نمی‌دانم با زندگی‌ام چه کنم! احساس درماندگی برای انتخاب شغل مناسب من

نمی‌دانم با زندگی‌ام چه کنم! احساس درماندگی برای انتخاب شغل مناسب من

وقتی افرادی را می‌بینیم که در حرفه خود موفق هستند، طبیعی است که فرض کنیم آنها همیشه می‌دانستند کاری که انجام می‌دهند مسیر "درست" برای آنهاست و از انجام آن هیجان زده هستند. هرچند لزوماً اینطور نیست. هنگامی که مورد بررسی قرار گرفت، حدود 70٪ از مردم در هر لحظه به طور فعال به دنبال تغییر شغل هستند و تنها 14٪ از شغل خود کاملاً رضایت دارند بدون اینکه تغییری دلخواه داشته باشند.
مسیر شغلی معمولی رفتن به کالج یا مدرسه کسب و کار و آموختن مهارت، انتخاب یک حرفه و ورود به آن رشته برای زندگی پس از فارغ التحصیلی در این راه بوده است. قبلاً این رویه عادی بود، اما دیگر اینطور نیست.

امروزه، نزدیک به نیمی از جمعیت آمریکا زمانی که حتی40 سال سن دارند، شغل خود را تغییر می دهند! علاوه بر این، یک فرد به طور متوسط تا سن 24 سالگی خیلی از مشاغل را تجربه می کند.

شما هم نمی دانید و اطمینان ندارید که در زندگی خود چه کاری می خواهید انجام دهید؟ شما تنها نیستید و اکثر مردم زمانی این احساس را تجربه کرده اند. در زیر، مراحلی را که باید انجام دهید را آورده ایم تا به شما کمک کند بفهمید با زندگی خود چه کاری انجام دهید.

بفهم چی از زندگی می خوای

الان کجای زندگی خود ایستاده اید؟

قبل از اینکه بتوانید بدانید کجا باید بروید، باید دید واضحی از جایی که هستید داشته باشید. مهمتر از همه، شما باید درک کنید که در حال حاضر چه کارهایی را در زندگی خود انجام می دهید و چه چیزهایی را دوست ندارید، زیرا این می تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید در یک حرفه بالقوه چه مسیری را انتخاب کنید.
اگر زمان زیادی را در کنار مردم می گذرانید، آیا از این بابت خوشحال و راضی هستید؟ یا باعث می شود که شما احساس غرق شدن و خفگی کنید و آرزو کنید که ای کاش می توانستید بیشتر وقت خود را تنها بگذرانید؟ از طرف دیگر، اگر بیشتر وقت خود را به تنهایی بگذرانید، آیا این شما را راضی و آرام می کند یا آرزوی تعامل اجتماعی پایدارتر را دارید؟
با دقت نگاه کنید که روزهای خود را چگونه می گذرانید و چه فعالیت هایی در آنها باعث شادی شما می شود. به همان اندازه مهم این است که بررسی کنید به چه عناصری از زندگی خود اهمیت نمی دهید. همچنین باید به این فکر کنید که چه چیزی به شما انگیزه می دهد: آیا می خواهید تأثیر مثبتی بر جامعه داشته باشید یا این برای شادی شما حیاتی نیست؟ آیا می خواهید دستمزدهای بالایی دریافت کنید، یا به نظر می رسد اهمیتی ندارد؟ وقت بگذارید و به این سؤالات پاسخ دهید تا به شما کمک کند افکار و احساسات خود را بررسی کنید و بشناسید و با یادداشت روزانه این موارد بتوانید به نتیجه برسید.

 

استعدادهای خود را لیست کنید.

اگر با توجه به استعدادها و نقاط قوت ذاتی خود در کار قدم برداریم و شغل و حرفه خود را جلو ببریم و از پتانسیل خود استفاده کنیم، کاری که انجام می دهیم احتمالا باب میل ما خواهد بود و هم با روحیه ما سازگار خواهد بود و هم موفقیت آمیز و راحت جلو خواهد رفت. رفتن به مسیر مخالف، مانند تبدیل شدن به یک حسابدار زمانی که در ریاضیات بد هستید یا یک فروشنده در زمانی که مذاکره و گفتگو را دوست ندارید، می تواند منجر به بدبختی شود.
همه استعدادهایی دارند، اما ما همیشه آنها را تشخیص نمی دهیم. به عنوان مثال، اگر صحبت کردن با غریبه ها برای شما آسان است، ممکن است تصور کنید که همه، همینطور هستند، اما اینطور نیست. برخی از افراد دارای اضطراب اجتماعی هستند و ممکن است صحبت با کسانی را که به خوبی نمی شناسند، اضطراب آور بدانند. به احتمال زیاد، بیشتر شخصیت شما در واقع از استعدادهای فردی شما به عنوان یک شخص تشکیل شده است.

استعداد خودت رو لیست کن

حتما بخوانید: چگونه از تیپ شخصیتی تون سواستفاده کنید و تو شغل تون پیشرفت کنید؟

اگر در تصمیم گیری در مورد استعدادهای خود مشکل دارید، از دوستان و عزیزان خود بپرسید. ممکن است فکر کنید که دوست دارید مدلینگ باشید، اما یک دوست صمیمی شما را یک هنرمند با استعداد بداند. از جامعه خود برای کمک به درک کارهایی که به طور طبیعی انجام می دهید استفاده کنید و تمام تلاش خود را بکنید تا آنچه را که می شنوید باور کنید حتی اگر هرگز به کارهایی که انجام می دهید به عنوان نقاط قوت یا استعداد فکر نکرده باشید.

تشخیص دهید که چگونه بهترین کار را انجام می دهید.

مشاغل از نظر فرآیند بسیار متفاوت هستند. برخی از آنها با مشتری روبرو هستند و شما را مجبور می کنند که در تمام طول روز شخصاً با افراد دیگر تعامل داشته باشید. مشاغل دیگر از راه دور هستند، با جلسات مجازی کم یا بدون هیچ ملاقاتی. برخی از مشاغل تمام وقت، صبح تا عصر، شنبه تا 5 شنبه هستند. برخی دیگر شامل شب‌ها و/یا آخر هفته‌ها می‌شوند، یا برنامه‌های کاری را به مدت کوتاه‌تر تبدیل می‌کنند. مشاغل می توانند پروژه محور باشند، مانند پروژه های برنامه نویسی یا پیمانکاری، یا با ثبات طولانی مدت در یک شرکت بزرگ.
به این فکر کنید که وقتی همه مکان‌های کاری، زمان‌ها و روش‌های مختلف را در نظر می‌گیرید، چه چیزی شما را هیجان زده می‌کند. بدن خود و کاری را که دوست دارید انجام دهید تصور کنید؛ برای مثال اگر از استفاده از دستان خود در تمام طول روز لذت می برید، یا اگر دوست دارید فقط از مغز خود استفاده کنید. درک اینکه چگونه در فرهنگ یک محل کار قرار می گیرید، برای درک اینکه آیا شما را به یک همکار شاد تبدیل می کند، کلیدی است. یادداشت برداری نیز می تواند در این مرحله کمک کند و به شما وضوح بهتری در احساساتتان بدهد.

با افرادی که از کار خود لذت می برند صحبت کنید.

با هر کسی که می شناسید با شغلی که از آن لذت می برد تماس بگیرید و بپرسید که آیا می توانید از آنها به عنوان منبع استفاده کنید. اگر موافق هستند، از آنها در مورد شغلشان سؤال بپرسید. چگونه این رشته را پیدا کردند؟ چه چیزی باعث شد که بدانند این برای آنها مناسب است؟ چه چیزی در شغل آنها باعث احساس رضایت می شود؟ شغل آنها چقدر برای خوشبختی کلی آنها در زندگی مهم است؟
هنگامی که پاسخ ها را دریافت می کنید، بررسی کنید که آنها چه احساسی در شما ایجاد می کنند. اگر از شنیدن صحبت های کسی در مورد چیزی هیجان زده می شوید، این معنادار است، همانطور که یک پاسخ عمیق از جمله "وای، من نمی دانم چگونه کسی می تواند از انجام این کار لذت ببرد!"

صحبت کن

بیشتر بخوانید: چگونه شادی را در زندگی خود بیابید.

آموزش و آموزش پژوهشی

هنگامی که درک درستی از استعدادهای خود، نحوه کار و اینکه دیگران چگونه وارد رشته های خود شده اند به دست آوردید، تحقیقاتی را انجام دهید تا دریابید که مسیرهای شغلی بالقوه برای شما چه خواهد بود.
منابع مالی شخصی شما ممکن است در اینجا بسیار مهم به نظر برسد و ممکن است فکر کنید که هیچ گزینه ای به جز گزینه های بسیار ارزان ندارید. خوشبختانه، همیشه اینطور نیست. انواع مختلفی از کمک های موجود وجود دارد (مانند وام های دانشجویی). اینها از کمک های مالی فدرال گرفته تا کمک های مالی را شامل می شود و ممکن است کمک خاصی برای انتخاب شغل یا افراد در اطراف شما وجود داشته باشد.
همچنین مقدار زمان مورد نیاز را در نظر بگیرید و در مورد اینکه چقدر زمان برای یادگیری همه چیز لازم برای ورود به یک رشته شغلی جدید نیاز دارید، واقع بین باشید. غریزه درونی شما در اینجا نیز مفید است. اگر فکر کردن به آموزشگاه رفتن برای چندین سال برای یک مهارت خاص هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد، این نشانه بسیار بهتری است تا اینکه خسته‌کننده و کسل‌کننده به نظر برسد.

چیزهای جدید را امتحان کنید.

این مرحله عالی از زندگی برای امتحان کردن چیزهای جدید است. هر شغلی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید احتمالاً نسخه‌ای در مقیاس کوچک برای شما در دسترس خواهد بود که می‌توانید با کسی صحبت کنید، یک روز شاهد آن باشید یا چند ساعتی را در محل کار سپری کنید.
کالج‌های محلی و مدارس تجاری منبع خوبی در اینجا هستند، زیرا می‌توانند گزینه‌های شما را با شما در میان بگذارند و به طور بالقوه شما را به مشاغلی که ممکن است به آن‌ها علاقه مند هستید متصل کنند. با داشتن فرصتی برای صرف چند ساعت یا یک روز در جایی، سود خواهید برد درک عمیق‌تر از اینکه بخشی از آن حوزه چه خواهد بود.
اگر گیج یا مطمئن نیستید که از کجا شروع کنید، یا فقط می خواهید از یک متخصص کمک بگیرید، یک مشاور شغلی ممکن است پاسخ شما باشد. تمام کار آنها این است که به شما کمک می کنند تا مناسب ترین مورد را برای خود پیدا کنید و آنها به خوبی در مراحل لازم برای شروع در هر زمینه ای آشنا خواهند بود. می توانید مشاوران شغلی را در دبیرستان، کالج یا مدرسه حرفه ای محلی خود بیابید.

یادداشتی از منوباز

ندانستن اینکه با زندگی خود چه می خواهید کاری انجام دهید می تواند به شدت استرس زا باشد. بدانید که این احساس رایجی است که اکثر مردم زمانی آن را تجربه کرده اند و شما تنها نیستید. اگر در مورد این موضوع احساس اضطراب می کنید، جستجوی درمان آنلاین اضطراب می تواند به شما کمک کند که احساس آرامش بیشتری داشته باشید و بتوانید در مسیر خود به جلو حرکت کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه استرس و اضطراب را حل کنیم؟

دیدگاه خود را ثبت نمایید.