thumb

7 روش نتیجه‌بخش برای آماده شدن و رسیدن به خوشبختی

هیچ رازی دربارۀ چگونه شاد بودن وجود نداره. اما روش‌‌هایی هست که می‌تونین هر روز خودتون رو برای خوشبخت بودن آماده کنین. شما آزادین و حق انتخاب دارین و از این بابت مدیون معلم و محیط زندگی‌تون هستین.

7 روش مطمئن برای ایجاد شادی و شاد بودن

  1.   در حال حاضر به چیزهای خوب و شگفت‌انگیز درون و اطرافت دقت کن.

اگه دیشب در تخت یا مکانی راحت به انتخاب خودت آسوده خوابیدی، یادت باشه که همه در دنیا این لذت رو تجربه نکردن. آیا امروز به آنچه برای صبحانه یا شام می‌خوای بخوری فکر می‌کنی؟ آیا خوراکی‌هایی که انتخاب می‌کنی به‌راحتی برای شما قابل دسترس هستن؟ عالیه! پس ببین در حال حاضر چقدر زندگیت شگفت‌انگیزه!

آیا اقوام یا دوستان مسن‌تری دارین که بهشون سر بزنین، اون‌ها رو بهتر بشناسین و دربارۀ زندگی‌شون یا تاریخچه خانوادگی خودتون بیشتر بدونین؟ بهتون قول می‌دم بعد از فوت‌شون آرزو می‌کنین ای کاش این کار رو کرده بودین.

اجازه نده اخبار و افراد منفی‌باف شما رو از خوبی‌هاتون دور کنن. عادت کنین که به دنبال چیزهای خوب و شگفت‌انگیز درون و پیرامون‌تون بگردین. از داشتن اون‌ها سپاسگزار باشین. این‌ها همه موارد کوچیکی هستن که خیلی قدرشون رو نمی‌دونیم اما در نهایت به ما یاد می‌دن چطور شاد باشیم.

کشف زیبایی ها

  1. اصرار بر انجام کاری که به شما شادی درونی می‌ده، نه فقط رضایت کوتاه‌مدت.

از فکر کردن دربارۀ مادیات پرهیز کنین. هیچ‌وقت نگین کاش فلان چیز رو داشتم یا ایکاش درآمدم اینقدر بود. درسته، امکانات اولیه ضرورت زندگیه و ما برای به دست آوردن‌ اون‌ها روی درآمدمون حساب می‌کنیم. اما اینجور دارایی‌ها فقط لذت موقتی دارن.

از اکتفا به فعالیت‌هایی که شادی شما رو از بین می‌بره یا ارزش‌هاتون را به خطر می‌ندازه، خودداری کنین. برای مثال، در حین بررسی انتخاب‌های شغلی، ممکنه شغل های زیادی مناسب شما باشه. اما به خاطر خوشحالی خودتون، مواردی رو انتخاب کنین که شما رو سرشار از سرور و شادمانی می‌کنن و بهتون احساس موفقیت و سربلندی می‌دن.

مثل یکی از برترین طراحان گل جهان که نشون داد چطوری می‌شه توی نمایشگاه گل یه طرح زیبا و مُند بالا ایجاد کرد، او جزئیات کمی از زندگیش رو با مخاطبانش به اشتراک گذاشت.

پدرش یک دندانپزشک بود و اصرار داشت که به جای اهمیت دادن به باغبونی، شغل خانوادگی رو دنبال کنه و دندانپزشک بشه. او به توصیه پدرش عمل کرد و یک دندانپزشک موفق شد. اما هم‌زمان که از حرفۀ پردرآمد دندانپزشکی لذت می‌برد، تصمیم گرفت علاقۀ همیشگی‌اش به گل و گیاه رو نیز توسعه بده. او مهارت‌های طراحی گل رو به‌قدری منحصربه‌فرد و خیره‌کننده توسعه داد که به گروه نخبه‌ای از طراحان برتر بین‌المللی دعوت شد که گل‌آرایی و چیدمان‌های اون‌ها رو می‌شه در فضاهای باز شرکت‌ها و رویدادهای مجلل مشاهده کرد.

شما مجبور نیستین فقط یه انتخاب داشته باشین بلکه می‌تونین از فعالیت‌های بیشتری لذت ببرین. روزهای که فقط یه شغل بودن تا آخر عمر داشتی تموم شده. شاید در یه شغل درآمد رضایت بخشی داشته باشین اما اکنون برای تبدیل کردن سرگرمی‌هاتون به مشاغل جدید آمادگی دارین. برای مثال، اگه همۀ عمر تناسب اندام‌تون رو حفظ کردین، ممکنه دوست داشته باشین به سالمندان تمرینات تناسب اندام بدین.

یا به عنوان بخشی از اقتصاد مشارکتی، می‌تونین با اجاره تمام یا بخشی از خونه‌تون کسب درآمد کنین. یا اگه همیشه عاشق رانندگی بوده‌ین، شاید از خدمات‌رسانی به مسافران در سرویس اوبر لذت ببرین. چنانچه به این نتیجه برسین که به دنیا اومدین تا شاد باشین اون وقت به کمبودهاتون اهمیت نمی‌دین و زندگی شادی رو تجربه می‌کنین.

علایقت رو دنبال کن

  1. روی اون چیزی که می‌خوایین تمرکز کنین، نه اون‌هایی رو که نمی‌خوایین.

حضرت مولانا می‌فرمایند: "همه چیزِ این جهان درون شماست. همه چیز رو از خودتون بخوایین."

از غر زدن و گله کردن در مورد شرایط‌تون پرهیز کنین در عوض دربارۀ آنچه واقعاً از زندگی‌تون می‌خوایین عمیقاً فکر کنین. سپس هر روز گام‌های کوچکی به سمت اون چیزها بردارین، حتی اگه شده در ابتدا فقط فهرستی از زندگی ایده‌آل‌تون تهیه کنین یا چشم‌اندازی از موقعیت‌هایی که فکر می‌کنین براتون شادی آوره، متصور بشین.

وقتی متوجه می‌شین ذهن‌تون داره به سمت چیزهایی که ندارین می‌ره، ازشون بگذرین و اون‌ها رو جایگزین موارد دلخواه‌تون کنین. آیا در بچگی آرزوی دوچرخه، عروسک یا اسباب بازی‌های دیگه‌ای داشتین؟ احتمالاً این تمام اون چیزیه که می‌تونین بهش فکر کنین. درسته؟ شما پدر و مادرتان رو با خواسته‌های بی‌وقفه‌ای که داشتین دیوانه کردین.

حتی شاید بینی‌تون رو به ویترین فروشگاه چسبوندین و رؤیاپردازی کردین که با دوچرخه توی خیابون مشغول رکاب زدن هستین یا دارین به تن عروسک‌تون لباس می‌پوشونین. از محیط و افرادی که توی زندگی‌‌تون هستن لذت ببرین. احساسات و هیجانات زندگی رو لمس کنین.

کشف خواسته هات

  1. به خودت «بله» و به دیگران «نه» بگو!

نگرش منفی نداشته باشین. ازتون می‌خوام نیازهای خودتون رو بر نیازهای دیگران ترجیح بدین. به آخرین باری که به پسر عموتون پول قرض داده‌ین فکر کنین که همیشه فقط برای پول قرض گرفتن باهاتون تماس می‌گیره. یا اون وقتی رو یادتون بیاد که دوست شهرستانی‌تون خواسته بود آخر هفته رو بهش جا بدین تا محل مناسبی اجاره کنه و بعد این دو روز تبدیل به چندین ماه شد. یا زمانی که برنامه‌های بسیار مهمی رو لغو کردین تا به جای همکاری که مرخصی می‌خواسته کار کنین تا اون فرد بتونه بره و به برنامه‌های بسیار مهم خودش برسه. وقتی متوجه می‌شین که دوباره ازتون سوءاستفاده شده عصبانی و ناراحت می‌شین، درسته؟

انرژی خودتون رو برای اینکه قربانی خواسته‌های دیگران شدین هدر ندین. همۀ ما در چنین شرایطی قرار داشته‌یم. فقط قسم بخورین که دفعه بعد احساساتی نشین و یک "نه" محکم بگین. لازم به عذرخواهی یا توضیح بیشتر نیست. چنانچه بعد از نه گفتن دوست دارین چیزی اضافه کنین با خوش‌رویی بگین که وقتش براتون مناسب نیست یا از قبل جایی قول داده‌ین.

در مواقعی که انجام این کار به شما شادی و نشاط می‌بخشه و البته نیازهاتون برطرف می‌شه و مورد احترام قرار می‌گیرین، بله گفتن هیچ اشکالی نداره.

بگو نه

  1. سعی کنین افرادی دوروبرتون باشن که اون چیزی روکه در زندگی می‌خوایین اون‌ها انجام داده و تجربه کرده‌باشن، بعد نگرش خودتون رو بسازین.

حضرت مولانا می‌فرمایند: "به قصه‌های مردم بسنده نکن که اوضاع زندگی‌شون چطور پیش رفته. افسانۀ زندگی خودت رو کشف کن."

شما نه کنترلی بر خانواده‌ای که در اون متولد شده‌ین دارین و نه بر انتخاب همکاران‌تون. اما می‌تونین با کسانی که از همه جهت عیب دارن و به جای اینکه مرهمی باشن، نمک به زخم دیگران می‌پاشن قطع رابطه کنین. سعی کنین با افرادی مراوده داشته باشین که به دنبال رشد، یادگیری و کمک به جهان هستن. شما این افراد رو خواهید شناخت چون اون‌ها رؤیاها و اهداف دیگران رو تشویق و حمایت می‌کنن.

به راهبردهای خودمراقبتی اون‌ها و نحوه برخوردشون با موقعیت‌های چالش‌برانگیز توجه کنین. برای شاد بودن از اینجور آدم‌ها راهنمایی یا کمک بخوایین. شما می‌تونین از دیگران چیزهای زیادی یاد بگیرین، اما نمی‌تونین خود اون‌ها باشین. مسیر خودتون رو ترسیم کنین، خطرپذیر و پیشرو باشین و کارها رو کمی متفاوت انجام بدین. در این مسیر اشتباهاتی مرتکب خواهی شد اما رشد خواهی کرد.

راهنمایی بگیر

  1. از شکست‌ها، ناکامی‌ها و ناملایمات زندگی‌تون درس بگیرین.

آیا فکر کردین شادی، نبودِ غم، اشتباه و بدبختیه؟ ببخشید. اما بخشی از وجود انسان، تجربۀ پستی و بلندی‌ها زندگیه. در واقع، حتی برچسب زدن به چیزی به عنوان کم یا زیاد، خوب یا بد، به خودمون بستگی داره. به جای فرار از چالش‌ها یا احساس قربانی بودن، با اون‌ها روبرو بشین. و به خاطر انعطافی که به‌واسطۀ اون‌ها بهش می‌رسین سپاسگزار باشین.

بعضی از اتفاق‌هایی که از ابتدا به چشم شکست می‌بینیم‌شون، ممکنه فرصت‌های پنهانی یا حکمتی داشته باشن.

زمانی که به منظور تدریس بیش از 37 مایل رانندگی می‌کردم، دنبال این بودم که زمان رفت‌وآمدم رو با  یه موقعیت جدید در مدرسه که فقط 9 مایل از خونه‌م فاصله داشت، کمتر کنم. وقتی استخدامم نکردن خیلی ناامید شدم. با این حال، مدتی بعد، وقتی فهمیدم که مدرسه به فساد متهم شده، اعتبار خود را از دست داده و توسط منطقۀ دیگه‌ای اداره می‌شه، از اینکه اون شغل رو به دست نیاوردم، خوشحال و آسوده‌خاطر شدم. گاهی اوقات، طرد شدن، محافظت در برابر یه نتیجۀ ناگوار و ناخوشاینده که شما نمی‌تونین پیش‌بینی کنین.

همیشه به دنبال چیزهایی باشین که بتونین در طول تجربه‌های سخت و چالش‌برانگیز درس بگیرین. این اعتمادبه‌نفس مهارت شما رو در مدیریت رویدادهای آینده بالا می‌بره و عشق شما رو به خودتون افزایش می‌ده.

از زندگی درس بگیر

  1. نهایت تلاش‌تون رو بکنین، اما از کمال مطلوب بودن دست بردارین.

دکتر مارتین لوتر کینگ جونیور می‌گه: "ایمان یعنی برداشتن اولین قدم حتی وقتی تمام مسیر رو نمی‌بینی."

موفقیت و خوشبختی نتیجه گام های کوچک و مبهم پیش‌روست. این بر اساس انتظار نیست تا زمانی که همه چیز روشن یا کامل باشه. کمال مطلوب توهمی‌ست که ما رو خفه می‌کنه. تصاویر بی‌نقص مدل‌ها و خانواده‌های شاد و ثروتمندی که در رسانه‌ها می‌بینیم، برای ترغیب ما به خرید محصولات طراحی شده‌‌ن و واقعیت ندارن. درواقع، کمبودها و عیوب ما بخشی از منحصربه‌فرد بودن ماست.

فرد آستر، ستاره سینما، خواننده و یکی از بزرگترین رقصندگان تمام دوران، یه بار گفت: "اگه یک اشتباه رو مرتباً تکرار کنی، سبک شما می‌شه." درست همان‌طور که "اشتباهات" رقص آستر تبدیل به سبک خاص خودش شد که هنوز اون رو در یاد مردم زنده نگه داشته.

لئونارد کوهن: "زنگ‌هایی رو بزن که هنوز می‌تونن به صدا در بیان،

پیشنهادهای عالیت رو فراموش کن،

در همه چیز شکافی هست،

و نور این‌گونه وارد می‌شود"

مهین شرافت

1401/07/30

من وقتایی که ناراحتم، دلم میگیره و بلند میشم بیشتر از قبل به پوست و ظاهرم اهمیت میدم برای خودم ماسک میزارم و موسیقی موردعلاقمو میزارم نقاشی میکشم... اینجوری حس ارزشمندبودن پیدا میکنم:)

دیدگاه خود را ثبت نمایید.