنجین.

مطمئن بشین که مدیرتون همراه با کارفرمایان مرتباً مسائل ایمنی رو بررسی می‌کنن. استیو هانسون، رستوران‌دار، برای ارزیابی و پی‌بردن به احساسات کارکنانش از اون‌ها خواسته بود هر روز فرم‌های نظرسنجی پر کنن. اگه یک پیشخدمت نمرۀ هر روزش رو «سه» ارزیابی می‌کرد و بعد به طور ناگهانی دو روز متوالی «یک» می‌داد، مدیر فوری ازش می‌خواست که باهاش حرف بزنه و مشکلش رو مطرح کنه، بررسی روحیه کارکنانتون انتخابی نیست؛ بلکه از وظایف شما برای حفظ آرامش محل کاره.

برای حفظ آرامش در محل کار عواطف کارمندان رو بسنجین.

  1. برای استخدام افراد وقت بیشتری بذارید.

همۀ ما تمایل داریم که احساسات شهودی‌مون در مورد افراد اعتماد کنیم. مطالعات نشان‌دادن که برخی از بهترین مدیران هنگام استخدام افراد بدترین تصمیمات ممکن رو می‌گیرن. قبل از تصمیم‌گیری برای استخدام، اعتماد به بررسی پیشینه و معرفی‌نامه‌ها از اهمیت زیادی برخورداره.

برای استخدام افراد وقت بیشتری بذارید.

وقتی ویژگی‌های فردی رو بررسی می‌کنین، فقط در مورد توانایی اون شخص برای رسیدن به اهداف فروش و رسیدن به منفعت سؤال نپرسین، از اون بخوایین بهتون بگه آخرین بار کِی به یکی از همکاراش در انجام پروژه کمک کرده یا اینکه به خودش اجازه نداده دربارۀ کسی قضاوت کنه. برای استخدام کردن افراد به شخصیت اون‌ها به اندازۀ مهارتشون توجه کنین.

3 کاری که به‌عنوان کارمند برای آرامش محل کارت می‌تونی انجام بدی:

  1. اگه موردی می‌بینی، حتماً گزارش بده.

وقتی می‌بینین کارمندی نامنظمه و در مقابل وظایفش کوتاهی می‌کنه، این وظیفه شماست که مدیر شرکت رو مطلع کنین. هرچه مقام یک مدیر اجرایی بالاتر باشه، احتمال کمتری وجود داره که دقیقاً بدونه در شرکت چی می‌گذره. اگه هنوز در پُست مدیران ارشد و بانفوذی که دستمزد بالایی هم می‌گیرن، نیستین، پس به‌احتمال زیاد در طول روز با افراد و بخش‌های مختلف تعامل دارین. پل ویولیس پس از سخنرانی‌اش دربارۀ حفظ امنیت و آرامش در محل کار در یک شرکت، داستانی درباره گزارش دادن موردی به‌خاطر ترس از خشونت رو برای حضار تعریف کرد. زنی در حین استراحت در خارج از ساختمانِ محل کارش شنید که همکارش با ترس با دوست‌پسرش صحبت می‌کنه. همکارش به آن مرد التماس می‌کرد که به دفترِ کارش نیاد. این خانم موضوع را به بخش منابع انسانی شرکت گزارش داد و آن‌ها با پلیس تماس گرفتن و درست دقایقی قبل از اینکه متوجه بشن آن مرد مسلحه، پلیس‌ها رسیدند. این همکار با گزارش دادن چیزی که دیده بود تونست مانع از وقوع یه فاجعه بزرگ‌ بشه.

  1. در رویدادهای ناخوشایند، ‌تنها عمل نکن.

اگه در محیط کار، همکاری شما رو ناراحت می‌کنه یا به هر نحوی موجب آزارتون میشه، حتماً به مسئولین گزارش کنین. درگیرشدن با مجرم اون‌ هم به‌تنهایی می‌تونه شما و بقیه رو به خطر بندازه.

در رویدادهای ناخوشایند، ‌تنها عمل نکن.

  1. مراقب سلامت روانت باش.

با داشتن یک برنامه ثابت روزانه برای ورود و خروج به محلِ کار در یک‌زمان مشخص، برای زندگیِ کاری خودتون حدومرز بذارین.

انتظار نداشته باشین شرکت برای شما این کار رو انجام بده. تا وقتی کارهاتون را به‌خوبی انجام می‌دین، می‌تونین از این راهکار پیروی کنین. این کار شما رو برای همکاران و خانواده قابل پیش‌بینی می‌کنه.

مراقب سلامت روانت باش.

وقتی به خانه می‌رسین، گوشی موبایل، تبلت و کلاً فناوری رو کنار بذارین. تحقیقات نشان‌دادن که استفادۀ بیش‌ازحد از تکنولوژی منجر به افسردگی، اختلالات خواب و مشکلات سلامت روان میشه. حداقل 120 دقیقه در روز به خودتون این فرصت رو بدین تا بدون فناوری زندگی کنین. این تصمیم برای سلامتی شما و عزیزانتون مفیده، همین‌طور باعث افزایش حس امنیت و آرامش در محل کارتون میشه. عملاً به همکاران نشان بدین که از ساعت 18 الی 20 در جمعِ خانوادگی‌تون هستین و فقط در مواقع اضطراری می‌تونن از طریق تلفن منزل با شما تماس بگیرن.

یکی از کارهای مهم برای حفظ آرامش در محل کار برقراری تعادل بین کار و زندگی هست.

آسیه

1401/07/30

من اگه جایی برم که ببینم از آدم طلبکارن یا برخورد مناسبی ندارن، سریع از اون محل خارج میشم. اصلا خوشم نمیاد بمونم و این رفتار خشن خیلی میتونه روی فروش اون شرکت تاثیر منفی بزاره!

دیدگاه خود را ثبت نمایید.