thumb

6 دلیل که چرا شناخت تیپ شخصیتی می تواند زندگی شما را تغییر دهد.

ما مطالب زیادی در مورد تیپ های شخصیتی و اینکه چگونه بخش های مختلف تیپ شخصیتی شما می تواند به شما در تصمیم گیری بهتر در زندگی کمک کند، مطلب نوشته ایم. با این حال، همه اصول تیپ شخصیتی MBTI را نمی‌دانند، بنابراین در این مقاله می‌خواهیم برخی از پایه‌های نظریه تیپ MBTI و جفت‌های ترجیحی را پوشش دهیم. در حالی که بسیاری از این اطلاعات اساسی هستند، ما چند نکته و توصیه در مقاله خواهیم داشت که احتمالاً نمی دانستید (مگر اینکه متخصص MBTI باشید).

برای دونستن تیپ MBTI خودتون میتونید بصورت رایگان از منوباز کمک بگیرید! تست MBTI بررسی نوع شخصیت 

اما قبل از اینکه مقاله را شروع کنیم، می‌خواستیم چند دلیل برای اهمیت این چیزها به اشتراک بگذاریم. ممکن است کمی تعصب داشته باشیم، اما فکر می کنیم این اطلاعات می تواند زندگی شما را برای بهتر شدن تغییر دهد. این موضوع بسیار بیشتر از برونگرا بودن و درونگرا بودن است، یا اینکه می توانید تایپ چهار حرفی MBTI خود را با کدام شخصیت جنگ ستارگان به اشتراک بگذارید. در اینجا شش دلیل وجود دارد که چرا شناخت تیپ شخصیتی شما می تواند زندگی شما را تغییر دهد (و حتی خیلی بهتر کند!):

 

  1. به سوال چرا پاسخ می دهد.

تیپ شخصیتی می تواند به شما در درک بهتر خود و اطرافیانتان کمک کند. در ابتدایی ترین سطح، دانستن تیپ شخصیتی خود می تواند به شما در پاسخ به سوال شخصی «چرا من اینطوری هستم یا چرا ایشان اونطوری است؟» کمک کند. شما به روش خاصی فکر می کنید و یک احساس خاص دارید، اما اغلب درک دلیل آن دشوار است، مخصوصاً زمانی که افراد دیگر به همان شیوه شما فکر یا احساس نمی کنند. چرا برای برنامه ریزی تعطیلات خود به راحتی و آسوده خاطرانه تصمیم می گیرید در حالی که شخص دیگری احساس ناراحتی می کند یا حتی مضطرب برای برنامه ریزی سفر خود است و ترجیح می دهد اصلا برنامه ای نداشته باشد؟ چرا می‌توانید با بهترین‌ آدم های اطراف تون ارتباط برقرار کنید و خجالتی نیستید، اما پس از یک یا دو ساعت ملاقات و احوالپرسی، هوس تنهایی می‌کنید. درک اینکه چرا فکر می‌کنید، احساس می‌کنید و رفتار می‌کنید نه تنها به شما بخشی از ذهن می‌دهد، بلکه… (ادامه به شماره ۲)

  1. این به شما کمک می کند تا بفهمید چگونه؟

اکنون که دلیل آن را می‌دانید، می‌توانید از آن اطلاعات برای اعمال در موقعیت‌های حال و آینده (و حتی نگاهی به گذشته) استفاده کنید تا بهتر بفهمید که چگونه می‌توانید بیشتر از آنچه دارید به دست آورید.

دانستن تیپ شخصیتی خود می تواند به شما کمک کند تا پاسخ های بهتری برای سوالاتی مانند:

  • چگونه می توانم شادتر باشم؟
  • چگونه شغلی را پیدا کنم که به آن علاقه دارم ؟
  • چگونه می توانم با (شوهر، همسر، خواهرم) بهتر ارتباط برقرار کنم؟ مادر، برادر، پدر، همسر، دوست، دوست پسر، دوست دختر، رئیس، همکار و غیره)
  •  چگونه انگیزه داشته باشم؟
  • چگونه می توانم تصمیمات بهتری بگیرم؟

 نکته شگفت انگیز در مورد درک شخصیت شما این است که بینش ها عملی هستند و تقریباً در هر موقعیتی در زندگی شما قابل اجرا هستند و می توانند به شما کمک کنند تا برای بهتر شدن تغییر کنید.

تست شخصیت و چرا باید درباره تیپ شخصیتی خود بیشتر بدانیم؟

  1. شخصیت + موقعیت = رفتار

نمی‌توانید پیش‌بینی کنید که در طول زندگی در چه موقعیت‌هایی قرار خواهید گرفت، اما احتمالاً فکر خوبی دارید که در برخی مواقع تعارض پیش می‌آید، در مقطعی استرس خواهید داشت، اما امیدوارم در بیشتر مواقع شرایط مثبت خواهد بود. چیزی که می توانید در مورد خودتان بیاموزید شخصیت شماست، و سپس با شناخت شخصیت خود و مطالعه در مورد موقعیت های مختلف، می توانید شروع به پیش بینی رفتار خود کنید. سپس می‌توانید رفتار خود را تغییر دهید که در نهایت همان چیزی است که بسیاری از ما می‌خواهیم برای شادتر بودن انجام دهیم. برای مثال، ممکن است زمانی که استرس دارید، تمایل به مصرف نتفلیکس داشته باشید و چیزهایی بخورید که می‌دانید نباید بخورید، یا شروع به فاجعه‌سازی نتایج احتمالی آینده در ذهن خود کنید. با دانستن شخصیت خود و اینکه چه رفتارهای رایجی با موقعیت‌های خاص (تعارض، استرس، تغییر، عشق) مرتبط است، می‌توانید یاد بگیرید که رفتاری را که نمی‌خواهید رخ دهد متوقف کنید و به جای اینکه فقط اجازه دهید این رفتارها در حالت فرمان خودکار اجرا شوند، رفتارهای دیگری را امتحان کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه استرس و اضطراب را حل کنیم؟

  1. می خواهید شادتر باشید؟ از اینجا شروع کنید.

چیزهایی هستند که می توانید تغییر دهید و چیزهایی هستند که نمی توانید. زمانی که به دنبال راه هایی برای بهبود زندگی خود و در نهایت شادتر شدن هستید، باید به چیزهایی نگاه کنید که بر آنها کنترل دارید. شما کنترلی بر بخش‌های خاصی از شخصیت خود ندارید، اما بر تغییر محیط‌هایتان، برنامه‌ریزی و نحوه گذراندن وقتتان و رفتارتان کنترل دارید. دانستن بیشتر در مورد شخصیت منحصربه‌ فردتان می‌تواند به شما کمک کند که خوشحال‌تر باشید، ابتدا به شما بگوید که بر اساس ترجیحات شخصیتی‌تان چگونه راحت‌تر هستید و دوم اینکه چگونه می‌توانید به بهترین نحو با نقاط قوت خود بازی کنید و نقاط ضعف خود را برطرف کنید، چه در حرفه‌تان، چه در اوقات فراغت شما، در روابط خود (هر رابطه ای)

این در مورد شما است، و همچنین در مورد آنها.

چیزی که همه ی ما بهش ایمان داریم، اینه که آدم ها باهم متفاوتن؛ هر آدم از قطعات یک پازل تشکیل میشه. مشابهت هایی در قطعات پازل پیدا هست گرچه دقیقا شبیه به هم نباشند اما به ما کمک میکنه تا آدم ها را بهتر بشناسیم و درک شون کنیم. چرا شناخت تیپ شخصیتی در رابطه مهم و ضروریه؟

یادگیری در مورد ترجیحات شخصیتی مایرز-بریگز می تواند چیزهای زیادی در مورد خودتان به شما بگوید، اگر صادق باشیم. اما یکی دیگر از مزایای دیگر دانستن در مورد تیپ شخصیتی شما این است که آنها را بهتر درک کنید، افرادی که در اطراف شما کار می کنند، با آنها تعامل دارید، با آنها به جمع های خانوادگی می روید، با آنها دعوا می کنید، قرار ملاقات می گذارید، ازدواج می کنید، از آنها مراقبت می کنید، تقریباً با هر کسی که تعامل اجتماعی دارید. با درک شخصیت خود، متوجه می شوید که شخصیت شما چیست و می توانید تفاوت ها را در اطرافیان خود به شکلی عمیق تر ببینید. شما زبانی دارید که می توانید درباره آن فکر کنید و درباره تفاوت ها در مورد آنچه به شما انرژی می دهد، نحوه تصمیم گیری، نحوه دریافت اطلاعات و موارد دیگر صحبت کنید. اگر مفهوم «خودآگاهی» را درک کرده اید، این را به عنوان گام منطقی بعدی در نظر بگیرید. «آگاهی از دیگران».

  1. آماده هستید برای لحظات "آها"؟

هنگامی که به پایه تیپ شخصیتی پی بردید، اگر می خواهید از این دانش برای قدرت استفاده کنید، کافی است به اطراف خود نگاه کنید. شروع به مشاهده رفتارهای خود، لحظات خوشحالی و ناراحتی، فراز و نشیب ها و تعاملاتی که با اطرافیان خود داشتید، کنید و سپس از نظر تیپ شخصیتی به آن فکر کنید. این لحظات "آها!" نامیده می‌شوند و به اندازه‌ای که به نظر مسخره می‌آید، افرادی که نوع شخصیت خود را یاد می‌گیرند و چارچوب پایه را درک می‌کنند، اغلب این لحظات را تجربه می‌کنند. وضعیت‌هایی که قبلاً با افراد دیگر منجر به ناراحتی می‌شدند، مشخص می‌شوند، درک به اوج خود می‌رسد، و شما شروع به ایجاد تغییرات مثبت در زندگی خود برای بهتر شدن می‌کنید، زیرا در حال درک آنچه که در عمق وجود شما است هستید و چگونه با این پتانسل خود می توانید بهترین عملکرد را جهان داشته باشید. اگر از ما بپرسیدید، این قدرت بسیار قوی است.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.