روانشناسی در پس مسائل مامان چیست؟

روانشناسی در پس مسائل مامان چیست؟

دلایلی که ممکن است رابطه پیچیده ای با مادرتان داشته باشید.
"مسائل مامان" اصطلاحی است که برای توصیف مشکلاتی است که زنان بعداً در زندگی به دلیل رابطه ای که با مادران خود در کودکی داشتند، به کار می رود. وقتی به مردان اشاره می‌کنیم، داشتن مشکلات مادری می‌تواند به معنای نزدیکی بیش از حد به مادرشان باشد یا به دنبال همسری شبیه مادرشان باشند، که اغلب این دو را با هم مقایسه می‌کنند.
در حالی که این چالش ها می توانند در مردان و زنان به طور متفاوت ظاهر شوند، اما بسیار واقعی هستند. به عنوان مثال، اگر مادر نامهربان باشد یا به طور مداوم از ظاهر کودک انتقاد کند، می تواند عزت نفس کودک را در آینده و بزرگسالی به خطر بیندازد.
اگرچه مسائل مادری یک اصطلاح بالینی واقعی نیست، مفاهیم پشت آن را اغلب می توان با تئوری های روانشناختی توضیح داد. این تا حدی به این دلیل است که نقش مادر هنوز به طور گسترده ای، به ویژه در اوایل دوران کودکی به عنوان مهمترین نقش تلقی می شود.
ایده مسائل مربوط به پدر معمولاً مطرح می شود. با این حال، این تصور که ممکن است فردی مشکلات مادری را تجربه کند، می‌تواند به همان اندازه شایع باشد که این مسائل برای هر کسی که رابطه سمی، بیگانه یا حتی بیش از حد محتاطانه با مادر یا شخصیت مادرش داشته باشد، ظاهر شود.

مسائل مامانی یک محاوره است و یک تشخیص شناخته شده نیست. با این حال، یک پدیده واقعی ناشی از روابط متضاد با یک شخصیت مادر را توصیف می کند، که به طور بالقوه می تواند منجر به مشکلات پایدار در بزرگسالی شود. چنین مسائلی نه تنها می تواند بر روابط شما با مادرتان بلکه بر روابط شما با دیگران در زندگی تأثیر بگذارد. به خواندن ادامه دهید تا بیشتر در مورد اینکه به اصطلاح مشکلات مادری معمولاً ظاهر می شود، چه چیزی باعث آنها می شود و چگونه می توانید با یک رابطه دشوار یا سمی با والدین خود کنار بیایید، بیشتر بدانید.

تاریخچه مشکلات مامان چیست؟

همانطور که مفهوم مسائل بابا در کودکان پسر بیشتر قابل توجه است، مسائل مادری در کودکان دختر بیشتر است. برخی نظریه های روانشناختی قابل توجه وجود دارد که به توضیح مسائل مادر کمک می کند.

نظریه روان جنسی فروید

زیگموند فروید استدلال می کند که این به دلیل عقده های ادیپ و الکترا است که او در مراحل رشد روانی-جنسی خود توضیح داد:

  • عقده ادیپ: این زمانی است که بچه‌های پسر احساس می‌کنند برای جلب توجه و محبت مادر با پدرشان رقابت می‌کنند.
  • عقده الکترا: مانند عقده ادیپ، این زمانی است که کودکان دختر احساس می کنند برای جلب توجه پدر با مادران خود رقابت می کنند.

درست است، کل ایده این است که بچه ها به والدین همجنس خود به عنوان رقیب نگاه کنند. فروید این نظریه را مطرح کرد که این مفهوم در سنین سه تا پنج سالگی به وجود می آید و اگر ادامه یابد، می تواند منجر به مشکلاتی در روابط عاشقانه کودک با بزرگتر شدن شود.

نظریه دلبستگی بالبی

فروید در ابتدا این موضوع را در مورد فرزندان پسر تحقیق کرد. با این حال، مفاهیم بزرگ‌تر جنسیتی ندارند و در واقع به شکل‌گیری نظریه دلبستگی منجر شده‌اند. این نظریه از جان بولبی گرفته شده است، که متوجه شد سبک های دلبستگی شکل گرفته در اوایل کودکی می تواند ماهیت روابط فرد را در آینده دیکته کند. بسیاری از اوقات، افرادی که با مادرشان مشکل دارند، سبک دلبستگی ناایمن را ایجاد می کنند.
سه نوع سبک دلبستگی ناایمن به شرح زیر است:

  • مضطرب-مشغول: اگر در روابط به خصوص سختگیر یا خواستار هستید، می تواند نشانه ای از سبک دلبستگی مضطرب-مشغول باشد. اساساً این نگرانی دائمی است که شریک زندگی شما در زمانی که بیشتر به او نیاز دارید در کنار شما نباشد.
  • ترسناک-اجتنابی: اگر برای شما سخت است که با هم ارتباط برقرار کنید و به طور کلی در روابط عاشقانه از هم دورتر و دورتر می شوید، این می تواند نشانه ای از سبک دلبستگی ترسناک-اجتنابی باشد. این زمانی اتفاق می‌افتد که کسی می‌ترسد صدمه ببیند، بنابراین خود را دور می کند تا از خود در برابر احتمال آسیب محافظت کند.
  • نادیده انگاشته-اجتناب کننده: اگر به طور کلی از روابط عاشقانه اجتناب می کنید، این می تواند نشان دهنده سبک دلبستگی طردکننده-اجتناب کننده باشد. در این مورد، افراد معمولاً از روابط عمیق‌تر اجتناب می‌کنند، زیرا ثابت شده است که مسیریابی آنها بسیار دشوار است.

    دلبستگی ناایمن

چرا مشکلات مامان رخ می دهد؟

نحوه رفتار مادران با فرزندان خود ارتباط مستقیمی با رفتار مادرانشان با آنها دارد. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که مادرانی که احساس می‌کردند در کودکی مورد پذیرش و حمایت مادرانشان بودند، روابط متعادلی با فرزندان خود داشتند. آنها نسبت به نیازهای فرزندشان حساس تر و کمتر مداخله گر بودند.
همان مطالعه نشان داد که مادرانی که به خاطر می‌آورند مورد قبول مادرانشان بودند، وابستگی‌های ایمن با فرزندان خود و سایر روابط بعدی در زندگی ایجاد می‌کنند.
از طرف دیگر، مادرانی که در کودکی بیش از حد محافظت می شدند و دائماً با مادر خود درگیر می شدند، به ایجاد وابستگی های ناایمن یا اجتنابی با فرزندان خود ادامه می دهند. همین امر در مورد مادرانی که نسبت به فرزندان خود نادیده گرفته یا بیش از حد انتقاد می کردند، صدق می کند.

مشخص شده است که روابط بین نسلی مادر و دختر تأثیر زیادی بر آینده کودک در رابطه با فرزندپروری و سبک های روابط آنها دارد. اساساً، این چرخه ای است که اگر آن را تشخیص ندهید و اقدامی در برابر آن انجام ندهید، می تواند به راحتی ادامه یابد.

در مطالعه‌ای که دانشجویان را مورد بررسی قرار داد، سبک‌های دلبستگی با مراقبت پدری و نمرات پایین حمایت بیش از حد از مادر پیش‌بینی شد. یعنی اجازه دهید فرزندتان در تصمیم گیری های خود در عین حمایت و راهنمایی استقلال داشته باشند.

چه زمانی از اصطلاح "مشکلات مامان" استفاده می شود؟

برای هیچ کس تعجب آور نیست، "مسائل مامان" معمولاً به صورت منفی یا حتی توهین آمیز استفاده می شود. معنای چنین نظرات منفی بستگی به این دارد که آیا برای توصیف رفتار یک مرد یا زن استفاده می شود:

مردانی که مشکلات مادری دارند.

برای مردان، اغلب می‌تواند با اصطلاح «پسر مامانی» مرتبط شود، که اساساً می‌گوید کسی خیلی به مادرش وابسته است. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که مادران فوق العاده خدمتگزار باشند و این حس را به مردان القا کنند که زنان باید اینگونه رفتار کنند.
این می تواند منجر به این شود که مردان در روابط عاشقانه از چنین رفتارهایی انتظار داشته باشند و حتی به دنبال شریک های زن باشند که اینگونه رفتار کنند. همچنین می تواند منجر به این شود که آنها از نظر ذهنی ویژگی های شریک عاشقانه خود را در برابر ویژگی های مادرشان قرار دهند.

پسرمامانی

زنان با مشکلات مامان

این اصطلاح برای زنان کاملاً متفاوت ظاهر می شود. اگر یک فرزند دختر مشکل مادری داشته باشد، بیشتر به این اشاره می کند که مادری دخترش را نادیده گرفته یا شفاهی او را پایین آورده است. این می تواند منجر به مشکلات اعتماد به نفس و تصور از خود در آینده در زندگی شود. همچنین می‌تواند منجر به مشکلات اعتماد شود، زیرا شخصی که برای مراقبت اولیه خود به او اعتماد داشتید، شما را در این راه ناامید کرد.

آیا باید رابطه خود را با مادرتان حفظ کنید؟

این تا حد زیادی به توانایی شما در تعیین مرزها و توانایی مادرتان برای رعایت آنها بستگی دارد.
اگر رابطه باعث ایجاد استرس در شما می شود، گامی به عقب بردارید و دلیل این موضوع را ارزیابی کنید: آیا مادرتان سعی می کند دوباره خود را به شدت درگیر زندگی شما کند؟ آیا او به تصمیمات شما کمک می‌کند؟

اگر این اتفاقات افتاد، با مادرتان در مورد آن صحبت کنید و به او بگویید که از این نوع تعامل استقبال نخواهید کرد. اگر او بتواند این تذکرها را بگیرد، احتمالاً این رابطه ارزش حفظ کردن را دارد. اگر نه، ممکن است لازم باشد قبل از دادن یک فرصت دیگر، مدتی به عقب برگردید.

چگونه بر مشکلات مامان غلبه کنیم؟

در مطالعه‌ای که روی والدینی که در کودکی مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، مورد بررسی قرار گرفت، والدینی که این چرخه را شکستند، چند ویژگی مشترک داشتند. این مشترکات نشان می دهد که چگونه مردم در گذشته خود بر مشکلات مادری غلبه کرده اند.

ایجاد شبکه های حمایت عاطفی

افرادی که توسط مادرانشان مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند اما این چرخه را شکسته‌اند، معمولاً افراد مهم و شبکه‌ای از روابط دوستانه و مربی حمایت‌کننده دارند. هم رابطه با دیگران و هم جامعه دوستانشان حمایت عاطفی و اجتماعی گسترده ای را فراهم می کند.

آگاهی از گذشته

همه کسانی که چرخه سوء استفاده بین نسلی را شکستند، از تجربیات گذشته خود آگاهی داشتند. آنها همچنین نسبت به آنچه برایشان اتفاق افتاده بود، خشم خاصی داشتند که نشان از تشخیص اعمال توهین آمیز است. مشخص کردن این اقدامات مانع از تداوم آن توسط افراد می شود.

مشارکت در درمان

در نهایت، افرادی که از مشکلات مادری خود بهبود یافتند، تحت روان درمانی قرار گرفتند. این به آنها کمک کرد تا سوء استفاده را در گذشته خود شناسایی کنند، برای آن سوگواری کنند، و راهی برای درک چگونگی وقوع آن و نحوه جلوگیری از وقوع آن در آینده فراهم کرد.

غلبه برمشکلات مامان

سخنی از منوباز

مسائل مربوط به مادر می تواند تأثیرات ماندگاری داشته باشد که به شدت آسیب می رساند. این کاملاً قابل درک است اگر زمان قابل توجهی برای غلبه بر نزاع ذهنی که در کودکی یا نوجوانی با آن مواجه شده اید از شما صرف شود. با خودتان صبور باشید و با این مسائل کار کنید تا بتوانید چرخه روابط ناسالم را در خانواده خود متوقف کنید.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.