thumb

چگونه از تیپ شخصیتی تون سواستفاده کنید و تو شغل تون پیشرفت کنید؟

آیا به تازگی کاری را شروع کرده اید یا به دنبال راهی برای ارتقاء شغلی خود به سطح بالاتری هستید؟ یک راه خوب برای رسیدن به این هدف این است که درک بهتری از خود داشته باشید و بدانید که چه چیزی را می توانید روی میز بیاورید. با توجه به آزمون متداول تیپ شخصیتی  مایرز-بریگزMBTI  با پیدا کردن تیپ شخصیتی خود، مجهزتر خواهید شد تا در مسیر شغلی خود حرکت کنید زیرا از نحوه مصرف انرژی خود در طول روز آگاهی بیشتری خواهید داشت. چگونه اطلاعات را پردازش می کنید، چگونه با مردم تعامل می کنید، چگونه تصمیم می گیرید و چگونه زمان خود را سازماندهی می کنید.

چگونه در مورد تیپ شخصیتی خود بیشتر بدانید؟

بر اساس آزمون MBTI، شخصیت فرد بر اساس چهار بعد زیر است که در ادامه به تفصیل توضیح داده خواهد شد:

برونگرایی v/s درونگرایی
حس v/s شهود
تفکر v/s احساس
قضاوت v/s ادراک

1. درونگرا هستید یا برونگرا؟

برخلاف تصور رایج، تفاوت بین یک درون گرا و یک برون گرا به سطح خجالتی یا دوستانه بودن فرد بستگی ندارد. این بیشتر نحوه پر کردن سطح انرژی خود است.

یک فرد برونگرا معمولاً انرژی خود را با معاشرت و محاصره کردن خود با گروه بزرگی از مردم جذب می کند، در مقابل یک فرد درون گرا که به زمان بیشتری برای تنهایی نیاز دارد تا بتواند دوباره شارژ شود. داشتن این درک از اینکه چگونه انرژی خود را جذب می‌کنید، می‌تواند به شما کمک کند تا نقشی را انتخاب کنید که برای شخصیت شما مناسب است. به عنوان مثال، برون گراها به طور طبیعی در نقش مانند فروش، برگزارکننده رویدادها و سخنرانی عمومی هایی که سطوح بالایی از تعامل انسانی ضروری است، پیشرفت می کنند. از سوی دیگر، درونگراها به طور طبیعی به سمت نقش‌های مبتنی بر تحقیق، برنامه نویس، گرافیست، موقعیت‌های مشاوره و نقش‌های استراتژیک بیشتر گرایش پیدا می‌کنند. با وجود این، برخی افراد درونگرا در موقعیت هایی که نیاز به اجتماعی شدن بیشتری دارند، برتری می یابند. با این حال، پس از آن به زمان بیشتری برای تنهایی نیاز دارند تا انرژی خود را دوباره پر کنند یا ممکن است در معرض خطر فرسودگی شغلی قرار گیرند. به همین ترتیب برای افراد برون گرا، هنگام انجام یک نقش تحلیلی تر، به استراحت های مکرر نیاز دارند، زیرا ممکن است مدت طولانی نشستن پشت میز برایشان خسته کننده باشد.

نکاتی که اگر برون گرا هستید: برای پیشرفت به عنوان یک برون گرا، در رویدادهای شبکه ای شرکت کنید و هنگام ملاقات با افراد جدید، فرصت های جدید را کشف کنید. تمایل طبیعی شما به تعامل انسانی به شما این امکان را می دهد که روابط جدیدی ایجاد کنید که می تواند برای شغل شما مفید باشد.

شاید براتون جالب باشه: چرا شناخت تیپ شخصیتی در رابطه مهم و ضروریه؟

نکاتی که اگر درونگرا هستید: درونگراها در پروژه‌های مستقل مانند گزارش‌دهی دقیق یا کارهای آماری به طرز شگفت‌آوری خوب عمل می‌کنند. نقاط قوت طبیعی شما در ارتباطات نوشتاری نهفته است، یا نقشی که به شما امکان می دهد دیدگاهی جامع از موقعیت ارائه دهید. با این حال، درونگراها باید سعی کنند در توانایی خود برای کار مستقل زیاده روی نکنند، زیرا ممکن است در بلند مدت کنار گذاشته شوید. اگر درونگرا هستید و می‌خواهید روی این موضوع کار کنید، کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به سادگی به گفتگو با همسالان خود یا با شرکت در رویدادهای بعد از کار، تعاملات خود را افزایش دهید. فقط به این دلیل که همکارانتان بدانند که شما به آنها اهمیت می‌دهید و بخشی از آن تیم هستید.

نمیدونید که دورنگرا هستید یا نه؟ این مقاله منوباز کمکتون میکنه: 8 نشانه‌ای که درون‌گرایی شما رو اثبات می‌کنه

2. آیا بر اساس غرایز حسی یا شهودی خود عمل می کنید؟

بعد دوم آزمون MBTI این است که بفهمید چگونه اطلاعات را پردازش می کنید. آیا از ویژگی‌های شخصیتی حسی مانند تکیه بر جزئیات واقعی، فرآیند تفکر منطقی و محیط اطرافتان استفاده می‌کنید. یا ویژگی های شخصیتی شهودی مانند نشانه های انتزاعی بیشتر برای درک بهتر موقعیت استفاده می کنید.

افرادی که ویژگی های شهودی بیشتری را بیان می کنند، معمولاً درون نگرتر و خلاق تر هستند و بنابراین می توانند دیدگاه های خود را از زاویه ای متفاوت ارائه دهند. به همین دلیل، افراد شهودی در یک نقش استراتژیک که نیاز به طوفان فکری دارد، بسیار خوب عمل می کنند. در مقایسه، اگر ویژگی‌های حسی بیشتری را بیان کنید، طبیعتاً تمایل بیشتری به نقش جزئیات محور خواهید داشت زیرا به منطق و عقل سلیم اهمیت می‌دهید.

3. آیا تصمیم گیری شما منطقی است یا بر اساس احساسات شما انجام می شود؟

نحوه تصمیم گیری شما بستگی به این دارد که آیا شما تحت تأثیر منطق عینی یا احساسات ذهنی خود هستید. افرادی که بر اساس منطق مشکل را حل می کنند، بیشتر متفکر هستند، در حالی که افرادی که همدلی و احساسات بیشتری نشان می دهند تمایل دارند احساساتی باشند. در چارچوب محل کار، متفکران رویکرد رهبری متفاوتی را اتخاذ می‌کنند که توانایی آن‌ها را در تفکر شفاف و تمرکز بر تصمیم‌گیری بهترین تصمیم برای کسب‌وکار برجسته می‌کند. آنها قادر به تقسیم بندی هستند و اجازه نمی دهند احساسات یا استرس روند تفکر آنها را دیکته کند. متفکران همچنین به داشتن رویکرد رهبری شایسته سالارانه معروف هستند زیرا می توانند موضعی بی طرفانه اتخاذ کنند. از سوی دیگر، اگر تصمیمات شما عمدتاً مبتنی بر احساسات، اصول و ارزش‌های شماست. شما به طور طبیعی به سمت نقش میانجی گرایش خواهید داشت. افراد احساسی معمولاً مهارت های بین فردی بالایی دارند و می توانند از ایجاد روابط معنادار با طیف وسیعی از افراد مختلف در تیم بهره ببرند.

4. آیا دنیای اطراف خود را قضاوت می کنید یا درک می کنید؟

آخرین اما نه کم اهمیت، بعد قضاوت/درک نحوه تعامل شما با دنیای بیرون را نشان می دهد. اگر سبک کار شما بر اساس قوانین و ساختار استوار باشد، احتمالاً درصد بیشتری از ویژگی‌های قضاوت را دارید. از سوی دیگر، اگر از شیوه کار انعطاف‌پذیرتری لذت می‌برید و در کار انعطاف‌پذیرتر هستید، به احتمال زیاد ویژگی‌های ادراکی دارید. داشتن ویژگی‌های ادراکی به شما امکان می‌دهد خیلی راحت‌تر با تغییرات سازگار شوید و مهارت‌هایی به راحتی قابل انتقال داشته باشید. شما می توانید با حفظ ذهنی باز و رهبری ابتکار تغییر در محل کار خود، از این اهرم استفاده کنید.

اگر شما هم ذهنتون تا الان حداقل یک بار با این موضوع مشغول شده که به چه کسی سازگار میگن، این مقاله رو از دست نده:  سازگاری به عنوان یک خصوصیت شخصیتی

چگونه می توانید از تیپ شخصیت تون به نفع خودتون استفاده کنید؟

هنگامی که درباره ویژگی های شخصیتی خود بیشتر بدانید، متوجه خواهید شد که چه موقعیت هایی به شما امکان می دهد بهترین عملکرد را داشته باشید. برای مثال، اگر می‌دانید که بیشتر فردی درون‌گرا هستید، زمان بیشتری را برای تمرین قبل از ارائه و پیش‌بینی سؤالات احتمالی از سوی مخاطبان اختصاص دهید تا غافلگیر نشوید. علاوه بر این، دانستن اینکه چه چیزی برای شما بهتر است، می‌تواند به شما این فرصت را بدهد که ایده‌های جدیدی در مورد اینکه چگونه می‌توانید عادات کاری خود را مدیریت کنید، تعارض در محل کار را حل کنید و با استرس مقابله کنید، به همراه داشته باشید.

دوست داری کنترل استرس و اصطراب رو یادبگیری؟ بیا اینجا:  چگونه استرس و اضطراب را حل کنیم؟

با داشتن درک درستی از ویژگی‌های مختلف، می‌توانید با آنچه که افراد دیگر در تیم شما ممکن است از طریق واکنش‌ها و برداشت‌هایشان تجربه می‌کنند، همدلی کنید. با انجام این کار، می توانید بهتر به نیازهای تیم خود پاسخ دهید و به نوبه خود روابط قوی تری با همکاران خود ایجاد کنید. داشتن این درک متقابل و آگاهی در مورد شخصیت های مختلف و سبک های رهبری می تواند به شما در بهینه سازی نقاط قوت یکدیگر کمک کند.

تیپ شخصیتی شما چیست؟

آیا تا به حال تست شخصیت خود را انجام داده اید؟ در بخش نظرات زیر به ما اطلاع دهید که چگونه این دانش به شما در پیشرفت شغلی کمک کرده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کاری که انجام می‌دهیم، لطفاً از  LinkedIn ما دیدن کنید  یا برای هرگونه سؤال در مورد فرصت‌های فعلی در بازار با شماره 09351044087 با ما تماس بگیرید. ما علاقه زیادی به یافتن شغلی برای افراد داریم که نه تنها برای شخصیت آنها مناسب باشد، بلکه آنها نیز عاشق انجام آن هستند.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.