thumb

به دنبال ایجاد یک تغییر عمده شغلی هستید؟ 7 کاری که ابتدا باید انجام دهید.

آیا شما هم قصد دارید شغل خود را تغییر دهید و یا شغل جدیدی را شروع کنید؟ شاید شما همیشه یک شغل رویایی در ذهن داشته اید، و منتظر زمان به دست آوردن و امتحان کردن آن بوده اید و اکنون احساس می کنید که زمان آن رسیده است. یا، شاید شغل فعلی شما به دلیل تغییرات در صنعت یا به دلیل تغییر وضعیت سلامت یا هر شرایط دیگری، دیگر گزینه ای مناسب نیست. اما حالا دقیقاً نمی دانید که چه کاری را انجام خواهید داد. فقط می دانید که وقت آن رسیده است که شغل تان را تغییر دهید.

آیا احساس هیجان، وحشت یا سردرگمی می کنید؟

در هر صورت، قبل از انجام یک جهش بزرگ، احتمالاً می خواهید ابتدا کارهایی را انجام دهید تا به موفقیت در تغییر شغل خود کمک کنید.

1. چرا می خواهید شغل خود را تغییر دهید؟

بیشتر اوقات "پیدا کردن چرایی خود" در زمینه حفظ انگیزه برای انجام کاری که قبلا انجام می دادید استفاده می شود. اما اگر در حال برنامه ریزی برای تغییر شغل هستید، احتمالاً به این معنی است که چیزی کار نمی کند یا دیگر آن چیزی نیست که می خواهید.

پس چرا خواهان تغییر شغل هستید؟

آیا به دلیل حقوق کمتر، چالش کمتر، محیط کار و همکاران می خواهید شغل دیگری را امتحان کنید؟ آیا می‌خواهید کاری انجام دهید که معنادارتر باشد یا انعطاف‌پذیری بیشتری در هفته کاری خود داشته باشید؟ آیا می خواهید پول بیشتری به دست آورید یا وقت آزاد بیشتری داشته باشید یا فقط رضایت بیشتری داشته باشید؟

به احتمال زیاد، اگر می خواهید یک تغییر شغلی اساسی ایجاد کنید، به جای اینکه شغل دیگری از همان نوع پیدا کنید، دلایل خوبی دارید. فقط باید آنها را تعریف کنید، تا بدانید کجا به دنبال مسیر جدید خود باشید. تا منجر به کار بعدی شود که ممکن است بخواهید انجامش دهید.

2. فهرستی از آنچه در شغل فعلی خود دوست دارید و نمی پسندید تهیه کنید.

بعضی روزها ممکن است به خاطر سپردن چیزی که دوست دارید در مورد کاری که اکنون انجام می دهید سخت باشد. اما مطمئناً چیزی وجود دارد، همراه با چیزهایی که دیگری که دوست ندارید.

سعی کنید یک لیست دوست دارم/دوست ندارم تهیه کنید تا به شما در جهت گیری جدیدتان کمک کند.

به عنوان مثال، شاید صنعت فعلی خود را دوست داشته باشید، اما نقش متفاوتی را در آن ترجیح می دهید، یا می خواهید آزادی و انعطاف بیشتری در نحوه و زمان کار خود داشته باشید.

یا، تعامل با مردم را دوست دارید، اما می خواهید نوع دیگری از کار را امتحان کنید. شاید زمانی که حسابدار یا شخص منابع انسانی در مرخصی بود، وظایفی را انجام داده اید و تصمیم گرفته اید که همان کار را داشته باشید و ادامه دهید زیرا دیدید که از انجام آن لذت می برید.

اگر اکنون کار شما یدی است، شاید ترجیح می دهید یک کار فکری و ذهنی داشته باشید. یا از کار 60 ساعت در هفته و فرهنگ بیش از حد رقابتی خسته شده اید.

هنگامی که متوجه شدید چه چیزی موثر است و چه چیزی نیست، و همچنین خواسته ها یا استعدادهایی را که شغل فعلی شما برآورده نمی کند، می توانید ایده بهتری در مورد کارهایی که می توانید انجام دهید به دست آورید.

3. تست شخصیت شناسی بدهید.

شناخت تیپ شخصیتی شما چه ارتباطی با ایجاد یک تغییر شغلی موفق دارد؟ باید بگویم که شناخت تیپ شخصیتی به شما می گوید که پتانسیل انجام چه کارهایی را دارید و در کدام مشاغل موفق تر عمل خواهید کرد. تست های شخصیت شناسی استعدادها، نقاط قوت، ضعف‌ها، سبک ارتباطی و تنظیماتی را که در آن بهترین عملکرد را دارید نشان می‌دهد.

آنها حتی ممکن است برخی از مشاغل و صنایعی را که برای آنها مناسب هستید به شما نشان دهند و همچنین مواردی که باید دوری کنید تا خوشحالتر بمانید. دانستن ارتباط و سبک کاری خود ممکن است به شما در پیمایش مراحل بعدی خود زمانی که بدانید چه کاری می خواهید انجام دهید کمک کند.

فرقی نمی‌کند کدام یک از تست های شخصیت شناسی و شغلی منوباز را بزنید، در هر صورت دانستن بیشتر در مورد خودتان کمک می‌کند تا برای یک تغییر شغلی رضایت‌بخش آماده شوید.

حتی اگر قبلا تست شخصیت داده اید، ممکن است بخواهید دوباره آن را انجام دهید، به دو دلیل:

گاهی اوقات ما در طول زمان تغییر می کنیم.


ممکن است با در نظر گرفتن هدف تغییر شغل خود، آزمون را متفاوت انجام دهید یا ارزیابی کنید.
دانش ممکن است قدرت باشد، اما خودشناسی می تواند ابزار قدرتمندی برای تعریف و رسیدن به هدف جدید شما باشد. می‌توانید چندین تست رایگان را در صفحه تست های شخصیت شناسی منوباز انجام دهید.

بیشتر بخوانید: تست شخصیت و چرا باید درباره تیپ شخصیتی خود بیشتر بدانیم؟

4. برای اندازه آن را امتحان کنید.

اگر ایده ای از شغلی دارید که می خواهید امتحانش کنید، ممکن است بخواهید قبل از سرمایه گذاری زمان، انرژی و پولی که ایجاد تغییر ممکن است شامل شود، ببینید آن کار واقعاً چگونه است.

شما می توانید این کار را به چند روش انجام دهید:

  • در زمینه مورد نظر خود کارهای داوطلبانه انجام دهید.
  • برای تجربه کاری واقعی و به دست آوردن ارتباطات، کارآموزی انجام دهید.
  • سعی کنید برای شروع کاری را که دوست دارید به صورت آزاد انجام دهید.
  • در کنار کار فعلی تان شروع کنید، بنابراین می‌توانید ببینید که کار چگونه خواهد بود، پتانسیل درآمد را آزمایش کنید، و تجربه کسب کنید، قبل از اینکه به طور تمام وقت کار کنید، چه بخواهید در این صنعت استخدام شوید، یا به راه‌اندازی کسب‌وکار خودتان بپردازید.

برخی از این گزینه‌ها حتی می‌توانند به شما کمک کنند تا مقداری پول اضافی به دست آورید تا شما را در انتقال تغییر شغلی به چالش بکشد. و همه به احتمال زیاد فرصت های شبکه و مخاطبینی را در اختیار شما قرار می دهند که می توانند در زمان پیدا کردن یک موقعیت جدید به شما کمک کنند.

بیشتر بخوانید: 5 دلیل مهم برای اهمیت کارآموزی

5. کمی تحقیق کنید.

هنگامی که ایده بسیار خوبی از آنچه می خواهید فصل بعدی خود داشته باشید به دست آورید، می خواهید جزئیات نحوه رسیدن به آن را بررسی کنید. آیا به مدرک، گواهینامه های جدید یا فقط به مجموعه مهارت های خود نیاز دارید؟

آیا احتمالاً مجبور خواهید بود تا به موقعیتی که می‌خواهید برسید یا می‌توانید پس از کمی آماده‌سازی به سمت آن حرکت کنید؟

احتمالاً همچنین می خواهید در مورد پتانسیل درآمد، تقاضا و فرصت ها و اینکه "یک روز در زندگی" چگونه خواهد بود، بدانید.

از روش دلخواه خود برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده کنید، البته آن را در گوگل جستجو کنید، سپس ممکن است کتاب بخوانید، در شبکه‌های اجتماعی یا وب‌سایت‌های شغلی نگاه کنید، و با هر شخصیتی که باشد، احتمالاً می‌خواهید با پیروی از پیشنهاد 6، دیدگاهی از زندگی واقعی داشته باشید.

6. با افرادی صحبت کنید که کاری را انجام می دهند که شما دوست دارید انجام دهید.

چه کسی باشد که می‌شناسید، چه کسی که دوستان و آشنایان معرفی کنند، یا یک ارتباط در شبکه‌های اجتماعی، سعی کنید کسی را پیدا کنید که کار مورد نظرتان را انجام می‌دهد و از او بپرسید که واقعاً چگونه است.

بسته به ماهیت اتصال، می توانید شخصاً برای صرف قهوه او را ملاقات کنید، از محل کار آنها بازدید کنید، یک چت یا تماس تلفنی با زوم یا گوگل میت انجام دهید، یا حتی فقط از طریق ایمیل یا لینکدین سؤال بپرسید.

از آن‌ها بخواهید تا جایی که می‌توانند صادق باشند، بنابراین تصویری واقعی از کاری که انجام می‌دهند، احساسشان نسبت به آن و توصیه‌هایی که می‌توانند به شما بدهند، دریافت خواهید کرد.

بیشتر بخوانیم : چگونه شغل مورد نظرت رو پیدا کنی

برخی از سوالاتی که ممکن است بخواهید بپرسید:

  • چگونه به جایی که الان هستند رسیدند؟
  • شامل چه نوع تحصیلات و مدارکی می شود؟
  • روز کاری معمولی آنها چگونه است؟
  • چه چیزی را بیشتر و کمتر از همه در مورد شغل خود دوست دارند؟
  • ساعات کار، سبک کار، دستمزد و فرهنگ چگونه است؟
  • اگر الان شروع می کردند چه کار متفاوتی انجام می دادند؟


7. در انتها روند بازار و فرصت و تهدیدهای آن شغل را نیز بررسی کنید.


احتمالاً کارهای بیشتری وجود دارد که می‌توانید قبل از ایجاد تغییر شغلی به انجام آنها فکر کنید، اما اینها باید به شما کمک کند تا خودتان را بهتر بشناسید، چه می‌خواهید و چگونه به آنجا برسید.

مطالب مرتبط : 7 روش برای محدود کردن گزینه‌های شغلیتان

دیدگاه خود را ثبت نمایید.