تاثیرات شادی بر بدن

تاثیرات شادی بر بدن

احساس می کنید هیجان فوق العاده ای دارید؟ احساس پرواز دارید؟ چه اتفاقی در بدن در حال رخ دادن است.
شادی! این احساس شاد و سرزنده، چه در اثر یک رویداد بزرگ زندگی (مثل عروسی یا تولد) یا چیزی به سادگی یافتن میوه مناسب و مورد علاقه شما در بازار تره بار، احساس بسیار خوبی است.
در سطح عاطفی، ما ممکن است به طرق مختلف احساس شادی کنیم. اشک آلود، سرخوشانه، با احساس عمیق رضایت و موارد دیگر.
از نظر علمی علمی، ما در انتقال‌دهنده‌های عصبی خود احساس شادی می‌کنیم، که سلول‌های "پیام‌رسان" شیمیایی کوچکی هستند که سیگنال‌ها را بین نورون‌ها (اعصاب) و سایر سلول‌های بدن منتقل می‌کنند.
این انتقال دهنده های عصبی تقریباً در هر جنبه ای از بدن، از جریان خون گرفته تا هضم، مسئول فرآیندها و احساسات هستند.

 

فواید شادی

 

 

فواید احساس شادی بیشتر

  • سبک زندگی سالم تر را ترویج می کند.
  • سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
  • با استرس و درد مبارزه می کند.
  • طول عمر را بیشتر می کند.

احساس شادی چگونه در تمام بدن جریان می یابد؟

1. مغز

هر احساسی که احساس می کنید تحت تأثیر مغز شما قرار می گیرد و بالعکس.
به گفته دایانا ساموئل، استادیار روانپزشکی بالینی، "مغز یک مرکز عاطفی واحد ندارد، اما احساسات مختلف ساختارهای متفاوتی دارند."
برای مثال، او توضیح می‌دهد که لوب پیشانی (که معمولاً به عنوان "پانل کنترل" مغز شناخته می‌شود) وضعیت عاطفی را کنترل می‌کند، در حالی که تالاموس (مرکز اطلاعاتی که هوشیاری را تنظیم می‌کند) در نحوه اجرای واکنش‌های احساسی مشارکت می‌کند.
ما به دلیل ترشح دوپامین و سروتونین، دو نوع انتقال دهنده عصبی در مغز، در بدن خود احساس شادی می کنیم. هر دوی این مواد شیمیایی به شدت با شادی مرتبط هستند (در واقع، افراد مبتلا به افسردگی بالینی اغلب سطوح پایین تری از سروتونین دارند).

اگر احساس ناراحتی می‌کنید،
فعالیت‌های ساده‌ای مانند پیاده‌روی در طبیعت، نوازش سگ یا گربه، بوسیدن یکی از عزیزانتان، و بله، حتی مجبور کردن خود به لبخند زدن، می‌تواند به این انتقال‌دهنده‌های عصبی کمک کند تا کار خود را انجام دهند و خلق و خوی شما را بالا ببرند.

بنابراین، وقتی چیزی که شما آن را خوشحال می‌دانید اتفاق می‌افتد، مغز شما سیگنالی را دریافت می‌کند که این مواد شیمیایی را به سیستم عصبی مرکزی شما (که از مغز و نخاع تشکیل می‌شود) آزاد کند.
این باعث واکنش در سایر سیستم های بدن می شود.

2. سیستم گردش خون

آیا تا به حال متوجه شده اید که وقتی احساس شادی خاصی می کنید، صورتتان برافروخته می شود یا قلبتان تند می زند؟
دکتر ساموئل توضیح می‌دهد که این به دلیل تأثیر روی سیستم گردش خون است: «پروانه‌ها در معده، حالات چهره‌تان، حتی تغییرات در دمای انگشتانتان. همه این‌ها می‌توانند به احساسات شما بستگی داشته باشند. اثرات بر روی سیستم گردش خون می تواند به روش های مختلف فیزیکی ظاهر شود.
سیستم گردش خون شما از قلب، سیاهرگ ها، رگ های خونی، خون و لنف تشکیل شده است. البته، شادی تنها احساسی نیست که بر این سیستم تأثیر می‌گذارد، ترس، غم و سایر احساسات نیز می‌توانند باعث واکنش‌هایی در این قسمت‌های بدن شوند.

شادی

3. سیستم عصبی خودمختار

سیستم عصبی خودمختار شما سیستم بدنی است که مسئول تمام کارهایی است که بدن بدون تلاش آگاهانه شما انجام می دهد، مانند تنفس، هضم، و گشاد شدن مردمک چشم.
و بله، این نیز تحت تأثیر احساس شادی و نشاط است.
به عنوان مثال، تنفس شما می تواند زمانی که مشغول انجام کاری خاص و سرگرم کننده هستید (مانند سوار شدن بر ترن هوایی) یا زمانی که در یک فعالیت لذت بخش آرامش بخش (مثل پیاده روی در جنگل) هستید، کند می شود.

لبخند زدن می تواند مغز شما را با افزایش خلق و خو، کاهش ضربان قلب و کاهش استرس فریب دهد.
لازم نیست لبخند بر اساس احساسات واقعی باشد، زیرا جعل کردن آن نیز موثر است.

به خوبی شناخته شده است که مردمک چشم شما در هنگام تحریک جنسی گشاد می شود، اما بر اساس سایر حالات عاطفی نیز می تواند بزرگ یا کوچک شود.
سایر جنبه های خودمختار که می توانند تحت تأثیر لذت قرار گیرند عبارتند از ترشح بزاق، تعریق، دمای بدن و حتی متابولیسم.
دکتر ساموئل می‌گوید، هر نوع برانگیختگی عاطفی می‌تواند بر ماهیچه‌های صاف شما تأثیر بگذارد.
که در دیواره های اندام های توخالی شما (مانند معده، روده و مثانه) قرار دارند.
این ماهیچه‌های غیرارادی مسئول چیزهایی مانند جریان خون و حرکت غذا از طریق دستگاه گوارش هستند. بنابراین این می‌تواند دلیلی برای افزایش یا کاهش سرعت اشتهای شما در هنگام احساس احساسات مثبت باشد.

بنابراین، چه چیزی اول می شود، احساس یا پاسخ بدن؟

سخت است که بگوییم کدام یک اول است زیرا احساسات و فیزیولوژی شما به طور جدایی ناپذیری به هم مرتبط هستند. دکتر ساموئل می‌گوید: «وقتی اتفاق شادی‌آوری می‌افتد، واکنش عاطفی و فیزیکی بلافاصله رخ می‌دهد، زیرا همه این‌ها به طور همزمان در بدن اتفاق می‌افتند».
و نگران نباشید، طبیعی است که احساسات فیزیکی متفاوتی را در واکنش به احساسات شاد خود تجربه کنید و واکنش‌های بدنی متفاوتی نسبت به اطرافیان خود داشته باشید.
ممکن است به معنای واقعی کلمه میل به پرواز کردن از خوشحالی داشته باشید، در حالی که دوست یا خواهر یا برادر شما از ذوق شادی و خوشحالی گریه کنند.

"ورزش همچنین می تواند ذهن شما را از نگرانی ها و افکار منفی که ممکن است افسردگی و اضطراب را تغذیه کند، دور کند."

آیا واقعاً می توانید بدن خود را فریب دهید تا احساس شادی کند؟

دکتر ساموئل می گوید: بله می توانید.
حتی یک عمل ساده لبخند زدن نیز می تواند کمک کننده باشد. او توضیح می‌دهد: «لبخند می‌تواند با افزایش خلق و خو، کاهش ضربان قلب و کاهش استرس، مغز شما را فریب دهد. لبخند لزومی ندارد که بر اساس احساسات واقعی باشد زیرا جعل کردن آن نیز موثر است.
راه دیگری برای استفاده از فیزیولوژی برای بهبود وضعیت عاطفی خود؟ ورزش کنید (بله، حتی زمانی که تمایلی به انجام آن ندارید).
ساموئل می‌گوید که ورزش می‌تواند به کاهش افسردگی و اضطراب با آزاد کردن اندورفین‌های خوب و سایر مواد شیمیایی طبیعی مغز (انتقال‌دهنده‌های عصبی) کمک کند که حس خوب بودن شما را تقویت کند. ورزش همچنین می تواند ذهن شما را از نگرانی ها و افکار منفی که ممکن است افسردگی و اضطراب را تغذیه کند، دور کند.

 

ورزش و شادی

اگر احساس ناراحتی می‌کنید، فعالیت‌های ساده مانند پیاده‌روی در طبیعت، نوازش سگ یا گربه، بوسیدن یکی از عزیزانتان، و بله، حتی مجبور کردن خود به لبخند زدن، می‌تواند به این انتقال‌دهنده‌های عصبی کمک کند تا کار خود را انجام دهند و خلق و خوی شما را بالا ببرد.
اکنون که می دانید بدن و احساسات شما چگونه می توانند پشت سر هم کار کنند، ممکن است کمی ساده تر باشد که خلق و خوی خود را هک کنید تا هر روز احساس شادی بیشتری کنید.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.