شادی بیشتر در زندگی و ایجاد خوشبختی بیشتر

شادی بیشتر در زندگی و ایجاد خوشبختی بیشتر

4 استراتژی قوی برای بدست آوردن شادی بیشتر

بدست آوردن شادی چیزی است که بسیاری از مردم برای آن تلاش می کنند، اما گاهی اوقات رسیدن به آن دشوار یا غیرممکن به نظر می رسد. درست است که گاهی اوقات خوشبختی دست نیافتنی یا دور از دسترس شما باشد، اما دستیابی به آن غیر ممکن نیست و اینطور نیست که اصلا نتوانید شادی در زندگی تان داشته باشید. دانستن اینکه کجا می توان شادی را پیدا کرد و از کدام استراتژی استفاده کرد، می تواند آن را به یک هدف دست یافتنی تبدیل کند.
یا شاید ساده تر از این هم باشد. شاید خوشبختی همیشه همراه شما بوده باشد، فقط باید بیشتر توجه کنید و ببینید آنقدرها هم که فکر میکردید دور از شما نیست.
شادی واقعا رانندگی با یک ماشین مدل بالا یا مثلا داشتن آخرین ورژن گوشی موبایل نیست. اما، چه چیزی واقعاً باعث شادی می شود؟ بیایید چهار مطالعه از سراسر جهان را برای پاسخ به این سوال بررسی کنیم.

4راه یافتن شادی

یافتن شادی مستلزم تلاش مستمر است.

یک مطالعه که بر روی داده های بررسی پانل خانواده بریتانیا گزارش می دهد، مجموعه ای جالب از یافته ها را در مورد ریشه های شادی نشان می دهد.

چه چیزی ما را واقعا خوشحال می کند: تلاش برای به دست آوردن خواسته های مان یا دیدن و شکرگزاری برای داشته های مان؟ به طور متناقض، مثلا این "متاهل بودن" نیست که ما را شادتر می کند، بلکه اتفاقات و تصورات جدید و در حال رخداد مانند "شروع یک رابطه جدید" است که به ما حس شادتر شدن می دهد.

همین مفهوم در مورد چگونگی یافتن شادی در شغل خود نیز صدق می کند. «به دست آوردن شغل جدید» نسبت به وضعیت شغلی تأثیر بیشتری بر شادی دارد. «باردار شدن» تأثیر بیشتری بر شادی داشت تا «والد بودن». به طور مشابه، رویدادهایی مانند «شروع یک دوره جدید»، «گذراندن امتحان» یا «خرید خانه جدید» همگی در مقیاس شادی بالا بودند.
در مقابل، رویدادهایی که حس شادبودن را در ما کم تر می کند مانند پایان یک رابطه، از دست دادن شغل و از دست دادن والدین، وجود دارد. همه اینها به چه معناست و چه چیزی مردم را در بریتانیا خوشحال می کند؟ بیایید یک لحظه وقت بگذاریم تا این را بفهمیم.
به نظر می رسد رویدادهای پویای مثبت به جای موقعیت های ایستا مهم هستند. اگرچه ممکن است همه اینها کمی سطحی به نظر برسد، اما اگر شادی را یک حالت "لحظه ای" در نظر بگیرید تا حدی منطقی است.
چه چیزی می توانیم از این مطالعه به دست آوریم؟ اگر می خواهید خوشبختی را در زندگی خود دنبال کنید یا مثبت اندیش باشید، بدانید که همیشه این احتمال وجود دارد که رویدادهای شادی در گوشه و کنار در انتظار شما باشد.
و اگر حوصله انتظار ندارید، بیرون بروید و کاری کنید که اتفاقی شاد بیفتد. همانطور که نقل قول از آبراهام لینکلن می گوید: "بهترین راه برای پیش بینی آینده، ایجاد آن است."

بیشتر بخوانید: چگونه دوباره شاد باشیم؟

یافتن شادی مستلزم حمایت مثبت است.

مطالعه دیگری بر روی داده های مطالعه قلب فرامینگهام انجام شده در فرامینگهام، ماساچوست، که 4739 نفر را از سال 1983 تا 2003 مورد بررسی قرار داد، گزارش کرد. مطالعه فرامینگهام از شرکت کنندگان خواست به یک سوال جالب پاسخ دهند: آیا شادی ما به سطح شادی افراد اطرافمان بستگی دارد؟
به طرز شگفت انگیزی، نتایج مطالعه نشان داد که دقیقاً همین طور است.

افرادی که با افراد شاد احاطه شده اند، آینده خوشحال تر و شادتری پیش رو دارند.

افراد شاد

علاوه بر این، تجزیه و تحلیل نشان داد که این تأثیر نتیجه گسترش شادی است، نه فقط افرادی که بالاجبار و مصنوعی تظاهر به شادی می کنند و فقط تمایل به معاشرت با یکدیگر دارند.
طبق این مطالعه، اگر دوستی دارید که در یک مایلی شما زندگی می‌کند و آن دوست خوشحال است و روحیه شادی دارد، احتمال خوشحالی شما نیز حدود 25 درصد افزایش می‌یابد.
همین امر برای همسران (تا 16٪ بهبود)، خواهر و برادرهایی که در فاصله یک مایلی زندگی می کنند (تا 28٪) و همسایگان همسایه (تا 70٪) صادق بود. جالب اینجاست که نشان داده شد شادی همکاران هیچ تاثیری بر شادی اطرافیانشان ندارد.
همه اینها به چه معناست؟ تا جایی که امکان دارد اطراف خود را با افراد شاد احاطه کنید، زیرا احتمال اینکه شادی آنها به شما هم سرایت کند بسیار زیاد است.

بیشتر بخوانید: آیا رسیدن به یک هدف شما را خوشحال می کند؟

هنگام یافتن شادی، روی خاطرات مثبت تمرکز کنید.

در یک مطالعه استرالیایی بر روی بیش از 300 بزرگسال جوان، نشان داده شد کسانی که خاطرات مربوط به حل مسئله (مثلا مدیریت موفقیت آمیز یک بحران یا حل یک چالش یا مشکل) یا در مورد هویت (تبدیل شدن به ورژن بالاتر خودتان) به یاد می آوردند، شادی بیشتری داشتند. خاطرات مثبت باعث کاهش عواطف منفی و افزایش عواطف مثبت می شود.
این یافته‌ها نشان می‌دهد که صرفاً فکر کردن به زمانی از زندگی‌تان که در آن بر چالش‌هایی غلبه کرده‌اید یا به زمانی که تجربه‌ای مهم از زندگی را پشت سر گذاشته‌اید که شما را به سمت بهتر شدن تغییر داده است، می‌تواند در تقویت خلق و خوی شما و در نتیجه شادی شما مؤثر باشد.

یافتن شادی در آنچه واقعاً مهم است.

یک مطالعه در سال 2019 در کره جنوبی با استفاده از داده های نظرسنجی عمومی اجتماعی کره (KGSS) نشان داد که پاسخ دهندگانی که معنویت را در اولویت قرار می دهند، به احتمال زیاد شاد هستند و پس از آن کسانی که برای روابط اجتماعی ارزش قائل هستند (دوستان، خانواده، همسایگان).

افرادی که بیشترین وزن را روی دستاوردهای بیرونی (پول، تحصیل، کار، اوقات فراغت) می‌گذارند، کمترین احتمال شادی را داشتند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که مسیر خوشبختی در کره‌جنوبی به ثروت و طلا ربطی ندارد، بلکه دنبال کردن اهداف مربوط به جمع‌گرایی یا خود متعالی است که برای تقویت و حفظ شادی مهم‌تر است. این نتایج با نتایج یافت شده در زمینه روانشناسی مثبت گرا مطابقت دارد.

نکات سریع برای یافتن شادی

اگر به این فکر می کنید که چگونه به تنهایی خوشبختی را پیدا کنید، همین حالا بدانید که راحت تر از آن چیزی است که فکرش را می کنید. در اینجا چند راه سریع برای ایجاد احساس شادی بیشتر وجود دارد:

  • ورزش: یک بررسی سیستماتیک نشان داد که حتی کمتر از 10 دقیقه ورزش در روز (یا یک روز ورزش در هفته) کمک زیادی به تقویت احساس شادی دارد.
  • قدردانی را تمرین کنید: تأمل در مورد چیزی که برای آن احساس قدردانی می کنید (مثل سقف بالای سرتان، بهترین دوستتان یا سگتان) می تواند احساس خوب بودن و مبارزه با استرس را تقویت کند.
  • لبخند بزنید: یک مطالعه نشان داد که عمل لبخند زدن باعث افزایش احساس شادی در شرکت کنندگان می شود. همچنین ممکن است یوگای خنده یا تمرین تنفس برای تحریک خنده را امتحان کنید که پتانسیل کاهش اضطراب و افسردگی را دارد.
  • نفس عمیق بکشید: نفس عمیق که تنفس دیافراگمی نیز نامیده می شود، باعث آرامش می شود و حتی ممکن است کورتیزول را در بدن کاهش دهد (معروف به "هورمون استرس").

نکات شادی

یادداشتی از منوباز

واضح است که آنچه شما را خوشحال می کند ممکن است به محل زندگی شما در جهان بستگی داشته باشد (اگرچه اینها مطالعات محدودی هستند که مفاهیم مختلفی را بررسی کرده اند). بریتانیایی‌ها برای تغییرات مثبت ارزش قائل بودند، آمریکایی‌ها زمانی که اطرافیانشان خوشحال بودند خوشحال می‌شدند، استرالیایی‌ها با یادآوری خاطرات مثبت خوشحال می‌شدند و کره‌ای‌های جنوبی زمانی که درگیر فعالیت‌های جمعی و معنوی بودند خوشحال می‌شدند.
با این حال، موضوع مشترک این است که شادی همیشه در حال تغییر است و میزان شادی شما همیشه می تواند افزایش یابد. اگر واقعاً می‌خواهید خوشبختی را دنبال کنید، خود را با مثبت‌اندیشی احاطه کنید و فراتر از شرایط کنونی خود را در تصویر بزرگ‌تر ببینید، هم از نظر افراد و هم از نظر جایگاه شما در جهان بزرگتر.

سوالات متداول

5 کلید خوشبختی چیست؟

مارتین سلیگمن، روانشناس مثبت اندیش پیشنهاد می کند که پنج عنصر کلیدی برای یافتن شادی حیاتی هستند:

  • عواطف مثبت: احساسات شاد از جمله شادی و رضایت
  • نامزدی: ارتباطات روانی شامل احساس جذب شدن، علاقه و درگیر شدن در زندگی
  • روابط: ادغام اجتماعی، حمایت و مراقبت از آنها
  • رسالت: احساس هدف و معنا در زندگی
  • موفقیت: پیشرفت به سمت اهداف و به دست آوردن حس موفقیت

وقتی نمی توانید خوشبختی را پیدا کنید چه می کنید؟

اگر در تلاش برای یافتن شادی هستید، مهم است که احساس بهزیستی ذهنی خود را بهبود بخشید. تغییر طرز فکر، اجتناب از نشخوار فکری و درگیر شدن در عادات سالم می تواند در بهبود خلق و خوی شما نقش داشته باشد. صحبت با یک متخصص سلامت روان نیز می تواند کمک کننده باشد، به خصوص اگر علائم افسردگی از جمله خلق و خوی ضعیف و از دست دادن لذت از چیزهایی که قبلاً از آنها لذت می بردید را تجربه می کنید.

بیشتر بخوانید: روانشناسی مثبت اندیشی

دیدگاه خود را ثبت نمایید.